Aihe: Blast Beat
1 2 3 4 5 6 7 8 9
asa
16.03.2006 19:48:00

Tässä muuten vanha rumpusoolovideo, en ole varma toimiiko enää.

www.firenote.com/asa/drumsolo.zip
UP THE IRONS!
Legatus
16.03.2006 20:07:11

Toimiihan tuo. Oot asa muuten pirun kova rumpali. Ja helekkarin hyvät soundit kajahtaa jammuistas. Ootko jo oppinu uusiin Axis pedaaleihisi?
Juoksee halvemman perässä.
asa
17.03.2006 08:15:09

Ootko jo oppinu uusiin Axis pedaaleihisi?

Kyllä mä oon saanut aika hyvin ne toimimaan. Ehkä pientä hienosäätöä vaille vielä. On ne ihan hyvät pedaalit, joskaan ei niin ylimaallisen hyvät kuten tämä sen ympärillä pyörivä hype olisi voinut antaa ymmärtää. Ei Yamahan suoravedot esimerkiksi kovin paljoa häviä.
UP THE IRONS!
Peicco
17.03.2006 08:28:25

Rillit valuu nenällä... ;)
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
lethus1
17.03.2006 09:05:07
Tuo kova on niin suhteellinen ilmaus ... siis nopeusko on se juttu ?

Kova tuossa yhteydessä tarkoitti suurinpiirtein samaa kuin "helkkarin hyvä".

"Onpa kova biisi, mikä tää o?"
"Kova suoritus Uuspaavalniemeltä!"

Eikä:

"Sukuelimeni on suhteellisen kova"
"Olen kova jätkä".

Pitääkö Wispilän Blastbeat topikkiin tulla puhumaan käsitteiden suhteellisuudesta ? Miksi ?
Slovari ja Kiituri Debyytiltä.
Alpha
17.03.2006 09:18:44
Pitääkö Wispilän Blastbeat topikkiin tulla puhumaan käsitteiden suhteellisuudesta ? Miksi ?

Eipä nyt taas aloiteta. Ei nimi miestä pahenna.
lethus1
17.03.2006 09:20:48
Keinojahan on musiikillisesti paljon, mutta varsin vähän kuulee sellaisia esimerkkejä, joissa olisi käytetty muita keinoja tehokkaammin hyväksi.
Taukohan on myös musiikkia...

Keinoja on paljon, mutta jostain syystä tiettyjä käytetään toisia yleisemmin eri musiikkityylien keskuudessa. Miksiköhän näin on ? Toki rajoja pitää ja saakin venyttää, jos siltä tuntuu, mutta hyvin usen itsetarkoituksellinen kiemurointi ja epäortodoksisten (siinä genressä) elementtien ja sovituksien käyttäminen on paskan haukkaamista. Jotkut asiat ovat juurtuneet siksi, että ne on todettu toimivaksi.

Turpaan voi lyödä monella eri tavalla. Jotkut toimii vähän paremmin kuin toiset.

Edelleenkin vähän ihmettelen Wispilän motiiveja tässä topikissa...
lethus1
17.03.2006 09:21:41
Eipä nyt taas aloiteta. Ei nimi miestä pahenna.

En minä sitä niin edes ajatellut, enkä edes huomannut:D Vahinko, mutta ihan osuva.
Peicco
17.03.2006 09:26:09
...bändi kuulosti aika paskalta ja biisit olivat huonoja. Siinä nimenomaan nopeus kuulosti itsetarkoitetulta. Esim. Rotten Soundin kappaleisiin nopeus tuo biiseihin reippaasti lisää brutaaliutta, siinä se toimii.

Ai että valitaan ensin tempo niin kovalle tasolle mihin ehkä just ja just pystytään ja sovitaan, että rumpali vetää blastia. Sitten kitaristi ja basisti heittää siihen jotain sahaavaa riffiä päälle mausteeksi...
Ei kait sillä musikaalisella ja melodisella puolella niin väliä ole kunhan meno on vaan helvetin nopeeta ja aggressiivista ;)

Pitääkin kaivaa jostain esiin tuon Rotten Soundin tuotantoa. Edustaako kyseinen bändi tämän death-grind genren ehdotonta eliittiä?
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
rm_wispila
17.03.2006 09:50:58
Keinoja on paljon, mutta jostain syystä tiettyjä käytetään toisia yleisemmin eri musiikkityylien keskuudessa. Miksiköhän näin on ? Toki rajoja pitää ja saakin venyttää, jos siltä tuntuu, mutta hyvin usen itsetarkoituksellinen kiemurointi ja epäortodoksisten (siinä genressä) elementtien ja sovituksien käyttäminen on paskan haukkaamista. Jotkut asiat ovat juurtuneet siksi, että ne on todettu toimivaksi.

