![]() 01.06.2011 14:20:07 | |
---|---|
VeKrio: Koko hengentuotos mennee waweina toisaalle miksattavaksi. Tällöin ei kannata efektoida tai equttaa millään tavalla itse. Pyritte vaan nappaamaan niin hyvät soundit kun mahdollista ja jätätte miksaajalle loput. Sinänsä noita sinun starclassiceja itsekin monta kertaa äänittäneenä voin neuvoa että kokeile overeiden sijaan äänittää setti edestä stereoparilla. Tomeista et saa mitään botnea yläpuolelta mikitettynä, edestäpäin mikitettynä saat säädettyä botnen määrää yksinkertaisesti nostamalla tai laskemalla mikkejä. Tässä on starkut äänitetty yhdellä laajakalvokonkalla noin metrin päästä basarin etureunasta, mikki ehkä 1,5m korkeudella lattiasta, lisänä on vain basarimikki. http://www.youtube.com/watch?v=0fQilpNToZo Mitään modernia ääriheviä ei tietenkään näin äänitetä, muttei kai tarkoituskaan ole? Joktap en lähtisi overeilla mikittämään jos ei ole erillisiä tomimikkejä. Edestäpäin mikitetty setti kuulostaa sitäpaitsi mun korvaan aina jotenkin luonnolliselta, enkä ymmärrä miksei näin tehdä enemmänkin vaan aina laitetaan ne overit. | |
![]() 01.06.2011 15:02:06 (muokattu 01.06.2011 15:03:36) | |
Niq: Sinänsä noita sinun starclassiceja itsekin monta kertaa äänittäneenä voin neuvoa että kokeile overeiden sijaan äänittää setti edestä stereoparilla. Tomeista et saa mitään botnea yläpuolelta mikitettynä, edestäpäin mikitettynä saat säädettyä botnen määrää yksinkertaisesti nostamalla tai laskemalla mikkejä. Hei kiitos erittäin paljon! Lähdetäänkin tosta etupuolelta liikkeelle. Elikkäs NT 5 pari menee sit eteen. Vois panna sen Audixin vaikka basariin ja sen NT 2 vaikka ovareitten väliin tai panna sit sinne kauas vain. Snarelle senkku. Tarkoitatko nimenomaan, että botne lisääntyy alempana? Musa on sellaista rokkimetallipunkki-poppia. Ambassadorit on kaluttu loppuun ja panen varmaan ne Evansin EC2 kiinni noihin äänityksiin. Ellen sit me ihan ostoksille ja osta vaikka clear Emperorit siihe. Hyvästi on saundaa yhdellä mikillä. Onko setti siis just se mikä sun profiilikuvassa on ainakin joskus ollut? Messinkivirppa? Minkälainen oli soittotila? Mut six pitäÄki VETäÄ VAA!1!1!! :D | |
![]() 01.06.2011 15:22:05 (muokattu 01.06.2011 15:23:40) | |
VeKrio: Hei kiitos erittäin paljon! Lähdetäänkin tosta etupuolelta liikkeelle. Elikkäs NT 5 pari menee sit eteen. Vois panna sen Audixin vaikka basariin ja sen NT 2 vaikka ovareitten väliin tai panna sit sinne kauas vain. Snarelle senkku. Jos tila on hyvä niin ehdottomasti kauas setistä. Tilamikin paikan etsimiseen tuhlattu aika vähentää miksaajan duunia ja korvauksena vetää suupieliä ylöspäin kun kuunnellaan tuloksia. Kannattaa kokeilla kaikkea. Mun nykyisessä kämpässä paras tilasoundi tulee yläkerran eteisestä toiselta puolen taloa kun kaikki ovet on auki, ihan kuin bonhami soittas kellarissa suorastaan. :) Tarkoitatko nimenomaan, että botne lisääntyy alempana? Kyllä, sekä basarin, että tomien jytke kun heijastuu lattiasta. Mitä matalampi ääni, sitä kauemmin kestää (ja etäämmäällä) että se "syttyy". Tämän takia mikkien etäisyydet on oleellisia, sekä hyvässä että pahassa. Kauempaa tulee enemmän vuotoa, tilaa ja sustainia, lähempää tulee enemmän atakkia ja vähemmän vuotoa. Jos on hyvä tila eikä vuodot haittaa, niin mikkejä vaan kauemmaksi lähteistä, sieltä se luonnollinen soundi löytyy. Virveli kyllä kannattaa mikittää erikseen läheltä, samoin basari, ihan vaan sitten sen takia että saa tarvittavan atakin lisättyä jotta kyseiset elementit tulevat kunnolla esiin miksauksesta. Hyvästi on saundaa yhdellä mikillä. Onko setti siis just se mikä sun profiilikuvassa on ainakin joskus ollut? Messinkivirppa? Minkälainen oli soittotila? Tuossa taitaa olla Pearlin teräspiccolo virvelinä, puupaneloitu treenikämppä on tilana. | |
![]() 01.06.2011 15:42:53 | |
Niq: Jos tila on hyvä plaa plaa asiaa asiaa.... treenikämppä on tilana. Erittäin kiitos! Olin jo huolissani, kun tomeille ei ole mikkiä, mutta nähtävästi se ei ole suurin ongelma. En yhtään ihmettelis, että tehdään koko höskä sillä raiturilla valmiiks asti. Ehkä se mua hirvittää, kun kenelläkään ei ole mitään hifikaiuttimia, että miten miksaamisen käy. Aika hyvät luurit kyllä on, mutta ehkä toi miksaus pitäis tehä vähän useammilla referenseillä. Parit kuulokkeet ja kaiuttimet. Mut six pitäÄki VETäÄ VAA!1!1!! :D | |
![]() 11.07.2011 13:45:04 | |
Kiitos avuista ihmiset! Tällasia saundeja tuli narulle. Mikitykset videossa. Tilamikkiä päätyi narullekin miksauksessa aika paljon. Nam. Lopullista äänitettä saatavilla joskus. :) Orkesteri on siis nimeltään Lunastamo. Vielä on pohdinnassa, tehdäänkö tästä lopulta ihan ep ja masterointi ihan jollakin pro-tyypillä. Virtalähde vaikuttais erittäin hyvältä vaihtoehdolta, eikä vähiten virtalahde -nimimerkin kirjoitusten takia. :) Tuosta: http://www.youtube.com/watch?v=ujWmdrg4fo8 Mut six pitäÄki VETäÄ VAA!1!1!! :D | |
![]() 18.07.2011 01:39:35 | |
Terps. Olen hemmottelemassa itseäni rumpumikkien ostamisella, mutta ongelmana mikkien valinnan vaikeuden lisäksi on itse soittotila: tällä hetkellä rummut on melko pienessä makuuhuoneessa, joten tilasaundi ei ole mitään taivaallista kuultavaa. Miten tilan kuulumisen saisi mahdollisimman pieneksi säilyttäen kuitenkin rummuissa luonnollisen saundin, vai onko tämä paradoksi? Tila ei ole itseasiassa kamalan huono, mutta siellä kaikki kuulostaa melko kylmältä, kirkkaalta ja terävältä. Vaikea kuvailla tuon tarkemmin. Tilan äänittäminen voisi sopia miksaukseen, jos siihen varaa oman mikin, mutta muiden mikkien haluaisin nappaavan niin vähän tilaa kuin mahdollista. Olen laskeskellut, että varaa investoida on näin kesätöiden jälkeen kolmisen hunttia. Thomannilta osui silmiini SAMSON 8KIT - Nimensä mukaan kahdeksan mikin paketti, jossa houkuttelee erityisesti nuo kätevät telineet. Itse ainakaan en kovin paljon mielipiteitä ko. paketista löytänyt, joten olisi mukava saada niitä, jos jollain jotain omakohtaisia kokemuksia tai muuta tietoa on antaa. Ihmettelen tuota valtaisaa mikkien määrää, mutta toisaalta taas kanavia on käytettävissä tuon verran ja mun järjelläni lähelle asetettu mikki ottaa lopputulokseen vähemmän tilaa kuin vähemmillä mikeillä toteutetussa miksauksessa, jossa mikkejä jää pakostakin pidemmäs joistain rumpusetin osista (oikaiskaa, jos olen väärässä). Myös bändin kanssa äänittäessä (silloin tila on eri ja toimii erittäin hyvin) tuo tilan äänittäminen mukaan ei ole mahdollista valtavien vuotojen takia (muut soittimet tulee aika hyvin nauhalle rumpuja suhteellisen läheltäkin äänitettäessä)... Jotain helppiä / suosituksia, kommentteja etc etc olisi erittäin mukava saada, kun erilaisia mikkejä on maailmassa aivan liikaa ja olen muutenkin huono valitsemaan mikkejä yhtään mihinkään. Etukäteen kiittäen - Janne | |
