Migo 23.01.2006 11:51:09 | |
---|
Jos rumpujen viritys vie aikaa ja hermot niin kuin tekeekin,niin kannattaa kysäistä paikalliselta soitinkauppiaalta VIRITYSAVAINTA.Tällä tarkoitan siis semmosta momenttiavainta jonka itse hankin.Laite oli merkiltää evans ja se tuli käsittääkseni levytukun kautta,verme maksoi joku 25 euroo ja on kyllä ollut helvetin kätevä.Rumpujen virittämiseen menee aikaa noin 10 minuuttia!!EI juuri koettele hermoja ja tosiaan uusi kalvo kannattaa vetää niin piukkaan kun uskaltaa ja antaa olla yön yli vähintää ja käydä välillä ehkä kiristämässä lisää,lopuksi tietty viritys.hehhttp://www.thomann.de/thoiw3_evans_ … umkey_stimmschluessel_prodinfo.html tommonenko? Miten tuo helpottaa sitten? En tajuu... I feel you glaring, WHY WON'T YOU STOP STARING? |
Kelju-k 23.01.2006 12:55:47 | |
---|
Jees pox,just tommonen.Meikäläistä se on ainakin helpottanut siten,että saan kaikki ruuvit samaan kireyteen heti kerralla.Se nopeuttaa myös eri virityksien kokeikua.Itellä on esim 14" tomissa powerstroke 3 ja evans ala.Ne kun vetäsee yläkalvon momentiin 6 ja alakalvo 5 niin hyvin jytisee.Makuaioita tietysti ja jokainen virittää tyylillään ja millä avaimella haluaa,henkilökohtaisesti en saisi rumpuja viritettyä tavallisella avaimella,mutta olen kait vähän reppana. |
Migo 23.01.2006 12:58:56 | |
---|
Jees pox,just tommonen.Meikäläistä se on ainakin helpottanut siten,että saan kaikki ruuvit samaan kireyteen heti kerralla.Se nopeuttaa myös eri virityksien kokeikua.Itellä on esim 14" tomissa powerstroke 3 ja evans ala.Ne kun vetäsee yläkalvon momentiin 6 ja alakalvo 5 niin hyvin jytisee.Makuaioita tietysti ja jokainen virittää tyylillään ja millä avaimella haluaa,henkilökohtaisesti en saisi rumpuja viritettyä tavallisella avaimella,mutta olen kait vähän reppana. Joo joo, että siinä on tommonen systeemi. I feel you glaring, WHY WON'T YOU STOP STARING? |
Kelju-k 23.01.2006 15:02:37 | |
---|
Jep suosittelen lämpimästi kokeilua helppoa ja nopeaa |
Ruutikallo 01.02.2006 21:35:03 | |
---|
Jep suosittelen lämpimästi kokeilua helppoa ja nopeaa Kokeilua kyllä. Tosin kalvot eivät ole vireessä. It´s the space between the notes.... |
moderndrummer88 03.02.2006 17:35:31 | |
---|
eli tämmönen tärkeä juttu tuli tuossa itelle mieleen: Yrittäkää löytää se ylä-ja alakalvon keskinäinen vire kohilleen ja siitä sitten kiristää tai löysää yhtä paljon molemmilta puolilta tarpeen mukaan. mod. huom. ei näin |
vapauskauppias 03.02.2006 23:04:08 | |
---|
eli tämmönen tärkeä juttu tuli tuossa itelle mieleen: Yrittäkää löytää se ylä-ja alakalvon keskinäinen vire kohilleen ja siitä sitten kiristää tai löysää yhtä paljon molemmilta puolilta tarpeen mukaan. Itse taas sanoisin, että muistakaa, ettei priimi ole ainoa intervalli. Itse viritän alakalvon lähes poikkeuksetta korkeammalle kuin lyöntikalvon. Yleensä intervalli vaihtelee suuresta sekunnista kvarttiin, mutta kannattaa kokeilla jopa suurempiakin intervalleja. Kokeilu ei tapa. |
Stereophile 04.02.2006 04:37:57 (muokattu 04.02.2006 04:39:57) | |
---|
anteeksi liian vahva humala... Kyllä nyt kelpaa... |
moderndrummer88 04.02.2006 14:12:59 | |
---|
Itse taas sanoisin, että muistakaa, ettei priimi ole ainoa intervalli. Itse viritän alakalvon lähes poikkeuksetta korkeammalle kuin lyöntikalvon. Yleensä intervalli vaihtelee suuresta sekunnista kvarttiin, mutta kannattaa kokeilla jopa suurempiakin intervalleja. Kokeilu ei tapa. en tarkoittanu nyt tällä sitä että niiden pitäisi olla samassa vireessä vaan että sitten kun niiden se hyvä suhde löytyy niin jos lähetään hakemaan korkeampaa tai matalampaa virettä niin samassa suhteessa molempia sitten mod. huom. ei näin |
