![]() 06.07.2005 12:06:01 | |
---|---|
Tottakai mediummiehet heittää plussaa, kun joku tukee heidän filosofiaa keskinkertaisuuden paremmuudesta. Mitvit? Onneksi pysähdyin ajattelemaan ennenkuin päätin postata mitään. Hollmi on oikeassa. Hollmi on myös väärässä. Rumpusettejä tehdään moneen hintaluokkaan. Keskitason seteillä saa parhaimmillaan aikaan todella hyvää jälkeä. Pro-osasto menee sitten vielä pidemmälle ja laatu on sen mukaista. Argh. Yritä nyt selittää tällaistakin asiaa ilman että kukaan vetää pussin herneenpalkoja nekkuun. Keskinkertaisuus ei ole paremmuutta, se on keskinkertaisuutta. Mutta se voi olla jollekulle riittävää. Jotkut taas vaativat parasta mahdollista ja ovat myös valmiit ja kykenevät maksamaan siitä. Se vastine rahoilleen on pitemmän päälle omien korvien välissä. Tätä voi varmaankin verrata mihin tahansa muuhunkin tavaraan/hyödykkeeseen. Autot tulee ekana mieleen. Kyllä se Rolls-Royce on sitä omaa luokkaansa, mutta kyllä mä ajelen ihan mielelläni Opelilla. Rolls-Royce-miehet vaan kattoo pitkin nenänvarttaan kun halpiksella ajelen, mutta eipä jaksa napata. Perille sillä pääsee, ja on siinä jotain mukavuuksiakin. Hinta ei ole edes samalta planeetalta. High-endiä siis tehdään ja ostetaan koska halutaan parasta mahdollista. Loogista, eikö? Joillekin se paras mahdollinen ei vain ole realistinen vaihtoehto, tai sitten tyytyvät vähän huonompaan koska se ajaa asiansa. High-end kaman hankkiminen on itselläkin joskus tähtäimenssä, mutta yritän välttää kuin ruttoa sitä tautia, mikä ilmenee kun on parasta mitä rahalla saa: ylpeyttä. Ylpeä omista kamoistaan saa ja pitää olla, niitä saa ja pitää kehua, mutta vittumainen tai jopa vihamielinen suhtautuminen "mopoilijoihin" on kyllä sellaista mikä keittää yli. Kyvyttömyys asettua toisen soittajan rooliin ja ajatella, mikä hänelle on riittävää ja mikä ajaa asian on vissiin osalle mahdotonta. Realistisen tiedon välittäminen on hyvä, ylhältä päin saneleminen paha. Tiivistys: High-end on high-end, mutta joskus "vain" keskitason kamat hoitavat homman kiitettävästi. Jos ei kestä sitä, että jollekin riittää keskitason setti, olkoon se jokaisen henkilökohtainen helvettinsä. while(true) {metal.play(örörör);} | |
![]() 06.07.2005 12:24:54 | |
Tiivistys: High-end on high-end, mutta joskus "vain" keskitason kamat hoitavat homman kiitettävästi. Jos ei kestä sitä, että jollekin riittää keskitason setti, olkoon se jokaisen henkilökohtainen helvettinsä. Asiaa puhut, plussan sait. Omasta mielestäni rumpujen soitto ei ole sen enempää välineurheilua kuin minkään muunkaan instrumentin soitto, mutta nettifoorumilla on paljon helpompaa keskustella pöntöistä, pelleistä, ständeistä ja kaikesta muusta tavarasta kuin soittamisesta. Itse myös aloittelevampana rumpalina koen, ettei minulla olisi mitään annettavaa soittamista koskeviin keskusteluihin, ja käynkin niitä mielummin vain suunnilleen omantasoisieni soittajien kanssa. Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla. | |
![]() 06.07.2005 12:34:52 | |
Hhm tuota miun mielestä Wuhanin kiinat on parasta mitä markkinoilta saa. Hi-and, meedium vai halpis ? Mitä helvetin merkitystä ? www.officialsear.com | |
![]() 06.07.2005 12:35:16 (muokattu 06.07.2005 12:35:39) | |
Tottakai mediummiehet heittää plussaa, kun joku tukee heidän filosofiaa keskinkertaisuuden paremmuudesta. Onneksi nykyään sentään on tätä medium osastoa. Ennen kun ei saanut kun prota tai paskaa. Kaikilla vaan ei ole varaa ostaa pro tason kamaa ja semi-pro ostasto sentään pitää mielenkiintoa yllä toisin kun jotkut new sonnat ja roadit..... Sitä en ymmärrä miksi jollain on tarve mollata semi pro kamoja kuin se olisi elämän työ. Ja kyllä toi kamoista jauhaminen on myös ihan rakentavaa, kun vain pysytään asiallisella tasolla. Taannoin oli todella hyvä keskustelu ns mopo seteistä, kunnes joku alkoi valittamaan jo siitäkin että keskustelu oli liian tasokas, haloo....... Minä tiedän - siis pelkään ! | |
![]() 06.07.2005 14:41:37 | |
Hhm tuota miun mielestä Wuhanin kiinat on parasta mitä markkinoilta saa. Hi-and, meedium vai halpis ? Mitä helvetin merkitystä ? Tässä taas yksi pointti. Jos halvempi kuulostaa kallista paremmalta ihan oikeasti niin miksi ostaa kalliimpi. Korvalla kuulee mikä on omasta mielestä parasta. Joskus peltejä pitäisi testailla silmät kiinni kaupassa. Äkkiä se kalliimpi kuulostaa paremmalta kun aivot vääntävät asiat niin. Tällaista tänään, huomenna jotain muuta.
[Kuva setistä profiilissa] | |
![]() 06.07.2005 15:20:45 | |
Tässä taas yksi pointti. Jos halvempi kuulostaa kallista paremmalta ihan oikeasti niin miksi ostaa kalliimpi. Korvalla kuulee mikä on omasta mielestä parasta. Joskus peltejä pitäisi testailla silmät kiinni kaupassa. Äkkiä se kalliimpi kuulostaa paremmalta kun aivot vääntävät asiat niin. Näinpä justiinsa. Joskus kun ekan setin hommasin ja pellejä halusi lisää ja parempia, automaattisesti lähdin testailemaan ja tutkimaan parasta eli kalleinta. Nyt kun monet pellit on vaihtu toisiin, on peltikattaus huomattavasti ns. halvempi kun olen etsinyt nimenomaan parasta SOUNDIA. Sellaista joka sopii soittamaani musiikkiin, muihin pelteihin ja omiin mieltymyksiini parhaiten. Toki, kalleitahan nämäkin pellit ovat olleet, mutta ei automaattisesti sitä kaikkein kalleinta. Ei silti ole löytynyt mitään ihan halpistavaraa, jonka olisin välttämättä halunnut ostaa. Sinäänsä se on sääli, säätäisinpä aika paljon rahaa;D www.officialsear.com | |
![]() 06.07.2005 16:01:53 | |
Taannoin oli todella hyvä keskustelu ns mopo seteistä, kunnes joku alkoi valittamaan jo siitäkin että keskustelu oli liian tasokas, haloo....... Taisin olla minä, ja se oli ironinen kommentti muropaketin yleisestä keskustelun tasosta, joka usein on luokkaa: "ossta pearlrl se on PARASS!!!" Tuo ko. threadi oli vaan niin hyvätasoinen ja mukavaa luettavaa, että piti pistää pikku vitsi. Tämä threadi on myös tosi asiallinen. Mielestäni ei ole oikeata tapaa suhtautua rummuttamiseen. Sellaista puritaanisuutta, että kaikki henkilöt m.netissä keskustelisivat soittotekniikasta, reenaamisesta ja soittofiiliksistä, ei tule ikinä olemaan. Varmasti taitavat rumpalit näistä voivatkin keskustella loputtomiin. Mutta aloitteleville rumpaleille (joilla ei ole vielä kovin paljon soittotaitoa) on vaan niin paljon helpompi keskustella kamoista ja setistä. Itsekin muistan, että on vähän hankala keskustella soittotekniikasta tai fiiliksistä, kun ei ole soittotekniikkaa, ikinä ei ole vielä keikkaillut, ja hyvä kun tietää mitä hi-hat tarkoittaa. Jos tämä kamoista keskusteleminen motivoi aloittelijaa jatkamaan rumpujen soittoa, sehän on positiivista. Hienosta pro-tason setistä unelmoiminen pitää kiinni hyvässä harrastuksessa. Ehkä myöhemmin näillekkin kama-keskustelijoillekin selviää tekniikan ja fiilisten salat. Itselle ne on ihan vähäsen vasta aukeamassa. Silti on mukava keskustella rumpalikavereden kanssa kamoista ja seteistä, niistä kun on helppo keskustella smalltalkkia keikkapaikalla kahvin ääressä. Soittotekniikka kun on vähän "henkilökohtainen" juttu. Minun mielestä on ihan sama, onko huonolla rumpalilla hyvät kamat tai hyvällä huonot. Rumpalit yleisössä on oma lukunsa, ja he tuijottavat vain rumpalia ja muistavat piikitellä kaikista pikkuasioista. Mutta normaalille kuuntelijalle vain hänelle välittynyt kokonaisuus ratkaisee. Jos huono rumpali saa soittonsa kuulostamaan hieman paremmalta hyvillä rummuilla, minusta se on ihan ok. Jos taas hyvä rumpali saa paskan setin kuulostamaan taivaalliselta, sekin on ok. Jos taas hyvä rumpali soittaa huippurummuilla, sehän kuulostaa moninkertaisesti huipulta. Eli antaa kaikkien rumpujen ja rumpalien soida, eihän ole väärää tapaa. Yleisö ei välttämättä tajua, mikä osa soitosta johtuu rummuista, ja mikä kapulakäden tatsista. Itse juuri nyt pohdiskeleen pääni sisällä vaikeaa kysymystä. Sain mukavan kesätyöpaikan, jossa tienatuilla rahoilla voisin ostaa uuden hienon rumpusetin. Mutta en tiedä kehtaanko sitä tehdä, sillä taidoiltani olen keskiluokkaa, peruskompit sujuu tivakasti, juuri muuta kikkailua en osaa. Eli jos ostan hienon setin, minut leimataan kamoillani brassailevaksi huonoksi rumpaliksi. Jos taas soittaisin rikkinäisellä moposetillä, keskiluokkaisilla taidoillani, minut leimattaisiin katu-uskottavaksi rokkariksi. Mielenkiintoinen kysymys eikö? Jatkamme keskustelua, tätä threadia mie seuraan innolla. | |
![]() 06.07.2005 16:12:40 | |
Minun mielestä on ihan sama, onko huonolla rumpalilla hyvät kamat tai hyvällä huonot --- Jos huono rumpali saa soittonsa kuulostamaan hieman paremmalta hyvillä rummuilla, minusta se on ihan ok. Jos taas hyvä rumpali saa paskan setin kuulostamaan taivaalliselta, sekin on ok. Jos taas hyvä rumpali soittaa huippurummuilla, sehän kuulostaa moninkertaisesti huipulta. Eli antaa kaikkien rumpujen ja rumpalien soida, eihän ole väärää tapaa. Ei se nyt ihan näinkään mene. Hyvän rumpalin tärkein tunnusmerkki on se, että hänellä on hyvä saundi. Eipä ole vielä kohdalleni sattunut hyvää rumpalia, joka vetää vain ja ainoastaan paskoilla seteillä ja kuulostaa taivaalliselta. Tietysti hyvä saundi lähtee hyvästä tekniikasta. Mutta jos lyönnin laatu on parempi kuin rummun vaste, niin nopeasti rumpali lähtee soitinkaupoille. Olen nähnyt riittävän läheltä monien nuorten ja lahjakkaiden ja tulevien ammattimuusikoiden lykkäävänsä halpiksensa hanuriin ja menevän Mikkelin Jormalle kylään. Kaikki sinne lähettämäni petterit ovat tulleet amerikkalaisten klassikkosettien kanssa ulos. Johan on alkanut kavereille keikkaa lykkäämään kahta kauheammin! | |
![]() 06.07.2005 16:23:49 | |
