Aihe: Miksi rumpua täytyy lyödä lujaa?
1 2 3 4 512 13 14 15 16
fox
19.10.2005 13:00:02

Irtoisko joku reenivinkki tähän ?
Ongelmana mun on että pyrin saamaan komppicrashista enemmän semmosen suhinaa omaavan saundin, mahdollisimman tasaisen semmoisen. Iskujen voimakkuutta vähentämällä sieltä alkaa kuulua kaikenmaailman kapulaääniä yms :(

Tuota, huonona rumpalina ei oikeen uskalla tähän sanoo muuta, ku et tiedätkö kampela milt se pelti soi esim. yleisölle? Kas jos sulla on "tulpat ja Peltorit" päässä ja soitat hiljempaa (kuin normaalisti) niin ei niist kuulon-suojuksista tahdo tulla muuta läpi ku se kapulan varsilyönti.. Koita sillä tipillä, ja hissuksiin..
Aina hieman karvoja nousee niskassa, ku lukee "Pyydettiin soittamaan hiljempää"..
Ku minä oon aina ollu sitä mieltä, et rumpali on sitä bändiä varten eikä toisinpäin... I´ll get me goat....
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Jami
19.10.2005 13:05:37

Irtoisko joku reenivinkki tähän ?
Ongelmana mun on että pyrin saamaan komppicrashista enemmän semmosen suhinaa omaavan saundin, mahdollisimman tasaisen semmoisen. Iskujen voimakkuutta vähentämällä sieltä alkaa kuulua kaikenmaailman kapulaääniä yms :(

Ensinnäkin tulpat yms. pois. Peltien ylätaajuudet leikkaantuu aika tehokkaasti eikä kuulosuojaimien kans kuule todellista balanssia. Kun pelti alkaa sattua omaan korvaan niin käsi vaistomaisesti vähän hellittää voimaansa. Ongelmana vain että kuulo olis hyvä suojata ja lyöntien pitäis säilyä rentoina. Mutta hetken kannattaa kyllä kokeilla ja kuunnella todellisuutta.

Tasainen suhina voi syntyä myös lyöntikulman kautta. Suht pystyllä kapulalla reunaan jää atakki aika pieneksi. Kokeile ihan hiljaa lyöden mistä tulee paras saundi. Pitkäsointinen pelti sopii tietysti tasaiseen suhinaan parhaiten.

Yks tapa pienentää volumea on pienentää käden liikettä. Lyhyt liike tai lyönti pelkällä ranteella ja sormilla pitää volumen hyvin hallussa. Sotii kyllä näyttävyyttä vastaan.

Toinen tapa on soittaa koko kädellä olkapäästä asti suurella kaarella ja pitää ranne ja sormet lukossa. Käden liikkeen nopeudella voi sitten säädellä volumea.

Näitten kahden tekniikan sovittamisella sopivassa suhteessa pitäis pystyä näyttävään ja kuitenkin balanssissa olevaan soitantaan.

Yks vaikeimpia bändisoiton asioita on balanssi. Ensin pitää oppia kuulemaan se balanssi ja sitten pitää olla tekniikkaa toteuttaa se. Rumpalilla on bändibalanssin lisäksi oma settibalanssinsa. Sekin pitäis hallita. Ei siis puhuta ollenkaan helposta asiasta. Vaatii treeniä ja treeniä ja treeniä.

Aivan ensimmäinen ja tärkein vaatimus soittajalla on se oma korva. Paljon näkee kokeneitakin soittajia joilla ei ole juurikaan kykyä kuulla mitä muut soittaa ja oma balanssikin on metsässä. Ongelmaa ei ole niin kauan kun soitetaan isolla stagella ja miksaaja hoitaa balanssit. Mutta pienessä klubissa ei sitten enää toimikkaan. Kannattaa siis harjoituttaa korvaansa niin settibalanssin kuin bändibalanssinkin suhteen.
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
hgr
19.10.2005 13:17:19
Kovin paksusta pellistä on kyllä aika mahdoton saada sitä suhinaa pienillä voimakkuuksilla. Kuitenkin monesti vaikka itselle tulee läpi pelkkä kapulan ääni, se kuulostaa ulospäin ihan hyvältä. Monesti itse ihmetellyt kun ei virvelistä saa hyvää soundia millään. No, sehän johtuikin vain siitä että se kuulostaa kuolleelta soittajan penkille ja hyvältä yleisöön päin.
kampela
19.10.2005 13:26:43

Kiitoksia edellisistä, tuli erinomaisia asioita esille. Pitääkin ruveta harjoittelemaan ja kokeilemaan jos rupeais löytymään uutta soittotapaa. Tota kokokäden tekniikkaa jossa kapula on ikäänkun käden jatkumo oon käyttänytkin. :)
Peruna kerrallaan..
fox
19.10.2005 13:36:29

Kovin paksusta pellistä on kyllä aika mahdoton saada sitä suhinaa pienillä voimakkuuksilla. Kuitenkin monesti vaikka itselle tulee läpi pelkkä kapulan ääni, se kuulostaa ulospäin ihan hyvältä. Monesti itse ihmetellyt kun ei virvelistä saa hyvää soundia millään. No, sehän johtuikin vain siitä että se kuulostaa kuolleelta soittajan penkille ja hyvältä yleisöön päin.

Usein näin..Sisso, just tuonkin takia kannattas joskus niit treenejä ottaa vaik md:lle tai jollekin.. Eli että kuulis sen, mitä "muut kuulee"..
Tuosta pellistä, ymmärsinkö väärin mutta mun mielestä oli puhe krässi/ridesta.. se on vähä ongelmallinen tuon "suhinan" suhteen, herkästi tulee sitä "Build-uppia" eli lähtee menemään yli. Ehkä joku ohuehko raidi, mutta sitte sitä ei sais piestä.. Usein tulee nois peltihommissa porukoille sellanen ihan perusvirhe, eli jos tuntuu, ettei pellistä tuu tarpeeks "möykkää" lisätään sitä lyömä-poweria vaikka siinä tapauksessa on ostettuki väärän kokoinen/vahvuinen pelti. Pellin tuottama ääni ei merkittävästi nouse vaikka sitä piiskais ihan enona! Kestävyys kyllä loppuu, se joutuu ylisuureen värähtelyliikkeeseen, ja halkeilee. Hyvin harva on suoralla lyönnillä pellistä palaa pois saanu.. :)
Mutta siis- jos pellistä ei lähde volaa, niin kokoa lisää.. Ei niit ihan huvin vuoksi, ja visuaalisten seikkojen takia, erikokosia tehdä..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
lethus1
19.10.2005 15:38:18
Jep. Itse olen tehnyt niin useasti että olen tosiaankin nauhoitellut soittoa (kokonaisia biisejä mm.) yhdellä mikillä / minidiscillä / kasettimankalla jne. Siitä aika hyvin kuulee mikä kusee ja mikä ei ole balanssissa.

Tällä hetkellä olen suht. tyytyväinen mutta tiedän, että wuhanin 16" kiina tulee läpi aivan kaikesta. Muut pellit ja rummut toimii keskenään mainiosti. Tuon kun tiedostaa, niin sitä Wuhania a ) käyttää todella harvoin ja b ) lyö hiljempaa. Ongelma katoaa paitsi silloin kun innostuu liikaa tai nimenomaan haluaa korostaa jotain kohtaa todella napakalla aksentoinnilla.
Slovari ja Kiituri Debyytiltä.
Eukka
19.10.2005 19:33:13 (muokattu 19.10.2005 19:34:38)
mutta ei se minidisc ole ultimaalinen nauhotinvekotin, meinaan kun niissä on ihan saatanallinen kompura päällä. eli se sitten kuullostaa samalta mitä radiokin suoltaa kompuroitua paskaa.

en sitten tiiä miten se kompura otetaan mdstä poies päältä. ei ainkaan minun mallistani löydy on/off -nappulaa.
Jep jep.
Tupiss
19.10.2005 20:24:48
Itte oon yhessä bändissä rumpalina ja sen verran sanon et ku pääsee vauhtiin ni pakolti tulee lyötyä kovaa. :9

Ja muutenki paljon kivempi on soittaa ku ei tarvii varovasti lyödä.
dictatorsh*t
19.10.2005 20:45:01

Saat kohta kuonoosi virtuaalisesti. Oletettavasti.
Shitmanek
19.10.2005 20:47:57

Eilen soiteltiin kavereiden kanssa vähän rauhallisempia biisejä pienehköllä äänenvoimakkuudella, ja kyllä vain sekin oli kivaa. Sai paljon enemmän "tunnelmoida" verrattuna kovempaa soittamiseen, jota harrastan enemmän musiikkityylin "vaatimana". Toisaalta, en minä hirveän kovaa koskaan lyö.
Yarr!
Outkast
19.10.2005 21:55:47
Sorry, vahvasti eri mieltä olen.

Kuinkas nyt näin ?
Doublebassjazz.
Fuzzy Boner
20.10.2005 03:44:36
Kuinkas nyt näin ?

Ei se siin triossa paljoa hissuttele. Soittaa aika tanakasti ja rokkiotteella. Oon nähny.
Saapuilija
PL
20.10.2005 09:13:33
Ei se siin triossa paljoa hissuttele. Soittaa aika tanakasti ja rokkiotteella. Oon nähny.

Sellainen pikku juttu noiden ammattilaisten kanssa on, että kun joko bändin pomo, kapelimestari tai vaikkapa miksaaja pyytää soittamaan hiljempaa tai kovempaa niin se tapahtuu ja vielapä ilman että soundi ja fiilis kärsii.
miän vain
20.10.2005 09:28:24

mutta ei se minidisc ole ultimaalinen nauhotinvekotin, meinaan kun niissä on ihan saatanallinen kompura päällä. eli se sitten kuullostaa samalta mitä radiokin suoltaa kompuroitua paskaa.

en sitten tiiä miten se kompura otetaan mdstä poies päältä. ei ainkaan minun mallistani löydy on/off -nappulaa.