Turpaan voi lyödä monella eri tavalla. Jotkut toimii vähän paremmin kuin toiset.

Edelleenkin vähän ihmettelen Wispilän motiiveja tässä topikissa...

Muita motiiveja ei ollut kuin pienen ihmisen ilo oppia uutta ;)

Siis yritin muotoilla lauseeni kohteliaasti, pyrkimättä sen enempää ketään saamaan hernettä nenäänsä. Olen aina pyrkinyt perehtymään kaikentyylisiin musiikin lajeihin, mitään ylenkatsomatta. Eikä siinä nimi soittoa pahenna, kuten ei miestäkään. Kuuntelen (ja soitankin) laajalti kaikkia biisejä monosesta purpleen, riistettyjen, rushin ja marleyn kautta elvikseen ja ellingtoniin, aina wagneriin asti. Ainoastaan tummien poikain puhelaulu jää kyllä väliin...

Mielestäni Blast Beat - topikissa voi ihan aiheellisesti kysellä asiaan syvemmin vihkiytyneiden näkemystä ko. rumpukompista.
Vai mistä topikissa sitten tulisi keskustella?

Miksi siis ultranopea rumpukomppi tekee mielestänne agressiivisen vaikutuksen ?
(Se kun vaan kuulostaa enemmän jo ontuvalta snare-rollilta. Ainakin näin oudokseltaan)
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
lethus1
17.03.2006 10:04:49
Muita motiiveja ei ollut kuin pienen ihmisen ilo oppia uutta ;)

Ok. Tuohon törmää aioka harvoin joka takia epäiyttääkin ;) M.net opettaa kyyniseksi.

Mielestäni Blast Beat - topikissa voi ihan aiheellisesti kysellä asiaan syvemmin vihkiytyneiden näkemystä ko. rumpukompista.

True. Samaa mieltä. Tässä vastauksessahan tartuit vain tähän motiivi / mistä blasse-topikissa saa keskustella -aiheeseen, mutta onhan tuolla kannanottojakin aikaisempiin postauksiisi.

(Se kun vaan kuulostaa enemmän jo ontuvalta snare-rollilta. Ainakin näin oudokseltaan)

No, tässä on kai pakko vain sanoa, että kaipa jokainen kuulee samat asiat erilailla. Toisen korva on ehkä "harjaantuneempi" kuin toisen. Ja tämä siis tietenkin pätee kaikkeen, ei pelkästään nopeaan musiikkiin.

Mielestäni tempo ei määritä musiikin aggressiivisuutta, mutta nopea ja tuima musiikki saa aikaan ns. adrenaliinirushin. Siis onnistuessaan. Ja jos nyt ihan helvetin typerästi ja kärkevästi sanon, niissä jotka siitä tajuavat jo jotain. Jos musiikki kuulostaa ontuvalta snarerollilta, mölinältä ja sekavalta mössöltä, tuskin se onnistuu välittämään sitä tunnetta kuulijaa mikä on tarkoituksena.
Ronsto
17.03.2006 10:19:04 (muokattu 17.03.2006 10:19:23)

Toimiihan tuo. Oot asa muuten pirun kova rumpali. Ja helekkarin hyvät soundit kajahtaa jammuistas. Ootko jo oppinu uusiin Axis pedaaleihisi?

Miksi muuten nuo Axiksen pedaalit maksaa niin paljon?? Mitä niissä on erikoista? Thomannin sivuilla lukee "Worlds fastestdouble pedal" :) Pitääkö paikkansa?

http://www.thomann.de/thoiw3_axis_p … sion_a502_doppelpedal_prodinfo.html

689€ ?!?!
Kuolema höyhentä kevyempi, velvollisuus vuorta raskaampi
Ronsto
17.03.2006 10:25:04 (muokattu 17.03.2006 10:25:27)

Vai mistä topikissa sitten tulisi keskustella?

No tarkoituksena oli noiden omien soittonäytteiden lähettäminen ja niiden kehuminen/kritisointi :) Mutta asiaan.

Hienoja näytteitä on lähetetty ja täytyy myöntää, että kyllä muusikoiden.netistä löytyy hyviä rumpaleita!
Kuolema höyhentä kevyempi, velvollisuus vuorta raskaampi
Peicco
17.03.2006 10:26:07

Mun mielestä nopeudella ja aggressiivisuudella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Aggressiivisuutta ei saada aikaan pelkästään soittamalla mahdollisimman nopealla temmolla. Löytyy niin paljon aggressiivisempaakin musiikkia vaikka niissä tempo jääkin murto-osaan näistä nopeusskabaajista.