Mutta jos lyönnin laatu on parempi kuin rummun vaste, niin nopeasti rumpali lähtee soitinkaupoille. Olen nähnyt riittävän läheltä monien nuorten ja lahjakkaiden ja tulevien ammattimuusikoiden lykkäävänsä halpiksensa hanuriin ja menevän Mikkelin Jormalle kylään. Kaikki sinne lähettämäni petterit ovat tulleet amerikkalaisten klassikkosettien kanssa ulos. Johan on alkanut kavereille keikkaa lykkäämään kahta kauheammin! Eikö nyt kyse ole tässä ainakin hetkon aikaa ollut tästä "Tottakai mediummiehet heittää plussaa, kun joku tukee heidän filosofiaa keskinkertaisuuden paremmuudesta." -heitosta ja siitä alkaneesta "pro vs. kestitaso" taistelusta. Tai Rolls Royce vs. Nissan/Mazda/Opel. Meinaanpa vaan, että kyllähän halpikset on aivan eri asia kun paria astetta paremmat (parempaa) keskitasoa olevat vähintään tuplasti kalliimmat rummut. Minun on ainakin vaikea uskoa että nämä tulevat ammattimuusikot olisivat paljoakaan enempää keikkaa saanut pelkästään rumpuja vaihtamalla, jos lähtötilanteessa olisi ollut esm. 1200+ euron kannut. Niin, jos pointtisi meni ohi multa, sori, olen väsyny. | |
![]() 06.07.2005 16:46:46 | |
Meinaanpa vaan, että kyllähän halpikset on aivan eri asia kun paria astetta paremmat (parempaa) keskitasoa olevat vähintään tuplasti kalliimmat rummut. Itselläni oli 80-luvun lopulla keskitason Tama Rockstar-Pro -setti, koska Benantellakin oli sellainen. Muutaman vuoden päästä yksinkertaisesti korva ajoi setin ohi. Kyllähän keskitason setit ajavat aikansa asiaansa. Mutta harvemmin olen törmännyt keskitason settiin, jossa on hyvä dynamiikka ja kaunis ääni. Ai niin. Yksi oppilastani vaihtoi Yamahan Maple Customit ja toinen Pearlin Masters Customit pyöreän pätsin Gretscheihin, joten myös kallis rumpu voi olla "luonteeltaan halpis". Pitäkää varanne ostaessanne eri merkkien lippulaivasettejä, sillä samalla hinnalla saa lähes elämää suurempaa. | |
![]() 06.07.2005 16:50:22 | |
Toisaalta, rumpalin pitää "ansaita" lupa välineurheilemiseen. Eli onhan se kornia, jos vasta aloittanut rumpali vetää vaikka upouudella omalla koivusetillä. On hyvä aloittaa rumpujensoitto paskalla tai keskinkertaisella setillä, koska silloin saa vertailupohjaa, mikä on hyvä setti. Kun on soittanut useita vuosia ja tekniikkakin on kehittynyt, rumpali tavallaan ansaitsee taitojansa vastaavan setin. Tähän voisi taas pistää autovertauksen, ne toimii aina. Itse kun sain ajokortin, eka autoni oli vm. 87 Hiace, joka minulla vielä 22-vuotiaanakin on. Kun on ajanut neljä vuotta paskalla Hiacella, tiedän mikä on paska auto. Kun kerran pääsin vm.98 Ducatolla ajelemaan, oli se yhtä juhlaa. Vaikka sekin on ajotuntumaltaan varmasti keskinkertainen. Kontrasti Hiaceen oli vaan niin suuri. Jos juuri ajokortin saanut saa ajopelikseen esim. uudehkon amg-mersun, (näitäkin on nähty) vääristyy hänen maailmankuvansa varmasti. Eihän tällaista kuskia saa Hiacen rattiin kirveelläkään, koska se tuntuu niin huonolta autolta. Kaikki nämä autovertaukset voi kääntää rummuille. On hyvä tietää, millaiset on huonot rummut, niin osaa arvostaa hyviä rumpuja. Pitkään kärsivällisesti huonoja rumpuja soittanut todella arvostaa, jos hän ostaa omilla rahoilla tienatut Stage Customit vaikkapa. Mutta jos on aina soittanut Pearlin Mastersseilla tai Starclassiceilla, saattaa huomaamattaan ylpistyä. Tai no, mikäs minä olen puhumaan. Oman settini taso on monta kertaa kovempi kuin soittotaitoni :) | |
