Aihe: Basarin demppaus
1 2 3 4 5 6 7
Jemo
16.11.2005 21:47:36

MISTÄ SAA DIGITAALISIA LEVI'S-FARKKUJA!

käyn heti hakee. sit jos tippuu vaik ketsupit housuille ni vois aina pistää UNDO!

Uusin Simsin lisäosa! Varppina saa.

-------

Pistin tänään muuten takakalvon ennätyskireälle. Kokonaisen kierroksen joka ruuvia. Etukalvokin sillai soivaksi. Vaikka sisällä on pyyhe kalvosta-kalvoon, tuli bassariin sellainen kiva "dumm"-sointi. Toimi aivan pirun hyvin bändisoiton keskeltä.
Muistan kun aloin soittamaan rumpuja, ja kaveri kertoi minulle rummuista. "Bassarin pitää olla ihan täynnä. Sama mitä sinne pistää, mutta kunhan se on täynnä." seuraavaksi se myös neuvoi kokeilemaan virvelin täyttämistä. 'nuff said...

-Jemo
Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli
drum_man
18.11.2005 15:07:40
Pitääkin testata tota pyyhe juttua! Nyt on tyyny kiinni molemmissa kalvoissa ja ehkä vähän liiankin kanssa tossa lyöntikalvossa, kun se on sitten aika jäykkä se kalvo... Toivottavasti toimis tuo pyyhe juttu en kumminkaan tykkää että bassari soi liikaa!
moderndrummer88
19.11.2005 01:43:45
itellä ei mitään basarin sisässä ja saa kyllä hyvät napsut aikaan, kun resokalvon laittaa kireälle ja lyöntikalvon taas löysälle
Norsk Arysk Blak Metal! Rahhh!!
drum_man
19.11.2005 11:02:03
No nyt tuli kokeiltua tuo pyyhe juttu... Tai se oli oikeestaan semmonen valkoinen mikä villa lienee. Pistin sen rullalle ja batter-kalvoon kiinni ei hyvä!! Ei tukenut kalvoa yhtään nuija pomppi kalvossa olisi pitänyt laittaa yhtä kiräelle kuin ilman demppiä että ei olisi pomppinut! Sitten jätin kaikki dempit pois ja laitoin kalvon kiinni, ääni oli soiva mutta en saanut sellaista rock- tumm ääntä... Sitten otin kalvot irti ja nyt on taas tyyny molemmissa kalvoissa kiinni... entiiä on sekään niin hyvä systeemi!
HeavyMachinery
19.11.2005 11:16:55

No nyt tuli kokeiltua tuo pyyhe juttu... Tai se oli oikeestaan semmonen valkoinen mikä villa lienee. Pistin sen rullalle ja batter-kalvoon kiinni ei hyvä!! Ei tukenut kalvoa yhtään nuija pomppi kalvossa olisi pitänyt laittaa yhtä kiräelle kuin ilman demppiä että ei olisi pomppinut! !

HÄH ? Miten demppi tukee kalvoa ? vai enkö vain nyt ymmärrä. Noin 90% meni ohi tuosta lauseesta...
Minä tiedän - siis pelkään !
drum_man
19.11.2005 11:57:10
Jos lyönti-kalvossa on jotain tavaraa kiinni niin se on samalla jäykkyydellä kireämpi dempin kanssa kuin ilman... Siis ilman demppiä nuija pomppii jos kalvo on tietyll' kireydellä mutta dempin kanssa ei pompi... ainakaan yleensä!! Se demppi niinkun jämäköittää nuijan lyönti kohtaa.
HeavyMachinery
19.11.2005 12:11:04

Jos lyönti-kalvossa on jotain tavaraa kiinni niin se on samalla jäykkyydellä kireämpi dempin kanssa kuin ilman... Siis ilman demppiä nuija pomppii jos kalvo on tietyll' kireydellä mutta dempin kanssa ei pompi... ainakaan yleensä!! Se demppi niinkun jämäköittää nuijan lyönti kohtaa.

No silloin siellä on oltava jotain tyyliin tiiliskivi tai matto. Nyt sulla on toi homma täysin hakusella....

koitais näin jos haet sellaista rokki jysäs läsähdys....

1. Ota reso kalvo pois ja löysää lyöntikalvo.

2. kiristä lyöntikalvon käsin selalaiseen tiukkuuten kun saat. Tämän jälkeen kiritä avaimella vain sen verran että rypyt häviää ja sitten about puol kierrosta päälle kaikkia ruuveja.

