Arsio 04.04.2006 23:36:17 | |
---|
Nopeemmassa soitossa ranteitten ja sormien yhteiskäyttöä. Aksentit koko kädellä. |
Peicco 05.04.2006 07:59:36 | |
---|
Totta kai sormilla soitettaessa myös ranne, ja suurin osa muustakin kädestä osallistuu lyöntiin, mutta painotus on kuitenkin sormilla ja reboundia käytetään myös paljon hyväksi. Niinpä. Mutta kun kerran kysytään tyyliin joko tai, soitatko sormilla vai ranteilla? Voiko tällaiseen yleensä edes vastata? Aika yksipuolista on soittaminen jos jatkuvasti soitto on pelkkää sormi- tai rannepainotteista. En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen. |
Muovinen 05.04.2006 09:31:39 | |
---|
Niinpä. Mutta kun kerran kysytään tyyliin joko tai, soitatko sormilla vai ranteilla? Voiko tällaiseen yleensä edes vastata? Aika yksipuolista on soittaminen jos jatkuvasti soitto on pelkkää sormi- tai rannepainotteista. Sä katsot tätä asiaa nyt turhan mustavalkoisesti (tahallaan?). Bacchus tuossa selitti jo asian. Helpompihan se on kysyä että soitatko sormilla, kuin kysyä että soitatko sormipainotteisesti, joka tarkoittaa että koko käsi kyllä osallistuu...blaablaa. Saivartelua. |
Bacchus 05.04.2006 11:43:09 (muokattu 05.04.2006 11:43:48) | |
---|
Niinpä. Mutta kun kerran kysytään tyyliin joko tai, soitatko sormilla vai ranteilla? Voiko tällaiseen yleensä edes vastata? Aika yksipuolista on soittaminen jos jatkuvasti soitto on pelkkää sormi- tai rannepainotteista. Totta, eiköhän kaikki meistä soita välillä ranne- ja välillä sormipainotteisesti. Esim. itse tuppaan käyttämään ridea soitettaessa paljon enemmän sormia, niinkuin varmaan moni muukin, koska ridestä tulee sen verran paljon reboundia. Haikassa tämä taas ei onnistu, koska reboundi on todella pieni. Nopeissa filleissä painotus siirtyy myös sormille, kun hitaammissa saa tarkempaa työskentelyä ranteilla. |
Peicco 05.04.2006 12:48:18 | |
---|
Sä katsot tätä asiaa nyt turhan mustavalkoisesti (tahallaan?). Bacchus tuossa selitti jo asian. Helpompihan se on kysyä että soitatko sormilla, kuin kysyä että soitatko sormipainotteisesti, joka tarkoittaa että koko käsi kyllä osallistuu...blaablaa. Saivartelua. Eikun mä olen sitä mieltä, että kaikki soittaa kuitenkin rannepainotteisemmin jos katsotaan soittoa pitkällä aikavälillä. Satunnaisesti soitto voi painottua enemmän sormille, mutta vain hetkellisesti. Joku voi olla eri mieltä ja olkoon. En mä katso mustavalkoisesti vaan ihmettelen minkälaiselta sellaisen sormipainotteisen rumpalin hiplailu mahtaa sitten kuulostaa. Nämä videonäytteetkin missä se paksu kaveri veti taitavasti ja erittäin rennosti (olko sen nyt sitä blaastia), kyllä se klipinkin tekniikkakokonaisuus painottui pääosin ranteiden käyttöön eikä sormille. Välillä oli ilmeisesti kohtia joissa sormet tekivät kaiken työn vaikka en itse sitä huomannutkaan. Ranteen ei tarvitse liikahtaa juuri milliäkään vaikka samalla se tuottaisi voimakkankin liike-energian kapulalle. Kaikki ei ole aina silmin nähtävissä. En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen. |
juoni 05.04.2006 16:02:33 | |
---|
Ranteen ei tarvitse liikahtaa juuri milliäkään vaikka samalla se tuottaisi voimakkankin liike-energian kapulalle. Kaikki ei ole aina silmin nähtävissä. Ööh, millähän perusteella? Lahjattomat Treenaa |
Ze Kink 05.04.2006 21:15:49 | |
---|
Molemmilla soittelen, aluksi soitin melkein kokonaan sormilla peukalot ylöspäin, mutta rumpumaikka käski soittamaan mielummin ranteilla ja peukalot sisäänpäin. Soittelen enemmän ranteilla mutta sormet on myös mukana, ja jos ranteet väsyy esim. nopeammissa jutuissa niin alan soittaa enemmän sormilla. WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani |
jäykkis 05.04.2006 22:43:11 | |
---|
No sekä että. Nopeemmissa jutuissa tuntuu sormet tulevan enemmän mukaan ja hitaammat menee sitten taas enemmän rannepainotteisesti. Virvelijutuissa esimerkiksi aksentit on helpompi saada kuuluville sormilla. Niin, siis semmoset virvelikuviot joissa on sekä normaaleja lääpäsyjä että aksenttia. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
rm_wispila 06.04.2006 12:07:43 | |
---|
Kuten myös. Pääosin kaikki osat käytössä, eli voimapuoli tulee olka- ja kyynärvarresta, herkkyys taas ranteesta ja sormista. Nopeus vaikuttaa siihen, kumpaa em. vaihtoehdoista enemmän käyttää. Tässä taas on voimassa aivan fysiikan lait, eli ranteella soitettaessa momenttivarsi on pidempi ts. sormet "painaa" kapulan sen viimeisen liikkeen (rudimentit yms.). Volapuolella taas isompi/harvempi/voimakkaampi mättö syntyy hartiavoimin ja siitä kevyempi mätkintä kyynärvarresta. Onneksi näitä ei tietoisesti tule ajateltua. Liikeradat ovat matkan varrella hioutuneet (oikeiksi?). Alkutaipaleella asiaan voi harjoitellessa kiinnittää huomiota, eli koko käden kaikkine nivelineen tulee liikkua. Rentous tulee myös säilyä. Ja jos käy tunneilla, asiantunteva opettaja kyllä nopeasti lyöntityylistä huomauttaa, jos korjattavaa on. Kapulakieli = rumpalien oma kieli. |
jäykkis 06.04.2006 14:28:33 | |
---|
Alkutaipaleella asiaan voi harjoitellessa kiinnittää huomiota, eli koko käden kaikkine nivelineen tulee liikkua. Rentous tulee myös säilyä. Ja jos käy tunneilla, asiantunteva opettaja kyllä nopeasti lyöntityylistä huomauttaa, jos korjattavaa on. Meneekö muuten noin? Mulla tekniikat ja kaikki muukin on vielä sen verran hakusessa, että omalta kohdalta en oikein osaa sanoa. Kuitenkin joku pro tannoin antoi ymmärtää että pohjimmiltaan ja ei mättösoitossa olka- ja kyynärnivelen tehtävä on vain viedä kapua rummun päälle, ja itse lyönti tapahtuu ranteella ja sormilla. En tosiaan tiedä, mutta jotenkin se kuulostaa uskottavalta (ja siistiltä). Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
Peicco 08.04.2006 09:03:25 | |
---|
mättösoitossa olka- ja kyynärnivelen tehtävä on vain viedä kapua rummun päälle, ja itse lyönti tapahtuu ranteella ja sormilla. Näin se lienee kaikessa rumpaloinnissa tyylilajista riippumatta. Paitsi muutamassa kasariheviorkesterissa joissa rumpalit hakkasivat katu-uskottavalla "ranteet lukossa" tekniikalla (ainakin videoilla) jotta tulisi selväksi musiikin munakas meno. Ja se niittejä täynnä oleva nahkaranneke ei varmaan helpottanut ranteen luonnollista liikettä. En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen. |
Youni 09.04.2006 16:32:52 | |
---|
Näin se lienee kaikessa rumpaloinnissa tyylilajista riippumatta. Paitsi muutamassa kasariheviorkesterissa joissa rumpalit hakkasivat katu-uskottavalla "ranteet lukossa" tekniikalla (ainakin videoilla) jotta tulisi selväksi musiikin munakas meno. Ja se niittejä täynnä oleva nahkaranneke ei varmaan helpottanut ranteen luonnollista liikettä. Pööh. Kyllä mun mielestä kyynärvarsi saa varsinkin hitaissa fiilistelyjutuissa liikkua. Pysyy taimi paremmin ja se kuuluisa rentous löytyy helpommin. Koska rentous löytyy helpommin isolla liikkeellä kannattaa sitä treenata aluksi. Sitten sen rentouden löytää helpommin pienemmissä liikkeissä. Tällaista tänään, huomenna jotain muuta.
[Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat |