hollmi-5 07.06.2009 11:17:40 | |
---|
zandel: Saako exportin tomeista millään kyseistä soundia(miten viritetään? alakalvo samalle kireydelle/kireämmälle/löysemmälle?,mikä kalvovalinta? Vai onko soundit saatu tuosta setistä mikeillä? http://www.freedrumlessons.com/drum-lessons/drum-solo-mike-5.php Kylläpä ne äänet mikeillä pitää ottaa, jotta saadaan talteen ;-) Aika löysä vire ja alakalvot hiukan lyöntikalvoa kireämmälle, niin ollaan alueella. Aika lyhyt sointi kuulosti olevan, joten eiköhän Exporteistakin tuollaista löydy, kun hieroo aikanasa. Soundit, piuhat ja kajarit. |
evilmatti 11.06.2009 14:23:50 | |
---|
Noista sävelkorkeuksiin virittämisistä tuli mieleen. Jos esim rummut on viritetty C duurin sävelien mukaan vaikka virveli toonikaan ja kappale menee samassa sävellajissa, rummut hukkuvat aina kun melodia osuu toonikasäveleen. Rumpuja ei saa kuulumaan, tai varmasti saa, mutta niistä täytyy ekvalisoida sointitaajuksia pois ja buustata atakkia ja epävireisyyksiä. En tiedä onko tästä ollut jo keskustelua, en vaan jaksanut plärätä koko ketjua läpi. |
redhat 14.06.2009 13:11:31 | |
---|
Omissa Pearl prestige session selecteissä viritys käy aika helposti ainakin valkoisilla Ambassadoreilla. Kalvo paikalleen, vanne päälle. Viritysruuvit kiritään sormilla niin tiukalle kuin menee, sitten puoli kierrosta viritysavaimella. Ja humppaamaan. |
Pronounce 07.07.2009 00:48:25 | |
---|
Viritin tuossa virveliä, kapula pomppii mukavasti ja soundikin on hyvä mikäli soittaa marssimusiikkia, eli ääni nousi vähän liian korkeaksi. Miten tämä homma klaarataan kuntoon? Menikö yläkalvo liian kireälle kun maton löysäys ei auttanut? Pitääkö muuten tomtomeissa yläkalvo olla hieman resokalvoa kireämpi vai miten se meneepi? |
moderndrummer88 07.07.2009 00:49:18 | |
---|
Pronounce: Viritin tuossa virveliä, kapula pomppii mukavasti ja soundikin on hyvä mikäli soittaa marssimusiikkia, eli ääni nousi vähän liian korkeaksi. Miten tämä homma klaarataan kuntoon? Vääntelet niitä ruuveja vähemmän kireälle... Relaxin' At Camarillo... |
OPJ1974 18.07.2009 08:24:47 | |
---|
Tämä nyt ei varsinaisesti rumpujen virittämiseen liity, rummun soundin muuttamiseen kylläkin, joten laitan tämän tähän ketjuun, johon se mielestäni parhaiten kuuluu... Eli ongelmani on yksinkertainen teoriassa, käytännöstä en sitten tiedä. Pääsin soittelemaan bändiin, joka soittelee cover-pohjalta monipuolisesti musiikkia 1970-2000 luvuilta. Listalta löytyy niin Abbaa, Queenia kuin Nightwishiakin. Virvelinä käytän World Maxin "BB:tä". Rumpuhan on soundiltaan loistava, ei siinä mitään, mutta repertuaari vaatisi virvelin saundilta välillä läskiä, välillä tummuutta ja sitten vähän enemmän sitä räpsähtävämpää disco-meininkiä. Demppaus syö yläpäätä ja sointia, kyllä. Mattoa säätämällä saadaan vähemmän atakkia/mattosoundia, kyllä. Mutta nyt haluaisin vinkkejä siitä, että miten muutoin saadaan lennosta enemmän erilaisia lääniä ulos. Olisiko kuusituumainen splash virvelin kalvon päällä esimerkiksi omiaan tuottamaan abban biiseissä vaadittavaa "hennompaa" soundia? Mitä yleensä tapaatte käyttää soundien luomisessa, kun tarve on? Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo. |
Velli 18.07.2009 10:40:53 | |
---|