moderndrummer88 04.02.2006 14:13:23 | |
---|
anteeksi liian vahva humala... eipäs peitellä mitään, sano sano mod. huom. ei näin |
grege 06.02.2006 13:45:11 | |
---|
Kaappien käätköistä löysin C.S. Batter kalvon ja päätin sitte laittaa sen virveliin ku alko coated ambassador olla jo valmis. Hieman skeptisenä lähdin projektiin, mutta tulos oli loistava. Nyt siitä (swingstar)virvelistä saa vähän erilaisiaki ääniä irti. Keskellä olevasta lätkästä lähtee napakka ja hieman töksähtävä(tykkään) saundi. Lätkän ulkopuolelle lyödessä saundi on paljon pehmeämpi ja tatsiki saman suuntanen. Kestävyydestä en tiiä vielä, mutta muuten kyllä pirun jees. |
Ruutikallo 06.02.2006 18:38:38 | |
---|
No niin, ikiskeptikko kun olen. Sain eilen eräältä lyömäsoitinharrastajalta lainaksi, hänen kovasti kehumiaan viritysapuvälineitä. Eli, Tama tension watchin ja Rhythm Techin torque keyn. Kuulemma niin hyvät soundit ja helpolla. Oma näkemyseni täysin päinvastainen muutaman tunnin ruuvailun jälkeen. Kummallakaan ei tee mitään. Saattaapa hyvinkin olla jokainen ruuvi juuri tarkasti samalla kirydellä tai kalvo juuri samassa kireydessä joka lugin kohtaa, mutta vire ei. Koitin useampaa eri kombinaatiota kalvojen välillä ja löysästä todella tiukkaan eikä yhtenäkään kertana ollut lugien keskinäinen vire kohdallaan. Että tällästä tällä kertaa. Eli, luota korviisi älä mittareihin. It´s the space between the notes.... |
ddrum54 07.02.2006 09:11:52 | |
---|
Että tällästä tällä kertaa. Eli, luota korviisi älä mittareihin. Niinpä niin. Jos noi kikottimet olis avain onneen, niin kyllä ne olis joka jannulla. 2`n 4 |
vapauskauppias 07.02.2006 12:55:19 | |
---|
Että tällästä tällä kertaa. Itse totesin saman asian tuossa noin vuosi-kaksi sitten. Pari kertaahan sitä kokeili, mutta vuoden päivät sen jälkeen pyöri nurkissa, kunnes myin eteenpäin. Korvatkaan eivät tosin vielä ole kovin harjaantuneet, mutta kyllä tämä tästä. Oli uskomattoman hienoa muuten huomata kitaristin kanssa soitellessani, että rumpujen viritys osui vielä oikeaan sävellajiin. Soitettiin mollipohjaista biisiä, ja tomien välinen intervalli oli lisäksi pieni terssi. Toimi muuten todella hyvin. Fillikohdissa osui vielä välillä minulla ja kitaristilla samat sävelet kohdikkain. Sain uuden näkökulman soittoon: pystyin ajattelemaan rumpujakin omalla tavallaan melodiasoittimena. Viritättekö te muuten rumpunne studiossa aina joihinkin tiettyihin (sävellajiin kuuluviin) säveliin? Sillähän voisi todennäköisesti saada aika hauskojakin juttuja tehtyä, jos esim jossain kohdassa tuplaisi jotain yksinkertaista melodiapätkää tomeilla. Kolmen tomin setillä voi soittaa ainakin Jänis istui maassa -biisin "hyppää pois, hyppää pois, hyppää pois" -kohdan, kun on virittänyt tomit duurikolmisointuun. Huomasin tuon kerran täysin vahingossa ja arvatkaapas, kuinka hauskaa oli soittaa sellaista pop/rock sooloa, kun heitin tuon Jänis istui maassa -melodian sinne soolon keskelle soittaen vielä 16-osa haamuja virveliin. Voisi olla yleisöllä hauskaa, kun jollain rokki keikalla rumpali mahdollisen lyhyen soolonsa aikana tykittää Jänis istui maassa -melodiaa. |
miän vain 07.02.2006 14:48:58 | |
---|
