Aihe: Symbaalien puhdistus
1 2 3 4 5
Hakki
14.01.2006 16:04:04
Älä turhaan ota niitä pois, ei niistä mitään haittaa ole.

Näin minäkin päässäni ynnäilin, mutta ne vaan ottaa ilkeesti silmään.
while(true) {play(metal);}
Akahito
14.01.2006 20:20:42 (muokattu 14.01.2006 20:22:12)

Näin minäkin päässäni ynnäilin, mutta ne vaan ottaa ilkeesti silmään.

Puhtaus on puoli ruokaa. Kaikki törky kulkee kapuloiden myötä kaikkialle settiin, eli jos et halua että kalvosi kuluvat nopeasti tai rumpujen väripintaan pinttyy ilkeää likaa, kannattaa pestä ja pyyhiskellä niitä tasaisin väliajoin. Itse pesen kaikki symbaalit 3 - 4 kertaa vuodessa. :edit: Loppusettiä sopii pyyhiskellä nahkealla rätillä myös silloin tällöin, että pahimmat liat pysyy irti.

Kokeile ensiksi lämmintä vettä ja tiskifairyä, kuten threadin alussakin suositeltiin. Jos ei pure, valmistajan omat puhdistusaineet ei ole ältsin kalliita, ja kun et tuhlaa, riittää kyllä varsin moneen pesukertaan. Pidä silmät auki niille eri viimeistelyille, onko traditional vai brilliant jne.
"Viiskytluvun kerrostalot tekee jostain syystä hyvän olon, niiden rappukäytävien viileys; Miksi mä lähtisin täältä?"
Niskamies
14.01.2006 20:21:47
Puhtaus on puoli ruokaa. Kaikki törky kulkee kapuloiden myötä kaikkialle settiin, eli jos et halua että kalvosi kuluvat nopeasti tai rumpujen väripintaan pinttyy ilkeää likaa, kannattaa pestä ja pyyhiskellä niitä tasaisin väliajoin. Itse pesen kaikki symbaalit 3 - 4 kertaa vuodessa.

Jos sen sijaan haluaa että symbaaleista lähtee se ikävä kolkkous ja kirkkaus veke, ja tilalle tulee pehmeys ja lämpimuus, niin silloin kannattaa pitää symbaalit koskemattomana.
More is more.
hollmi-5
14.01.2006 20:24:00
Jos sen sijaan haluaa että symbaaleista lähtee se ikävä kolkkous ja kirkkaus veke, ja tilalle tulee pehmeys ja lämpimuus, niin silloin kannattaa pitää symbaalit koskemattomana. Enemmän symbaalin kirkkauden poistumiseen vaikuttaa se ikääntyminen ja soittaminen. Tosin toiset symbaalit ovat jo alkujaan kirkkaita, toiset tummemman sävyisiä.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Akahito
14.01.2006 20:26:20

Jos sen sijaan haluaa että symbaaleista lähtee se ikävä kolkkous ja kirkkaus veke, ja tilalle tulee pehmeys ja lämpimuus, niin silloin kannattaa pitää symbaalit koskemattomana.

Tästä esitin eriävän mielipiteen edellisellä sivulla. Jos symbaali kuulostaa omasta mielestä liian kolkolta ja ei tarpeeksi lämpimältä, hankitaan vähemmän kolkko- ja lämpimämpisoundinen symbaali: Käytännössä katsoen hyvin sisäänajettu yksilö. Jos haluaa symbaalin kuulostamaan likaiselta, silloin kannattaa pitää ne koskemattomana. ;) Mielestäni symbaalien likaaminen on käytännössä sama kuin niiden teippaaminen, ja siihen ei ole reseptinä kuin miellyttävämmän kuuloisen symbaalin hankinta, karua kuin onkin.
"Viiskytluvun kerrostalot tekee jostain syystä hyvän olon, niiden rappukäytävien viileys; Miksi mä lähtisin täältä?"
Niskamies
14.01.2006 20:43:39
Tästä esitin eriävän mielipiteen edellisellä sivulla. Jos symbaali kuulostaa omasta mielestä liian kolkolta ja ei tarpeeksi lämpimältä, hankitaan vähemmän kolkko- ja lämpimämpisoundinen symbaali: Käytännössä katsoen hyvin sisäänajettu yksilö. Jos haluaa symbaalin kuulostamaan likaiselta, silloin kannattaa pitää ne koskemattomana. ;) Mielestäni symbaalien likaaminen on käytännössä sama kuin niiden teippaaminen, ja siihen ei ole reseptinä kuin miellyttävämmän kuuloisen symbaalin hankinta, karua kuin onkin.

Mun 13" HHX haikat kuulosti alkuun aika kolkoilta ja kirkkailta. Nyt puolen vuoden soiton jälkeen ne kuulostavat huomattavasti pehmeämmiltä. Johtuuko toi nyt sitten siitä soitosta, eikä paskasta joka haikkoihin on kerääntynyt?

Kuulin jutun, että joku jätkä oli ostanut jotain vanhoja avediksia, muistaakseni 60-luvulta. Oli sitten mennyt ostamaan rautakaupasta jotain kiillotusainetta tms., ja oli sitten symbaalit puhdistettuaan ihmetellyt "että mikäs on, kun ei nää enää kuulostakaan yhtä hyviltä?"
More is more.
moderndrummer88
14.01.2006 20:51:49
Kuulin jutun, että joku jätkä oli ostanut jotain vanhoja avediksia, muistaakseni 60-luvulta. Oli sitten mennyt ostamaan rautakaupasta jotain kiillotusainetta tms., ja oli sitten symbaalit puhdistettuaan ihmetellyt "että mikäs on, kun ei nää enää kuulostakaan yhtä hyviltä?"

auts...
Zed is dead, baby...
hollmi-5
14.01.2006 21:35:06
Kuulin jutun, että joku jätkä oli ostanut jotain vanhoja avediksia, muistaakseni 60-luvulta. Oli sitten mennyt ostamaan rautakaupasta jotain kiillotusainetta tms., ja oli sitten symbaalit puhdistettuaan ihmetellyt "että mikäs on, kun ei nää enää kuulostakaan yhtä hyviltä?" Luotan enemmän omaan kokemukseen, kuin kuulopuheisiin. Minäkin olen puhdistanut vanhoja peltejä tummasta kirkkaaksi. Ei se soundi mitenkään ihmeesti muuttunut.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
grind
14.01.2006 22:04:50
Sampojauheella täräytin komppipellit puhtaaksi, kadonnut kirkkaus löytyi paskan alta.
Incarnate deathrash.
south_of_heaven
14.01.2006 22:14:54 (muokattu 14.01.2006 22:15:21)
mä oon vetäny jollain vitun siihen tarkotetulla litkulla, pellit oli edelleen likasia ja tuli vaan tahmasiks ja haisi sille tökötille.
(nämä siis eivät olleet e-symbaaleja, heh.)

edit. täytynee kokeilla fairy-menetelmää.
ilmoitti South_of_Heaven
JGroover
14.01.2006 23:56:16
Toi kiillottaminen on niin maku-asia.
Putsaan pari kertaa vuodessa kaikki pellit, mut en kuitenkaan liikaa hinkkaa. Ja hammastahnalla tietty. Astianpesuaineella saa osan liasta pois, mut hammastahnalla saa myös kiiltämään kunnolla. Se vaan toimii. :)
-No Great Pretender-
miscage
14.01.2006 23:59:36
Ikinä en oo peltejä pessy.
Fine place for a day full of breakdowns
Akahito
15.01.2006 06:48:05 (muokattu 15.01.2006 06:56:47)

Mun 13" HHX haikat kuulosti alkuun aika kolkoilta ja kirkkailta. Nyt puolen vuoden soiton jälkeen ne kuulostavat huomattavasti pehmeämmiltä. Johtuuko toi nyt sitten siitä soitosta, eikä paskasta joka haikkoihin on kerääntynyt?

No, toiset tykkää tomaateista, ja toiset tykkää teipata niitä peltejään. Mä en näe siinä mitään järkeä, ja olen kyllä soitellut niin ikään puhtaita kuin likaisia vintaakkelipeltejä, ja kyllä ne puhtaana omaan korvaan soi paremmin. Voihan myös olla, että tuo kiillotusaine oli jotain hiomatahnaa, enkä ihmettelisi jos ohukaisen 60-lukulaisen Avediksen soundi muuttuu kun sitä keventää entisestään hiomalla. Symbaalien puhdistukseen ei tarvita rautakauppavälineitä, mieto alkalipitoinen käsisaippua riittää lämpimän veden kanssa pitämään pellit puhtaana, jos usein pesee. Se tiukkaan kiinni oleva tauhka lähtee sitten niillä kovemmilla aineilla.

Sun HHX:t kuulostaa paremmilta kenties sen takia että sun korva on tottunu niihin. Toinen tekijä on B20-pronssin "sisäänajautuminen" joka tapahtuu aluksi yllättävän nopeasti, kun se tehtaan kuolonkankeus katoaa ja metalli tottuu siihen, että sitä soitetaan. Kaikki symbaalit tekee tuon, mutta B20-valmisteisissa sen huomaa helpoiten. Vähäisempi tekijä lie se paskaisuus, sillä jonkun vintagepellin 30 vuoden patina ja liat on ehkä vähän eri asia, kuin sun upouusien peltien puolen vuoden pölyt, soundin kannalta. :)

:edit: + oikeinkirjoitus
Jupi57
15.01.2006 14:02:21
Kaikki symbaalit tekee tuon, mutta B20-valmisteisissa sen huomaa helpoiten. Vähäisempi tekijä lie se paskaisuus, sillä jonkun vintagepellin 30 vuoden patina ja liat on ehkä vähän eri asia, kuin sun upouusien peltien puolen vuoden pölyt, soundin kannalta. :)

JOS siis jos, myisin joskus esim. vuodelta 1965 Paisteen 602 haikat, niin kyllä ryytteiden kera.

