Aihe: Rumpukapulat
1 2 3 4 59 10 11 12 13
Bullitt
14.03.2016 17:15:26
hollmi-5: Yleensä kapuloissa on lakka tai maali pinnassa. Lakka ja maali voi olla kiiltävää, puolihimmeää tai himmeää. On myös puupinnalle jätettyjä kapuloita. Myös Regal Tipilla on But Naked-kepit ilman pintakäsittelyä.

Toki kaikenlaista varmasti löytyy kun tarpeeksi kaivelee, mutta onko kellään mitään tarkempaa faktatietoa siitä, kuinka tunnetummat merkit pinnoittavat volyymimallejaan ja onko näissä eroja valmistajakohtaisesti? Millainen pintakäsittely on esimerkiksi Vic Firthin perus hickorisissa 5A-kapuloissa ja miten tämä eroaa esimerkiksi Pro Markin vastaavista? Koskaan en ole itse huomannut, että samoja peruskapuloita tarjottaisiin muuten samanlaisina mutta vain erilaisilla pintakäsittelyillä. Mahtaakohan moisia vaihtoehtoja monilla valmistajilla olla?
Jorma mulahti.
markkuliini
15.03.2016 01:48:25

hollmi-5: Yleensä kapuloissa on lakka tai maali pinnassa. Lakka ja maali voi olla kiiltävää, puolihimmeää tai himmeää. On myös puupinnalle jätettyjä kapuloita. Myös Regal Tipilla on But Naked-kepit ilman pintakäsittelyä.

Regal Tipeissa taitaa kapulan sorvauksen jälkeen jäävä reikä olla muovitapilla täytetty?

Mä taas luulen että siinä on lakkauksen aikana pitempi tikku kiinni jotta ne voi upottaa kapulan helposti kertadippauksella lakkaan. Sitten tikku katkaistaan, ja sen pää hiotaan sileäksi. Mutta en ole 100-varma.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
hollmi-5
15.03.2016 07:01:04
markkuliini: Mä taas luulen että siinä on lakkauksen aikana pitempi tikku kiinni jotta ne voi upottaa kapulan helposti kertadippauksella lakkaan. Sitten tikku katkaistaan, ja sen pää hiotaan sileäksi. Mutta en ole 100-varma.

Nyt olisi helppo, jos olisi käsittelemättömät Regalit, homma tarkistaa. Jos tikku puuttuu, niin lakkausta varten se olisi.
Soundit, piuhat ja kajarit.
House Band
15.03.2016 08:50:01 (muokattu 15.03.2016 09:00:38)
Tässä pari versiota.
Lienee jokaisella tehtaalla omansa.

https://m.youtube.com/watch?v=3nJ4aHOrwW8

https://m.youtube.com/watch?v=PVXSWT8W19w
Soundi painaa,mutta haitari vain painaa.
Epämuusikko
15.03.2016 11:18:48
Oonko yksin foliohattuilussani, vai ootteko vanhemmat jäärät panneet merkille Vic Firthin normikeppien pinnan pientä muutosta nimenomaan pinnoitteen (ei puun laadun, vaikka sitäkin puun syyn näkymisten perusteella lienee tapahtunut, mutta ei siitä tässä yhteydessä sen enempää) suhteen? Joko oma otteeni on löystynyt entisestään, mikä on jees, tai sitten vaan pysyvät vaikeammin kourassa.

Asiahan ei sinänsä minulle kuulu, koska Vic Firthin peruskepeillä ei kyllä tuu nykyään juurikaan vedeltyä, enkä oo siirtymässä esim. Regal Tipeihin, joissa sitä lakkaa tuntuu piisaavan litratolkulla.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
majuku
15.03.2016 12:00:27
markkuliini: Mä taas luulen että siinä on lakkauksen aikana pitempi tikku kiinni jotta ne voi upottaa kapulan helposti kertadippauksella lakkaan. Sitten tikku katkaistaan, ja sen pää hiotaan sileäksi. Mutta en ole 100-varma.