OPJ1974: Mitä yleensä tapaatte käyttää soundien luomisessa, kun tarve on? Kuvailemasi kaltaisessa tilanteessa käytän itse yleensä kompromissia. Joskus saatan löysätä kaikkia viritysruuveja, mikäli biisi sitä ehdottomasti vaatii/on aikaa säätää lavalla. Lompakko kalvon päällä on myös erittäin toimiva pikaviritys kun haetaan läskiä tussahdussoundia. Yksi vaihtoehto on tietysti ottaa 2 virveliä keikalle. Toinen kireämpään ja soivempaan vireeseen ja toinen dempattuun rokkivireeseen. Itse en kyllä millään perus bilekeikalla ala ylimääräisiä säätämään vaan vedän kaikki tosiaan sillä kompromissisoundilla. Hieman "arvokkaammat" keikat ovat sitten juttu erikseen. |
Kailis 19.07.2009 14:22:05 | |
---|
Toinen snare haikkapuolelle, demppausta, virittelyä ja maton säätöä? Demppirengaskin on aika nopea tapa tappaa sointi. Ja jos lompakkoa käyttää, kandee siellä olla paljon fyffeä. Tulee MASSIIVISEMPI soundi. Got It? |
Yukimura 21.07.2009 19:58:45 | |
---|
Täällä on mainioita ohjeita viritykseen mutta jotenkin ei vaan natsaa mulla tämä virittäminen vaikka olen jo soittanu nelisen vuotta.. Koivurunkoiset Mapexin M (Meridian) rummut on tossa 8'' 12'' 14'' ja 16'' tomeilla ja Remo UT (alkuperäiset mukana tulleet) kalvot kiinni ja tomi saundi on ihan kuraa kun en osaa virittää.. tänään yritin sitä kertaalleen ja nytkös se soundi vasta huono on! Ennen sitä soundia kuunteli ihan mielellään. Jotain vinkkejä (näitten monien lisäksi) viritykseen noilla UT kalvoilla? Pitäs saada semmonen perus tomi soundi, muhkea mutta ei tömpsähdys, tai räminä.. Mapex M series
tt 15''
tt 16''
Sabian B8 16'' Thin Crash
Sabian B8 20'' Ride
Sabian B8 14'' Hihat
Sabian XS 18'' China
Sabian Mike Portnoy Sign. Splash 11'
Pearl TW122 Pedals |
Nolte 21.07.2009 21:54:05 (muokattu 21.07.2009 22:07:59) | |
---|
Yukimura: Täällä on mainioita ohjeita viritykseen mutta jotenkin ei vaan natsaa mulla tämä virittäminen vaikka olen jo soittanu nelisen vuotta.. Koivurunkoiset Mapexin M (Meridian) rummut on tossa 8'' 12'' 14'' ja 16'' tomeilla ja Remo UT (alkuperäiset mukana tulleet) kalvot kiinni ja tomi saundi on ihan kuraa kun en osaa virittää.. tänään yritin sitä kertaalleen ja nytkös se soundi vasta huono on! Ennen sitä soundia kuunteli ihan mielellään. Jotain vinkkejä (näitten monien lisäksi) viritykseen noilla UT kalvoilla? Pitäs saada semmonen perus tomi soundi, muhkea mutta ei tömpsähdys, tai räminä.. Saatat tarvita uudet lyöntipuolen kalvot. Alakalvot voivat olla ne, mitkä niissä nyt ovat, jos ne vain ovat ok kunnossa, ja ovat alakalvoiksi soveltuvat 1-kerroskalvot. Mitään kalvosuosituksia ei voi varsinaisesti antaa, kun ei tiedä, mistä tykkäät. Annan silti. :) Remo Emperorit, kirkkaat tai valkoiset ovat varma valinta moneen menoon. Ei niillä pahasti voi mennä pieleen. Itse viritän tomit niin, että laitan ylä- ja alakalvon samaan vireeseen. Sopivan korkeuden kuuntelen ihan korvalla, ja laitan rummun siihen vireeseen, missä se soi mahdollisimman vapautuneesti ja pitkään. Sitten vain sama ääni joka ruuvin kohdalle molemmissa kalvoissa, niin se on siinä. Ei se virittäminen voi olla mahottoman vaikeata, kun kerran minäkin sen osaan joten kuten. Muistan kyllä, miten alussa oli vaikeata kuulla niitä äänellisiä eroja viritysruuvien kohdilla hienoviritystä tehtäessä, mutta hieman kärsivällisyyttä, kahvia ja tupakkia, niin kyllä se siitä. EDIT: Ja hei, tupakkia ihan vain silleen symboolisesti, ja kahviakin, jos on jo myöhä. Ei saa unet mennä rummun virityksessä. :) http://kotistudio.com/foorumi/ |