Eräs puolalainen (ravintola-)muusikko kattoi "lakanalla" koko settinsä, kun se ei ollut käytössä. Kuinka moni meistä?
zak69
15.01.2006 18:54:38
JOS siis jos, myisin joskus esim. vuodelta 1965 Paisteen 602 haikat, niin kyllä ryytteiden kera.

Eräs puolalainen (ravintola-)muusikko kattoi "lakanalla" koko settinsä, kun se ei ollut käytössä. Kuinka moni meistä?

Juu en peittele settiä enkä sano edes sille hyvää yötä kun lähden kämpiltä :)
Time&groove lives here....
ÄM
15.01.2006 21:25:01

Juu en peittele settiä enkä sano edes sille hyvää yötä kun lähden kämpiltä :)

Pakko peittää, kun on niin pölyinen kämppä. Coated basarikalvon perhana syö myös nuijan huopaa niin, että valkoista pölyä on ylt-ympäriinsä. Siihen ei tosin auta kuin pölyhuisku.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
Bobana
16.01.2006 07:17:18
Se vihreä moska mikä ilmestyy siihen pellin pintaan on infernaalisen hosumisen takia roiskuneen hien aiheuttamaa korroosiota. Elikäs pronssi ottaa nokkiinsa. Tällaiset kohdat kannattaa putsata ja pysäyttää syöpyminen. Pahimmillaan pelti menee aivan kraateriksi. Sellasenkin olen nähny mistä melkeen valo paistoi läpi.

Sillä mustalla paskalla ja kapulanjäljillä ei ole väliä. Ne saa olla.

Vinkki: Jos roudaat peltejäsi paljon niin laita laukkuun jokaisen pellin väliin kankaan pala joka sitte imaisee ylimääräiset smäidät. Eikä hapetu. Kokemusta on.
Sex, choppers and rock´n roll!!!
miän vain
16.01.2006 11:53:23

Tuntuu olevan yksillöllistä ja peltikohtaista tuo puhdistustarve. Mulla on muutamia, jotka alkavat kuulostaa ihan kamalilta likaisina - ja toisia, jotka senkun paranevat, mitä enemmän gankkia kertyy.

Lika ja patina ovat vähän eri asioita. Pellin soundi (ja värikin) muuttuu soittamisen ja hapettumisen takia tummemmaksi. Tämä kuulostaa minusta hyvältä. Kertyvä pöly ja lika taas demppaavat soundia, lisäävät tunkkaisuutta ja tukkoisuutta, vievät pois "shimmeriä". Tämä ei yleensä ole hyvä juttu. Huono yläpää lähtee, mutta niin lähtee hyväkin, ilmavuuden kanssa. Korostan silti vielä: tapauskohtaista.

Fairyvesi ja froteepyyhe, ei kovaa hankausta - paska lähtee mutta patina jää. Soundi ei kirkastu paljoakaan, mutta ilmavuus tulee takaisin. Väri ja kiilto pysyy samana.

Tehkää kuten tahdotte - minä teen näin.
If you dig it, you gotta dig it. Dig it?
Faroband.net - bändisivu
Semisuper - rumpusivu
Strumbali
17.01.2006 11:52:23 (muokattu 17.01.2006 11:56:32)

Minäkin laitoin joskus. Jätkät vain alkoi piruilemaan, kun siinä oli jotain kukkakuvioita ;). Nämä lakanat on tupanneet sitten häviämään jollain mystisellä tavalla. Haen jälleen sopivaa lakanaa hukattavaksi(pitäisiköhän laittaa ilmoitus).
Mutta suojaahan se, ainakin tuolta pölyltä. Ja miksei myöskin vähennä setin salaasoittoa, kun et itse ole paikalla.
Mutuahan tämä.
Captain_Morgul
17.01.2006 12:58:03 (muokattu 20.01.2006 10:28:59)

Vois ehkä joskus Fairia laittaa... Alkaa pellit meinaan vähän tummumaan. Ja lakana idea on hauska :D Heti käyttöön.

EDIT: Pesasin sitten tuon Riden Fairilla ja kyllä se soundi parani. Kyseessä siis Huuto.netistä ostettu joku länsisaksalainen yli parikymmentä vuotta vanha pelti.
Slumber of Pirates has ended!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)