Aihe: Mitä realistinen hinta pearlin setille?
1 2 3 4
Vallu-Veke
08.04.2010 10:46:07 (muokattu 08.04.2010 10:50:38)
moderndrummer88: Eikös se nimen omaan tuollei mahdollisimman pystyssä väännä vähiten sitä ISS:ää..? Jos se ois vähän reilummassa kulmassa, niin sittenhän tomi pyrkisi painopisteen takia menemään suorempaan ja näin aiheuttaa vääntöä vanteeseen. Mietippä jos nostat tomin käteen ja puristat vain sormen päillä vanteen sivuista niin pystyaseentoonhan se alkaa kellahtaa, eikä sivulle?

Luulin jo tehneeni pitkästä aikaa pätevään kommenttiini jo ns. emämunauksen, mutta luit tällä kertaa MD väärin ehkä ? ;)

"Pidän aika vaakatasossa vielä tomareita, niin niihin tulee tavallaan maksimivääntö (vipuvarren pituus maksimissaan). "

Tarkoitetaan varmaan ihan samaa asiaa. Siis mitä enemmän se tomari on vaakatasossa, sen enemmän vipuvartta ja tietenkin momenttia siihen kiinnityskohtaan. Momentti = voima x vipuvarsi.... Saattaa olla aika ratkaiseva siinä vanteen vääntymisessä tämä asia? Juuri tuollaisella sormikokeella sen voi hyvin hahmottaa, miten erilaisesta voimasta on kysymys. Pystyasennossa paino roikkuu ja vetää vannetta soikiommaksi, niin vaakasennossa siihen kohdistuu suoranaista vääntöä ?
zak69
08.04.2010 11:41:16
Taas hyvät väännöt tulossa :D Mutta täytyy olla samaa mieltä md:n kanssa tuosta, eli kyllähän mitä "vinommassa" tomi on niin sitä enemmän siihen vanteeseen tulee vääntöä. Ja sitä paitsi väitän että olkoon sitten vaaterissakin niin kyllä tuo ripustus todella hyvin demppaa soundin ja muuttaa vireet heti kun sylissä-virityksen jälkeen sen tuohon ripustukseen ruuvaat.
Realismia myydään, lisähinnasta itsetunnon nuijiminen lopullisesti maanrakoon.....sisältää myös kintuille kusemisen, koko paketti vain 95,90,- Soita heti ja tilaa, etkä enää ikinä luule itsestäsi liikoja!!
markkuliini
08.04.2010 11:52:54

Tässä on nyt ehkä vaakasuunta ja pystysuunta sekaisin. Puhukaa vaikka kalvon suunnasta, niin silloin ei tule väärinkäsityksiä.
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
Vallu-Veke
08.04.2010 13:00:29
markkuliini: Tässä on nyt ehkä vaakasuunta ja pystysuunta sekaisin. Puhukaa vaikka kalvon suunnasta, niin silloin ei tule väärinkäsityksiä.

Joo ei ollut tarkoitus aloittaa mitään vääntöä. Kerrottakoon tuolle edelliselle jannulle, että tosiaan MD ja minä (Vallu-Veke) ollaan käsittääkseni tästä vaaka ja pystysuorasta suunnasta täysin (100%) samaa mieltä. Jos käsitin oikein MD vaan luki nopeasti sen, minkä ensin kirjoitin. Laitoin puolestaan edelliseen kommenttiini sitaateissa uudelleen sen mitä kommentoin taas sitä edellisessä, mikä puolestaan aiheutti väärinkäsityksen. Eli jos sen sitaatin lukee uudelleen, en näe MD:n ja omassa näkemyksessä mitään eroa. Näyttää mun silmään ihan samalta asialta ;)
Voihan sitä vääntää siitäkin, kun molemmat on samaa mieltä. "Ei pidä matkia aina. Pitää olla omat mielipiteetkin.... ", " nuolija..." jne. Jostain tuollaisesta voidaan vääntää ennemmin sitten ;)
Mutta nyt siis oltiin samaa mieltä MD:n kanssa. Ja mikseipä useimminkin olla :)

Siis kuten Markkuliini pyysi, niin puhutaan ennemmin kalvoista. Mulle tomari on vaakasuorassa, kun kalvo on vaakasuorassa. Vertailukohdaksi voi ottaa maanpinnan vaakasuoran tason. Vatupassi vaakasuoraan kalvon päälle, kun kalvot on vanteilla kiinni rungoissa, pitää sen ilmakuplan olla siinä vatupassin keskimmäisen näytön viivojen välissä tarkalleen ;)
zak69
08.04.2010 14:01:41
.......
Siis kuten Markkuliini pyysi, niin puhutaan ennemmin kalvoista. Mulle tomari on vaakasuorassa, kun kalvo on vaakasuorassa. Vertailukohdaksi voi ottaa maanpinnan vaakasuoran tason. Vatupassi vaakasuoraan kalvon päälle, kun kalvot on vanteilla kiinni rungoissa, pitää sen ilmakuplan olla siinä vatupassin keskimmäisen näytön viivojen välissä tarkalleen ;)

Juu vaakasuora on selvää kauraa nyt, mutta et kai tosissaan väitä että vanteeseen kohdistuva vääntö on silloin isompi, verrattuna jos tomi olisi esim. "Lars-kulmaan" vedetty, jos sallit huonon vertauksen?
Eikös tämä nyt ole aika itsestään selvä juttu :)
Realismia myydään, lisähinnasta itsetunnon nuijiminen lopullisesti maanrakoon.....sisältää myös kintuille kusemisen, koko paketti vain 95,90,- Soita heti ja tilaa, etkä enää ikinä luule itsestäsi liikoja!!
Krisse82
08.04.2010 14:17:49
zak69: Juu vaakasuora on selvää kauraa nyt, mutta et kai tosissaan väitä että vanteeseen kohdistuva vääntö on silloin isompi, verrattuna jos tomi olisi esim. "Lars-kulmaan" vedetty, jos sallit huonon vertauksen?

Ootko tosissas?

Koita pitää rumpua käsin noissa kahdessa asennossa, ehkä siitä saisi jonkinlaisen käsityksen siitä kumpi on näistä kahdesta luonnollisempi ja helpompi.

Oli pakko koittaa tuolla omalla 10x6 Premieerillä ja ei tahdo vaakasuorassa pystyä pitämään tuon väännön ja painopisteen takia. "Lars-kulma" taas onnistuu helposti!
Ja seuraavaksi Karvialaista rokkia: Jätkänhumppa...
Vallu-Veke
08.04.2010 14:35:56
zak69: Juu vaakasuora on selvää kauraa nyt, mutta et kai tosissaan väitä että vanteeseen kohdistuva vääntö on silloin isompi, verrattuna jos tomi olisi esim. "Lars-kulmaan" vedetty, jos sallit huonon vertauksen?

Juu taidat hieman porvoilla :)
Ei se mitään, kun on niin tanan tylsää juuri nyt töissä, niin roikun netissä, ettei tuta niin uitsin nevadasti. Tämä on mukavampaa kuiteski.
Otappa mielikuviin metri kertaa metri kokoinen taulu seinällä, joka roikkuu naulassa. Taulu painaa vaikkapa 10 kg ja sen paksuus 1cm. Naulaan kohdistuu vetovoima alaspäin, suurinpiirtein sen taulun painon verran.
Vääntömomentti naulassa on kait = maks se 1cm x10kg?
Kuvittele, että samalla naulalla yrität saada taulun pysymään seinällä vaakasuorassa seinään nähden. Kiinnitys yhdestä kohdasta taulun reunalta siihen naulaan ja taulu roikkuu ilmassa muuten.
Vääntömomentti = jotain muuta kuin 1cm x 10kg ?
Siellä metrin pituisen varren päässäkin on painoa ja koko matkalla, väliltä naula - taulun kauimmainen reuna (1m päässä uloin vipuvarren piste)

Kummassa tapauksessa taulun reunaan kohdistuu vääntävää voimaa enemmän, eli siihen reunaan, mistä se on kiinni naulassa ?

