Aihe: "Tein-ne-itse" sähkörummut
1 2 3 4 514 15 16 17 18
kotimuusikko
07.02.2007 16:51:56 (muokattu 07.02.2007 16:53:06)

Tuli mieleen ajatus värkätä matkarummut, jotka toimisi esim. Usb-midi johdolla tietokoneelle.
Elikkä värkkäis pienet pädit piezoilla johonkin rasiaan (piezot olisi kytketty rasian sisällä)
Rakennetusta pädi-rasiasta tulisi ulos vain usb-midi johto joka kytkettäisiin tietokoneeseen, (tietokone toimisi siis rumpu-aivona)
Onkohan tuo mahdollista värkätä.
grind
07.02.2007 17:02:04
Tuli mieleen ajatus värkätä matkarummut, jotka toimisi esim. Usb-midi johdolla tietokoneelle.
Elikkä värkkäis pienet pädit piezoilla johonkin rasiaan (piezot olisi kytketty rasian sisällä)
Rakennetusta pädi-rasiasta tulisi ulos vain usb-midi johto joka kytkettäisiin tietokoneeseen, (tietokone toimisi siis rumpu-aivona)

On mahdollista. Kasa elektroniikkaa vain sen USB-piuhan ja piezojen väliin. Tuo on hommaan soveltuva, valmis toteutus: http://www.edrum.info
Peicco
07.02.2007 17:02:26

Ho-hoo! Laita kuvia kun on projekti käynnistynyt.
Mikään ongelma ei ole niin monimutkainen etteikö sitä voisi juosta karkuun.
kotimuusikko
07.02.2007 17:21:02

Ajatus oli hieman yksinkertasempi, vaikka vanhan lelu-midisynan purkaminen ja piezojen kytkeminen jotenkin siihen.
Peicco
07.02.2007 17:30:46
Noitahan saa aika pienellä rahalla jo valmiina noita "matkarumpuja". Yamahalta ainakin löytyy.
Mutta, jos kantavana ideana on tuo DIY, vedänkin sanani takaisin.
Sehän tämän keskustelun perusaiheen on.
Rumbali
07.02.2007 21:22:12
Tuolta hiukan inspiraatiota ko. projektiin. Olen nähnyt muutaman videopätkän muistaakseni NAMM-messuilta, muistaakseni KAT:in osastolta jossa jannu soitteli vermeellä kokolailla komeasti. Lisäksi oli joitakin keikkapätkiä ja hyvin tuntui pelittävän livenäkin. Nyt zendrumin sivuilla ei oikeen näyttänyt videot aukeavan. Kuinkahan pirun nopeiksi ihmisen sormet pystyykään treenaamaan.....;-)
Joskus kävi mielessä rakennella sellainenkin jonkinlaiseksi stressileluksi mutta kun tuo aika ei tahdo riittää.

http://www.zendrum.com/
kotimuusikko
08.02.2007 16:55:39 (muokattu 08.02.2007 17:01:52)

Tuolta hiukan inspiraatiota ko. projektiin. Olen nähnyt muutaman videopätkän muistaakseni NAMM-messuilta, muistaakseni KAT:in osastolta jossa jannu soitteli vermeellä kokolailla komeasti. Lisäksi oli joitakin keikkapätkiä ja hyvin tuntui pelittävän livenäkin. Nyt zendrumin sivuilla ei oikeen näyttänyt videot aukeavan. Kuinkahan pirun nopeiksi ihmisen sormet pystyykään treenaamaan.....;-)
Joskus kävi mielessä rakennella sellainenkin jonkinlaiseksi stressileluksi mutta kun tuo aika ei tahdo riittää.

http://www.zendrum.com/

Jotain tuon tyyppistä tarkotinkin, pitääpä alkaa suunnittelemaan.
viedeota: http://www.youtube.com/watch?v=wJBMPPg_ues
Peicco
08.02.2007 18:09:53
Jotain tuon tyyppistä tarkotinkin, pitääpä alkaa suunnittelemaan.
viedeota: http://www.youtube.com/watch?v=wJBMPPg_ues

Tuo on todellakin VÄRKKI. :)
crimson
15.02.2007 23:33:15
Huomasin tässä eilen, että pietsoissa on todella merkittäviä eroja. Olin ostanut Kouluelektroniikasta noita 34mm halkaisijaltaan olevia pietsolevyjä. Nyt testasin Rolandin omaa pietsoa

http://www.thomann.de/fi/roland_ersatztrigger.htm

ja herkkyydessä on todellakin merkittävä ero! Mulla oli ongelmia 13" virvelin herkkyyden kanssa, mutta nyt tällä Rolandin pietsolla ongelma poistui välittömästi.
Törkeen hyvä tuntuma.

Terve!

Osaatko verrata tuota Rollen pietsolla saavuttamaa tuntumaa, Rollen omiin pädeihin, tyyliin PD120:een?

En tuolta kouluelektroniikan sivuilta jostain syystä löytänyt noita pietsolevyjä mutta onko sulla mitään käsitystä millaisilla spekseillä nuo kouluelektroniikan suristimet ovat noihin Rolandin omiin verrattuna?

Itsekkin rakentelua suunnittelemassa ja nuo Rollen hinnat tuntuvat niin suolaisilta, että vaihtoehtoja koitan löytää.

Bebek näyttäisi myyvän 50mm pietsoja hintaan 1,50e. Onko sulla tai jollain muulla kokemusta näistä?
Käsittääkseni suurempi pinta-ala tuo dynamiikkaa lisää mutta olisiko se jo sitten liian herkkä?!
Peicco
16.02.2007 10:21:59
Terve!

Osaatko verrata tuota Rollen pietsolla saavuttamaa tuntumaa, Rollen omiin pädeihin, tyyliin PD120:een?

No hyvin lähelle päästään. En ole varsinaista vertailua päässyt tekemään. PD-85 kun mulla oli aikanaan, sokkotesteilläkään ei löytynyt eroa itse tekemään.

En tuolta kouluelektroniikan sivuilta jostain syystä löytänyt noita pietsolevyjä mutta onko sulla mitään käsitystä millaisilla spekseillä nuo kouluelektroniikan suristimet ovat noihin Rolandin omiin verrattuna?

Ei niistä löydy minkäänlaita teknistä tuoteselostusta. Sun pitää hakea nimikkeellä Pietsosummeri. Saattaa löytyä. Tai sitten ne ovat loppu. Mä olin yhteydessä suoraan asiakaspalveluun ja pyysin pelkkiä pietsolevyjä koska summeriin kuuluvat muut oskillaattoriroippeet ovat ihan turhaa sähkörumpujen kannalta.
Mutta ne on epäherkkiä ne Kouluelektroniikan pietsot. Älä osta. Menee raha hukkaan.

Itsekkin rakentelua suunnittelemassa ja nuo Rollen hinnat tuntuvat niin suolaisilta, että vaihtoehtoja koitan löytää.

Niin, tämä on suhteellista. Mä katson kokonaisuutta eli koko settiä ja siihen kuluvaa rahamäärää (kustannukset nyt vaan kasvavat jatkuvasti...) ja yritän löytää hinta/laatusuhteeltaan parhaat komponentit.
Lopuksi tietysti on myös peilattava saavutettua teknistä toiminnallisuutta ja kustannuksia (ja visuaalista ilmettä tietysti!!) Rolandin sähköpannuihin.
Otetaan tähän tällainen erittäin subjektiivinen, ei niin vakavamielinen vertailu sähkövirveleistä (Rolandille olen antanut jokaisesta osa-alueesta 100 pistettä):

Tekninen toiminnallisuus:

Roland PD-80R, 100 pistettä
Millenium MPS-300, 20 pistettä
Oma pannu, 140 pistettä (virvelin koko 13")

