Aihe: Yhteinen rumpusetti keikoilla
1 2 3 4
Bobana
16.02.2006 08:42:48
Vanteen paskaksi? Voiko niinkin käydä? Woah.

Voihan toki jos on esim. kalliimmissa vehkeissä olevat woodhoopsit.

No, ehkä se on kuitenkin todennäköisempää ettei mene. Mutta tämä skenaario on täysin mahdollinen:
Oletetusti oma bändi soittaa köykäisempää rokkia ja lämppäriksi on valittu joku innokas amisviiksi sakki tuolta Juvan takamailta Einovainaan autotallista.

Itse kun soittelee kevyemmällä tatsilla ja virvelissä pitää olla herkkyyttä ja siksi kalvona on Ambassador.
No, tää hoocee finni vetää sitten kalvon kraaterille ja saundit on tipotiessään. -> vituttaako? = ehkä.
Jos tomeista on mennyt niin se ei koko maailmaa kaada, mutta kyllä se virveli on ehdottomasti tärkein. Mun virpalla ei ainakaan kukaan muu soita kun minä vaikka se on alle sadan euron räkäpelti virveli ja päällä on paksuin kalvo mitä saa eli Emperor X CS. Näin se vaan on.
Sex, choppers and rock´n roll!!!
Bobana
16.02.2006 08:45:21
Kyllä se saattaa muuttaa vähän muotoaan jolloin reunaviisteetkin kärsivät jos ei ole valuvanteita.

Tähän ei tarvita paljoakaan.

Omistan yhden "piparkakku"-vanteisen virvelin. Kanttilyönnit kuluttaa ja väntää vannetta.
Sex, choppers and rock´n roll!!!
ddrum54
16.02.2006 09:45:44
Vanteen paskaksi? Voiko niinkin käydä? Woah.

Helposti voi käydä. Mä olen vierestä seurannut, kun raivohullu animal hakkaa crashin sirpaleiksi kolmen biisin aikana. Samanlaisen raivon sai virvelikin. Paksut kapulat, metrin vauhti ja läpilyönti ( siis ei oteta pomppua talteen ).
Jos sä moiselle tyypille haluat lainata soittimiasi, niin siitä vaan. Minä en. HIM:in veijarillakin on kuulemma ihan normaalia, että keikan jälkeen on virvelin vanne poikki.
2`n 4
rm_wispila
16.02.2006 11:00:26
Eikös prässivanne mene piparkakuiksi ja valuvanne napsahda poikki ?

Metalliahan ne vanteetkin ovat ja tunnit tulevat täyteen aikanaan. Putoileehan niitä lentokoneitakin, kun metalli väsyy.
Kakkosen kapulalla ja reilulla lyöntikätösen "swingillä" voi vähän kehitysta nopeuttaa...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
Bacchus
16.02.2006 11:59:46
HIM:in veijarillakin on kuulemma ihan normaalia, että keikan jälkeen on virvelin vanne poikki.

Ei Kaasu varmaan ihan joka keikalla pistä vanteita uusiksi.;) Samaa legendaa olen kyllä kuullut, siis että olisi virvelistä lyönyt valuvanteen poikki. Se kyllä lyökin ihan helvetin kovaa, ei siinä oikeastaan ole hirveästi järkeä. Mutta mikäs siinä kun ilmaiset kamat. Tavalliselle tallaajalle tulis hieman kalliiksi.
Mikael
16.02.2006 12:37:31

Mikäli takahuone/roudaustila ei tee setin vaihtoa täysin mahdottomaksi, niin mä soitan aina omalla setillä. Jos tarjolla on riittävän samantyylinen setti, niin otan oman penkin, spedun, snaren ja pellit. Useimmiten tarjolla on kuitenkin jotain ihan muuta kun mihin on tottunut ja/tai mistä itse tykkää, enkä oiken näe mitään järkeä siinä, että keikat pitäis vetää huonommin vaan sen takia että jonkun mielestä muutaman rummun siirtäminen on jotenkin vaivalloista. Useimmiten on sitäpaitsi nopeampaa vaihtaa koko setti, kuin vaihdella kaikki pellit, spedut, snaret ja säätää kaikki kohdilleen.