3.nyt nuija ei ponpi kalvosta ja soundi on matala jysähtävä. Sitten reso kalvo paikalleen ja kiristä se soimaan kunnolla. nyt soundin pitäisi olla sellainen dummmmmm....

4. sitten se demppi eli pyyhe mielellää frotee hotellista pöllitty :) rullalle sisälle niin että molemmat päät osuu kalvoihin. muuttamalla pyyhkeen kosketus pinta alaa kalvoon voit säätää soinnin pituutta. nyt soundi on sellain dumm...

5. jos haluat soundiin läsähdystä niin löysää kahta ylintä lyöntipuolen ruuvia sen verran etä kalvoon tulee juuri ja juuri näkyvä ryppy tällä tavoin säätää läsähdystä. Jos taasen haluat napsetta se onnistuu parheiten vaihtamalla nuijat kovempiin ja kalvon patchin vaihdolla...
DimensionZ
19.11.2005 12:19:57 (muokattu 19.11.2005 12:22:56)

Itse en ole käyttänyt pitkään aikaan demppiä basarin sisällä. Sen sijaan kalvovalinnoilla muutan soundia tilanteen mukaan.

Batter-kalvona on Evansin EQ4, aika löysälle viritettynä. Resokalvona käytän yksin soitellessa tai pienillä keikoilla yleensä reiätöntä yksikerroskalvoa. Ääni on lähinnä DUUUUMMMM, ja saa soitella kantapää alhaalla runsaan reboundin vuoksi. Tästä saa myös korkealle virittämällä kelvon jazzbasarin.

Rocksoundia ja vähän raskaampaa THUMMia haen sitten puolestaan PS3-resokalvolla jossa mikkireikä. Tällöin saa soittaa kovempaa ja jättää nuijan kalvoon kiinni, esim tuplajuttuja polkiessa. Virittämällä korkeammalle tästäkin saa suht soivan, ja toisessa ääripäässä myös mahtavan hevilätsin.

Nuo dempatut kalvot ottaa aika hyvin turhan ringin pois, ja kummassakin tapauksessa varsin käyttökelpoinen soundi. Molemmissa hyvät ja huonot puolensa, tilanteen mukaan paras, mutta tosiaan mielestäni aika kapeakatseista vannoa vain yhden ratkaisun nimeen. Vaihdetaanhan tomeissa ja virveleissäkin kalvoja ja virityksiä eri soundiratkaisun mukaan.
''He jumped right out of a building!!''
drum_man
19.11.2005 14:09:48 (muokattu 19.11.2005 14:11:05)
Mulla on basarissa molemmat kalvot sellaisia joissa on se vahviste rinkula... batter-kalvo on Pearl Protone ja reso-kalvona musta Pealin logokalvo... Pitäs toimia hyvin ilman demppiä, mutta kun ei...
J. Cool
19.11.2005 14:16:53

hmm, ihan vaan varmuuden vuoksi, tältä sen pitäis kutakuinkin näyttää:

http://www.drumscomplete.com/b/Bass … ass-Drum-Muffling-System-442903.jpg
Hyvi ruuvaa!
ddrum54
19.11.2005 14:20:57

Joo, toi on hyvä. Remon valmistuote. Ei tartte teipeillä töhriä rumpuja.
2`n 4
drum_man
19.11.2005 14:24:16
Kannattasko tuo pyyhe kiinnittää teipillä vai millä? Niinku että toinen pää teipistä basarin pohjaan kiinni ja toinen käärölle rullatun pyyhkeen yli lyonti-kalvoon kiinni?!
ddrum54
19.11.2005 15:13:27
Kannattasko tuo pyyhe kiinnittää teipillä vai millä? Niinku että toinen pää teipistä basarin pohjaan kiinni ja toinen käärölle rullatun pyyhkeen yli lyonti-kalvoon kiinni?!

Juuri näin.
2`n 4
HeavyMachinery
19.11.2005 15:44:10

Itse en tee noin vaan laitan sen rullan basarin pituus suunnassa kalvosta kalvoon, tällä tavoin demppi onpienempi ja tappaa vain ei toivotun soundin....
J. Cool
19.11.2005 20:53:53

Itse en tee noin vaan laitan sen rullan basarin pituus suunnassa kalvosta kalvoon, tällä tavoin demppi onpienempi ja tappaa vain ei toivotun soundin....

makuasioita, sanoi matti ja laittoi sokeria kaalikeittoon.
Hyvi ruuvaa!
Outkast
19.11.2005 21:12:51 (muokattu 19.11.2005 21:14:13)
Kai se vähän niin on että sellaisen kumean ja täyteläisesti soivan basari soundin saamiseksi: Niissä yleensä ei todellakaan yhtään mitään, tosin tämä kuullostaa mielestäni esim. Amabssadoreilla äärimmäisen paskalta jos soitetaan lujaa, mutta hiljaisessa jazz poljennossa ei demppaamaton basari voi tehdä mitään muutakun toimia.