PS. minussahan asuu pieni fysiikanope !?

Ei vaiteskaan hatusta vähän vetelen ajankuluksi. ;)
Kailis
08.04.2010 14:37:07

Nyt tomi (ja järki) käteen =D
zak69
08.04.2010 14:39:39 (muokattu 08.04.2010 14:41:04)
Ei helv.....juu siis toisinpäin kuin väitin, totaalinen aivopieru tuli jostain syystä.
Toki vaikuttaa niihin vääntömomentteihin vaikuttaa moni asia kuten esim. suunta, mistä kohtaa vannetta kiinni ja päläpälä....mutta myönnän olin väärässä.
Rankaisen itseäni soittamalla tänään rudimentteja puoli tuntia ennen bänditreenejä, sekä lukemalla fysiikkaa kenties joskus :)

edit : loistavaa että sain Vallu-Vekellekin ajankulua duuniin, harmittaa varmaan muutenkin istua siellä tälläisellä ilmalla :)
Krisse82
08.04.2010 14:42:48
zak69: Ei helv.....juu siis toisinpäin kuin väitin, totaalinen aivopieru tuli jostain syystä.
Toki vaikuttaa niihin vääntömomentteihin vaikuttaa moni asia kuten esim. suunta, mistä kohtaa vannetta kiinni ja päläpälä....mutta myönnän olin väärässä.
Rankaisen itseäni soittamalla tänään rudimentteja puoli tuntia ennen bänditreenejä, sekä lukemalla fysiikkaa kenties joskus :)

edit : loistavaa että sain Vallu-Vekellekin ajankulua duuniin, harmittaa varmaan muutenkin istua siellä tälläisellä ilmalla :)

Hetken jo olin huolissani omasta järjenjuoksusta :D
Ja seuraavaksi Karvialaista rokkia: Jätkänhumppa...
Kailis
08.04.2010 14:46:08

Mielenkiintoista että nyt vasta kuvien kautta tutustuin tuohon ripustussysteemiin ja kieltämättä lievää kauhua herätti. En prässivanteilla lähtis tuon kanssa liikenteeseen. Toi systeemi myöskin eliminoi tehokkaasti vanteen vaikutuksen soundiin, tai ainakin vaimentaa sitä.
Tää ei nyt ollut dissausta, vaan tällaista entisen Pearl-miehen tuumailua.
kincy
08.04.2010 16:00:47 (muokattu 08.04.2010 16:06:42)

Kailis: Mielenkiintoista että nyt vasta kuvien kautta tutustuin tuohon ripustussysteemiin ja kieltämättä lievää kauhua herätti. En prässivanteilla lähtis tuon kanssa liikenteeseen. Toi systeemi myöskin eliminoi tehokkaasti vanteen vaikutuksen soundiin, tai ainakin vaimentaa sitä.

Ei siinä mikään auta vaikka siinä kuinka Pearl lukeekin. Se on heikko ja jopa minä sen Pearlmiehenä myönnän. Ihan samoilla linjoilla olen sinun kanssa tuossa i.s.s. asiassa.
Kääntämällä L-raudat osoittamaan alaspäin, muuttuu rummun sointi heti paljon vapaammaksi, sellaiseksi riippuvaisemmaksi.
LaKu
08.04.2010 17:07:27 (muokattu 08.04.2010 17:07:52)
I.S.S. toimii ehkä parhaiten tomissa joka on kevyt.
Silloin vanne ei rasitu kovinkaan paljon.
Omassa Export-setissä pikkutomilla on i.s.s., ja mun mielestä se on yllättävän tukeva ja hyvä. Esim. Visioneissa on vissiin vähän raskaammat tomit joten en mene sanomaan niistä. Noin yleensä ottaen en pidä i.s.s:stä olenkaan, mutta valmistaja näyttäisi olevan todella ylpeä innovaatiostaan ;) Ainakin kun kun katsoo miten ne mainostaa Visioneita, life time guarantee tai jotain sinnepäin...
Paras tomiripustus on se perinteinen missä holderi menee tomin sisään ilman ulkopuolisia ripustuszydeemejä :) (Niin kun sun MLX-setissä, Kincy)
Kailis
08.04.2010 17:33:18

