![]() 01.06.2011 01:39:57 | |
---|---|
Kailis: Groove ride on myös mielestäni aika hillitty, tosin tasapainoisen ja hyvän kuuloinen. Musikaalinen iso sorvaamaton kupu ja ohut isosti taottu symbaali. Kapulaääni erottuu. Yleissoundi aika tumma. Kyllä tää sopii sun kuvaukseen. Tai sitten Jannelta 21" Antique ride. http://www.symbaalit.fi/uploads/300310/h21atr2200r.mp3 Noi Groove ridet ei pysy hirveen hyvin kasassa, vaan lähtee helposti laukalle kovemmalla kädellä soitellessa. Mutta hyvä pelti muuten. Jos tykkää enemmän crashailla ja vetää kovemmalla kadellä ja symbaalin pitää pysyä kasassa ja sammua nopeesti, niin suosittelen juuri noita Special kolmosia näiden ominaisuuksien vuoksi. 21" varmaan tuossa 2200-2300g saattais olla hyvä ja 22" 2400-2500g paikkeilla saattais löytyy hyviä kysyjän tarpeisiin. Lisäks nois komosissa on mahtavasti sitä "kihinää". | |
![]() 01.06.2011 20:28:31 (muokattu 01.06.2011 21:08:56) | |
Weetoz: Niin siis puhutaanko me nyt varmasti samasta pellistä? Ettei käynyt niin, että sinä puhuit K Dark Ridesta ja minä K Custom Dark Ridesta? K Dark onkin vähän enemmän ehkä pumpuliosastoa. Tai sitten jos puhuttiin kuitenkin molemmat tosta customista, niin on varmaan pakko vaan todeta, että makuja on monia jne. En muista kuulleeni K dark ridesta koskaan... K custom dark ride on kyllä olemassa kuten myös K dark medium. Ja K custom medium. Yksinkertaista. :) Itsellä on 22" K custom dark ride keikkakäytössä. Ehkä vähän keskimääräistä paksumpi, just sellainen mediumthin+ painoinen. Erottuvuus mun makuun just hyvä. Pumpulia? No ei mun tatsilla, tai tottumuksella, mutta kaikki on toki suhteellista. Ja olen kyllä törmännyt noihin K custom dark rideihin suht isoilla painonvaihteluilla. Tuo mun pelti on hyvä, kohtelias perusratsu, kuitenkin pienellä tummuus/kähinä-aspektilla. Ei yritä varastaa showta, mutta ei ole mikään seinäruusukaan. Edit: mallinimiä viilattu.. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c | |
![]() 01.06.2011 20:58:29 | |
markkuliini: En muista kuulleeni K dark ridesta koskaan... http://www.youtube.com/watch?v=bkII … ynext=1&list=PLCDBFEAF0AFCE4C62 Eikö tuo ole sellanen? Tai tuollaista ainakin tarkoitin ja muistelisin jotain tollasia myös nähneeni paikallisessa musaliikkeessä joskus. Vai onko tuon nimi kuitenkin "virallisesti" joku muu kuin K Dark Ride? | |
![]() 01.06.2011 21:07:46 | |
Weetoz: http://www.youtube.com/watch?v=bkII … ynext=1&list=PLCDBFEAF0AFCE4C62 Eikö tuo ole sellanen? Tai tuollaista ainakin tarkoitin ja muistelisin jotain tollasia myös nähneeni paikallisessa musaliikkeessä joskus. Vai onko tuon nimi kuitenkin "virallisesti" joku muu kuin K Dark Ride? Tuo on K dark medium ride, niinkuin videon kuvauksessa. Mullekin lipsahti aikaisempaan viestiin custom tuohon nimikkeeseen, kun ovat aika lähellä nimiltään. Doh... Anyway 1: K dark ridea ei oo. Anyway 2: K custom dark ja K dark medium ovat, ei nyt eri planeetalta, mutta tosi erlaisia. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c | |
![]() 01.06.2011 21:30:49 | |
markkuliini: Anyway 2: K custom dark ja K dark medium ovat, ei nyt eri planeetalta, mutta tosi erlaisia. Jees, tämän tiesinkin ja sen takia tossa aiemmin varmistelinkin, että puhutaan JGrooverin kanssa samasta pellistä. Mutta toi nimi oli kyllä näköjään meikäläisellä jostain jäänyt väärin mieleen. I stand corrected. | |
![]() 08.06.2011 08:32:03 | |
