Aihe: Haljenneen symbaalin korjaus?
1 2 3
Sera
19.01.2023 14:46:24 (muokattu 19.01.2023 15:00:06)
hollmi-5: Kapulat ovat kulutustavaraa. Kiero kapula ei paranna sekään tekniikkaa, koska vino pää hakeutuu lyöntivaiheen aikana ylös ja alas mennessään uuteen asentoon.

Itse en ole ostanut moneen vuoteen uusia kapuloita. Enkä allekirjoita väitettäsi, että kiero kapula hakeutuu koko ajan uusiin asentoihin. Juuri sitä se ei tee. Suoran kapulan iskukohta voi olla mikä tahansa, mutta kiero kapula asemoituu käteen aina samalla tavalla. Tietysti jos tarkoitat puukärkistä kapulaa jossa kärki kuluu, niin siinä asia voi niin ollakin, mutta siitä minulla ei ole kokemusta kun soitan nylonkärkisillä. Puukärkisien kosketus on liian pehmeä.
Neliraajamotoriikka-vokaalivastaavuus-mekaniikan keksijä
Kefiiri
20.01.2023 22:16:44
Sera: Itse olen harjoituksessa säästänyt symbaaleja teippaamalla kapuloiden iskualueen. Kolme tiukkaa kerrosta vulkanisoituvaa teippiä ja sen päälle kolme tiukkaa kerrosta eristysnauhaa. Värin voi itse valita.

Pähkäilin että miten hitossa sen vulkanoituvan teipin saa aluksi pysymään kiinni symbaalissa. Vasta pitemmälle luettuani hokasin mistä oli kysymys :)

Ammattirumpalit kuulemma pyörittelevät kapuloita pitkin soitinkaupan myyntitiskiä välttyäkseen ostamasta kieroja kapuloita.
En ole musiikin asiantuntija.
Duro
21.01.2023 15:11:34
Kefiiri: Ammattirumpalit kuulemma pyörittelevät kapuloita pitkin soitinkaupan myyntitiskiä välttyäkseen ostamasta kieroja kapuloita.

En ole ammattilainen mutta oon iteki tehnyt näin.
Prönts.
Sera
21.01.2023 16:00:36
Kefiiri: Ammattirumpalit kuulemma pyörittelevät kapuloita pitkin soitinkaupan myyntitiskiä välttyäkseen ostamasta kieroja kapuloita.

Itse en moisella jaksaisi myyjiä huvittaa, mutta en olekaan ammattilainen.

Vuosia olen kierrättänyt kahdeksaa kapulaa treenissä. Mitä vanhemmaksi kapulat tulevat, sen syvempi suhde niihin kehittyy, ja kapulan luonne pääsee kehittymään kun ne eivät heti kulu loppuun. Eniten kulunutta ja mutkalla olevaa kapulaa kutsun Voldemort-kapulaksi, ja sillä on taiottu omasta mielestäni merkittävimmät saavutukseni improvisaatiossa. My precious.
hollmi-5
21.01.2023 22:58:27
Moni erottaa kahden gramman painoeron kapulassa helposti. Teippaamalla etupainoisuus lisääntyy ja kapulan luonne muuttuu. En kovin kulunutta kapulaa enää kelpuuta. Tippi ei saa yhtään olla halki, koska se helpostii tekee lommoja kalvoihin.

Useimiten ostan laatikollisen kerrallaan ja uusissa pareissa ei kieroja löydy. Valmistajat laittavat ne pois laadunvalvonnassa. Nuorempana pyörittelin kapulat kaupassa lasilevyn päällä.

Toistasataa paria käyttämättömiä on kapuloita kertynyt laatikkoon. Usein kokeilen uutta kokoa, valmistajaa ja puulajia. Käteen yleisimmin hakeutuu Vic Firthin Steve Gadd-malli. Se on minulle hyvä. Ne ei mene poikki, mutta kuluvat nopeasti vaihtokuntoon.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Epämuusikko
22.01.2023 01:27:03 (muokattu 22.01.2023 01:29:57)
Ite katon joka kapulaparin että on suora, soinniltaan sama*, mutta että ennen kaikkea puunsyy ei mene just nupin tyven kulman kohdalta.

*ts. otan kourallisen kapuloita syrjään ja uudelleenparitan ne. En osta vireeltään eripareja, ja kotiin päästyäni merkkaan ne vireeltään numerojärjestelmällä yhdestä seitsemään, sis "+"-merkin jos on jonkun taajuuden väliltä. sitten vasta heitän ne reppuun tai mihin ikinä.

hollmi-5: koska vino pää hakeutuu lyöntivaiheen aikana ylös ja alas mennessään uuteen asentoon.

Juurikin näin. Niillä ei tee mitään.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Bullitt
23.01.2023 11:30:17
Olen kaukana ammattilaisesta, mutta itselleni on selviö että kulunut kapula ei ole yhtä hyvä kuin uusi. Toki kapuloissa on aina pieni "sisäänajovaihe", mutta huomaan kyllä että kapula alkaa tuntua paskalta jo ennen kuin siinä on kovin rajuja kulumisen jälkiä. Kapula alkaa tuntua liian joustavalta ja toki myös tasapaino kärsii kapulan kuluessa.
Pidän aamukukista, sillä niissä näkyy pisaran mysi.
Epämuusikko
23.01.2023 15:01:06
Ite taas tykkään jo usean vuoden hyllyssä / kevytkäytössä olleista kapuloista (todnäk rutikuivahtaneet), mutta ne sitten taas hajoaa äkkiemmin.

Oisko jonku kapula-humidor-"bisnes"idean paikka?
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Sera
23.01.2023 22:17:11
Epämuusikko: Ite taas tykkään jo usean vuoden hyllyssä / kevytkäytössä olleista kapuloista (todnäk rutikuivahtaneet), mutta ne sitten taas hajoaa äkkiemmin.

Oisko jonku kapula-humidor-"bisnes"idean paikka?

Kannellinen muovilaatikko, johon laitat kostean pesusienen ja kapulat? Kosteusmittarilla katselee ja testailee mikä määrä kosteutta sienessä antaa hyvän tuloksen, että tykki tykittää.
AP
24.01.2023 10:36:21
Epämuusikko: Ite taas tykkään jo usean vuoden hyllyssä / kevytkäytössä olleista kapuloista (todnäk rutikuivahtaneet), mutta ne sitten taas hajoaa äkkiemmin.

Mulla oli varmaan kymmenen vuotta pari paria kapuloita kellarin hyllyllä käyttämättä. Kun ne otti käsiin, huomasi tällainen kivikourakin, että nyt on muuten lähtenyt kepakoista painoa. Olivat aivan ilmaa. Se vähä, mitä niillä rumpuja kopistelin, tuntui kyllä metkalta.

Muutenhan tulee kapulaostoksilla toimittua niin, että helvetin kyytiä Soitin-Laineen ovesta sisään ja kapulaständille ja pari-kolme paria mielimallia mukaan ja kassan kautta ulos. Alle minuutin operaatio, jos ei myyjä heitä vähän parempaa kaskua. Ja jos muistan, mistä lokerosta se paras kepula ehkä löytyi.
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)