Magetsu 18.11.2004 11:09:39 | |
---|
Eikös nuotinlukutaito opetella heti kapulaotteen jälkeen? perin kummallista opetusta nykyään... ;) Minulle ainakin tulee useasti "ahaa"-elämyksiä kun opetellen kuvioita/komppeja jasensellaisia, joten näen ko. taidon laajentavan huomattavasti soittotaitoa, sekä myös iänikuset snarelaput mitä on tullu orkissa soitettua, niistäkään ei ole haittaa ollut... Heh, vihonviimistä homaa on kyllä se että blokkii cd:ltä komppit ja fillit, ei yhtään aikaa vievää kun pitää kelata eestaas ja kuunella tarkkaan miten menee, mielummin katon nuottiläpyskästä suoraan. Ja jos joskus haluaa vaikka edistyäkkin rumpujen soitolla on nuottien kirjoittaminen -/ lukutaito ehdoton edellytys ja eikä pelkästään rumpujen... |
jussiohman 18.11.2004 11:21:01 | |
---|
En kovin sujuvasti minäkään osaa, mutta rumpuläksyt sun muut kappaleet/fillit/kompit opettelen melko nopeasti nuoteista. Prima Vistana en pitkälle pääsisi. Lihava sinkku hakee kontaktia |
jazzmies 18.11.2004 14:41:34 | |
---|
Heh, vihonviimistä homaa on kyllä se että blokkii cd:ltä komppit ja fillit, ei yhtään aikaa vievää kun pitää kelata eestaas ja kuunella tarkkaan miten menee, mielummin katon nuottiläpyskästä suoraan Tämän täytyy olla provo! |
jussiohman 18.11.2004 15:28:39 | |
---|
Tämän täytyy olla provo! No itse asiassa minustakin on helpompi opetella biisi nuoteista kuin kuuntelemalla. Lihava sinkku hakee kontaktia |
Paas 18.11.2004 16:29:58 | |
---|
No itse asiassa minustakin on helpompi opetella biisi nuoteista kuin kuuntelemalla. Jazzmies tarkoittikin luultavasti että on myös kehittävää opetella kuuntelemaan ne jutut. Eli blockaamaan suoraan lätyltä. The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/ |
ääliö 18.11.2004 17:22:48 | |
---|
Kyllä muuten on kyrsiny välillä ku en oo opetellu nuotinlukutaitoa,useita sessioita ollu vuosien aikana jollon on ollu vaan yhdet treenit jonkun solistin ja bändin kanssa. Olen sitte joutunu äänittämään nämä treenit ja opetellu kotona ulkoa tai tehny itelleni muistiinpanot biisistä,esim intro pelkkä piano 4tahtia,rummut sisään fillillä,ja sit joku kuvaus kompista,esim 16-osafiilis,säkeistö x-tahtia ja kertsiin lautaskomppi ja snare kakoselle ja neloselle Noilla vippaskonsteilla oon selvinny tähän asti aika kunnialla,joskus kyl on potuttanu ku bändinjohtaja on heittäny että "täs ois muuten vielä laput yhestä biisistä,voitas kattoo nyt ku jäi vielä aikaa".... konstit on monet sano mummo ku kissalla pöytää pyyhki |
jazzmies 18.11.2004 21:53:24 | |
---|
Jazzmies tarkoittikin luultavasti että on myös kehittävää opetella kuuntelemaan ne jutut. Eli blockaamaan suoraan lätyltä. Joo, sitä tarkoitin. Korva on kuitenkin se tärkein työkalu. Enpä tiedä, moniko oikeasti saa kicksejä pelkkiä nuotteja tsiigamalla, ehkä Mikko Franck. Mutta kaikkeen ei korva veny, esimerkiksi pelkkää levyä kuuntelemalla ei tule mitään Stravinskyn Kevätuhrin bassorumpustemman tai Zappan Black Pagen soittamisesta tai saati levyttämättömistä N.A.R.D:in rudimenttisooloista elikkä suurimmasta osaa virvelietydeistä. |
MK73 20.11.2004 11:26:34 (muokattu 20.11.2004 13:59:14) | |
---|
Nuotitus on vain tapa merkitä asioita muistiin - mitä pidemmälle selviää ilman, sitä parempi. Tai jos laput onkin, niistä tulisi päästä mahdollisimman nopeasti eroon. Tottakai nuotit helpottavat freelance-, tai orkesterimuusikon elämää, kun uutta soitettavaa tulee eteen tuhkatiheään, eikä treeniaikaa ole. Itse arvostan enemmän nuoteitta soittoa - ei mitään lunttilappuja, kyllä kuulomuistin pitäisi toimia. Olen meidän bändistä ainoa, joka ei lue nuotteja. No, rumpalin ei onneksi tarvitse muistaa sointuja, rakenteet jäävät aika hyvin päähän. Välillä keikalla melkein nolottaa se jätkien jatkuva nuottipumaskojen plaraaminen, aina joku biisi hukassa! Meillä on keikkakuntoon treenattuna satakunta biisiä, niistä vedetään fiiliksen mukaan, settilistaa ei suunnitella etukäteen. Pekka Pohjolasta muistan, ettei hän ollut ainakaan v.1995 mennessä kirjoittanut paperille yhtään kappalettaan, vaikka mies teoriapuolen toki hallitsee. Ja että hän on aina opettanut yhtyeidensä soittajille biisit kädestäpitäen. - Millaista musiikkia! Jeff Porcaro ei kuulemma ollut mikään hyvä nuotinlukija - vaan tulkitsi asiat omalla tavallaan. |
Hippoman 03.12.2004 12:14:23 | |
---|
Rumpunuotit sujuu - ainakin pienen tutustumisen jälkeen. Tavallisimmat - esim. haitsu tai ride vetää tasaisesti vaikkapa 16-osia - sujuvat suoraan lukemalla. Ihan "oikeita" nuotteja luen auttavasti. Ennen osasin paremmin, kun käytin tietokoneellani sellaista midipohjaista sävellysohjelmaa. Kitarajutut soitan pääasiassa tabulatuureista, tahditukset ja aksentit katson nuottiviivastolta. Ja hyvin on pärjätty. "Kuink' on mahdollist', ett' ihmisel' on vain yksi perse mut' kaksi pakaraa?" - Anonyymi CMX:n kysymyspalstalla 7.5.2001 |
hollmi-5 03.12.2004 12:45:34 | |
---|
Pekka Pohjola oli nuorena lahjakas viulisti. Taatusti luki nuotteja jo silloin hyvin. Se, ettei olisi niitä kavereille lapuille kirjoittanut on ihan eri juttu. En minäkään ole usein treeneissä rumpunuotteja lukenut. Yleensä sovitaan biisin osat ja koukut yhdessä. Siitä syntyy sitten se yhteinen sovitus. Jos bändillä ei ole aikaa yhteisesti treenata, on kaikille helpointa opetella biisit lapuista. Jeff Porcaro hallistsi nuotinluvun hyvin. Komppeja muille tulkatessakin puhui nuottien aika-arvoista (opetusvideollakin nuotit mukana...). Oli joskus mennyt NARDIN tapaamiseen ja taitellut useat rudimentit kuuluviin. Nuoteista nekin oli opeteltu. Mika Hollström |
tolppa-apina 03.12.2004 22:19:29 | |
---|
soitan bändissä, enkä nuottien mukaan soita. tiedän mitä ne meinaa, mutta en ole koskaan pahemmin tarvinnut, sillä oikea rumpali saa itsekin hienot kompit ja fillit kappaleisiin. (Mielipide.) Ihminen ja rumpu ovat kumpikin lyömäsoittimia. Ja jos ääntä lähtee liikaa niin kumpaankin voi käyttää JEESUSTEIPPIÄ. |
LaKu 03.12.2004 23:21:58 | |
---|