Terps. Ostin tossa muutama päivä takaperin ensimmäisen settini. Olen tähän mennessä soitellut muiden seteillä, mutta innostusta olikin niin paljon, että olihan se pakko itsekin pöntöt ostaa:) Lähdin valitsemaan kamoja aikalailla mututuntumalla. Pöntöiksi päädyin valitsemaan Mapexin M-birchit (sain lähes uudet ilman virveliä), joihin olen muuten ihan tyytyväinen, mutta tehdaskalvot pitänee vaihtaa ensi tilassa! Kalvoihin ensimmäinen kysymykseni (joka ei missään nimessä mene offtopiciksi:D ) liittyisikin: mitä kalvoja suosittelisitte, kun en halua sellasta pitkää vonkuvaa fuusio saundia, joka on ainoa, minkä näillä kalvoilla pöntöistä saa, vaan vähän dempatun, lämpimämmän ja aika paksun saundin? Tarina jatkuu: Virveliksi päädyin valitsemaan hyvän maineensa ja yleisen arvostuksen perusteella Ludwig Acroliten (Supran olisin ostanut, jos raha kasvaisi puussa:P ) joka oli täydellinen valinta! Mutta sitten itse asiaan, josta minun alunperin piti tänne kirjoittaa. Edessä oli luonnollisesti myös haikan osto. Tämä oli ehkä vaikein tehtävä päätös setin valitsemisen ohella. Aikani mietiskeltyäni ja pullon vettä väkevämpää kulautettuani aloin selailla muusikoiden.netiä ja jostain silmiini pomppasivat Zildjianin New Beatit. Käytin hakua ja etsin niistä lisää tietoa ja monet suosittelivat niitä hyviksi "perus" haikoiksi, joten täytyhän sellaset sitte hommata. Löysin 80 -lukulaisen parin, joka oli loisto kunnossa oltuaan aika kauan käyttämättömänä ja päästyäni myyjän kanssa sopimukseen raahasin ne kotikoloon muun setin kaveriksi. Nukuin yön yli ja kokosin seuraavana päivänä setin innoissani, mutta kun kokeilin haikkaa ensimmäisen kerran saundi oli kaikkea muuta kuin ihana. En tiedä onko vika minun korvissani vai jossain muussa, mutta saundi ei vastaa lähellekään esim näitä Youtubesta etsimiäni linkkejä, joiden pohjalta valintani ostaa ko. pellit sinetöin: http://www.youtube.com/watch?v=DG5Rhq4VGic http://www.youtube.com/watch?v=tVqnOsmYr_0&feature=fvsr http://www.youtube.com/watch?v=eqpfYp4xRrg Oma parini kuulostaa jotenkin paljon kylmemmältä ja "muhjuisemmalta". Vaikea kuvailla saundia tarkemmin, mutta osaisiko joku kertoa, mistä tämä voisi johtua? Onko noita New Beateja esim tehty 80 -luvun alussa, jolloin tuo pari on ostettu, monen painoisina tai jotain? Tässä parissa alapelti on rutkasti painavempi ja paksumpi kuin top, jos se auttaisi ongelman läpikäynnissä. Jotain selitystä tähän mystiseen mutta ahhh niin suoraan sanoen paskamaiseen tilanteeseen kaipaisin. Terv Janne | |
![]() 08.06.2011 09:10:12 | |
New beateissa alapelti on paksumpi kuin yläpelti ja on ne kai jollain tapaa "perus" haitsut. Niitä on kuulemma tehty monen painosia vuosien saatossa ja varsinkin uudet new beatit ovat aika kolisevia. Mulla on tosi hyvä pari new beateja, jotka ei ole ihan painavimmasta päästä. Oon myös soittanu paljon ohuemmillakin new beat pareilla. Luulen, että sulle on sattunut mukaan vähän paksumpi ja kolkompi pari mukaan. Yritä myydä pois (?) ja etsi tilalle vähän ohuempi pari. Niitä kyllä liikkuu torilla aina tasasin väliajoin. Tapatsä aikaa kunnes aika tappaa sut...? | |
![]() 08.06.2011 12:13:02 | |
mitä kalvoja suosittelisitte, kun en halua sellasta pitkää vonkuvaa fuusio saundia, joka on ainoa, minkä näillä kalvoilla pöntöistä saa, vaan vähän dempatun, lämpimämmän ja aika paksun saundin? Aquarian Super 2 coated. LaMotta: Mulle ei tuossa tilanteessa tullut varsinaisesti ensimmäisenä mieleen neekeriasiat, vaan keskityin vaihtamaan kuulumisia ja kyselin, että mistä päin on kotoisin jne. | |