![]() 18.07.2011 08:03:18 | |
Osta mieluummin yksi bassorummulle tarkoitettu mikrofoni ja toiseksi sitten setin yläpuolelle kohti virveliä osoitettuna (oikean olapään yli kohti virveliä kannattaa kokeilla) kondensaattorimikrofoni. Seuraavaksi virvelille takuuvarma Shuren 57. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 18.07.2011 17:52:22 | |
fnb112: Terps. Olen laskeskellut, että varaa investoida on näin kesätöiden jälkeen kolmisen hunttia.Etukäteen kiittäen - Janne Kokemusta ei tosta setistä ole, mutta se voi olla sun tapauksessa hyväkin vaihtoehto. Itse ostaisin nämä: Yleishyvä laulun äänittämiseen, luultavasti erittäin hyvä ottamaan yleissaundin rummuista: http://www.thomann.de/fi/akg_perception_220.htm Basari, ei kokemusta, mutta jos taso on yhtään ton isokalvoisen perceptionin tasoa, niin hyvä on: http://www.thomann.de/fi/akg_perception_live_p2.htm Dyynaamisia perusmikkejä löytyy tosi halvalla, jopa kolmekymppi kipale, mutta niitten taso voi olla mitä sattuu. Hollmi puhuu ookoota viisseiskasta. Mut six pitäÄki VETäÄ VAA!1!1!! :D | |
![]() 18.07.2011 23:29:30 | |
Luin vähän enemmän tuosta Samsonin setistä ja paljastui, että tomien ja virpan mikeistä löytyvät vanteeseen mountattavat telineet ja itse mikit ovatkin muovia, joka ainakin itselleni on erittäin suuri miinus. Saako tuollaisia vanteisiin kiinnitettäviä telineitä erikseen jostain tai onko muita mikkejä, joissa on tuollaiset mukana? | |
![]() 19.07.2011 08:11:44 | |
fnb112: Luin vähän enemmän tuosta Samsonin setistä ja paljastui, että tomien ja virpan mikeistä löytyvät vanteeseen mountattavat telineet ja itse mikit ovatkin muovia, joka ainakin itselleni on erittäin suuri miinus. Saako tuollaisia vanteisiin kiinnitettäviä telineitä erikseen jostain tai onko muita mikkejä, joissa on tuollaiset mukana? Klipsejä saa erikseen, metallisena ja muovisena. Niitä on paljon erilaisia, mutta esimerkkeinä AUDIO TECHNICA AT 8665 ja K&M 24030 (tulivat ekoina vastaan). Jos olisin luova ihminen, keksisin tähänkin jotain. Ja talvella pääsisi helpommin kulkemaan pihassa. | |
![]() 19.07.2011 23:30:41 | |
Hmm... On tullut etsiskeltyä tietoa ja mielipiteitä mikeistä ja mitä enemmän lukee sitä enemmän löytää ratkaisuja, joista joku toinen pitää, kun taas toinen ei käyttäisi edes pakon edessä. Mikit ovat varmaankin melko pitkälti makuasioita, mutta mieleeni juolahti seuraavaa: Minulla on jo omasta takaa akg :n c1000s http://www.akg.com/site/products/po … ,pid,759,nodeid,2,_language,EN.html jota jotkut ovat käyttäneet owerheadina. Monessa paikassa mainostettiin Akg :n d112 :aa hyvänä basarimikkinä ja tuo Shuren valitseminen virppaan on vilahtanut usein monessa paikassa niin miltäs tuollainen kokoonpano kuulostaisi? Onko noista Agk :n mikeistä mitään kokemuksia? Erityisesti kiinnostais tietää, miten c1000s pärjää owerina. Kuulostaa ajatuksena jotenkin ihmeelliseltä, mutta jos kerran toimii hyvin niin miksipä ostaa turhaan jotain muuta siihen tehtävään. | |
![]() 19.07.2011 23:42:08 | |