Soitin 70-luvun loppupuolella erilaisissa kokoonpanoissa, silloin ei ollut puhettakaan nuoteista. Sitten tuli sellainen pieni breikki (n. 20 v.), ja nykyään homma on vähän erilainen... Silti en tänä päivänäkään osaa nuotteja, mutta soitan tällä hetkellä kahdessa eri porukassa. Ian Paice, joka on Deep Purplen rumpali ei myöskään osaa soittaa nuottien mukaan... Luin haastattelun missä mies kertoi miten sinfoniaorkesterille piti olla kaikki nuotit prikulleen, muuten ei soitto suju. Paicelle oli kirjoitettu lapulle tyyliin " kun tämä osa alkaa, niin soita tälleen".... Sinfoniaorkesterissa jotkut jäsenet olivat ihmetelleet, että onko tämä mies nyt ihan pätevä tähän... Sitten kun treenattiin ensimmäistä kertaa, niin kaikki muut paitsi Paice soitti väärin... Olisko lahjakkuudella mitään tekemistä asian kanssa...? |
ddrum54 04.12.2004 23:28:26 | |
---|
Sinfoniaorkesterissa jotkut jäsenet olivat ihmetelleet, että onko tämä mies nyt ihan pätevä tähän... Sitten kun treenattiin ensimmäistä kertaa, niin kaikki muut paitsi Paice soitti väärin... Olisko lahjakkuudella mitään tekemistä asian kanssa...? Kyllähän lahjakkuus on pointti sinänsä, mutta olisiko tässä tapauksessa ollut vaikutusta sillä, että tämä sinfoniaorkesteri soitti ensimmäistä kertaa Deep Purplea? Vai oliko kyseessä sekä Paicelle että sinfoniaorkesterille uusi biisi? 2`n 4 |
Epämuusikko 05.12.2004 03:06:07 (muokattu 05.12.2004 03:12:18) | |
---|
On tullut monenlaisten rumpu- yms. lyömäsoitinlappujen takana päätä raavittua. Ei ehkä pahimmat virveli/multiperkussiostemmat, malletti- ja patarumpunuoteista puhumattakaan taitu, mutta perusrytmejä ja komppilappuja pystyn lukemaan löysään tempoon jotenkuten. On ehkä päässyt tuo vähä nuotinlukutaito ruostumaan. Petrata voisi. EDIT: eipä nuoteista ole haittaakaan ollut. Markkuliini ja Jazzmies puhuivat täyttä asiaa. Oikeastaan ihmetyttää se, että porukka soittaa soittimia, mutta tietoisesti jättää nuotit koko kuvion ulkopuolelle. Niinkuin kirjailija ei osaisi kielioppisääntöjä, tai rekkakuski liikennesääntöjä. Tai niinkuin yksi tuttuni (huom: aktiivisoittaja, uhrannut useamman vuoden musiikille, mutta miten!?!?!) tokaisi, kun hänelle sanottiin erään unisono-pätkän menevän sitä ja sitä asteikkoa. "En mä mitään asteikoita tiedä". Myytävänä Sabian AAX 20" Studio Ride! |
Kaneli 05.12.2004 11:13:26 | |
---|
Kyl mä nuotteja osaan lukea, mut en mä niitä koskaan käytä,asd. Rumpunuotteja siis. - Si dej i reven!!
- Mee ite.
(Siberiankathru PolFukselle) |
Jaska555 05.12.2004 11:33:17 | |
---|
en osaa kuolema on deathiä |
Perro Stupido 06.12.2004 02:49:06 | |
---|
Mitäs niillä tekee, jos ilmankin pärjää? Itse osaan kyllä alkeet touhusta, mutta enpä juuri muuta, eikä tarvitsekaan. Tai no niin no. Ihan sama. Tabu. Asia, josta ei puhuta. |
HeavyMachinery 06.12.2004 10:07:38 | |
---|
Kyllä noi rumpunuotit lukea osaan, mutta primavistana niistä soittaminen ei kyllä onnistu, sama päteen muihinkin noutteihin. Arvostan nuotinnus taitoa ja niidenlukemista kovasti, sillä se helpottaa reeneissä soittajien välistä keskustelua,on paha puhua reeneissä jos ei ole yhteistä kieltä. Olen soittanut niin monessa "hevi" bändissä jossa rumpaleilla ja kitaristeilla ei ole hajua edes perusasiosista niin kuin aika arvoista. Selitäppä siinnä sitteen että" soita tässä 16:sta osia ja vaihda sitten 8:ssa osiin" tai jos/kun tahtilaji vaihtuu niin sama juttu. Nuoret soittajat on kovia uhoamaan että ei niitä nuotteja tarvii, mutta kyllä itseä vanhempana nyt harmittaa kun jäi teorian lukeminen niin vähälle. No niin, sano napoleon ! |