![]() 09.06.2011 15:52:03 | |
Olen menossa huomenna Poriin niin löytyyköhän noita Aquarian Super 2 coatedeja sikäläisistä musiikkiliikkeistä? Jollei niin olisiko varmuuden varalle muita vaihtoehtoja? Kiitos muuten nopeista vastauksista! | |
![]() 09.06.2011 18:11:18 (muokattu 09.06.2011 18:13:52) | |
fnb112: Olen menossa huomenna Poriin niin löytyyköhän noita Aquarian Super 2 coatedeja sikäläisistä musiikkiliikkeistä? Jollei niin olisiko varmuuden varalle muita vaihtoehtoja? Kiitos muuten nopeista vastauksista! Remo Emperor coated on aika perusvarma vaihtoehto. Se on saman kaltainen kun toi Super 2, molemmat on 2-kerroksisia kalvoja ilman ylimääräistä demppiä, mutta muistaakseni tossa Aquarianissa on alempi kerros vähän ohuempi kuin ylempi, kun taas Emperorissa molemmat kerrokset ovat yhtä paksut. Ei siis kovin suurta eroa kuitenkaan soundillisesti. E: Niin ja tohon soinnin pituuteen pystyy vaikuttamaan rummun virityksellä. Pisimpään rumpu soi yleensä sillon, kun ylä- ja alakalvot on viritetty samaan vireeseen. Tarkempia ohjeita löytyy tuolta "Rumpujen viritys" -FAQ:sta. | |
![]() 30.07.2011 21:58:57 | |
Peltien koulukunta-asioita tiedustelisin. Peltikauppias ja ilmeinen asiantuntija kertoili pelleissä olevan kahta koulukuntaa: "itämainen" ja "länsimainen", joista ilmeisimpinä esimerkkeinä kertoili Zildjian (itä) ja Paiste (länsi). Hatarissa muistikuvissani asia liittyi jotenkin korkeiden äänien läsnäoloon ko. peltien soinnissa, vieläpä muistelisin länkkäreissä olleen sitä kirkkautta enemmän? Onko moinen periaate aivan niin simppeli, vai kulkeeko vielä merkin sisällä eri mallisarjoissa tms? Osaisiko joku listailla koulukunnittain merkkejä? Edellä asia yleisemmällä tasolla ja alla yksilöidynpänä (että miksi nyt just kiinnostaa). Olen varovasti katsellut 16-18" crashia settiini ja tunnetuimmat Zildjianit ja Bosphorukset lienevät nyt saavuttamattomissa hinnoissa. Setissä on Bosphoruksen Traditional- ja Gold-sarjaa ja se vanhastaan ständissä sojottava Paiste 502 ei kyllä oikein istu kattaukseen. Jotakin sopivaa/välttävää peltiä olisin vailla, koska B:t haen kauttaaltaan, kunhan budjetti myötää. Tokikin jos hankinta istuu hyvin muiden sekaan, voi saada pysyväisenkin paikan? Hirmuisesti olisi tarjolla kilsoja ja koesoittoja, mikäli lähtee jokaisen sopivanhintaisen kokeilemaan, että jonninmoinen valikoiman kavennus olisi tarpeen. | |
![]() 31.07.2011 08:05:28 | |
Jarmando: Olen varovasti katsellut 16-18" crashia settiini ja tunnetuimmat Zildjianit ja Bosphorukset lienevät nyt saavuttamattomissa hinnoissa. Setissä on Bosphoruksen Traditional- ja Gold-sarjaa ja se vanhastaan ständissä sojottava Paiste 502 ei kyllä oikein istu kattaukseen. Jotakin sopivaa/välttävää peltiä olisin vailla, koska B:t haen kauttaaltaan, kunhan budjetti myötää. Ehdottaisin joko: a) Säästämään ja ostamaan kerralla sen sopivan crashin, jonka valitset korvien perusteella vertailemalla sitä samassa tilassa muihin crash-symbaaleihisi. b) Pohtimaan kolmannen crashin todellista tarvetta, kyseenalaistamaan sen ja hakemaan asiasta hyötyjä ja haittoja. Itse jättäisin vain 502:n setistä pois. En myöskään itä-länsi-jaottelisi valmistajan perusteella, vaikka jokaisella eri valmistajalla on yleensä tyypillinen ominaissoundinsa. Monikäyttöiset ja parhaat symbaalit mielestäni kuulostavat pääsääntöisesti turkkilaisilta ja ovat ohuemmasta päästä sekä käsin taottuja. Jokainen symbaali on yksilö ja valinta on tehtävä kuulemalla. | |