Kunnon rock soundiin sitten esim se PS3 ja jokunen tukeva vaahtomuovinpalanen koskettamaan kumapaakin kalvoa hieman, tuolla aikaisemmin tulikin jo se umpinaisen ja rei'ällisen etukalvon ero.

Hevinapsua haetaan sitten ihan vapaan maun mukaan. Yleensä kunnolla demppiä, no mutta eihän se basari sitten soi ? - No ei ole tarkoituskaan. Sellainen pieni bumps yhdistettynä napsuun, kyllä toimii. Livemikityksessä sen napsun kyllä voi saada sitten "soivastakin" basarista, mutta onhan se niin että ei basarin demppaamiseen mitään sääntöjä ole.

Se mikä kuullostaa parhaalta on paras.
Doublebassjazz.
Shitmanek
19.11.2005 21:16:30
Hevinapsua haetaan sitten ihan vapaan maun mukaan. Yleensä kunnolla demppiä, no mutta eihän se basari sitten soi ? - No ei ole tarkoituskaan. Sellainen pieni bumps yhdistettynä napsuun, kyllä toimii. Livemikityksessä sen napsun kyllä voi saada sitten "soivastakin" basarista, mutta onhan se niin että ei basarin demppaamiseen mitään sääntöjä ole.

Se mikä kuullostaa parhaalta on paras.

Minulla ei ole demppiä yhtään, eikä kalvotkaan ole kovin kireällä, ja olen ihan tyytyväinen napsumisen määrään. Soi pikkaisen, ja tukkoon menemisen vaaraakaan ei kahdella bassarilla ole.
Yarr!
Niskamies
19.11.2005 21:35:46
Kai se vähän niin on että sellaisen kumean ja täyteläisesti soivan basari soundin saamiseksi: Niissä yleensä ei todellakaan yhtään mitään, tosin tämä kuullostaa mielestäni esim. Amabssadoreilla äärimmäisen paskalta jos soitetaan lujaa, mutta hiljaisessa jazz poljennossa ei demppaamaton basari voi tehdä mitään muutakun toimia.

Mäkään en diggaa kahta dempattua kalvoa basarissa. Mulla on lyöntikalvona dempattu 1-kerroskalvo, ja resokalvona demppaamaton 1-kerroskalvo. Basari soi, ja on muhkea.
ToMi88
20.11.2005 11:17:06

Niin ja otetaanhan myös huomioon se, että mitä parempi tila ja mitä paremmat rummut, niin sen paremmalta se basari soi ilman demppiä.
Niskiksen tamat soi varmasti muhkeasti ilman mitään basarissa, mutta koitappa samaa milleniumeilla tai vastaavilla, niin se soundi on aivan perseestä.
Toki sen on myös perseestä silloinkin, kun demppiä laittaa hieman....
Outkast
20.11.2005 12:58:57 (muokattu 20.11.2005 13:06:43)
Mäkään en diggaa kahta dempattua kalvoa basarissa. Mulla on lyöntikalvona dempattu 1-kerroskalvo, ja resokalvona demppaamaton 1-kerroskalvo. Basari soi, ja on muhkea.

En mä sitä tarkottanu, itte käytän yleensä demppiä. Funk soundiin ambassadori lyöntikalvona reso on joku musta evanssi (ei mulla ole varaa ostaa kymmentä eri resokalvotyyppiä). Sitten demppiä ambassadoria vasten ja ei hirveen kireelle, se on sellanen 70- luku jäljitelmä. Liika jytinä muuttuu vaan sellaseks mitäänsanomattomaks massaks, varsinkin jos basaria soittaa kovaa.

Tossa jazz soundi jutussa meinasin, että eteen ambassador ja taakse ambassador. Kumpaakaan ei dempata ja kummatkin kireelle = kuullostaa huonolta kovaa soitettaessa, mutta jazz poljennossa jossa basari yleensäkin on vain kuiskaus, soi todella kauniisti. Tietysti rumpusetistäkin riippuen, eihän sellaista soundia 22" basarista saa ja hyvä kun 20" saa irti jazz soundeja.
Mutta kuten tässä ketjussa on todettu, kekseliäisyyttäkään ei ole missään vaiheessa kielletty käyttämästä.
Doublebassjazz.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)