Joissain malleissa (nykyään kai useimmissa) on mahdollista laittaa manuaalinen äänitystason säätö päälle. Silloin ei ole kompuraa, mutta pitää vahtia/säätää, ettei tule liian lujaa. Menee ikävästi särölle. Usein niissä on jonkinlainen alkeellinen mittarikin.

Ohjekirjasta löytyy. Ja jos ei ole tallella, moneen malliin on netissä.

Minidisc ja Perloset S1-mikki, niillä saa jo ällistyttävää laatua. Kuuluu bändinbalanssi ja settibalanssi.
Milloin näiden vaikutus lakkaa?
Faroband.net - bändisivu
Semisuper - rumpusivu
Fuzzy Boner
20.10.2005 09:44:46
Sellainen pikku juttu noiden ammattilaisten kanssa on, että kun joko bändin pomo, kapelimestari tai vaikkapa miksaaja pyytää soittamaan hiljempaa tai kovempaa niin se tapahtuu ja vielapä ilman että soundi ja fiilis kärsii.

Tai näin ainaki pitäis mennä:)
Saapuilija
rm_wispila
20.10.2005 13:02:27
Nyt kuukauden jauhamisen jälkeen ihmettelen, mikä se ongelma oikein oli? Eikö kitaristeilla riitä vola ja mitä se kuuluu sille etupöydän kaljanlipittäjälle ?

Vahvistimet on nykyisin halpoja.

Baarissa kun soitetaan elävää musaa, voisi kaljanimemisen siksi aikaa lopettaa. Taustamusiikki on sitten täysin eri asia; miksi yleensä taas sitten kukaan tilaisi kaljabaariin bändiä soittamaan jotain hissimuzakkia, hiljaa...
(fiineihin ruokaravintoloihinkin yleensä sitten otetaan se pianisti yksin, ei sinne rumpalit pääse)

Kun bändi esiintyy, niin se vetää niinkuin parhaaksi näkee ja kokee, ja yleisö kuuntelee. Jos tuntuu kovalta, yleisö käyttää tulppia, mikä on nykyisin aivan normaalia eikä siis aiheuta paheksuvia katseita kuten ehkä 15 vuotta sitten.

Kun bändi lopettaa, voi taas imeä kaljaa ja puhua naapurin kanssa paskaa. Tällöin kyllä sitten dj heittää levyt kehiin; miksi sen hemmon pitää luukuttaa niin, ettei kuule puhetta?

Pahinta mitä tiedän on liian hiljaa soitetut keikat, esim. Ratinan ulkoilmakeikat Tampereella. Mielestäni minun, maksaneena yleisön jäsenenä, EI tarvitsisi kuunnella keskellä hevikeikkaa parin keskenkasvuisen kitaristinalun kommentointia lavaesiintymisestä, vahvareista ja soittotyylistä.

Kyllä PA:n tulisi aina niin lujaa luukuttaa, että idioottimaiset naapurin kommentit jäävät kuulumatta...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
Jami
20.10.2005 13:44:48

Kyllä PA:n tulisi aina niin lujaa luukuttaa, että idioottimaiset naapurin kommentit jäävät kuulumatta...

Aha, no nythän mä hokasin. En oo ite koskaan käyttäny musaa tuohon tarkoitukseen.

Vielä ku keksis keinon ettei naapurit töni heiluessaan. Olisko joku pleksi ympärillä hyvä siihen.

Niin ja se kamala bändin kaoottimainen mökä josta ei saa sillä volumella mitään tolkkua. Joku äänieristetty kypärä vois toimia?

Hei mutta mähän voinkin jäädä kotiin juomaan olutta ja kuuntelemaan sievällä volumella studion laadukkaan kuuntelun kautta vaikka Norah Jonesia. jee.
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
rm_wispila
20.10.2005 16:16:52
Niinpä.
Luultavimmin kyllä poistaisit "kaikkitietävät" tenavat pihan puolelle Norah Jones-kuuntelusessiostasikin...

Jaksaisitkohan pitkäänkin kuunnella
...vähän lattee skittasoundi... syna sais olla kovemmalla...onx toi hei BVC2 vai BVC5?...magee kampaus... vähä kova...

Luulisi hevikonsertin tulevan sillä volalla, ettei yleisön ääntä kuule... Sama ongelma oli muuten Maidenin Hesan keikallakin; yleisö lauloi niin kovaa, että bändi meinasi jäädä eturivissä kuunneltuna kakkoseksi. Toisaalta hyvä fillis, mutta silti...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
ddrum54
20.10.2005 22:17:40

Tämän asian on viranomaiset puolestasi päättäneet. Ulkoilmakonserteissa tarvitaan nykyään kuulolaitteet, tulppien sijasta.
2`n 4
Eukka
21.10.2005 00:45:26
hei kittii miän vain!!! aattelin ettei täs wanhassa vekottimessa viel tollasta olis (joku 5-6vuotta wanha peli) mut oli sittenkin!
Jep jep.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)