![]() 31.07.2011 10:40:43 | |
a: Olisi paras vaihtoehto, jos maltti vain piisaisi (kaikki äkkiä heti nyt). b: Tätä on tehty ja eestaas jahkattu. Kyvyt ja musiikinlaji eivät kohtaa ja vauhdillisesti äärirajoilla mennessä en tahdo ehtiä lattiatomilta ylempänä oleviin pelteihin. Eli, ihan ekaksi pitäisi opetella soittamaan. Minäkin aluksi ajattelin pärjäillä klassisella H-H, C, C, R-jonolla, mutta kun laitoin kokeeksi kolmannen crashin, riden oikealle puolelle, se sopi siihen justiinsa ja pidin heti sen sijainnista. Varmaankin pärjäisi ilmankin, mutta...? 502 on jo luvattu kaverille, joten se lähtee väistämättä. Kyllä, noilla kriteereillä minunkin sydämeni valloitettiin (Bosphorus go-go!). Paikanpäällä kokeilen ja vien olemassaolevat pellit mukanani, että pääsen kuuntelemaan muuhun kattaukseen sopivuuden. Tämä sisäistetty. c: Uuden (käytetyn) kamppeen etsiskely, vertailu, kokeilu ja tinkaaminen, sehän on jo itsessään mukavaa puuhaa ja ajanvietettä. Myöskään en tiedä asiasta niin paljoa, etten uteliaisuuttani kokeilisi monenmoisia kokoonpanoja ja sijoitteluita. Tuossa varmastikin käy niin, että taitojen karttuessa palataan oleellisempaan ja minimalistisempaan? | |
![]() 31.07.2011 10:41:11 | |
EJ84: Ehdottaisin joko: a) Säästämään ja ostamaan kerralla sen sopivan crashin, jonka valitset korvien perusteella vertailemalla sitä samassa tilassa muihin crash-symbaaleihisi. b) Pohtimaan kolmannen crashin todellista tarvetta, kyseenalaistamaan sen ja hakemaan asiasta hyötyjä ja haittoja. Itse jättäisin vain 502:n setistä pois. En myöskään itä-länsi-jaottelisi valmistajan perusteella, vaikka jokaisella eri valmistajalla on yleensä tyypillinen ominaissoundinsa. Monikäyttöiset ja parhaat symbaalit mielestäni kuulostavat pääsääntöisesti turkkilaisilta ja ovat ohuemmasta päästä sekä käsin taottuja. Jokainen symbaali on yksilö ja valinta on tehtävä kuulemalla. Mulla Zildjianit ja Paistet eivät koskaan mene samaan settiin, vaikka molempia on reilu valikoima. Treenisetti on pelkkää Paisten 602-sarjaa, keikkasetti sekoitus Zildjianin Armandia, A-, K- ja K-Customia ja opetussetti Zildjianin A-, K- ja K-custom sarjaa. Paisten 2002-sarja ei sovi 602-sarjan sekaan... Eli lieneekö pelkkää sattumaa, vaiko korvien välittämää infoa, mutta näin se on minulla. Sabianejakin on silloin tällöin ollut, mutta kun en ole kokonaista sarjaa niitä omistanut kerralla, on menneet ne kiertoon. Kolme crashia on vakiosettaus minun keikka ja treenisetissä. Opetuskäytössä pidän kahta. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 31.07.2011 12:37:12 | |
Jarmando: b: Tätä on tehty ja eestaas jahkattu. Kyvyt ja musiikinlaji eivät kohtaa ja vauhdillisesti äärirajoilla mennessä en tahdo ehtiä lattiatomilta ylempänä oleviin pelteihin. Eli, ihan ekaksi pitäisi opetella soittamaan. Minäkin aluksi ajattelin pärjäillä klassisella H-H, C, C, R-jonolla, mutta kun laitoin kokeeksi kolmannen crashin, riden oikealle puolelle, se sopi siihen justiinsa ja pidin heti sen sijainnista. Varmaankin pärjäisi ilmankin, mutta...? Suosittelen kokeilemaan myös sellaista asettelua, että laitat settiin kaksi crashia siten, että