Kustannustaso:

Roland PD-80R, 100 pistettä (n.170 euroa)
Millenium MPS-300, 180 pistettä (n. 30 euroa)
Oma pannu 140 pistettä (n. 70 euroa)

Visuaalinen ilme

Roland PD-80R, 100 pistettä (pieni, munaton lätty)
Millenium MPS-300, 60 pistettä (pieni, munaton lätty heikolla viimeistelyllä)
Oma pannu, 200 pistettä (Kuulostavat rummuilta ja näyttävät rummuilta)

Painotettu lopputulos:

(Tekninen toiminnallisuus 50%, kustannustaso 30%, visuaalinen ilme 20%)

Roland, 50 + 30 + 20 = 100 kokonaispistettö
Millenium, 10 + 54 + 12 = 76 kokonaispistettä
Oma pannu, 70 + 42 + 40 = 152 kokonaispistettä

(Tähän voitaisiin jonkun mielestä ottaa vielä yksi osa-alue vertailuun eli roudattavuus, mutta se on DIY -sähkörumpuprojektissa valinnaista, lähteekö hakemaan visuaalista ilmettä vai roudattavuutta. Mulle visuaalisuus oli tärkeämpi seikka. Olishan nuo kannut voinut halkaista kahtia ja tehdä niistä sellaset mukavasti kuskattavat lätyt, mutta ne kun ei näytä niin hyviltä.)

Pietso + cone on kuitenkin se kaikista kriittisin osa-alue sähkörummussa. Siinä ei kannata tehdä kompromisseja.
Esimerkki kustannuksista / kannu:

10" Millenium tom 30 euroa
10" Roland mesh head 21 euroa
Rolandin pietso 5 euroa
Rolandin cone 6 euroa
Jakkikytkin 4 euroa
Crossbar, ruuvit ja silikonieristeet 3 euroa
Kanttikumi 1 euroa
------------------------------------------------
YHTEENSÄ 69 euroa

Kuten huomaat, pietso + cone muodostavat kokonaiskuluista n. 16%.
Ja siltikin yhden kannun kustannukset jäävät 70 euroon.

Bebek näyttäisi myyvän 50mm pietsoja hintaan 1,50e. Onko sulla tai jollain muulla kokemusta näistä?
Käsittääkseni suurempi pinta-ala tuo dynamiikkaa lisää mutta olisiko se jo sitten liian herkkä?!

Mun kokemus erilaisista pietsoista on osoittanut sen, että halkaisilaltaan pienimmät pitsolevyt ovat olleet kaikista herkimpiä.
Rolandin oma ja Millenium MPS-300 -setin pietsolevyt ovat molemmat halkaisijaltaan ehkä luokkaa 25mm.
Kouluelektroniikasta tilaamani olivat 34mm ja todella epäherkkiä. Ei ole tuosta Bebekistä kokemusta. Joku Vaasassa tai Oulussa sijaitseva liike myy myös pietsolevyjä ja ne olivat tuota pienempää kokoa. En vaan ehtinyt niitä tilata kun päätin lopettaa pelleilyn ja hankkia Rolandin tavaraa.

Piezo on muuten kreikkaa ja tarkoittaa suomeksi työntämistä. :)
crimson
16.02.2007 13:19:21
Mutta ne on epäherkkiä ne Kouluelektroniikan pietsot. Älä osta. Menee raha hukkaan.

Ok. Hyvä tietää.

Niin, tämä on suhteellista. Mä katson kokonaisuutta eli koko settiä ja siihen kuluvaa rahamäärää (kustannukset nyt vaan kasvavat jatkuvasti...) ja yritän löytää hinta/laatusuhteeltaan parhaat komponentit.
Lopuksi tietysti on myös peilattava saavutettua teknistä toiminnallisuutta ja kustannuksia (ja visuaalista ilmettä tietysti!!) Rolandin sähköpannuihin.

Samaa mieltä tästä.