fnb112: Hmm... On tullut etsiskeltyä tietoa ja mielipiteitä mikeistä ja mitä enemmän lukee sitä enemmän löytää ratkaisuja, joista joku toinen pitää, kun taas toinen ei käyttäisi edes pakon edessä. Mikit ovat varmaankin melko pitkälti makuasioita, mutta mieleeni juolahti seuraavaa: Minulla on jo omasta takaa akg :n c1000s http://www.akg.com/site/products/po … ,pid,759,nodeid,2,_language,EN.html jota jotkut ovat käyttäneet owerheadina. Monessa paikassa mainostettiin Akg :n d112 :aa hyvänä basarimikkinä ja tuo Shuren valitseminen virppaan on vilahtanut usein monessa paikassa niin miltäs tuollainen kokoonpano kuulostaisi? Onko noista Agk :n mikeistä mitään kokemuksia? Erityisesti kiinnostais tietää, miten c1000s pärjää owerina. Kuulostaa ajatuksena jotenkin ihmeelliseltä, mutta jos kerran toimii hyvin niin miksipä ostaa turhaan jotain muuta siihen tehtävään. Jos sulla on tuo AKG ja hommaat D112 ja Shure 57 -mikit, niin niillä pärjää ihan hyvin. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 19.07.2011 23:44:32 | |
fnb112: ... Mikit ovat varmaankin melko pitkälti makuasioita, ... Hyvät ovat, huonot eivät niinkään :) Minulla on jo omasta takaa akg :n c1000s Overiksi (tai setin eteen) vaan. Toimii kyllä. ... Akg :n d112 ... Sopii sun nimimerkkiin eli käy hyvin. On muutenkin hyvä valinta. viisseiskasta... Mielestäni overi + basarimikki on jo aika hyvä yhdistelmä. Jos soitto on balanssissa ja soittotila ei ole ihan hirveä niin tuolla saa hyvin talteen matskua. (Beta) 57 on hyväksi havaittu virveliin kyllä, ei ole oma suosikkini. Tämä siis kotitarveäänittelijän näkökulmasta. Jos olisin luova ihminen, keksisin tähänkin jotain. Ja talvella pääsisi helpommin kulkemaan pihassa. | |
![]() 21.07.2011 19:23:56 | |
Mitä mikkiä virpalle itse suosittelisit? Haluaisin aika kirkasta, mutta silti lämmintä saundia, mutta saattaa olla, ettei sellaista löydy minun hintahaarukastani. | |
![]() 21.07.2011 19:43:52 | |
fnb112: Mitä mikkiä virpalle itse suosittelisit? Haluaisin aika kirkasta, mutta silti lämmintä saundia, mutta saattaa olla, ettei sellaista löydy minun hintahaarukastani. Shure 57 on eniten käytetty ja takuuvarma. Ei se ole edes kallis. Alle satasella saa. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 21.07.2011 20:37:34 (muokattu 21.07.2011 21:51:05) | |
fnb112: Mitä mikkiä virpalle itse suosittelisit? Haluaisin aika kirkasta, mutta silti lämmintä saundia, mutta saattaa olla, ettei sellaista löydy minun hintahaarukastani. En tarkoittanut ettei tuo olisi oikein hyvä. Jos nyt mun suosikkia hakee niin Audix i5 on mielestäni hyvä. Mutta 57 on sellainen yleiskapula että on ainakin turvallinen valinta. Edelleen olen vähän sitä koulukuntaa, että setti täytyy olla akustisesti kuosissa. Sitten vaan äänittelee siitä mahdollisimman pienellä määrällä mikkejä. Jos olisin luova ihminen, keksisin tähänkin jotain. Ja talvella pääsisi helpommin kulkemaan pihassa. | |
![]() 22.07.2011 16:28:29 | |
joonama: Mutta 57 on sellainen yleiskapula että on ainakin turvallinen valinta. Edelleen olen vähän sitä koulukuntaa, että setti täytyy olla akustisesti kuosissa. Sitten vaan äänittelee siitä mahdollisimman pienellä määrällä mikkejä. Tuota joo. Tämä kun on myös filosofiaketju, ni uskallan laittaa omani. Ensinnäkin, kandee lukea tuo Mikaelin avaus tähän ketjuun niin monta kertaa kuin tarttee. Ja sit toisekseen: Rummut on monikostaan huolimatta yksi soitin, joten periaatteessa (filosofisesti) ne pitäisi pystyä äänittämään yhdellä mikillä. Toi on ns. luomua. Kaikki