Kaikki lainaamiset pitää sopia etukäteen.
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
HeavyMachinery
16.02.2006 13:21:18

Mikäli takahuone/roudaustila ei tee setin vaihtoa täysin mahdottomaksi, niin mä soitan aina omalla setillä. Jos tarjolla on riittävän samantyylinen setti, niin otan oman penkin, spedun, snaren ja pellit. Useimmiten tarjolla on kuitenkin jotain ihan muuta kun mihin on tottunut ja/tai mistä itse tykkää, enkä oiken näe mitään järkeä siinä, että keikat pitäis vetää huonommin vaan sen takia että jonkun mielestä muutaman rummun siirtäminen on jotenkin vaivalloista. Useimmiten on sitäpaitsi nopeampaa vaihtaa koko setti, kuin vaihdella kaikki pellit, spedut, snaret ja säätää kaikki kohdilleen.

Totta mnelle tuntuu olevan hirveä kynnys vaihtaa setti lennossa. Helpompaa on jos lavalle esim verhn taa tai johonkin kulmaan saa toisen setin jemmaan niin vaihtaa kaikki. Ei siinnä kauaa mene jos setti on kasassa valmiiksi kun ne vaan nostelee paikoilleen, paljon nopeampaa kuin siirtää tomeja, säätää ständejä vaihtaa peltejä jne jne.... Sound checkin jälkeen vaan setti sivuun ja rokken roollllll

Kaikki lainaamiset pitää sopia etukäteen.

Niinpä..... Liian monet olettaa että kun vain saapuu paikalle se riittää....
Yks - Kaks - Kolo - Me : savolaista polyrytmiikkaa.....
JeeVes
16.02.2006 14:23:47
jokainen rumpali tuo ainakin omat symbaalinsa, pedaalinsa ja virvelinsä.

Noiden lisäksi itse olen ottanut myös pari ständiä mukaan ja penkin. Koskaan ei tiedä millainen setti on kysessää, että ständit on aika monesti ihan mistä sattuu kotoisin. Oma penkkikin on tietenkin aina oma penkki. Tuntuu aina parhaalta soittaa sillä omalla penkillä. Ellei itellä oo joku Thomanin 25e penkki ja kaverilla Mapexin Big Cat, silloin ota se kaverin penkki.
Kalamies #15 >-)))> ESTR #3 I love NYC
Youni
16.02.2006 14:44:13
Parin koulusta tutun rumpalin kanssa on tullut yhdistettyä kaikki pellit, tällaisten tuttujen kanssa niitä uskaltaakin lainata. Kunnon keikalla teimme niin, että hän laittoi oman setuppinsa ennen keikkaa, minä sitten verhojen takana laitoin kaikki kohdilleen maton teippien avulla, korkeuksia toinen rumpali ei säätänyt. Oma penkki oli kyllä mukana. Aikaakin jäi yli, koska tähän väliin oli sovittu pieni tauko.

Puhallinorkesterissa on sitten tehty yhteinen kompromissisetuppi, koska rumpalin vaihdot saattavat olla nopeita, siellä on menty soittokunnan pelleillä (mikä sanamuoto) tai jonkun soittajan omilla. Puhallinmusassa en pidä peltejeni lainaamista riskihommana, koska kuitenkin on soitettava sen verran hiljaa, että ei peltejä saa rikki.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
K.Suninen
16.02.2006 16:57:16
Itse olen sitä mieltä, että yhteiskeikalla sovitaan se yhteinen perussettaus ja kaikki soittavat sillä. Se joka ei osaa soittaa sillä on vaan paska.

Itse pistän rumpulot juuri sellaseen asentoon kuin haluan. Ei voisi vähempää kiinnostaa vituttaako se jotakuta.. Ottaahan se itseänsäkin päähän kun toisen kaverin jäljiltä setti on ihan vonkurana, mutta se kaveri tykkäs soittaa sellasilla asetuksilla.
En perusta Wecklistä
kampela
16.02.2006 17:14:29