Musiikin keinoin tunnetilojen ilmaiseminen on erittäin vaikeaa ilman että opitut mielikuvat vaikuttaa kokemukseen.
Aggressiivisuus on tunteen ilmaisemista ja se kyllä tulee esiin lähinnä sieltä vokalistin sanoituksen ja äänenkäytön kautta.

Taas muutama esimerkki musiikkimaailman ulkopuolelta:

Pikajuoksu, kiihdytysajo tai nopeuslasku. Ei nämäkään ilmennä aggressiivisuutta vaikka kyse on puhtaasta nopeuden tavoittelusta.
Adrenaliinia erittyy, mutta kyse ei ole aggressivisuudesta.

Sama musiikissa, soittajien asenne ja tunnetilat saattavat olla studiossa (tai live esityksessä) jopa aggressiivisia, mutta ei se välity kuulijalle jos kuulija ei etukäteen tiedosta, että kyseisen artistin esitys on ladattu aggressiivisella sanomalla.
Lauluraita kun poistetaan, ei aggressiosta ole tietoakaan. Jäljellä jää pelkkää ultra-nopeaa soitantoa.

Voitte olla vapaasti eri mieltä, sitä vartenhan täällä keskustellaan, mutta täysin ulkopuolinen eli genreä tuntematon kuuntelija ei välttämättä näe ultra-nopeassa musiikissa mitään aggressiivista etenkään jos biisi vedetään instrumentaalina.
Ja jos laulu (l. örinä) on mukana, ei aggressiivisuus välity siltikään kovin voimakkaasti sillä kukaan ei saa mitään selvää sanoista. Jonkin verran tunnetila välittyy äänen käytön kautta, mutta ei örinä ja korina kuulosta aggressiiviselta vaan lähinnä joltain Harry Potter -tarinoiden maahiselta tai kurkunpääsyöpään sairastuneen vanhan tervakeuhon viimeisiltä sanoilta.

Keikalla asia saattaakin olla sitten ihan erilailla kun valtaosa yleisöstä tiedostaa haetun tunnetilan ja elää myös siinä tietoisesti mukana. Tällöin sivusta seuraajallekin saattaisi välittyä jonkinlainen aggressiivinen tunnelma.
Mutta sen aiheuttaakin ihan muut asiat kuin soitetun musiikin tempo.
kumpo
17.03.2006 10:54:54 (muokattu 17.03.2006 10:56:58)
Tohon vielä sanoisin että vaikkakin Tuon äärinopean blastauksen veteleminen vaatii paljon rumpalilta niin ei se mielestäni agressiivisuutta välitä... ennemmin tulee vähän jatsifiilis...

Hevanderirumpsutus tyyliin esim. Pantera välittää mielestäni agrea ja energiaa ihan toisessa potenssissa... vanhat hevijäärät esim. bill ward on paljon vihaisemman ja todemman tuntuisia.

Tätä äärinopeusmusaa kun vedetään suoraselkäisenä hirveä hurina jalkopäästä ja välillä pelti helähtää.... iskut tahtoo olla noissa nopeuksissa väkisinkin vähän enemmän hipsuja kuin rykäisyjä... vai olenko ihan väärässä? Mun korviin kantautuu tuollaista "hurinaa", joka kieltämättä vaatii suurta taitoa ja harjaantumista enkä itse tuohon pysty, mutta ei siitä kyllä agressiivisuus välity... ennemmin taituruus ja harjoitellessa vuodatettu hiki.

Ehkä se agre tulee sitten niistä peikkolauluista ja pentagrammeista..:)

E: eli pääosin samaa mieltä kuin edellinen :D
kun rima on matala on helpompi päästä yli
lethus1
17.03.2006 11:11:15
Musiikin keinoin tunnetilojen ilmaiseminen on erittäin vaikeaa ilman että opitut mielikuvat vaikuttaa kokemukseen. Aggressiivisuus on tunteen ilmaisemista ja se kyllä tulee esiin lähinnä sieltä vokalistin sanoituksen ja äänenkäytön kautta.

