Aihe: Tarjous laari.
1 2 3 4 5212 213 214 215 216251 252 253 254 255
Juhani_t
02.04.2015 15:12:38
markkuliini: Jos vähänkään on kartalla rumpujen syvyyksistä rumpusetin historiassa, niin huomaa ettei yllä oleva pidä ollenkaan paikkansa. Rumpusetin noin sata vuotta pitkässä historiassa neliökokoiset/syvät tomithan ovat nimenomaan olet se hetkellinen muotioikku jota kesti noin kymmenen vuotta ja loput 90 vuotta tomien syvyys on ollut selvästi pienempi.

Neliökokoiset tomit olivat muotia siitä syystä että ne näyttivät tukkahevibändien musiikkivideoissa isommilta ja pennut halusivat samanlaiset.
Kyllähän niistä saa vapaasti edelleenkin pitää mutta kannattaa avoimesti myöntää olevansa yhden aikakaiden diggari, ja etenkin tsekata faktat ensin, ennen kuin alkaa tällä saarnaamaan siitä mikä on ollut muoti-ilmiö ja mikä standardi. :)

Olen mä toki tätä kehityskaarta seurannut, mutta edelleenkin; mikäpä muu kuin muoti se on se voima joka kääntää tuotantoon tietyn näköisiä/kokoisia settejä. Joskus piti olla paljon tomeja, nykyään niitä ei saa olla juuri ollenkaan. Nykybasarit on lähes neliskanttisia ja 70-luvulla ne oli max 14" syviä. Jos yksi ainoa oikea koko olisi olemassa, sitä varmaankin tehtäisiin ja muut olisi tilaustavaraa.

Tähdennän nyt jälleen sitä, miten noista aikoinaan ihan kelvollisista pöntöistä on tullutkin roskaa, ellei sitä kiireesti sahata poikki. Ulkonäköjuttua on turha miettiä. Joku tykkää äidistä ja toinen pikkuveljestä. Vähän niinkuin noiden farkkujen ja pipojenkin kanssa. Minunlaiselleni kasariajan juttuihin jämähtäneelle tuommoinen originaalikunnossa oleva Ludwig-setti ois saattanut ehkä vähän ostohalua heräättääkin. Korvat kun on sen verran pahvia että kelpaa paskemmatkin kamat. Nythän se on ainakin ulkonäöllisesti jatsi/kantri/iskelmä -porukan mieleen?
Niq
02.04.2015 15:21:35

Juhani_t: Minunlaiselleni kasariajan juttuihin jämähtäneelle tuommoinen originaalikunnossa oleva Ludwig-setti ois saattanut ehkä vähän ostohalua heräättääkin. Korvat kun on sen verran pahvia että kelpaa paskemmatkin kamat. Nythän se on ainakin ulkonäöllisesti jatsi/kantri/iskelmä -porukan mieleen?

Tässä oikeastaan kiteytit hienosti, kuinka ihmiselle kasvaa joko oma tyylitaju iän ja ajan myötä, tai sit se otetaan sieltä jostain muotista tai muodista ja pidetään siitä kii. Mut jokainen tavallaan.

Älä kuitenkaan erehdy lokeroimaan muita, vaikka itsesi lokeroitkin. Terveisin yhdellä pätkityllä etutomilla vuosikaudet sekä heviä, rokkia, bluussia että poppista jauhanut rumpalintapainen.
hollmi-5
02.04.2015 15:35:11 (muokattu 02.04.2015 15:41:51)
Noi kasari-Ludwigit on erittäin hyvät ja komeasoundiset rummut lyhentämättömänä tai ei. Noissa ei kuitenkaan ollut neliökokoisia räkkitomeja koskaan. Hiukan oli lyhyempi.

Jos lyhennyksen tekee, niin se on oma asia. Pyyntihinta ko. setistä on kyllä jo halvan puolella. Jostain Drum Maten läjästä karjutaan neljääpuoltasataa ihan ilmeenkään värähtämättä, vaikka kyseessä on oman aikansakin mittapuulla tosi vaatimaton setti. Sama mutina Olympiceistä ;)

Bassorummut oli aikoinaan isoja, mutta rumpalit ryhtyivät vaatimaan pienempiä. Piti mahtua taksin kyytiin...

