Aihe: Kuiva ride
1 2 3 4
arhipp
25.01.2010 10:36:46
Itse en ole testaillut kovasti komppipeltejä. Reilut 10 vuotta sitten halusin kuivakkaa soundia ja ostin 20" K Custom Dry Riden. Se olisi silloin ja on edelleenkin mielestäni äärinmäisen kuiva. Jossain vaiheessa kuivuus häiritsi ja hain sille äärinmäistä vastakohtaa ja mukaan tarttui 20" K Custom Dark Ride. Yritin vissiin kerran tai pari myydä kuivaa pois, muttei kukaan sitä tällä palstalla halunnut ostaa. Onneksi ei, nyt olen käyttänyt sitä pääsääntöisesti enkä ole valmis sitä myymän pois. Kyllä niitä ainakin vuosi sitten oli tuotannossa, ainakin Soitin Laineen sivujen mukaan.
Trifon
25.01.2010 21:35:48
ÄM: Tuleeko kellään mieleen semmosta todella kuivaa rideä, jossa soundi olis silleensä "Klang", ei yhtään "Ting", "Ping", "Tsing" tms? Älkääkä naurako luonnehdinnalle.

Noita valtamerkkien (Zildjian, Sabian, Paiste) ääninäytteitä, kun kuuntelee, ei mikään vastaa tarkoitusta, lähellekään. Itsellä tulis mieleen, että pitäis olla todella kupera, kuoppainen ja roso-pintainen.

Mutta mikä ja mistä, vai lähdenkö rautakauppaan?

Olisko tuosta mihinkään?

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=383802
Ruutikallo
31.01.2010 21:00:23
Oon hiljakkoin pyöritelly mielessäni, että mitenkähän mahtaisi hiekka- tai lasikuulapuhallus vaikuttaa riden soundiin.

Esimerkiksi brilliant finish symbaalista tulisi matta, pinnan jäädessä todella haavoittuvaiseksi kaikelle kuonalle ym.
Valitettavasti en omista brillianteja, eikä ole varaa ostaa K-Customia vain testatakseni ja mahdollisesti pettyäkseni. Tai ehkä jopa positiivisesti yllättyneeksi.

Symbaalin profiili toki vaikuttaa oleellisesti kuin myös kellon koko, mutta ajatus testaamisesta kyllä kiehtoo.
Esimerkkinä vaikka joku jo valmiiksi tummasoundinen kiekko tuon käsittelyn jälkeen.
Siihen sitten vaikka roimasti hikpisaroita ja oluttahroja happamoittamaan pintaa.

Tietenkään itse en oluella läträä symbaalien läsnäollessa =)
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
180279
31.01.2010 21:09:59 (muokattu 31.01.2010 21:14:19)

Hiekkapuhallus on just hyvä soundin kuivaamiseen. Ja jos pelti on jäykäksi sorvattu, niin puhallus kyllä aukaasoo sen totaalisesti.

Mulla on vanha mustaleima-2002-medium 20" Paiste jonka puhallutin automaalaamossa piällyspuolelta. Ja tohdin tehdä näin koska pinta oli jo valmiiksi viturallaan, jonkun yritettyä joskus kiillottaa synpääliä kulmahiomakoneella. : )

Paisteeseen jäi Paisteen pingi, tosin "mattapintaisempana", ja kellon kimakkuus, mutta soundi leveni ja "pohjakohinasta" tuli tosi tumma. Volyymistä lähti ehkä jopa kolmannes ja nyt pelti lepattaa ihan eri tavalla reunaan leipoessa. Vänkä peli!

Suosittelen kokeilemaan!!

edith:

Meinlihän teki muutama vuosi sitten Byzance dry-malleja, jotka oli päältä vastaavasti puhallettuja kuin Grebin Sandride. Enpä oo niitä hirmuisen montaa nähny, ja tuskin ovat myyneet paljoa. Eiks ne jättäny sen pois mallistosta vähin äänin. Totesivat varmaan tehtaalla että tämä ei myy, jos tästä ei tehdä Signaturea. :)
!
Ruutikallo
31.01.2010 21:20:51
180279: Hiekkapuhallus on just hyvä soundin kuivaamiseen. Ja jos pelti on jäykäksi sorvattu, niin puhallus kyllä aukaasoo sen totaalisesti.