Sitä vartenhan niissä rummuissa on niitä säätövipuja että niitä voi myöskin säätää. Oishan se nyt uskomatonta jos joku rumpali tulis sanomaan että voisitko soittaa näillä mun säädöillä vaikka oonkin sua puol metriä pidempi. Kyllä rummut pitää säätää semmosiks että niillä on hyvä soittaa vaikka joku sitten nyrpistelisikin nenäänsä, oma ongelmansa. Ei hyvää keikkaa voi soittaa jos ei oo edes säätöasiat kunnossa. Toki monet osaa vetää setillä kun setillä, mut ei se oo mikään sääntö.
Tirlittan.
Youni
16.02.2006 17:20:03
Sitä vartenhan niissä rummuissa on niitä säätövipuja että niitä voi myöskin säätää. Oishan se nyt uskomatonta jos joku rumpali tulis sanomaan että voisitko soittaa näillä mun säädöillä vaikka oonkin sua puol metriä pidempi. Kyllä rummut pitää säätää semmosiks että niillä on hyvä soittaa vaikka joku sitten nyrpistelisikin nenäänsä, oma ongelmansa. Ei hyvää keikkaa voi soittaa jos ei oo edes säätöasiat kunnossa. Toki monet osaa vetää setillä kun setillä, mut ei se oo mikään sääntö.

Samaa mieltä tämän ja Suinisen kommentinkin kanssa. Jo pituusero pakottaa setin säätöön. On toki niitä, jotka vetävät setupilla kuin setupilla, mutta ne jannut ovat harvassa. Aina, kun joku rumpali käyttää settiäni jossain tilanteessa sanon, että säädä vaan.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
kampela
16.02.2006 17:22:07

Aina, kun joku rumpali käyttää settiäni jossain tilanteessa sanon, että säädä vaan.

Sama homma, ja sanon vielä että säädä niin paljon kun sielu sietää. Ei mulla kuitenkaan kauaa mee sen takasvääntämiseen.
Tirlittan.
Legatus
16.02.2006 17:28:23
Jos taka huoneessa on tilaa tosiaan nii sinne maton päälle vaan ja matto vetää sitte siihen lavalle ja mikit tyrkkää paikallee äkkiä.
Juoksee halvemman perässä.
Youni
16.02.2006 17:30:04
Sanoin niistä teipeistä jo, mutta sanon uudelleen. Mattoon teipit, joilla merkkaa ainakin basarin, snaren ja haikan paikan. Nopeuttaa kasaamista ja uudelleenasettelua huomattavasti.
hgr
16.02.2006 22:31:49
Kyllähän se lainakamoilla soittaminen vähän jurnuttaa. Viime keikalla esimerkiksi jäi krässi sinne n. metrin päähän kun setissä oli suora ständi jossa oli toinen etutomi kiinni(miten tollasella settauksella voi edes soittaa?). Toisessa ständissä jäi pelti roikkumaan 45 asteen kulmaan vaikka miten yritti väännellä.

No, jättää hurjimmat akrobatiafillit soittamatta niin keikasta suoriudutaan heikommallakin asettelulla.
ronak
16.02.2006 22:43:16 (muokattu 16.02.2006 22:44:32)
Niillä parilla omalla keikalla mitä on ollut, on aina ollut muitakin bändejä vetämässä meidän lisäksi, joten lainasetillä on päästelty menemään. Se, mikä tekeekin homman mielenkiintoiseksi on vasenkätisyyteni. Viimeisimmällä kerralla meinasi jo toisen bändin jätkillä mennä hermot kun kuulivat että oon vasuri.

Varsinkin jos on kiire, asettelu menee väkisinkin reisille, niin itellä kuin myös ennen/jälkeen soittavan bändin rumpalilla. Niin pro en kuitenkaan oo että voisin oikeakätisellä setillä soitella. Joten muistakaapa ne, jotka ovat sitä mieltä että samalla asettelulla kaikki vaan, että on meitä sellaisiakin jotka ei pysty veteleen samoilla seteillä kuin suurin osa muista.
hgr
16.02.2006 23:09:46
että on meitä sellaisiakin jotka ei pysty veteleen samoilla seteillä kuin suurin osa muista.

No kandeis olla oikeakätinen!
Kärsänpuolikas
16.02.2006 23:12:31
No kandeis olla oikeakätinen!
Sähän nokkela olet..
"En kangasta viittaan mittaa"
hgr
16.02.2006 23:18:24
Nii :|
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)