![]() 06.07.2005 16:54:50 | |
Pitäkää varanne ostaessanne eri merkkien lippulaivasettejä, sillä samalla hinnalla saa lähes elämää suurempaa. Jooh, mut myös tota elämää suurempaa etsiessä voi kosahtaa hommat aika äkisti jos ei tiedä mitä tekee. Kun aikoinaan ostin Taman SC maplet niin tiesinpä ainakin mitä sain. Nykyään kun on tietotaitoa asiasta ja ystäväpiiriä joka tietää vielä enemmän niin sitä jo kehtaa lähteä markkinoille. Vielä kun ois sitä pätäkkää... | |
![]() 06.07.2005 17:06:49 (muokattu 06.07.2005 17:43:14) | |
Itselläni oli 80-luvun lopulla keskitason Tama Rockstar-Pro -setti, koska Benantellakin oli sellainen. Muutaman vuoden päästä yksinkertaisesti korva ajoi setin ohi. Kyllähän keskitason setit ajavat aikansa asiaansa. Mutta harvemmin olen törmännyt keskitason settiin, jossa on hyvä dynamiikka ja kaunis ääni Minullakin oli Rockstar Prot. Ei niillä mitään tehnyt, vaikka oikein pro-etuliitettä ja periaattessa hyvää speksiä niihin liitettiin. Nyt jo jotkut pitävät niitä melkein vintagena. Onhan ne made in Japan... Jos oikein tiukkaa olisi, niin ostaisin yhden hyvän käikäleen kerrallaan. Ensin hyvän virvelin, sitten hyvän haitsuparin, ja muut symbaalit yhden kerrallaan. Viimeiseksi sitten hyvät pannut muun kattauksen kaveriksi. Nykyään rummut ovat halpoja, kun vertaa aikaan, jolloin itse olin aloittelija. Ja kyllä silloinkin oli mediumia. Esimerkiksi Taman Royalstarit ja Yamahan keskihintaista. Ja taas jauhetaan kamoista... Mika Hollström | |
![]() 06.07.2005 20:41:20 | |
Ja taas jauhetaan kamoista... :) | |
![]() 06.07.2005 21:24:27 | |
Ja taas jauhetaan kamoista... Ei, en soita kamoissa. Minä tiedän - siis pelkään ! | |
![]() 06.07.2005 22:01:13 | |
Hiano! Näinpä! Ja se mikä on myös hauska huomata, on että rumpalit joilla on se "oma touchi/soundi", kuulostavat aina itseltään ja samalta, riippumatta siitä soittavatko hackmannin mehumaijoilla vai noble&cooley:lla. | |
![]() 06.07.2005 22:10:37 | |
kun oli nenäni edessä pellejä ostaessani pari staggia, ja meinlin classicseja, ja osui todella kämäset staggit, ni pääsyin siis ostamaan classicseja. liikaa ehkä kihisee yläpäät, mutta kuitenkin vallan mainiot pellet! multaan pitäis heittää vähäks aikaa. Rummut ja niiden soitto on taidetta. | |
![]() 06.07.2005 22:22:47 | |
Nuo Classicsit ovat kyllä aivan kauheita. Olen pahoillani, mutta olet yksinkertaisesti väärässä. :P | |
![]() 06.07.2005 23:40:28 | |
Nuo Classicsit ovat kyllä aivan kauheita. Olen pahoillani, mutta olet yksinkertaisesti väärässä. :P se riippuu ihan näkökulmasta. noi crashit kuulostaa ihan kamalilta, mutta toi china on ihan jees. jossain vaiheessa kun rahaa tulee, mä alan panostamaan istanbulin pelteihin. rakastuin niihin ku kävin testaamas.. :P Rummut ja niiden soitto on taidetta. | |
![]() 07.07.2005 00:14:41 | |
Sitten moni luulee, että nykyiset semipro-rummut ja symbaalit ovat yhtä hyviä, kuin jonkun vuoden ikäiset pro-rummut. Tai sitten joitakin kiinnostaa vain se rumpujen soittaminen. Ja sitäpaitsi ei se perusrunkkari huomaa noissa soundivivahteissa kyllä oikeastaan mitään eroa. Hyvä soitto kuulostaa hyvältä, ja se on mielestäni pääasia. "Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)