Osaksi, mutta vain osaksi totta. Kun on mielettömän kova kitarariffi, basso kolisee/jytää kuin mielipuolinen, rummut pauhaa grindiä (soundit tiukat ja munakkaat) niin se jos jokin saa ainakin meikäläisen (vertauskuva) nyrkin takomaan ilmaa, jalan potkimaan mummoa ja hampaat irveen. Kysymyshän on nyt siitä, että et ole joko a) kuullut sellaisia riffejä tai biisejä tai b) päässyt "hommaan sisään" eli et vaan ymmärrä. *hymiö*

Kyse ei ole pelkästään aggressiosta mitä nopeaan urheilumusiikkin tulee. Tunnetiloja on muitakin kuin aggressio, mitä metallissa haetaan. Hallittu tai hallitsematon kaaos on niistä yksi. Mielenvikaisuus toinen. Melankolia kolmas. Paskaisuus, rosoisuus ja juustoisuus neljäs jne...

Pikajuoksu, kiihdytysajo tai nopeuslasku. Ei nämäkään ilmennä aggressiivisuutta vaikka kyse on puhtaasta nopeuden tavoittelusta.
Adrenaliinia erittyy, mutta kyse ei ole aggressivisuudesta.

En tiedä sinusta, mutta jos ja kun minulla on paljon adrenaliinia veressä, kapulat lentää raivokkaammin ja nyrkkeilysäkki ottaa rankemmin osumaa (jos sitä siis harrastaisin, rölöl).

Näin musiikin ulkopuolelta: monet teot, mitä myöhemmin kadutaan, on tehty mielettömässä adrenaliinirushissa. Surmat kännissä (kjeh kjeh), sekopäinen liikennekäyttäytyminen yms. Pikajuoksijan, kiihdytysajajan tai nopeuslaskijan epäonnistuneen suorituksen jälkeinen ylenpalttinen kiroilu ja juomapullon viskominen, jalan tamppaaminen on mielestäni tavalla tai toisella hallitsematonta aggressiota. Se mitä adrenaliini aiheuttaa kropassa ja päässä harvemmin käsittääkseni liittyy rauhallisuuteen ja kukkasiin.

Korjatkaa jos olen väärässä.
Alpha
17.03.2006 11:47:44 (muokattu 17.03.2006 11:47:53)
...suorituksen jälkeinen ylenpalttinen kiroilu ja juomapullon viskominen, jalan tamppaaminen...

Tää oli se valmentaja...se Jortikka...

Niin mitähän mulla oli tähän sanottavaa...? Ei se agressiivisuus ja tunteen lataus tule ainoastaan nopeudesta. Jos nyt haetaan semmosta kunnon latauksen antajaa, niin...Rockin/Heavyn puolelta:

AC/DC
Dio
Manowar
Skid Row
Running Wild
EToS
G n´R

Rokin puolelta sitten esim:

Kolmas Nainen
Jeff Healey
Status Quo

Siis ainakin mulle...:o)
Bacchus
17.03.2006 11:48:57 (muokattu 17.03.2006 11:50:02)
Mun mielestä nopeudella ja aggressiivisuudella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Aggressiivisuutta ei saada aikaan pelkästään soittamalla mahdollisimman nopealla temmolla....

Tämä menee nyt aivan teoreettiseksi mutinaksi. "Jos biiseistä poistetaan kitarat, laulut ja basso, niin eihän se oo ollenkaan aggressiivista." Biisit ovat kokonaisuuksia, joten miksi Death/Grind ym. musiikkia pitäisi arvoida tälläisellä kierouteella kaavalla. Jotenkin tuntuu kuvastelevan arvioijan ko. genreihin liittämää epä-musiikin leimaa.

Ja jätetään ne hiihdot ja mahalaskut johonkin aivan muuhun keskusteluun, analogia on täydellisen horjuva jos lähdetään musiikkiin vertaamaan.

Kuunteleppa tästä biisi:

http://rottensound.wotanworks.net/RsTarg.mp3

Ja sano rehellisesti, kuulostaako se aggressiiviselta vai ei.
lethus1
17.03.2006 12:00:26
Niin mitähän mulla oli tähän sanottavaa...? Ei se agressiivisuus ja tunteen lataus tule ainoastaan nopeudesta

Ei niin. Eikö se nyt ole tässäkin topikissa tullut esille monta kertaa ja se ei kuitenkaan OLE varsinainen topikin pointti. Kuitenkin se voi edesauttaa sitä. Eiköhän tämä nyt jo riitä...

Kolmas Nainen

No niin, myös Mamba aiheuttaa minulla aggressioita.

Siis ainakin mulle...:o)

Ja tämä kiteyttää sen mistä nyt on vängätty tämä sivullinen...

Bacchus puhuu asiaa ja antoi loistavan esimerkin. Koitan kuvitella Targetsia kakkosnelosella...
Bobana
17.03.2006 12:26:41

Joo-o. Täytyy kyllä sanoa että kaveri on lukenut kotiläksyt.
Sex, choppers and rock´n roll!!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)