Mulla ei ole Regal Tippejä ollut aikoihin koska se lakka on omiin käsiin niin liukas, onko niissä toinen pää sen näköinen että on katkaistu lakkauksen jälkeen?
Tässä videolla näkee miten VF dippaa omat keppinsä:

https://www.youtube.com/watch?v=oHVIM37yQxU

Joskus kauan aikaa sitten sai kapuloiden mukana VHS videon jossa oli Vic Firthin factory tour ja Dom Famularo soitti hiukan komppia, en sitä muistanut ennen kuin näin tuon vahausrummun, ihan samalta näyttää tehdas vieläkin :)
markkuliini
15.03.2016 12:29:52

hollmi-5: Nyt olisi helppo, jos olisi käsittelemättömät Regalit, homma tarkistaa. Jos tikku puuttuu, niin lakkausta varten se olisi.

Toisaalta taas ei. Käsittelemättömissä on myöskin tuo tikunjämä, mutta koska siitä on tullut niin vahva tunnus Regalille, niin tokii se laitetaan kaikkiin kapuloihin.

Aika paljon jengi puhui netissä siitä että se on lakkausta varten, kun tsekkasin, mutta en tiedä oliko kellään sellaista tietoa että olis paikan päällä nähnyt.
markkuliini
15.03.2016 12:33:22

majuku: Mulla ei ole Regal Tippejä ollut aikoihin koska se lakka on omiin käsiin niin liukas, onko niissä toinen pää sen näköinen että on katkaistu lakkauksen jälkeen?
Tässä videolla näkee miten VF dippaa omat keppinsä:

https://www.youtube.com/watch?v=oHVIM37yQxU

Joskus kauan aikaa sitten sai kapuloiden mukana VHS videon jossa oli Vic Firthin factory tour ja Dom Famularo soitti hiukan komppia, en sitä muistanut ennen kuin näin tuon vahausrummun, ihan samalta näyttää tehdas vieläkin :)

Se katkaistu pää ei tunnu lakan alta, ja mietin tuota itsekin. Mutta tuntuis mulle loogiselta että ensin dipataan lähes koko kapula sen tikun avulla, annetaan kuivua, katkaistaan tikku ja sitten dipataan vielä buttend lakkaan.
markkuliini
15.03.2016 12:50:24

Epämuusikko:
Asiahan ei sinänsä minulle kuulu, koska Vic Firthin peruskepeillä ei kyllä tuu nykyään juurikaan vedeltyä, enkä oo siirtymässä esim. Regal Tipeihin, joissa sitä lakkaa tuntuu piisaavan litratolkulla.

Tuo lakka jakaa mielipiteet ja olen huomannut selkeän patternin. Yleensä on mennyt niin, että niillä rumpaleilla joilla hikoilee kämmenet, lakattu kapula tulee hikoilun myötä liukkaaksi, ja se ei tietenkään ole hyvä. Kun taas niillä rumpaleilla joilla kämmenet ei hikoile (esim minä) tuo "litratolkkuinen" lakka luo juuri sopivan pienen kitkan joka auttaa kapulaa pysymään kädessä luisumatta. Olen kokeillut silloin tällöin lakkaamattomia, mutta jotenkin muuten viimeisteltyjä kapuloita, ihan mielenkiinnosta miltä ne tuntuu, ja mulla väsyy käsi niillä tosi nopeasti kun joudun puristamaan enemmän. Siis pystyn soittamaan tyyliin 5 min ja sen jälkeen käsi meinaa krampata.