Mulla on vanha mustaleima-2002-medium 20" Paiste jonka puhallutin automaalaamossa piällyspuolelta. Ja tohdin tehdä näin koska pinta oli jo valmiiksi viturallaan, jonkun yritettyä joskus kiillottaa synpääliä kulmahiomakoneella. : )

Paisteeseen jäi Paisteen pingi, tosin "mattapintaisempana", ja kellon kimakkuus, mutta soundi leveni ja "pohjakohinasta" tuli tosi tumma. Volyymistä lähti ehkä jopa kolmannes ja nyt pelti lepattaa ihan eri tavalla reunaan leipoessa. Vänkä peli!

Suosittelen kokeilemaan!!

edith:

Meinlihän teki muutama vuosi sitten Byzance dry-malleja, jotka oli päältä vastaavasti puhallettuja kuin Grebin Sandride. Enpä oo niitä hirmuisen montaa nähny, ja tuskin ovat myyneet paljoa. Eiks ne jättäny sen pois mallistosta vähin äänin. Totesivat varmaan tehtaalla että tämä ei myy, jos tästä ei tehdä Signaturea. :)

Pahus.. Kyllä tekis mieli testata, muttei ole oikeen lättyä mihin kokeilla.
Paiste Trad. light ride 22" en tohdi ja tykkään muutenkin sen soundista valmiiksi.
20" Avedis 60's on liian läheinen tuollaiseen extremekokeiluun =)
Jäljelle jää vanha Paisteen Dixie 18" crash/ride
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com http://s1012.photobucket.com/albums/af242/henydrum/
ÄM
31.01.2010 21:31:50

henydrum: Pahus.. Kyllä tekis mieli testata, muttei ole oikeen lättyä mihin kokeilla.
Paiste Trad. light ride 22" en tohdi ja tykkään muutenkin sen soundista valmiiksi.
20" Avedis 60's on liian läheinen tuollaiseen extremekokeiluun =)
Jäljelle jää vanha Paisteen Dixie 18" crash/ride

Mun Paisteen Sig. Dry Ridessä on pieni halkeama, kellon juuressa; ei menoa haittaa, paitti reunaa käskiessä rupeaa särisemään. Sen sais vaikka puhaltaakin, mun puolesta, jos siitä vaikka tulis sit tää etsimäni. Maksoin siitä 30e, joten ei edes kirpaisis, jos menee vituiks.

Onkos sulla siis puhallus vehkeet käytössä?
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
ÄM
31.01.2010 21:36:10

Trifon: Olisko tuosta mihinkään?

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=383802

Vaikea sanoa, ei löydy klippejä. Mutta kiinnostais tsekata, paan viestiä.
Ruutikallo
31.01.2010 21:37:27
ÄM: Mun Paisteen Sig. Dry Ridessä on pieni halkeama, kellon juuressa; ei menoa haittaa, paitti reunaa käskiessä rupeaa särisemään. Sen sais vaikka puhaltaakin, mun puolesta, jos siitä vaikka tulis sit tää etsimäni. Maksoin siitä 30e, joten ei edes kirpaisis, jos menee vituiks.

Onkos sulla siis puhallus vehkeet käytössä?

Jees, puhalluskamat olis käytössä. Vain symbaali puuttuu =)
ÄM
31.01.2010 21:41:53

henydrum: Jees, puhalluskamat olis käytössä. Vain symbaali puuttuu =)

Onko kellään pk-seudulla, vai lähdenkö ajelemaan Raumalle? En viittis lähettää, kun täytyyhän sitä soundia hakea, puhallin toisessa kädessä.
moderndrummer88
31.01.2010 21:52:04
ÄM: Onko kellään pk-seudulla, vai lähdenkö ajelemaan Raumalle? En viittis lähettää, kun täytyyhän sitä soundia hakea, puhallin toisessa kädessä.

