Aihe: Suuret basarit!!
1 2 3 4
markkuliini
15.12.2005 21:38:52

Hoho! Nyt jätkä puhui niin läpeä päähänsä, että on plussan ansainnut.

Jes! Plussaa mulle. Mutta jos saisin joka kerta plussan kun mainitset Performerit, niin olisi lompakko plussia pullollaan. Onko se sattumaa?
www.vasamayhtye.com
moderndrummer88
15.12.2005 21:39:27
Noh, se oli vitsi. Huumorivitsi. ;)

sinä voit kuule painua sinne genistojes basarin sisään häätänäh!!1
Norsk Arysk Blak Metal! Rahhh!!
Shitmanek
15.12.2005 21:41:15

Ai niin kuin Mirror of Madnessin rumpali, joka tosin ei sinne mahtunut?
Yarr! Seuraavaksi haluat varmaan yhden Rieseneistäni...?
Nolte
15.12.2005 21:42:18

Iso se on, muttei nyt sentään niin iso, että mahtuisin egoineni sinne. Ehe.
Hyvät rummut, huono soittaja!
moderndrummer88
15.12.2005 21:42:42
Iso se on, muttei nyt sentään niin iso, että mahtuisin egoineni sinne. Ehe.

Hjuumoria: http://muusikoiden.net/dyn/members/17056.jpg ?
Niskamies
15.12.2005 21:43:22
Jes! Plussaa mulle. Mutta jos saisin joka kerta plussan kun mainitset Performerit, niin olisi lompakko plussia pullollaan. Onko se sattumaa?

Emmä niitä nyt niin kovin usein mainitse. Ehkä silloin alussa kun sain ne ja olin ihan mykistinyt, mutta en enää nykyjään.
Nolte
15.12.2005 21:47:12 (muokattu 15.12.2005 21:47:53)
Ehkä silloin alussa kun sain ne ja olin ihan mykistinyt, mutta en enää nykyjään.

Niinpä. Tuskin pidät noita vuoden loppuun saakka.

edit. Niin, uusia pitää meikäläisenkin katella, vanhat poltettiin.
Niskamies
15.12.2005 21:52:25
Niinpä. Tuskin pidät noita vuoden loppuun saakka.

edit. Niin, uusia pitää meikäläisenkin katella, vanhat poltettiin.

Saa nyt nähdä, todennäköisesti pidän. Hyvältä noi saundaa, mutta olen viimeaikoina alkanut kaivata 22" basaria. Kun ostin noi Starkut kesällä, valitsin niiden ja Yamahan Recording Customien välillä. Nyt on RC:t taas ruvennut kummittelemaan takaraivossa:-(
ddrum54
15.12.2005 22:02:16
Saa nyt nähdä, todennäköisesti pidän. Hyvältä noi saundaa, mutta olen viimeaikoina alkanut kaivata 22" basaria. Kun ostin noi Starkut kesällä, valitsin niiden ja Yamahan Recording Customien välillä. Nyt on RC:t taas ruvennut kummittelemaan takaraivossa:-(

No hyvä veli, hae se sattuma 22":nen pois lt:stä. Siinähän se sitten on.

Noin muuten, jäitä hattuun. Sulla on hyvä setti, totuttele siihen kunnolla.
2`n 4
Jaska
15.12.2005 22:07:53
Jari Tervon Tuulikaappimaa on hyvä kirja..

Kohta pärähtää, mutta sanon että iso basari niin liityn aiheeseen.
Nolte
15.12.2005 22:27:00
Jari Tervon Tuulikaappimaa on hyvä kirja..

Kohta pärähtää, mutta sanon että iso basari niin liityn aiheeseen.

Yritätkö vihjata jotakin? :)
Ällistysmies
15.12.2005 22:59:33
Yritätkö vihjata jotakin? :)

Jos puhuttaisiin tyhjistä tynnyreistä, niin eikö se olisi enemmän vihjailevaa?
Ja jee, mulla on IISO 20*16 basari.
Bacchus
15.12.2005 23:15:38
Väitän, että botnekkaampaan ääneen vaikuttaa enimmäkseen halkaisijaero. En tosiaankaan väitä, etteikö 24x18":sta lähtisi alaääntä, soitan moista myös itse ja kyllä on kertakaikkisen ihana värkki. Mutta käytän myös keikoilla settiä 22x14" basarilla, ja olen saanut sen vaivatta viritettyä sopimaan keskikokoisiin saleihin ja klubitiloihin kuulostamaan ällistyttävän isolta ja botnepitoiselta. Treenikämppäni on myös akustiikaltaan paskin tila ikinä, ja siellä tuo 24x18" kuulostaa aina väljähtäneeltä, kun taas tuo 22x14" kuulostaa siltä, miltä basarin kuuluukin.