Paras tomiripustus on se perinteinen missä holderi menee tomin sisään ilman ulkopuolisia ripustuszydeemejä

Paras=tukevin?
Vallu-Veke
08.04.2010 18:05:22
Kailis: Mielenkiintoista että nyt vasta kuvien kautta tutustuin tuohon ripustussysteemiin ja kieltämättä lievää kauhua herätti. En prässivanteilla lähtis tuon kanssa liikenteeseen. Toi systeemi myöskin eliminoi tehokkaasti vanteen vaikutuksen soundiin, tai ainakin vaimentaa sitä.

Joo en minä ala kehumaan sitä, mutta on vielä onneksi suorassa nuo vanteet ja muusta ei ole kokemusta. Kehun ennemmin niitä PHP-rumpuja, jos sais ne kehumalla...;)
Joku juju Pearlilla tuossa on, kun he itse pitävät sitä kuningaspulttiin verrattavana keksintönä. Ehkä se on se köyhänmiehen kelluva-juttu, mitä he ajaa taakaa tällä mullistavalla keksinnöllä?
Ei se varmaan valmistuskustannuksesta ole kiinni, kun halvemmista rummuista löytyy tukevampia, ainakin mun mielestä.

Kikkana voisi ajatella sellaista, jos ne vanteet alkaa menemään kieroon, että sitähän voisi alkaa, vaikka joka soittokerran jälkeen tai alkuun tekemään pienen liikesarjan malliin:
Kiinnikkeen löystö, tomarin pyöräytys varttikierroksella ja kiristys
, niin vääntyypä tasaisesti ne vanteet :)
Pearlman
10.04.2010 14:24:20 (muokattu 10.04.2010 14:24:36)
Ei niillä ISS:llä ole juurikaan vaikutusta metallivanteisiin, ei se väännä niitä, ja toimii erinomaisesti 8-12" tomeille. Antavat avoimen soundin, ja niiden paikkaa on helppo muuttaa tarvitaessa, esim. paremman soundin etsimiseksi. Olen käyttänyt noita n. 15 vuotta, eikä ne mitenkään ongelmallisia ole olleet, eikä vääntäneet vanteita. Pahempaa sanottavaa minulla on sen sijaan noista halvimmista Optimounteista; ne demppaavat sointia aika lailla (ja tämä on ihan jees 14" ja sitä suuremmissa pöntöissä jos jylisevät liikaa), vaikka ovatkin tukevampia. Pitää olla kieli keskellä suuta, jotta sointi olisi puhdas. Aina ne eivät toimi, jolloin niiden paikkaa joutuu vaihtaman, jolloin joudut virittämään sekä ala- että yläkalvon uudelleen. Eli harvinaisen paska systeemi siinä mielessä. ISS-llä on helppo etsiä avoin soundi, ja lyödä se haluttuun kohtaan ilman ylimääräisiä virityksiä. Alumiiniset Optimountit ovat paremmat kuin nuo halvemmat, mutta nekin demppaavat väärin laitettuna. Siksi, minulla on itselläni varastossa myös ISS:t, koska niillä on helppo ratkaista soinnilliset ongelmat.

Kokeilkaapa (ne jotka eivät ole tätä jo tehneet) viritystä ilman niitä optimounttejanne (roikottamalla vanteesta tai laittamalla virvelitelineeseen), ja verratkaa soinnin pituutta sitten niiden kanssa. Voitte yllättyä...