Varmaan jokaiselta autokorjaamolta joka tekee maalitöitä löytyy. Semmosestahan voisi käydä kysymässä.
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
RstoU
31.01.2010 21:53:59
180279: Hiekkapuhallus on just hyvä soundin kuivaamiseen. Ja jos pelti on jäykäksi sorvattu, niin puhallus kyllä aukaasoo sen totaalisesti. - -

Mielenkiintoinen ajatus! Voisin kokeilla tuota itsekin joihinkin jämäsymbaaleihin. Viime syksynä hautasin Paisteen 20" 404 Riden ja 18" Dixien kukkapenkkiin. Keväällä katsotaan onko talvi tehnyt tuhojaan vai pitääkö odotella kesän yli. Voi olla ettei roudan keskellä mitään tapahdu, mutta siellähän ne pysyvät.
lkx
31.01.2010 22:02:02

Väsy ja laiskuus, en tsekannut onko jo ehdotettu. Mutta yks mikä on aika kuivakka on Sabianin Jack DeJohnette signature - taitaa olla nykyään nimellä Encore Ride. Entisellä rumpumaikalla on semmonen vanha malli, joka näyttää hiukan erilaiselta kuin nykyiset. Se vanha on kauttaaltaan raaka ja ihan musta pinnaltaan. Ei kyllä soinut juuri ollenkaan eikä reunasta tullut washia käytännössä yhtään, kun sitä joskus kilkuttelin ja kuulin. Kello oli kohtuullisen muikea todennäköisesti sen vuoksi, että pelti oli aika paksu.

Sabianin sivujen näyte ei oikein vastaa omaa kuulokuvaani, mutta onhan pelti varmaan vähän muuttunut. Se vanha ('80-'90 taitteesta ehkäkö) on sitä paitsi vissiin 22", kun nykyset vakiona 20" ja 21". Saahan Sabianilta tilattua custominakin...

http://sabian.com/EN/products/Encore_Ride_20_JE2012.cfm

http://sabian.com/EN/products/Encore_Ride_21_JE2112.cfm
Hilfe! Ich bin ein Fisch.
moderndrummer88
31.01.2010 22:02:59
RstoU: Mielenkiintoinen ajatus! Voisin kokeilla tuota itsekin joihinkin jämäsymbaaleihin. Viime syksynä hautasin Paisteen 20" 404 Riden ja 18" Dixien kukkapenkkiin. Keväällä katsotaan onko talvi tehnyt tuhojaan vai pitääkö odotella kesän yli. Voi olla ettei roudan keskellä mitään tapahdu, mutta siellähän ne pysyvät.

Eiks tuo hautaaminen ole turha prosessi Paisteille, kun niissä on se joku ihme pinnoitus? Toisaalta noihan on vähän vanhempia, että saattaa olla eri metodit niissä.
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
180279
31.01.2010 22:21:33

Maasta ne on Paisteetkin tullu, ja maatunevat varmasti. Ainakin vanhemmat, jo valmiiksi patinoituneet...

Mulla olis tossa painava concert-mallin Paiste 602 18", jossa on lievä, mielestäni ylimääräinen ylätaajuusvinkujälkisointi ja luonnostaan vielä erittäin ärsyttävä kirkas pingi. Volyymi on silti vaimeahko, vastaavan kokoisiin raskaampiin crasheihin, esim. Zildjianeihin verrattuna.

No, sen ajattelin puhalluttaa, tuon 2002-mediumin kaveriksi. Ellei joku halua concert 602:sta hyvään hintaan ostaa? : )
!
180279
31.01.2010 22:27:11

HUOM!

Jos rupeette puhallushommiin niin valitkaa kaikkein hienorakeisin hiekka ja puhaltakaa suhtkaukaa ja hellävaroen. Symbaali on äkkiä pilalla jos puhallushiekka on liian karkeaa ja etäisyys liian pieni. Halutessaan siihen peltiin saa kyllä vaikka reiitettyä hiekalla oman nimensä, jos tykkää...
!
Ruutikallo
31.01.2010 23:12:52 (muokattu 01.02.2010 11:30:35)
moderndrummer88: Eiks tuo hautaaminen ole turha prosessi Paisteille, kun niissä on se joku ihme pinnoitus? Toisaalta noihan on vähän vanhempia, että saattaa olla eri metodit niissä.