Juu, aivan totta. Nyt ymmärsin mitä ajoit takaa

Myös rungon materiaali ja paksuus vaikuttaa ison rummun sointiin paljon, sen ilmeisen eli kalvovalintojen lisäksi. Soittelin tuossa vanhaa Taman Artstar 24x16" basaria, ja verrattuna 24x18":aani siitä ei lähtenyt pihaustakaan. Runko oli ohut koivupönttö, jossa oli sisin ja uloin kerros jotain tummaa, oksaista puuta. Omani on 6,1mm vaahteraa ja lehmusta. Se 22x14" on paksu afrikanmahonki- ja vaahterarunko.

Hämärä juttu, Artstarit kun olivat tietääkseni täysin vaahteraiset. Ei siinä sitten olisi esim. sisäpuoli maalattu? Omissa Granstareissa näin on. Noissa Granstareissahan on n. 9mm koivurunko, eli aika paksu, mutta jytyä kyllä löytyy.
Rakastinko/sinua toveri/rakkauteni halkesi!
miän vain
15.12.2005 23:32:18

Kun ostin noi Starkut kesällä, valitsin niiden ja Yamahan Recording Customien välillä. Nyt on RC:t taas ruvennut kummittelemaan takaraivossa:-(

Tuu koittaan. Nää soi oktaavin matalammalta (sanoo täysin sävelkuuro, joka tosin huomasi miten pieleen idolssit veti).

Alkuperäiseen aiheeseen sanoisin samaa kuin aika moni jo taisi: halkaisija vaikuttaa alapään määrään, isommassa on enemmän. Syvyys taas pelaa atakin ja soinnin kanssa - mitä syvempi, sitä enemmän atakkia ja lujempi ääni. Tietyn pisteen jälkeen tietty ei voi enää lyödä lujempaa että saisi kaiken sen ilman liikkeelle, ja herkkyyskin alkaa kärsiä. 18" alkaa olla raja. Toisaalta homma toimii myös käänteisesti, eli pienempää ilmamäärää on helpompi liikuttaa. Ja sillä taas pääsee yhtä kovaan äänitasoon ja jyrinään samalla tai jopa pienemmällä vaivalla.

Matala basari = enemmän "boom"
Syvä basari = enemmän "thud"

Eikös näistä just äsken jauhettu? Pari sivua sitten?
If you dig it, you gotta dig it. Dig it?
Faroband.net - bändisivu
Semisuper - rumpusivu
WyW
16.12.2005 00:00:36

Entäs MyPa?
http://koti.mbnet.fi/iapunen/bleh/blackani.gif
Ällistysmies
16.12.2005 00:11:40
Entäs MyPa?

Riippuu siitä, onko se koivua vai mahonkia. Tai jopa salaista natsipoppelia.
hollmi-5
16.12.2005 00:31:12 (muokattu 16.12.2005 10:23:54)
onko muuten näin että koska se on niin vanha niin siinä ei ole semmosta nikkelinvärinstä runkoa vaan kromin värinen Acrolite ei ole koskaan ollut kromattu. Eloksoitu ja maalattu kyllä...

Taman Artstar oli alunperin koivua. Artstar II on vaahteraa.
Mika Hollström
ultra
16.12.2005 01:00:06
entäpäs minun mmx:t?

Nöyryyttä!! Kaikki kunnon MMX-tyypit tiedostaa omien rumpujensa hyvyyden, eikä lähde mukaan naurettavaan urpoiluun.
I'm a gooner
moderndrummer88
16.12.2005 07:55:48 (muokattu 16.12.2005 07:59:34)
Acrolite ei ole koskaan ollut kromattu. Eloksoitu ja maalattu kyllä...

Taman Artstar loli alunperin koivua. Artstar II on vaahteraa.

mutta onko tuo eloksoitu sitten että siinä on semmonen öö..? ei kromatun värinen vaan himmeän metallinen, siis ei kiiltävän?

Nöyryyttä!! Kaikki kunnon MMX-tyypit tiedostaa omien rumpujensa hyvyyden, eikä lähde mukaan naurettavaan urpoiluun.

missä voin pistää nimeni kunnon MMX-tyyppien listaan?
passe
16.12.2005 09:13:48
Omasta mielestäni parhaat basarisaundit levyillä löytyvät Simon Phillipsiltä (Starclassic Performer) ja Steve Smithiltä (Sonor Designer), näin niinkun btw.

Ne ovatkin. Starclassic Maple 22"x18" basari on niin jytky ja hyväsaundinen, että mun on vaikea kuvitella basaria joka saundaisi paremmalta.

Tietääkös joku millaiset reunaviiste-sorvaukset esim. juuri simon phillips tilaa rumputohtorilta ja pruukaako tohtori fiksata rummuissa muutakin? Onko reunaviisteen muodolla/kulmalla muuten paljonkaan tekemistä tässä threadissä pohdittaviin asioihin?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)