mahdolliset genret ei o luomua, joten saundi- ihanne voi olla jotain ihan muutakin, mut ei se ole mikään automaatio, et lisäämällä mikkejä saundi paranis, jos ei tiedä mitä meinaa tehdä. Kaikki genret ny luonnollisestikaan ei o luomua, mut tosta se lähtee. Runpusaundia saa setin edestä, ja jos tahtoo runpalin kuulemaa saundia, ni se lähtee setin päältä. Mut ei kukaan, ei runpalitkaan kuuntele runpuyja korva kiinni kannussa. Jos mikkejä lisäämällä meinaa oikotietä etsiä, ni, ihan käyttökelpoinen nyrkkisääntö vois olla vaik se, et raitamäärän tuplaantuessa työmäärä nelinkertaistuu, kymmenkertaistuessa se satakertaistuu. Logaritminen yhtälö. Rumpujen saundiin kumminkin eniten vaikuttaa se rumpujakkaralla istuva rumilus. Jos soittajaa vaihtaa, ni saundikin muuttuu. Tietty jos kyseessä on kaksi hirveen hyvää soittajaa, ni saundivaikutus voi olla vähäisempi, mut jos vaikkapa meikäläinen korvataan oikeella rumpalilla, ni saundien eroon ei tartte kultakorvaa. Poikkeuksen tekee tietty sähkörummut, mä saan niistä ulos ihan yhtä hyvää saundia kuin kuka tahansa muu. Noillakin voi soittaa päin persettä, ei siin mitään humanizeria tartte. Jos noihin mikkivalintoihin mennään, ni toi mainittu 57/58 vähintään hätätilassa toimii aina ja kaikkialla. Jos ihan tsudiokäyttöön hakee mikkejä, ni onhan niit hirveesti, mut jos niit pitää roudata ja kuljettaa muualla, ni milloin Turakainen törmää mikkiständiin ja mikki tippuu pari metriä betonilattialle, ni noi ei o moksiskaan. Aika moni muu mikki tykkää merlko matalaa. Mut noita voi hätätilassa käyttää vaikka vasarana. Mä en tiedä ensimmäistäkään harrastehumppakerhoa, kaupallista studioa tai äänentoistofirmaa joilla noit ei olis muutamaa kappaletta edes varalla. "Hyvyys" on suhteellinen käsite, mut ihan referenssinä kandee olla 57 taskussa, ennenko miettii muuta. Joku Mikael ny oikeesti äänittää yhdellä viisseiskalla pomminvarmasti enemmän kuin mitä mä kymmenellä "runpumikkisetillä", triguilla ja kaikilla mahdollisilla softilla. Mä ny varmasti osaan ihan ihan kelpo treenikämppädemoja/kotiäänityksiä tehdä, mut siihen mun osaaminen loppuu. Täs ny edelleen ollaan pändikaverin kans menossa nauhoittamaan kupletteja ns. ihan oikeesti, ja sen sit tekee joku muu kuin mä. One kind of music only - the good kind | |
![]() 25.07.2011 12:50:45 | |
Mitenkäs rumpujen äänittäminen onnistuisi jollakin taskunauhurilla esim. Zoom H2? Vai vetääkö pelkäksi särinäksi sitten se äänitetty pätkä? Vai onko minunkin nöyrryttävä ja hommata rumpumikit ynnä muut? Tama mies on rumpali. | |
![]() 25.07.2011 13:50:01 | |
Zantso: Mitenkäs rumpujen äänittäminen onnistuisi jollakin taskunauhurilla esim. Zoom H2? Vai vetääkö pelkäksi särinäksi sitten se äänitetty pätkä? Vai onko minunkin nöyrryttävä ja hommata rumpumikit ynnä muut? Erittäin hyvin toimii. Jos olisin luova ihminen, keksisin tähänkin jotain. Ja talvella pääsisi helpommin kulkemaan pihassa. | |
![]() 26.07.2011 17:42:43 | |
Itsellänikin erittäin hyviä kokemuksia tuosta kyseisestä Zoomin H2 :sta rumpujen äänityksessä, mikäli tila kuulostaa hyvältä. Huonona puolena huoneambienssit tulevat erittäin hyvin mukaan, joka ei läheskään aina ole suinkaan paska juttu. Itsekin käyttäisin H2 :ta, mutta tila, jossa soitan kuulostaa niin surkealta, etten voi. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)