Tuossa mun Dixiessä ei kyllä ole pinnoitteesta tietoakaan, jos nsais sen räkäsoundin vaikka uhkumaan tummuuta =)

Kyllää maalamoilla on puhallusvempaimet, kunhan et vie niitä mihinkään rautamateriaalien pauhaltamoon, on senveran tehokkaat puhaltimet, jotta sopii epäillä käsittelyn jälkeen lätyn olevan aika kuopilla ja epäsymmetrinen. Kevyt pinnoitteen puhallus datsunin peltihommien lomasa luulisi menevän ohessa.
Symbaaleissa tuota pinta-alaa on niin vähänlaissesti, että uskon operaation onnistuvan maalaamossa/pohjatöitä tekevissä firmoisssa, eikä luulisi hinta olevan päätä huimaava.
Ruutikallo
31.01.2010 23:20:04 (muokattu 01.02.2010 11:30:57)
180279: HUOM!

Jos rupeette puhallushommiin niin valitkaa kaikkein hienorakeisin hiekka ja puhaltakaa suhtkaukaa ja hellävaroen. Symbaali on äkkiä pilalla jos puhallushiekka on liian karkeaa ja etäisyys liian pieni. Halutessaan siihen peltiin saa kyllä vaikka reiitettyä hiekalla oman nimensä, jos tykkää...

E.Tuplat
Ruutikallo
31.01.2010 23:20:05 (muokattu 01.02.2010 11:28:38)

Nimenoman, tuota tarkoitin teräslevy-verrokilla, nopsaan on sympaalissa reikiä ja painjautumia.
Mahd. hienorakeista ja kohtuu paineella.
Mielellään joku materiaalit ja puhallustekniikan asiallisesti hallitseva tyyppi
Vallu-Veke
01.02.2010 11:23:35

Homman oppii aika äkkiä. Kauempana pitää tosiaan ruiskua alkuun ja hieman harjoittelee.
Hiekkapuhalsin vintagetraktorini peltiosat muutama vuosi sitten Tavalliseen paineilmakompuraan liitettävällä hiekkapuhallusvempaimella, mallia Biltema. Samasta paikasta ostin säkillisen hiekkapuhallushiekkaa. Vempain ei paljoa maksanut.
Käytin sitten ihan tavallista seulottua hiekkaa, kun oli pihalla kasa, mutta se tukki välillä suuttimen. Hiekka pitää olla ihan kuivaa. Se Bilteman säkki meni aika äkkiä, kun pinta-alaa oli aika rankasti puhallettavana.
Symbaaliin ei mene ihan autolasteittain hiekkaa.
No kokeilisin johonkin halpispeltiin tai hajonneeseen sellaiseen.
Suojana oli nahkakinttaat vanha moottoripyöräkypärä, kaulahuivi ja haalarit.
Maalit lähti ainakin ja uudet on pysynyt. ( Maalit lähti myös kypärästä ja visiiri oli homman jälkeen aika hyvin hioutunut karheaksi :) )
En tiedä, miten puree pronssisekoituksiin. Riippuu kompuran tehoista varmaankin. No mitä kovemmat tehot, sen vaarallisempaa...
Tällainen teeseitse-juttu tuli mieleen, jos sattuu olemaan kompura valmiina.
Tarkkana pitää olla, ettei sekoile kovin paljon sen suuttimen kanssa, koska se ei ole ihan vaaratonta puuhaa. Suojavarusteeni oli aika patentit. Silmät pitää erityisesti suojata kun sitä hiekkaa sinkoilee kovalla paineella vähän sinne jos tänne siitä hiottavasta pinnasta.
Hiekkapuhalluskaappi on kovasana, mutta ne maksaa jo enemmän, kuin pelkkä pistooli.
tml
01.02.2010 15:46:44
Tämän myynnissä olevan pellin alapuoli on hiekkapuhallettu ja sen jälkeen uudestaan osittain sorvattu:

http://users.tkk.fi/~tlindval/forsale/CL20/EOS_3442s.jpg

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=388461
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)