Etenkin kuivakätisiä suosittelen testaamaan Regaleita, voitte ylättyä todella iloisesti miten hyvin ne auttaa siinä että kapula pysyy kädessä. Ja erittäin iso plussa on se että lakka lisää kestävyyttä, etenkin tipissä. Mulla on nyt rundilla kestävyystesti menossa yhden kapulan kanssa, se kun on kivasti ohentunut kaulasta haitsunreunaan lyödessä joten sillä on kiva soittaa nopeat kompit jos ja kun kädet on vähän väsyneet. Sillä on soitettu jo varmaan jo ainakin 20 h, sen kaulasta oon jäljellä enää varmaan puolet alkuperäisestä. MUTTA tippi on täysin ehjä edelleen. :-D
Bullitt
15.03.2016 13:36:24
Itselläni nimenomaan kämmenet hikoilee soittaessa ja Regal Tipit tuntuvat lakkoineen suorastaan vastenmielisiltä, joten siinä mielessä ihan järkeenkäypää päättelyä. Tosin ainakin kokeilemani Regalit tuntuvat myös suorastaan kummallisen kovilta, Vic Firtheissä on enemmän jotain "letkeyttä" joka passaa paremmin omaan kouraan.

Tuota vain täytyy ihmetellä, kun jotkut soittavat todella kuuluneilla kapuloilla ihan huvikseen. Itse olen huomannut, että kuluneet tai muuten vain paljon soitetut kapulat antavat selkeästi erilaisen vasteen uuteen kapulaan verrattuna, vaikkei vanha kapula olisi varsinaisesti edes hajalla.
Jorma mulahti.
markkuliini
15.03.2016 19:48:17

Bullitt: Itselläni nimenomaan kämmenet hikoilee soittaessa ja Regal Tipit tuntuvat lakkoineen suorastaan vastenmielisiltä, joten siinä mielessä ihan järkeenkäypää päättelyä. Tosin ainakin kokeilemani Regalit tuntuvat myös suorastaan kummallisen kovilta, Vic Firtheissä on enemmän jotain "letkeyttä" joka passaa paremmin omaan kouraan.

Tuota vain täytyy ihmetellä, kun jotkut soittavat todella kuuluneilla kapuloilla ihan huvikseen. Itse olen huomannut, että kuluneet tai muuten vain paljon soitetut kapulat antavat selkeästi erilaisen vasteen uuteen kapulaan verrattuna, vaikkei vanha kapula olisi varsinaisesti edes hajalla.

Mäkin yleensä suosin kuulumatonta, mutta ainakin tän kevään rundeilla (6 keikkaa viikossa kuukausi putkeen, keikan pituus 2,5 h), on pitänyt alkaa ottamaan nopeampiin tikutus-biiseihin kulunut ja kevyt kapula oikeaan käteen jotta säästäis energiaa. Esim.setin toka biisi on 190 tempossa menevä beat. :-D
Monillahan häiritsee vaihtaa kapulan painoa biisien välissä, mutta noilla keikoilla mulla on monissa biiseissä oikeassa kädessä LP:n jingle stick, joka on todella etupainoinen ja raskas soittaa, joten siitä kun palaa kapulaan niin keppi kuin keppi tuntuu jokatapauksessa hammastikuilta. Toki tipin pitää olla kuluneesta kapuloissa ehjä, mutta
kincy
17.03.2016 22:21:06 (muokattu 17.03.2016 22:24:16)

Markkuliini: Toki tipin pitää olla kuluneesta kapuloissa ehjä, mutta

Tämä! Mikään ei ole rummutuksessa yhtä perseestä kun rikkonaiset tipit.

Ite tykkään Pro Markin 5A kapuloista mutta niissä muuttuu tatsi aika paljon kun vähänkin kuluvat. Eli mahdollisimman uusilla kapuloilla mennään täälläkin. Tuota perus 5A mallia näyttää saavan myös natural-pinnalla ja meinaankin tilata kokeeksi niitä seuraavaksi.