Cozy Powellin ja Mick Fleetwoodin 26" bassorummut olivat 20" syviä jo 70-luvulla.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kimd
02.04.2015 16:13:11
Luo Ludwigit on hyvät rummut eikä lyhennys käyttöarvoa alenna. Jos etsisin tuollaista settiä niin ostaisin ilman muuta. Itse haluaisin kyllä löytää pienen 3-ply setin kotikäyttöön...
Harrastelija harrastelija rumpali
jabajee
02.04.2015 16:18:28
Eikös tuo 13x9" ole juurikin se perinteinen ns. vakiokoko ja kaikki muut syvyydet on enemmän tai vähemmän poikkeuksia tai oman aikansa muotioikkuja.
12x8", 13x9" ja 16x16" lienee se kaikkein yleisin kolmen tomin kattaus.
Hollmi-5: Siihen aikaan tehtiin rummut paremmasta kamasta, kuin nykyään. Siitä sulla tosin ei ole kokemusta, kun sinun omat tuon aikakauden kamat edustaa nykyajan Milleniumtasoa...
jtpennane
04.04.2015 14:46:17
Nyt ois vintage-hanskaa tarjolla: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=990640

Eiss. No, saahan sitä aina yrittää. :-D
Bobana
04.04.2015 22:05:25
markkuliini: Jos vähänkään on kartalla rumpujen syvyyksistä rumpusetin historiassa, niin huomaa ettei yllä oleva pidä ollenkaan paikkansa. Rumpusetin noin sata vuotta pitkässä historiassa neliökokoiset/syvät tomithan ovat nimenomaan olet se hetkellinen muotioikku jota kesti noin kymmenen vuotta ja loput 90 vuotta tomien syvyys on ollut selvästi pienempi.

Neliökokoiset tomit olivat muotia siitä syystä että ne näyttivät tukkahevibändien musiikkivideoissa isommilta ja pennut halusivat samanlaiset.
Kyllähän niistä saa vapaasti edelleenkin pitää mutta kannattaa avoimesti myöntää olevansa yhden aikakaiden diggari, ja etenkin tsekata faktat ensin, ennen kuin alkaa tällä saarnaamaan siitä mikä on ollut muoti-ilmiö ja mikä standardi. :)

80-ludarit eivät ole kauhean haluttuja, että käsittääkseni laadultaan tai runkodesigniltaan mitään Ludwigille erityistä kultakautta, joten arvosoittimesta en puhuis. Edelleenkään mua ei soittimien modaaminen ärsytä juuri yhtään, päin vastoin. Antaa mennä jos siltä tuntuu ja tietää mitä tekee.

Nyt on pakko kysyä että oletko koskaan soittanut esim. kantti-Signature Sonoreilla? Huokuu vaan tuosta jotenkin että sä et vaan tykkää koska et vaan tykkää. Omasta mielestä kanti x kantti rummuissa on hieno saundi. Eikä vaan siksi että omistan.
Cujo: Isä soitti ja kertoi ostaneensa kolme lammasta ja sähköurut. Se kyllä aina tietää, mihin rahansa laittaa.
hollmi-5
04.04.2015 22:14:40 (muokattu 04.04.2015 22:54:33)
Bobana: Nyt on pakko kysyä että oletko koskaan soittanut esim. kantti-Signature Sonoreilla? Huokuu vaan tuosta jotenkin että sä et vaan tykkää koska et vaan tykkää. Omasta mielestä kanti x kantti rummuissa on hieno saundi. Eikä vaan siksi että omistan.

Juu! Kyllä minä tykkään niistä omista Signatureistani. Onhan ne vähän epäkäytännölliset ja painavat ja parhaiten tehdyt rummun newöewö. Ja maksoivat aikoinaan kalliolaisen yksiön verran ;)

Kai se on vaan suomalainen kateus, joka tuomitsi ne. Saksassa Signature-settin on Deutsches Museumissa esimerkkinä saksalaisesta osaamisesta. Siellä ja muualla maailmassa niitä arvostetaan, mutta Suomessa on yhdessä päätetty: Halvalla saa yhtä hyvää, jos se on Kiinassa tehty ;)
markkuliini
04.04.2015 22:22:41

Bobana: Nyt on pakko kysyä että oletko koskaan soittanut esim. kantti-Signature Sonoreilla? Huokuu vaan tuosta jotenkin että sä et vaan tykkää koska et vaan tykkää. Omasta mielestä kanti x kantti rummuissa on hieno saundi. Eikä vaan siksi että omistan.