markkuliini 21.07.2009 22:33:01 | |
---|
Ihan vaan aiheeseen tavallaan liittyen... Tässä on mun tomiviritys-salaisuus: Viritän alakalvot aina pienen(molli-)terssin korkeampaan vireeseen, kuin lyöntikalvon. Toimii ainakin Dw: pöntöissä toudella hyvin. Tuo samaan vireeseen ylä- ja alakalvon laittaminen ei oikein saa aikaans soundia josta tykkään. "Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani." |
Nolte 21.07.2009 22:48:21 | |
---|
markkuliini: Ihan vaan aiheeseen tavallaan liittyen... Tässä on mun tomiviritys-salaisuus: Viritän alakalvot aina pienen(molli-)terssin korkeampaan vireeseen, kuin lyöntikalvon. Toimii ainakin Dw: pöntöissä toudella hyvin. Tuo samaan vireeseen ylä- ja alakalvon laittaminen ei oikein saa aikaans soundia josta tykkään. Käytätkö tuota siis kaikissa rummuissa, vaiko vain niissä DW:ssä? Veikkaan kolmatta vaihtoehtoa, eli sitä, että tilanteen eli rumpujen mukaan? |
OPJ1974 21.07.2009 22:55:08 | |
---|
Kailis: Toinen snare haikkapuolelle, demppausta, virittelyä ja maton säätöä? Demppirengaskin on aika nopea tapa tappaa sointi. Ja jos lompakkoa käyttää, kandee siellä olla paljon fyffeä. Tulee MASSIIVISEMPI soundi. Got It? Hehheh, kyllä on meikäläisen lompakko sen verran tyhjä rahasta AINA, että melko ohueksi taitaapi soundit jäädä. Ellei sitten LUOTTOkorttien painoa lasketa mukaan? ;) Ihan vielä asiaan liittyen, tässä olen jo jonkin aikaa odotellut niitä Moon Gel -tyynyjä saapuvaksi paikalliseen... pitäisiköhän luovuttaa ja mahdollisesti sittenkin tilata ulkomailta. Harmittaa vaan väh. 20 euron toimituskulut 9 euron paketille, prkl. Tuota kakkosnarea mietin itsekin (Tourin oma virppa on nyt varasnarena muutenkin), mutta jotenkin vierastan ajatusta. Kompromissia olenkin hakenut nyt tuohon käyttämääni, siellä päin ollaan jo, sentään. Kiitoksia kumminkin vinkeistä - pitäisiköhän näille vinkeille perustaa ihan oma ketjunsa, missä jengi voisi vinkata käyttämistään patentti-, viritys- ja hätäratkaisuista soundeihin ihan käytännön tasolla...? Tarkoitan, että pitäisi olla keikkatilanteessa todettu, esimerkiksi "Se ja se hiluvitkutin jäi viime keikkalle lähdettäessä treenikselle, mutta korvasin sen baarimikon avainnipulla, joissa oli sitä ja sitä tavaraa ja toimi aivan prkeleen hyvin!!". Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo. |
markkuliini 21.07.2009 23:13:31 | |
---|
Nolte: Käytätkö tuota siis kaikissa rummuissa, vaiko vain niissä DW:ssä? Veikkaan kolmatta vaihtoehtoa, eli sitä, että tilanteen eli rumpujen mukaan? Olen käyttänyt oikeastaan kaikissa rummuissa mitä olen viimeisen about 3 vuoden aikana viritellyt. Ja toimii mun makuun ihan kaikilla vireillä löysästä jazzimpaan. "Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani." |
Nolte 22.07.2009 00:04:32 | |
---|
markkuliini: Olen käyttänyt oikeastaan kaikissa rummuissa mitä olen viimeisen about 3 vuoden aikana viritellyt. Ja toimii mun makuun ihan kaikilla vireillä löysästä jazzimpaan. Pittäpä tuotakin kokeilla. Pitäisikin mennä tommit hieromaan vähän matalampaan vireeseen, ovat nyt hallikeikan jäljiltä aika jazz -vireissä. |
Kailis 22.07.2009 00:51:12 | |
---|