Onko kukaan kokeillut Pro Markin Chris Adler Signatureja? Spekseiltään kiinnostavat, ei niinkään rumpali itse puhumattakaan edustamastaan yhtyeestä.
Kailis
18.03.2016 05:04:53

5A. Ah. Treeneissa voi olla 2B.
JuhaHo: Lienen sokea, mutta en näe linkkiä missään.
ultra
18.03.2016 07:21:48
On muuten todella perseesta, etta Pro-Markin 5A muuttui hiukan kun lafka siirtyi D'Addariolle. Keppi on just sopivan ikavasti enemman etupainoinen, kuin se vanha. Vanha oli aivan taydellinen.
I'm a gooner
LumPus
18.03.2016 12:48:45
hollmi-5: Nyt olisi helppo, jos olisi käsittelemättömät Regalit, homma tarkistaa. Jos tikku puuttuu, niin lakkausta varten se olisi.

*köh*
Tuossahan niitä on jokunen kym...sata vieressä. Kaikissa niissä on se täplä. Voisi siis olettaa että kaikki kapulat aloittavat elämänsä saman prosessin kautta ja osa lakataan, osa ei. Kustannustehokkaampaa luulisi moisen olevan.
Seuraa faktaa: se täplä on siis mustaa puuta, joka on porattu noin sentin tai vajaan syvyyteen sinne kapulan sisään.
Toisten tietojen mukaan kyseessä on lakkausprosessiin liittyvä tikku josta kapulaa riiputetaan ja toisten tietojen mukaan kyseessä on sorvausprosessissa tulevan reijän täyttö.

Tehdäänpä niin että kysyn oikean vastauksen tehtaalta ja arvuuttelu voi loppua.
hollmi-5
18.03.2016 16:19:06
LumPus: *köh*

Tehdäänpä niin että kysyn oikean vastauksen tehtaalta ja arvuuttelu voi loppua.

Nyt villit veikkaukset ja panokset sisään ;)
Soundit, piuhat ja kajarit.
kincy
19.03.2016 12:17:50

hollmi-5: Nyt villit veikkaukset ja panokset sisään ;)

Oma veikkaus: Halutaan erottua vaan muista. Esmes kapulapussista löytää helposti Regal Tipin kapulat.
statistiÖ
27.03.2016 22:36:10

Ompas vinha tunne, kun loppuu kapula kesken kätösessä lyödessä. Kun huomaa pitelevänsä parilla sormella perästä, kohta lentää. Ensin loppui Ideaalit kesken, ne onkin töpöt, mutta nyt oli toisiksi pisimmät pulikat, niin hieman samaa fiilistä. Koen että tämä on vain positiivinen tapahtuma, pääsy uudelle tasolle.
Swingit ei tosin vielä ole loppuneet kesken.
Josko sitä lauantaina Lahden Rumpuun katsomaan, mitkä lie ne seuraavat karahkat on. Tai näen tietysti tuolta Komppisorvaamon mainiosta taulukostakin.
¤ jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ olennainen ¤ sidonnainen ¤ moninainen ¤ ihanainen ¤
Kefiiri
28.03.2016 21:00:51
hollmi-5: Nyt villit veikkaukset ja panokset sisään ;)

Kyllä ne täplät liittyvät roikottamiseen. Jos kyse olisi vaan merkkauksesta tai sorvauksesta, reikä olisi vähemmän syvä.
En ole musiikin asiantuntija.
LumPus
31.03.2016 13:23:37
RegalTipin mustan täplän totuus seuraa tässä:

"This is the most asked question that we get at Regal Tip. There are all kinds of theories out there, such as a piece of lead that runs through the stick, a weight at the back of the stick for balance, etc.

Well, the black dot is actually the result of Regal Tips unique three step PEF finish. The final step involves coating the stick with a special lacquer that was developed for us and designed to get slightly tacky as your hand heats up to create a great gripping finish. Unlike many companies that tumble finish, we designed and built a lacquering machine that would dip the sticks, giving them a flash coating of our lacquer. In order to dip the sticks, we needed some kind of hanger on the butt end of the stick that the lacquering machine could grip. So prior to going through the lacquering process we insert short rod of polypropylene into the end of the stick. After the stick is lacquered and dried, the rod is cut off, leaving a black dot. Over the years this black dot has become an identifier for Regal Tip sticks.

So theres the real story behind the black dot mystery."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)