Viritättekö te muuten rumpunne studiossa aina joihinkin tiettyihin (sävellajiin kuuluviin) säveliin? Vois tuon tehdäkin, jos olisi joskus aikaa. Kun kaikki viisut eivät kuitenkaan ole samassa sävellajissa. Kuulostaa muuten harvinaisen tyhmältä, jos tomien sävelet eivät natsaa biisiin. Siksi ei viitsi normisoitossakaan pitää mitään tarkkaa virettä, mielummin jotain sieltä väliltä, että sopii kaikkeen. Riittävän monella tomilla on muuten kiva kelata walkin' bass -linjoja. Biittiä siihen päälle normaalisti, paitsi haitsun joutuu polkemaan jalalla. |
Y3J 11.02.2006 01:05:22 | |
---|
Vaihdoinpas tuossa uudet Coated Ambassadorit lyöntikalvoiksi tomeihin. Hyvin painelin ja löysät lähtivät pois. Tämän jälkeen laitoin vähäksi aikaa kireälle kalvot ja sitten jonkinlaiseen vireeseen. Tuo kymppinen tomi kuitenkin kuulostaa hirmuisen korkealta: jopa korkeammalta kuin virveli! Mitenköhän tuota saisi madallettua? Kuinka löysälle kalvon uskaltaa laittaa ennen kuin palikka uppoaa siitä läpi? Entä tuleeko alakalvojen olla tiukalla vai löysällä verrattuna lyöntikalvoihin? Aiemmin on tullut viriteltyä vähän sinne päin ilman laskematta montako kertaa pyörittelen avainta, mutta nyt ajattelin virittää huolella! Souda souda souda mattaku! |
Migo 11.02.2006 08:55:41 | |
---|
Vaihdoinpas tuossa uudet Coated Ambassadorit lyöntikalvoiksi tomeihin. Hyvin painelin ja löysät lähtivät pois. Tämän jälkeen laitoin vähäksi aikaa kireälle kalvot ja sitten jonkinlaiseen vireeseen. Tuo kymppinen tomi kuitenkin kuulostaa hirmuisen korkealta: jopa korkeammalta kuin virveli! Mitenköhän tuota saisi madallettua? Kuinka löysälle kalvon uskaltaa laittaa ennen kuin palikka uppoaa siitä läpi? Entä tuleeko alakalvojen olla tiukalla vai löysällä verrattuna lyöntikalvoihin? Aiemmin on tullut viriteltyä vähän sinne päin ilman laskematta montako kertaa pyörittelen avainta, mutta nyt ajattelin virittää huolella! Kokeiles tätä ddrum54 antamaa viritysvinkkiä, ainakin itselläni toimi. Kokeile laittaa resokalvo ensin sormitiukkuuteen ja sitten puoli kierrosta ja hienosäätö. Batterkalvo ensin sormitiukkuus ja sitten neljänneskierros ja hienosäätö. Tee hienosäätö korkeimman löytyvän äänen/puoli mukaan, jokainen tappi tarkasti samaan ääneen. Eiköhän se siitä herää. "Paikka jossa heavy sedät iskee miekkansa aina kiveen kun Puolalaisen taidejatsin ystävät antavat verbaalisen miekkansa heilua". -Resonance |
Niskamies 11.02.2006 11:35:20 | |
---|
Aiemmin on tullut viriteltyä vähän sinne päin ilman laskematta montako kertaa pyörittelen avainta, mutta nyt ajattelin virittää huolella! Kokeile ensiksi kiristää viritysruuvit niin kireälle kun saat sormivoimin, ja sitten puoli kierrosta ylä- ja alakalvoihin. Sitten hienovire kondikseen. Itse tykkään pitää alakalvoa karvan verran kireämmällä kun yläkalvoa. More is more. |
Sa(n)kari 11.02.2006 18:59:35 | |
---|
Kokeile ensiksi kiristää viritysruuvit niin kireälle kun saat sormivoimin, ja sitten puoli kierrosta ylä- ja alakalvoihin. Sitten hienovire kondikseen. Itse tykkään pitää alakalvoa karvan verran kireämmällä kun yläkalvoa. Itse tänään virittelin tuolla systeemillä, aloitin 14" :sta, ja se soikin todella nätisti. Sitten 12" oli kans vielä ihan ok, mutta 10" menee kyllä todella kireälle. Tiedä sitten johtuuko siitä että tomit on ns. accel-size, eli aika matalat. Mutta toisaalta mulla on vielä tehdaskalvoilla kaikki. Simpson, eh? |
Ze Kink 14.02.2006 18:31:46 | |
---|
Menin vaihtamaan Acroliteeni Amabassadorin kun en oikein digannut Diplomatista. Nyt en saa virppaa mitenkään soimaan yhtä mielekkäästi kuin tuolla Diplomatilla, ja se johtuu ihan varmasti vireestä. Jelppikää! WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani |