Vieno 18.01.2012 22:48:32 | |
---|
Nt1 on hintalaadultaan hyvä mikki! |
Mikael 19.01.2012 11:52:46 (muokattu 19.01.2012 11:53:05) | |
---|
Speedy: Pitäisi hommata stereo pari overi/tila käyttöön, mitäs suositteleisitte? Eikä nyt mitään älykalliita.. jotkut perushyvät? Mäkin sanoisin että Oktava Mk-012. Rodet on perusjees, mutta niiden ylämiddle on aika rapsakka ja just overhead-köytössä ne saattaa olla ongelmalliset, varsinkin jos peltiosasto on kirkkaan sävyistä ja tykkää soittaa lujaa - tulee siis helposti pistävää ja kovasävyistä tunnelmaa josta on hankala päästä miksatessa eroon. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
markkuliini 19.01.2012 12:12:18 | |
---|
Mikael: Mäkin sanoisin että Oktava Mk-012. Rodet on perusjees, mutta niiden ylämiddle on aika rapsakka ja just overhead-köytössä ne saattaa olla ongelmalliset, varsinkin jos peltiosasto on kirkkaan sävyistä ja tykkää soittaa lujaa - tulee siis helposti pistävää ja kovasävyistä tunnelmaa josta on hankala päästä miksatessa eroon. Mulla on Roden (vai Röden?) NT1-A omassa demotuslaulukäytössä, ja välillä tuntuu että ässät korostuu liikaa ja niitä joutu vähän manuaalisestikin kaivamaan pois kun de-esseri tylpentää soundia jo liikaa. Ongelma on varmasti omassa suussa ja ehkä siinä, että laulan liian suoraan kohti mikkiä tai liian läheltä (toki pop-filtteri on välissä). Mutta onko sulla kokemusta tuon mikin kanssa ja nimenomaan lauluäänityksessä? Jos on niin millaisia? En moiti ollenkaan hintalaatu-suhteeltaan, mutta nälkä kasvaa syödessä ja olen vähän harkinnut siirtymistä parempaan. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
passe 19.01.2012 12:58:55 (muokattu 19.01.2012 12:59:49) | |
---|
markkuliini: Mulla on Roden (vai Röden?) NT1-A omassa demotuslaulukäytössä, ja välillä tuntuu että ässät korostuu liikaa ja niitä joutu vähän manuaalisestikin kaivamaan pois kun de-esseri tylpentää soundia jo liikaa. Ongelma on varmasti omassa suussa ja ehkä siinä, että laulan liian suoraan kohti mikkiä tai liian läheltä (toki pop-filtteri on välissä). Juuri, taisi olla toissa yönä, lueskelin erilaista turinaa NT1 A:sta joka puolella nettiä. Juurikin tuo sinun ongelmasi esiintyi tyyliin kaikissa keskusteluissa, tuskin lienee siis sattumaa. Mieleen jäi mm. seuraavanlaisia vinkkejä: 1. Tilttaa mikkiä ylös- tai alaspäin, ettet laula siihen ihan suoraan. 2. Popfiltterin etäisyys mikrofonista, usein vissiin turhankin lähellä mikkiä. 3. "Stadiässä"-kerholaisille tuo mikki ei vaan kuulemma oikein sovi. Tämä siis muualta luettua amatöörin referointia. Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa -
mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan. |
Kailis 19.01.2012 13:27:32 | |
---|
1. Tilttaa mikkiä ylös- tai alaspäin, ettet laula siihen ihan suoraan. Tämä. Yllättävän paljon vaikuttaa. Eli kokeile nostaa mikkiä ylemmäs mutta tähtäät leipäläpeen. majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle. |
markkuliini 19.01.2012 13:54:35 | |
---|
Kailis: Tämä. Yllättävän paljon vaikuttaa. Eli kokeile nostaa mikkiä ylemmäs mutta tähtäät leipäläpeen. Tästä en ymmärtänyt mitään. Eli hä? Tuo mikkihän on tämän mallinen http://media.soundonsound.com/sos/may04/images/rodent1a.l.jpg ja monessa paikassa nimenomaan neuvotaan treblenvähentämiseksi kääntämään tuota 45 astetta sivuunpäin (pystyakselinsa ympäri) vaikka vasemmalle ja laulamaan vasemmalta puolelta hieman ohi. Eli nimenomaan ei tähdätä suuhun sitä. :) Sama efekti syntynee jos mikkiä tilttaa ylös tai alaspäin, mutta en ymmärrä mitä mikin nostaminen vaikuttaa? Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Kailis 19.01.2012 13:58:51 (muokattu 19.01.2012 14:04:26) | |
---|
Jos se on suoraan edessä niin ottaa terävämmin kaikki ässät. Tuolla mainitsemallani tavalla pehmenee hieman. Tosin mun kokemukset rajoittuvat Neumanneihin. Kandee toki eksperimentoida myös sitä kohdistaako otsaan vai leukaan ja etäisyyskin on tärkeä. majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle. |
markkuliini 19.01.2012 13:59:39 | |
---|
Kailis: Jos se on suoraan edessä niin ottaa terävämmin kaikki ässät. Tuolla mainitsemallani tavalla pehmenee hieman. Tosin mun kokemukset rajoittuvat Neumanneihin. Ok, puhutaan varmaan samasta asiasta mutta vähän eri termein. :) Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Speedy 19.01.2012 14:44:53 | |
---|
Mikael: Mäkin sanoisin että Oktava Mk-012. Rodet on perusjees, mutta niiden ylämiddle on aika rapsakka ja just overhead-köytössä ne saattaa olla ongelmalliset, varsinkin jos peltiosasto on kirkkaan sävyistä ja tykkää soittaa lujaa - tulee siis helposti pistävää ja kovasävyistä tunnelmaa josta on hankala päästä miksatessa eroon. No pellit nyt ei ole kauhean kirkkaat, eikä varsinkaan äänitystilanteessa tule soitettua lujaa, tosin huone on pieni että se vähän kompensoi melutasoa.. Mitenkähän sitten ne Studio Projects B1 toimivat, joku niitä mainostikin mutta onko kellään kokemuksia? "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
Mikael 19.01.2012 15:17:44 (muokattu 19.01.2012 15:32:37) | |
---|
markkuliini: Mulla on Roden (vai Röden?) Mä sanoisin että Røde :D NT1-A omassa demotuslaulukäytössä, ja välillä tuntuu että ässät korostuu liikaa ja niitä joutu vähän manuaalisestikin kaivamaan pois kun de-esseri tylpentää soundia jo liikaa. Ongelma on varmasti omassa suussa ja ehkä siinä, että laulan liian suoraan kohti mikkiä tai liian läheltä (toki pop-filtteri on välissä). Mutta onko sulla kokemusta tuon mikin kanssa ja nimenomaan lauluäänityksessä? Jos on niin millaisia? En moiti ollenkaan hintalaatu-suhteeltaan, mutta nälkä kasvaa syödessä ja olen vähän harkinnut siirtymistä parempaan. Kyllä, just samoja kokemuksia; ässät on hankalat ja sävy on kova. Ei paras laulumikki, mut sit taas joidenkin instrumenttien kanssa tosi jees. Tomit, akustinen kitara, puupuhaltimet, basso... sellaiset jotka hyötyvät ärhäkkyydestä etenin pop/rock-hommissa. Suuntauksella voi toki vaikuttaa asiaan, mut kyllä toi on mun mielestä ihan myös luonteenomaista ko. mikille ja mun kokemuksen mukaan myös ko. valmistajalle. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
Mikael 19.01.2012 15:20:11 | |
---|
Speedy: No pellit nyt ei ole kauhean kirkkaat, eikä varsinkaan äänitystilanteessa tule soitettua lujaa, tosin huone on pieni että se vähän kompensoi melutasoa.. Mitenkähän sitten ne Studio Projects B1 toimivat, joku niitä mainostikin mutta onko kellään kokemuksia? Ei kokemusta mutta yleisesti ottaen snadisti kireä ylä-middle on tuntunut vaivaavan suurinta osaa noista edullisista iso-kalvoisista mitä mulle on tullut vastaan. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
Danko 21.01.2012 20:06:40 | |
---|