Tarvitseeko rummun aina soida mahdollisimman pitkään; se on sitten ihan oma juttunsa se.
LaKu
10.04.2010 19:55:04
Ihan asiallista tekstiä Pearlmies, ja aika yllättäviäkin näkökantoja optimountista. Mutta jos on 15 vuotta käyttänyt ISS:ää (ja optimounteja) niin kyllähän se oma käsitys niistä pitäisi olla aika selvä. Ja kuten sanoin niin mun 12" tomissa ISS on kyllä ihan ok.
Mutta onkohan se kaikkein perinteinen tomiripustus missä holderi menee tomin sisään niin huono sittenkään? Mun mielestä se on hyvä ja toimiva.
Velli
10.04.2010 20:06:46 (muokattu 10.04.2010 20:09:29)
LaKu: Mutta onkohan se kaikkein perinteinen tomiripustus missä holderi menee tomin sisään niin huono sittenkään? Mun mielestä se on hyvä ja toimiva.

Kyllä se aika paljon sointia ja sustainia syö. Tuon huomaa helpolla testillä: lyö rumpua roikottaen rumpua vanteesta. Tämän jälkeen laita rumpu telineeseen ja lyö uudestaan. Väittäisin että soundiero on melko huikea.

edit. Tietenkin jos se on se soundi mitä haetaan niin why not. Soitan itekin tietyt jutut vanhoilla Ludwigeilla, joissa tomimountti on kiinni rummun kyljessä. Modernimmat jutut soitan kyllä yleensä aina pöntöillä, joissa on jonkun sortin kelluvat ripustukset.
Vallu-Veke
10.04.2010 20:25:11
LaKu: Ihan asiallista tekstiä Pearlmies, ja aika yllättäviäkin näkökantoja optimountista. Mutta jos on 15 vuotta käyttänyt ISS:ää (ja optimounteja) niin kyllähän se oma käsitys niistä pitäisi olla aika selvä. Ja kuten sanoin niin mun 12" tomissa ISS on kyllä ihan ok.
Mutta onkohan se kaikkein perinteinen tomiripustus missä holderi menee tomin sisään niin huono sittenkään? Mun mielestä se on hyvä ja toimiva.

Joo Pearlmiehen teksti on todellakin aika yllättävää. Onkohan moni aloitteleva rumpali vaihtanut parempien soundien toivossaan vaikkapa exportteihinsa nuo optimountit? Viritysalue halvemmissa rummuissa on muutenkin hieman rajoittunut.
Virittäminen on aloittelijoille yleensä hidasta puuhaa muutenkin, jos yleensä osaa virittää. Jos tuo juttu on totta, niin varmempi valinta on se ISS, jos ei halua kuluttaa aikaansa virittämiseen? Kuulostaa siltä, että nuo optimountit vaatii hieman kokemusta.

PS. eikö se ISS ongelma ollut jossain vaiheessa, että se rajoittaa hieman kalvovalintaa? Katselin omia ripustuksia. Remot on ja ripustukset ei ole kiinni siinä kalvon alumiinirenkaassa. Onko eri kalvomerkkien ko. rengas paksumpi?
Pearlman
10.04.2010 20:27:36 (muokattu 10.04.2010 21:02:51)
LaKu: Ihan asiallista tekstiä Pearlmies, ja aika yllättäviäkin näkökantoja optimountista. Mutta jos on 15 vuotta käyttänyt ISS:ää (ja optimounteja) niin kyllähän se oma käsitys niistä pitäisi olla aika selvä. Ja kuten sanoin niin mun 12" tomissa ISS on kyllä ihan ok.

Pearl voisi ottaa oppia tässä asiassa Yamahalta (yess), joka katsoo oikean paikan jo tentaalla. Toimii pomminvarmasti aina, eikä tarvi säätää mitenkään. Myös DW ja Sonor ovat oikealla linjalla tässä; niiden lugikiinnitys tuntuu toimivan paremmin, mutta ei pomminvarmasti kuten jammuilla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)