markkuliini: Ihan vaan aiheeseen tavallaan liittyen... Tässä on mun tomiviritys-salaisuus: Viritän alakalvot aina pienen(molli-)terssin korkeampaan vireeseen, kuin lyöntikalvon. Toimii ainakin Dw: pöntöissä toudella hyvin. Tuo samaan vireeseen ylä- ja alakalvon laittaminen ei oikein saa aikaans soundia josta tykkään. Näin sen joskus 20 vuotta sitten pähkäilin ja näin mennään tänäänkin. Jotenkin sekin että alakalvot ovat aika paljon ohuempia viittaisi siihen että hieman kireämmälle. Munsta. |
markkuliini 22.07.2009 02:45:57 | |
---|
Kailis: Näin sen joskus 20 vuotta sitten pähkäilin ja näin mennään tänäänkin. Jotenkin sekin että alakalvot ovat aika paljon ohuempia viittaisi siihen että hieman kireämmälle. Munsta. Tää toimii mulla etenkin silloin kun on saman paksuiset kalvot päällä ja alla. Mutta kun just vaihdoin "rokki"keikkasettiin G2:set päälle ja ambassadorit alle, niin jotenkin nekin sain kähmittyä pieneen terssiin keskenään, ja sain mieleisen soundin. G2:sia ostin kaksi settiä kokeiluun, coatedit ja clearit. Coatedit ainakin menetti soundinsa aika nopeasti, n.3 kk jälkeen (eli n. alle 30 keikan jälkeen). En ollut kovin vakuuttunut kestävyydestä. Kun vaihdoin uudet, niin vanhoissa ei ollut lommon lommoa, mutta soundi lähti. Onks nää niinku tällasia vai..? "Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani." |
Nolte 22.07.2009 20:00:00 | |
---|
markkuliini: Tää toimii mulla etenkin silloin kun on saman paksuiset kalvot päällä ja alla. Mutta kun just vaihdoin "rokki"keikkasettiin G2:set päälle ja ambassadorit alle, niin jotenkin nekin sain kähmittyä pieneen terssiin keskenään, ja sain mieleisen soundin. Kerro vielä se, että mitä se tuon tyyppinen pieni ero ala- ja yläkalvon välillä tuo siihen soundiin? Pystyykö sitä sanoilla kuvailemaan...? Tiedän sitten etsiä sitä, kun menen omia tomejani säätämään... |
Yukimura 22.07.2009 20:39:17 | |
---|
hollmi-5: Kylläpä ne äänet mikeillä pitää ottaa, jotta saadaan talteen ;-) Aika löysä vire ja alakalvot hiukan lyöntikalvoa kireämmälle, niin ollaan alueella. Aika lyhyt sointi kuulosti olevan, joten eiköhän Exporteistakin tuollaista löydy, kun hieroo aikanasa. Minkä kokoset tomit tossa videon setissä on, kuulostaa todella namilta, ja onko mitään tietoo kalvoista ja pönttöjen materiaalista? Mapex M series
bd22''
tt 8''
tt 12''
tt 14''
tt 16''
Sabian B8 16'' Thin Crash
Sabian B8 18'' Thin Crash
Sabian B8 20'' Ride
Sabian B8 14'' Hihat
Sabian XS 18'' China
Sabian Mike Portnoy Sign. Splash 11'
Pearl TW122 Pedals |
markkuliini 26.07.2009 02:37:50 | |
---|
Nolte: Kerro vielä se, että mitä se tuon tyyppinen pieni ero ala- ja yläkalvon välillä tuo siihen soundiin? Pystyykö sitä sanoilla kuvailemaan...? No ööö miten sitä nyt kuvailis. Se soundi on iso, muttei sillai överi niinkuin silloin kun kalvot on samassa vireessä ilman demppiä, eli soi puoli päivää paksusti todella selvällä nuotilla. Kyllä sustainia tuolla systeemillä vielä riittää mutta tuntuu että niistä saa sellaisen käytännöllisemmän soundin noin, ilman että soundin suhteen tarvii tehdä kuitenkaan "kompromisseja". Kireämpi alakalvo vie soundia vähän Bonham/jazz suuntaan, ikäänkuin läski säilyy mutta mutaa poistuu. Testaa niin huomaat onko sun juttu vai ei. "Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani." |