Olen, mutta ei sillä ole mun mielestä tän asian kanssa mitään tekemistä. Mähän en nimenomaan puhunut niiden soundista tai omasta mielipiteestäni, vaan kommentoin niiden paikkaa rumpusetin historiassa. Ne kun ovat nimenomaan olleet muoti-ilmiö eikä päinvastoin kuten väitettiin.
En mä niistä tykkää, mutta ei me siitä puhuttu.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
hollmi-5
04.04.2015 22:48:44
markkuliini: Olen, mutta ei sillä ole mun mielestä tän asian kanssa mitään tekemistä. Mähän en nimenomaan puhunut niiden soundista tai omasta mielipiteestäni, vaan kommentoin niiden paikkaa rumpusetin historiassa. Ne kun ovat nimenomaan olleet muoti-ilmiö eikä päinvastoin kuten väitettiin.
En mä niistä tykkää, mutta ei me siitä puhuttu.

Muoti-ilmiö tai ei, mutta on väärää tietoa väittää niiden aikakauden olleen kymmenen vuotta, kun niitä edelleen saa ja myydään yli 30 vuotta lanseeraamisen jälkeen.
markkuliini
04.04.2015 22:58:27

hollmi-5: Muoti-ilmiö tai ei, mutta on väärää tietoa väittää niiden aikakauden olleen kymmenen vuotta, kun niitä edelleen saa ja myydään yli 30 vuotta lanseeraamisen jälkeen.

Joku on tilannut viime vuonna uudet kanttikokoiset Sonorit?
No hitto, tämähän muuttaa koko kuvion! Eli syvät tomit eivät olleet 10 vuotta kestänyt muoti-ilmiö vaan suuntaus joka elää ja voi vahvasti. Sorry, mähän olin ihan pihalla...
hollmi-5
04.04.2015 23:05:34
markkuliini: Joku on tilannut viime vuonna uudet kanttikokoiset Sonorit?
No hitto, tämähän muuttaa koko kuvion! Eli syvät tomit eivät olleet 10 vuotta kestänyt muoti-ilmiö vaan suuntaus joka elää ja voi vahvasti. Sorry, mähän olin ihan pihalla...

Elä vielä laita itseäsi kiikkuun ;) Näin se vain on ja saksalaiset nahkahousuporukat hapankaalihumalassaan ja muutkin vääräuskoiset ovat todellakin näin tehneet. Ja sitten ne kaikki hoopot, jotka ostivat "Phil Rudd signature"-setin: http://www.sonor.com/fileadmin/hohn … on_drum_kit/phil_rudd_kit_400px.jpg
markkuliini
04.04.2015 23:12:32

hollmi-5: Elä vielä laita itseäsi kiikkuun ;) Näin se vain on ja saksalaiset nahkahousuporukat hapankaalihumalassaan ja muutkin vääräuskoiset ovat todellakin näin tehneet. Ja sitten ne kaikki hoopot, jotka ostivat "Phil Rudd signature"-setin: http://www.sonor.com/fileadmin/hohn … on_drum_kit/phil_rudd_kit_400px.jpg