Pietso + cone on kuitenkin se kaikista kriittisin osa-alue sähkörummussa. Siinä ei kannata tehdä kompromisseja.
Esimerkki kustannuksista / kannu:

10" Millenium tom 30 euroa
10" Roland mesh head 21 euroa
Rolandin pietso 5 euroa
Rolandin cone 6 euroa
Jakkikytkin 4 euroa
Crossbar, ruuvit ja silikonieristeet 3 euroa
Kanttikumi 1 euroa
------------------------------------------------
YHTEENSÄ 69 euroa

Kuten huomaat, pietso + cone muodostavat kokonaiskuluista n. 16%.
Ja siltikin yhden kannun kustannukset jäävät 70 euroon.

Juurikin näistä milleniumin kannuista olisi tarkoitus rakentää lisätomeja, miksei koko setti jos rahat riittää. Harmi vaan, että noiden milleniumien saatavuus on tällä hetkellä erittäin heikko.

Mistä olet löytänyt tuon Rollen conen ja pietson tuohon hintaan? Thomannin hinnat kun näyttävät olevan 35mm:n pietsolla 9,90e ja conelle 8,20e.

Mun kokemus erilaisista pietsoista on osoittanut sen, että halkaisilaltaan pienimmät pitsolevyt ovat olleet kaikista herkimpiä.
Rolandin oma ja Millenium MPS-300 -setin pietsolevyt ovat molemmat halkaisijaltaan ehkä luokkaa 25mm.
Kouluelektroniikasta tilaamani olivat 34mm ja todella epäherkkiä. Ei ole tuosta Bebekistä kokemusta. Joku Vaasassa tai Oulussa sijaitseva liike myy myös pietsolevyjä ja ne olivat tuota pienempää kokoa. En vaan ehtinyt niitä tilata kun päätin lopettaa pelleilyn ja hankkia Rolandin tavaraa.

Olen käyttänyt ties kuinka monta tuntia noita enklanninkielisiä foorumeita lukien ja en oikein ole totaalisen tyhjentävää vastausta tähän saanut. Mutta ilmeisesti nuo 35mm:n pietsot, joita Roland käyttää suurempien(PD100, PD120) pädien kalvoilla ovat kuitenkin suurimmassa suosiossa. Pienemmissä(PD80) kalvoissa on kaiketi 27mm elementit. Kanttitriggereinä molemmissa käytetään ilmeisesti näitä pienempiä.

Mutta muutaman ylistävän kommentin olen löytänyt myös noista 2"(50mm):n elementeistä. Ja toisaalta joku on kehunut niiden olevan tosiaan liiankin herkkiä. Mutta ehkä se on viisainta päätyä noihin alkuperäisiin Rollen omiin kun ne kerran on hyväksi todettuja sinunkin toimesta. Täytyy kuitenkin varmaan hommata kokeeksi noita isompiakin.

Miten päin olet muuten tuon pietson liittänyt coneen? keraaminen puoli conea kohti?
Kun tästäkin kaikennäköisiä variaatioita tuntuu löytyvän.

Piezo on muuten kreikkaa ja tarkoittaa suomeksi työntämistä. :)

Kiitos tästäkin :)
Peicco
16.02.2007 13:35:42
Olen käyttänyt ties kuinka monta tuntia noita enklanninkielisiä foorumeita lukien ja en oikein ole totaalisen tyhjentävää vastausta tähän saanut. Mutta ilmeisesti nuo 35mm:n pietsot, joita Roland käyttää suurempien(PD100, PD120) pädien kalvoilla ovat kuitenkin suurimmassa suosiossa. Pienemmissä(PD80) kalvoissa on kaiketi 27mm elementit. Kanttitriggereinä molemmissa käytetään ilmeisesti näitä pienempiä.

8" 10" ja 12" Rolandin pannuissa on kaikissa halkaisijaltaan saman kokoinen pietsolevy. Jotain teknistä eroa niissä on, mutta en tiedä mitä.

Mutta muutaman ylistävän kommentin olen löytänyt myös noista 2"(50mm):n elementeistä. Ja toisaalta joku on kehunut niiden olevan tosiaan liiankin herkkiä.

Se, että joku netissä kehuu jotain kannattaa ottaa varauksin vastaan. Etenkin jos heillä ei ole esittää mitään vertailukohta. Ja tuskin kyseessä on sama tuote mitä Bebek myy.

Mutta ehkä se on viisainta päätyä noihin alkuperäisiin Rollen omiin kun ne kerran on hyväksi todettuja sinunkin toimesta. Täytyy kuitenkin varmaan hommata kokeeksi noita isompiakin.

Osta vaan suoraan Rolandia ja unohda muut.

Miten päin olet muuten tuon pietson liittänyt coneen? keraaminen puoli conea kohti?
Kun tästäkin kaikennäköisiä variaatioita tuntuu löytyvän.

Rolandin pietsossa ja cushionissa on molemmissa liimatarrat. Et voi erehtyä.
crimson
16.02.2007 13:56:15 (muokattu 16.02.2007 14:00:12)
8" 10" ja 12" Rolandin pannuissa on kaikissa halkaisijaltaan saman kokoinen pietsolevy. Jotain teknistä eroa niissä on, mutta en tiedä mitä.

Jos näin sanot niin kai se on uskottava :)

Se, että joku netissä kehuu jotain kannattaa ottaa varauksin vastaan. Etenkin jos heillä ei ole esittää mitään vertailukohta. Ja tuskin kyseessä on sama tuote mitä Bebek myy.

Totta. Kyllähän tuolla foorumeilla monenmoista vertailukohtaa on kavereilla esittää, mutta ei niistä sitten oikein meinaa ottaa tolkkua. Jenkkiläiset tuntuvat suosivan muutamaa tiettyä valmistajaa, joiden pietsojen speksejä tutkin ja totesin niiden olevan suht lähellä toisiaan. Mutta tosiaan se että mistä niitä Suomesta saa on toinen juttu. Joten eiköhän sitä Rolleen ole luottaminen.

Rolandin pietsossa ja cushionissa on molemmissa liimatarrat. Et voi erehtyä.

Tämän tiesinkin mutta näin eri variaatioita eri DIY sivustoilla ja selityksiä siitä miksi ne kannattaisi laittaa esim. keraaminen puoli ylöspäin, jossa en kyllä henkilökohtaisesti näe mitään järkeä. Ajattelinpa vain varmistaa asian. Eiköhän se Rolandi ole tuotekehityksensä tehnyt ja todennut parhaan tavan asentaa...

Mutta tosiaan, mistä olet löytänyt nuo Rolandin conet ja piezot mainitsemaasi hintaan?

EDIT: Entä mitenkäs tuo sun settisi basari, oletkos siihenkin rakennellut cross-bar -tyylisen triggeröinnin? ja miten toimii? Haittaako iso kalvo triggeröintiä? ja käytätkö noissa pannuissasi Rollen mesh-kalvoja?
Peicco
16.02.2007 14:22:41
Entä mitenkäs tuo sun settisi basari, oletkos siihenkin rakennellut cross-bar -tyylisen triggeröinnin? ja miten toimii? Haittaako iso kalvo triggeröintiä? ja käytätkö noissa pannuissasi Rollen mesh-kalvoja?

Olen ja toimii. Ei sillä kalvolla ole käytännössä mitään lisäarvoa tai mitään haittaakaan. Nuijahan lyö juuri siihen triggerin päälle. Kalvoa pidän suhteellisen löysällä.

Käyttäisin mielelläni kaikissa pannuissa Rolandin kalvoja, mutta kun Roland ei valmista ihan kaikkia tuumakokoja, olen joutunut tekemään kompromisseja.
13" virvelissä on Hartdynamics Magnum -verkkokalvo ja 20" basarissa Hartdynamics Kontrol Screen -verkkokalvo.
grind
16.02.2007 16:18:11
Vertailupohjaa rolandiin ei ole, mutta voin sanoa, että kouluelektroniikan pietsosummerien pietsot sekä bebekin 50mm pietsot pelaavat molemmat. Ei valittamista tai tuota mainittua epäherkkyyttä. Oma hommansa on kolvata noihin summereiden pietsoihin piuhat kiinni, kun niitä ei alunperin niissä ole.
Peicco
16.02.2007 16:41:26
Vertailupohjaa rolandiin ei ole, mutta voin sanoa, että kouluelektroniikan pietsosummerien pietsot sekä bebekin 50mm pietsot pelaavat molemmat. Ei valittamista tai tuota mainittua epäherkkyyttä. Oma hommansa on kolvata noihin summereiden pietsoihin piuhat kiinni, kun niitä ei alunperin niissä ole.

Ootko koskaan kokeillut Rolandin verkkokalvollisia sähkörumpuja?
grind
16.02.2007 17:25:24
Ootko koskaan kokeillut Rolandin verkkokalvollisia sähkörumpuja?

Kyllä olen. Mainio tatsi niissäkin.
Peicco
16.02.2007 17:46:56
Kyllä olen. Mainio tatsi niissäkin.

Dodii. Eli on vertailupohjaa. Onko identtinen tuntuma?
grind
16.02.2007 17:56:26 (muokattu 16.02.2007 17:59:02)
Dodii. Eli on vertailupohjaa. Onko identtinen tuntuma?

Rolandissa oli herkkä tatsi, sen myönnän kyllä. Tarkoitin tuolla vertailupohjalla sitä jota sinulla on, eli olet testannut niin rolandin kuin muiden valmistajien piezoja samassa projektissa ja todennut selkeän eron.

Ei valittamista tai tuota mainittua epäherkkyyttä. Siis toisiinsa nähden, tätä yritin sanoa.

Bebekin ja kouluelektroniikan piezojen herkkyydessä ei siis mielestäni sellaista eroa ole, joka ei modulin herkkyyden säädöllä tasoitu, ts. käyttökelpoisia molemmat. Toisaalta, eihän mulla ole rolandin hifi-kartioitakaan, en voi tietää :) Niin monen erilaisen viritelmän ja yritys-erehdys-patentin jälkeen olisi silti ihan mukava kokeilla noita rolandin kamppeita ja senpä varmaan tässä joskus vielä teenkin.
Peicco
16.02.2007 18:39:30
Rolandissa oli herkkä tatsi, sen myönnän kyllä.

Näin on. Toimivat mielestäni ylivoimaisen hyvin ja etenkin triggerin tuottama "sweetspot" on ihan omaa luokkaansa.

Tarkoitin tuolla vertailupohjalla sitä jota sinulla on, eli olet testannut niin rolandin kuin muiden valmistajien piezoja samassa projektissa ja todennut selkeän eron.

Siis toisiinsa nähden, tätä yritin sanoa.

Jep. Mulla on jatkuvana tavoitteena Rolandin pannujen taso. Jos ei muuten, niin vaikka Rolandin tekniikalla. :)
Rimmipietsoviritys täytyy vielä kokeilla.

Bebekin ja kouluelektroniikan piezojen herkkyydessä ei siis mielestäni sellaista eroa ole, joka ei modulin herkkyyden säädöllä tasoitu, ts. käyttökelpoisia molemmat. Toisaalta, eihän mulla ole rolandin hifi-kartioitakaan, en voi tietää :) Niin monen erilaisen viritelmän ja yritys-erehdys-patentin jälkeen olisi silti ihan mukava kokeilla noita rolandin kamppeita ja senpä varmaan tässä joskus vielä teenkin.

Kannattaa varmasti. Ei ole paha kustannus. Tee seuraava pannusi Rolandin vermeillä. Mulla nyt pätkii...oliko se pesusienimalli sun patenttisi?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)