toinen on perinteisellä "ykköspaikalla" lähellä haitsuja, ja toinen on riden oikealla puolella soittopenkiltä katsottuna. Eli HH, C, R, C. Kolmea crashia jos käyttää tolleen niinkun sinulla on ne ollut, niin minusta se keskimmäinen on sillon turhin, varsinkin jos ride sattuu olemaan crashaytyvaa mallia. Saahan sitä tietty kolmellakin crashilla vedellä, mutta aattelin vaan ehdottaa että kannattaa kokeilla tuollaistakin vaihtoehtoa. Itelleni tuo on muutamien erilaisten kokeilujen jälkeen osottautunut parhaaksi asetteluksi. | |
![]() 31.07.2011 12:51:54 (muokattu 31.07.2011 12:52:09) | |
Kyä näin on. Ja kaikemmaailman splassit ja tzainat on ihan turhia. Nimimerkki: vuosikausia turhaan efektejä hakannut. LaMotta: Mulle ei tuossa tilanteessa tullut varsinaisesti ensimmäisenä mieleen neekeriasiat, vaan keskityin vaihtamaan kuulumisia ja kyselin, että mistä päin on kotoisin jne. | |
![]() 31.07.2011 15:13:48 | |
Jaa, pitääpä Weetozin mallia testata. Vaan ei tuo keskimmäinenkään jouten ole. Siihen on kiva sutaista, kun kilkuttelee riden suunnalla ja aika monessa biisissä on sellaista "tuplaiskua" crasheihin, jolloin käytän niitä kahta edessä olevaa. Eihän Kailiksella vain mennyt poroja nokkaan, siitä splash-jutusta? Saathan sinä toki sellaisia setissäsi pitää, minä en vain näe tarpeelliseksi omassa jutussani. Ja sori vain, mikäli millään muotoa suututin. | |
![]() 31.07.2011 16:24:04 | |
Heh heh. Ne jotka mut tuntee tietää että olen leppoisa ukko. Ei menny splash nenään. LaMotta: Mulle ei tuossa tilanteessa tullut varsinaisesti ensimmäisenä mieleen neekeriasiat, vaan keskityin vaihtamaan kuulumisia ja kyselin, että mistä päin on kotoisin jne. | |
![]() 31.07.2011 16:51:42 | |
Kailis: Heh heh. Ne jotka mut tuntee tietää että olen leppoisa ukko. Ei menny splash nenään. Mut toi johtuu vaan siitä, että se ei mahdu? ;-) One kind of music only - the good kind | |
![]() 31.07.2011 17:24:39 (muokattu 31.07.2011 17:26:14) | |
Jarmando: Jaa, pitääpä Weetozin mallia testata. Vaan ei tuo keskimmäinenkään jouten ole. Siihen on kiva sutaista, kun kilkuttelee riden suunnalla ja aika monessa biisissä on sellaista "tuplaiskua" crasheihin, jolloin käytän niitä kahta edessä olevaa. Tollei oon itekin pitäny sillon kun on toinen crashi ollut soitossa. Kattelin tuota sun toiseen ketjuun linkittämää keikkavideoo ja settikuvia ja sen perusteella sanosin seuraavaa: Symbaalit löysemmälle telineisiin etteivät hankaa keyholea tai tule ns. spider-halkeamia. Kumiletkua tarvittaessa symbaalin ja telineen väliin. Myös haitsun on hyvä päästä vapaasti heilumaan samasta syystä ja myös parhaan soinnin kannalta. Symbaalien soittotekniikkaan kannattaa aina kiinnittää huomiota. Crashit ainakin niin etteivät lyöntikulmat ole liian jyrkät. http://www.paiste.com/e/support_usagecare.php?menuid=318 http://zildjian.com/Education/Zildjian-101/Care-and-Feeding Haitsua kannattaa laskea alemmas. Melko jyrkässä kapulakulmassa näytät soittavan sitä. Veikkaan että kapulat kuluu melko nopeasti. :) Penkkiä pituuden mukaan tarvittaessa ylemmäs. Snarea ei videolta oikein näy, mutta sen korkeutta kannattaa penkin ja haitsun säätöjen mukaan peesata sopivalle korkeudelle, niin että on mahdollisimman helppoa ja ergonomista soittaa sitäkin. http://www.jdaddario.com/resources/ … tent/tlr/pdf/EV_Drum_Ergonomics.pdf | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)