No sarkasmi sikseen. Eihän toki se, että Sonor myy ehkä vielä sulun tällöin marginaalista kanttikokoja, tee syvistä tomeissa suosittuja. Mika, tuo on yleinen argumentointivirhe, perustella asian yleisyyttä sillä että sitä on joskus tapahtunut, etenkin jos sitä asiaa (tässä Sonorit) on lähellä.
Itse en tiedä KETÄÄN joka olis tilannut kanttikokoisilla tomeilla uuden setin viimeisen 25 vuoteen. Ja tämähän ei tarkoita etteikö niin tapahtuisi, vaan se kuvaa asian harvinaisuuksia.
hollmi-5
04.04.2015 23:20:49 (muokattu 04.04.2015 23:34:42)
markkuliini: No sarkasmi sikseen. Eihän toki se, että Sonor myy ehkä vielä sulun tällöin marginaalista kanttikokoja, tee syvistä tomeissa suosittuja. Mika, tuo on yleinen argumentointivirhe, perustella asian yleisyyttä sillä että sitä on joskus tapahtunut, etenkin jos sitä asiaa (tässä Sonorit) on lähellä.
Itse en tiedä KETÄÄN joka olis tilannut kanttikokoisilla tomeilla uuden setin viimeisen 25 vuoteen. Ja tämähän ei tarkoita etteikö niin tapahtuisi, vaan se kuvaa asian harvinaisuuksia.

En toki tarkoittanut, että ne kanttikoot olisivat suosittuja nyt. Tai edes koskaan olleet. Niitä on tehty ja tehdään edelleen.

EDIT: Kanttitomit taisivat olla hirveän harvinaiset aikanaankin. Taman Xtras ja Yamahan 8000-sarja olivat Sonorin lisäksi ainoat, jotka jäivät mieleen. Sonorilla oli Signature ja Phonic Plus, jotka hinnallaan pitivät huolta harvinaisuudesta. Ludwig ja parit muut pitivät räkkitomit tuumaa halkaisijaa lyhyempinä. Oi niitä aikoja ;)
markkuliini
04.04.2015 23:36:57

hollmi-5: En toki tarkoittanut, että ne kanttikoot olisivat suosittuja nyt. Tai edes koskaan olleet. Niitä on tehty ja tehdään edelleen.

Ok, eli kyseessä on pohjimmiltaan semanttista pilkunviilausta sanasta 'aikakausi. Sanasta jota en itse edes käyttänyt. Got it.
:D
hollmi-5
04.04.2015 23:40:33
markkuliini: Ok, eli kyseessä on pohjimmiltaan semanttista pilkunviilausta sanasta 'aikakausi. Sanasta jota en itse edes käyttänyt. Got it.
:D

Tokitoki ;)
-Dr.DW-
05.04.2015 00:03:44 (muokattu 05.04.2015 00:08:05)
No hitto. Jos olisi valuuttaa ja keikkoja, bändi ja etc. Kyllä miulle kelpaisi ja ostaisin k X k. kokoiset rummut. Joku ruusupuu SQ2 setti, niin pissisisin hunajaa ja ähistelisin ulos kultamunia, ihan varmastikin! :D

E: Vaikka 10, 13, 16 sekä 18, vaikkakin jo aika maassa makaa. Hirmuisen iso ride, räkki ja lattiatomien väliin vaan!
Bombing for peace is like fucking for virginity.
Speedy
05.04.2015 11:48:41

http://kumu.fi/rumpusetti/441

Kyllä minä näkisi että tämä on nyt muodikasta, kuosia myöden..:)
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
hollmi-5
05.04.2015 12:09:42
Speedy: http://kumu.fi/rumpusetti/441

Pecu on tykästynyt neliökokoisiin tomeihin. Hänellä on ollut muissakin seteissä näin.
Vallu-Veke
05.04.2015 12:15:39 (muokattu 05.04.2015 12:29:33)
Speedy: http://kumu.fi/rumpusetti/441

Minusta nuo rummut edustaa tässä ajassa enemmänkin sellaista,
olen erilainen nuori- tyyliä.
Komiathan nuo on ja ihan varmaan oikein hyvät.

Nyt on muodissa iso bassari, matalat tomit ja ne asennetaan matalalle, symbaalit matalalle ja vaakasuoraan tai symbaalit vaakasuoraan ja oikein korkealle. Tuoli korkealle, jotta rumpali ei jää piiloon setin taakse... Jotain sen tyylistä tulee perstuntumalta mieleen tämän hetken muodikkuudesta.

Tuolta ku kelaa vähän alaspäin on nykytyylin mukaiset asettelut ja koot kyseessä:
http://www.drumchat.com/showthread. … p/pro-drummers-weird-set-32192.html
Syviä on etutomit nykyäänkin ja onhan niitä myös matalia. Eihän näistä otakkaan selvää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)