Speedy: Pitäisi hommata stereo pari overi/tila käyttöön, mitäs suositteleisitte? Eikä nyt mitään älykalliita.. jotkut perushyvät? Mun desert island -ratkaisu molempiin tarkoituksiin olis ehottomasti t.bonen lollipop-mallin ribbon ( http://www.thomann.de/fi/the_tbone_rm700.htm ). Rumpukäytössä ei etuasteen suhteen niin ronkeli kuin hiljaisemmilla äänilähteillä, kuten laulu tai akkari. "Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher |
markkuliini 21.01.2012 20:28:33 (muokattu 21.01.2012 20:31:36) | |
---|
Mikael: Mä sanoisin että Røde :D
Kyllä, just samoja kokemuksia; ässät on hankalat ja sävy on kova. Ei paras laulumikki, mut sit taas joidenkin instrumenttien kanssa tosi jees. Tomit, akustinen kitara, puupuhaltimet, basso... sellaiset jotka hyötyvät ärhäkkyydestä etenin pop/rock-hommissa. Suuntauksella voi toki vaikuttaa asiaan, mut kyllä toi on mun mielestä ihan myös luonteenomaista ko. mikille ja mun kokemuksen mukaan myös ko. valmistajalle. Olisko sulla suosituksia seuraavan tai sitä seuraavan hintaluokan mikeistä? Laulukäyttöön nimenomaan. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Danko 21.01.2012 20:33:30 (muokattu 21.01.2012 20:41:16) | |
---|
"Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher |
markkuliini 21.01.2012 20:41:40 | |
---|
Danko: En ole Mikael, mutta mikä faktisesti on "seuraava hintaluokka"? Jos halppikset rajataan 0-500e, niin välissä 501-1000e munsta tämä http://www.thomann.de/fi/neumann_tlm_103.htm No aika raju rajaus, siihenkin nähden että toi Røde maksaa noin 170€. Eli tuo sun seuraavan hintaluokan suositus on noin 5 kertaa kalliimpi. Ei siinä, voihan olla että noin paljon sijoitankin, mutta seuraava hintaluokka olkoon vaikka 200-500€ ja sitten sitä seuravaava yli 500€. Enhän mä noista mikkien hinnoista tiedä, eikä mua kiinnosta onko se "halpis" vai ei. Mutta jos tuossa 500€ tienoillakin on hyviä niin mielelläni kuulisin. :) Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Mikael 21.01.2012 20:44:29 (muokattu 21.01.2012 20:46:44) | |
---|
No kyl mun mielestä tohon väliin mahtuu vielä sanotaanko vaikka alempi keskiluokka josta löytyy ihan laadukkaita sieppoja kuten vaikka Audio-technica AT4033 ja AT4040 sekä AKG C4000b. Toki myös toi TLM103 on oikeinkin hyvä. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
markkuliini 21.01.2012 20:47:37 | |
---|
Mikael: No kyl mun mielestä tohon väliin mahtuu vielä sanotaanko vaikka alempi keskiluokka josta löytyy ihan laadukkaita sieppoja kuten vaikka Audio-technica AT4033 ja AT4040 sekä AKG C4000b. Toki myös toi TLM103 on oikeinkin hyvä. Kiitos! Pitää tsekata. :) Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Mikael 21.01.2012 21:46:40 (muokattu 21.01.2012 21:46:58) | |
---|
Kiinnostavia uutuuksia josta ei oo omaa kokemusta olis about samassa luokassa AKG C214 ja Neumann TLM102. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
Danko 21.01.2012 22:02:06 | |
---|
Mikael: Kiinnostavia uutuuksia josta ei oo omaa kokemusta olis about samassa luokassa AKG C214 ja Neumann TLM102. Sama ja sama. "Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher |
Mikael 22.01.2012 10:32:40 (muokattu 22.01.2012 10:40:02) | |
---|
Ps. Myös Shure KSM32 asettuu tohon hintaluokkaan ja yhden sessiokokemuksen perusteella voisin sanoa että se on kans ihan oiva mikki. Tosin en kyllä äänittänyt sillä laulua vaan perkkoja, joten enpä sit sanokaan laulukäytössä mitään - congat kuitenkin tallentuivat lämpimän täyteläisinä :D Ennen ei ollut mitään - nyt on. |