Aihe: Kapuloiden liukuminen
1 2 3
Leppis
19.01.2005 10:35:26
Kuinka kovaa soitat? Jos soitat erityisen dynysti niin voi olla että käsistäsi vain loppuu voimat. Eli siis tekniikkatreeniä jos näin on.

No kieltämättä ehkä soitan nykyään hiukkasen kovempaa kun ennen.. Ja olen kyllä aika heikkopeikko.. Saatat olla oikeassa.

Ja Fox, tottahan toki kokeilen konkarin neuvoa :)
*onhan se ihan söpö mutta se kusee kädelle*
Nolte
19.01.2005 10:56:33
Itse löysin tällaiset kapulat: http://www.zildjian.com/EN-US/produ … 029&typeID=0&productID=1642

Missä noita myydään?
en laita kun huono käsiala
Leppis
20.01.2005 10:26:44
Missä noita myydään?

Ja minkä hintaisia ovat normaaleihin kapuloihin nähden?
Simon
20.01.2005 12:04:20
Ehdottomasti parhaiten on auttanut käsi/vartalovoiteen käyttäminen (mitä sattuu olemaan). Usein käsien kuivuus tekee, ainakin minulle sen, että kapulat ei tahdo pysyä kädessä. Kannattaa laittaa voidetta hieman etukäteen, jotta ehtii imeytyä.
koera
20.01.2005 12:10:53
Seuraavanlainen homma toimii myös. Kapulat väärinpäin käteen ja hakkaat sitä kiinnipito-osaa virvelin kanttiin, teen siihen vaan semmosia pikku lommoja. heti on parempi tuntuma ja pinta, mistä pitää kiinni.
Se on huumori mikä naurattaa.
ltg
21.01.2005 13:11:49
Itselläni liukuu lähinnä vain uudet käyttämättömät kepit. Pitoa saan, kun hiotan käsiä tarpeeksi ja hieron hikeä kapulaan.
Suutin on puoli imuria
Bacchus
21.01.2005 13:55:36
hieron hikeä kapulaan.

Härskiä meininkiä.;)

Itsellä pysyy parhaiten käsissä Regal Tipin kapulat. Melko kevyet, mutta miellyttävän takapainoiset kapulat ja hyvä lakkapinta. Heikoiten (häh?) käsissä pysyvät Taman Ka Shi-tammikapulat. Painavat kapulat ja liukas pinta, vaikka muuten ovatkin ihan toimivat tikut.
-
Jami
21.01.2005 14:09:29

Tästä puhutaan näköjään tasaisin väliajoin. Ja aina syyt löytyy poikeroisten mielestä kapuloista, kovaa soittamisesta, jne. Ja ainut oikea ratkaisu on tekniikan treenaaminen.
käreyndanni
21.01.2005 14:28:28
Tästä puhutaan näköjään tasaisin väliajoin. Ja aina syyt löytyy poikeroisten mielestä kapuloista, kovaa soittamisesta, jne. Ja ainut oikea ratkaisu on tekniikan treenaaminen.

Kyllähän se pito on tärkeä asia, jos lipsuu niin tekniikka hajoaa. Mitä muita ratkaisuja tähän voisi olla kuin, että lisätään pitoa ja tekniikka harjoituksia?
anstir
21.01.2005 17:49:00
Mun on jotenki helpompi soittaa semmosilla kapuloilla, jotka pysyy mukavasti käsissä puristamatta ja soitto sujuu samalla paremmin. Nyt on Regal Tipiltä käytössä 5A-malli, jota ei tietääkseni ole lakattu (teksti mustalla eikä vihreällä?), vaan päällä on vain se Regal Tipin "pinnoite". Parhaat kapulat joilla oon soittanu.
Jami
21.01.2005 18:10:18

Kyllähän se pito on tärkeä asia, jos lipsuu niin tekniikka hajoaa. Mitä muita ratkaisuja tähän voisi olla kuin, että lisätään pitoa ja tekniikka harjoituksia?

Se on niin päin että kun tekniikka hajoaa niin ote lipsuu. Ja sitähän ei näin ollen saisikkaan yrittää korjata pitoa lisäämällä vaan nimenomaan tekniikkaa treenaamalla.

Jos tekniikka on oikea ja kunnossa niin lyönnin jälkeen tuntee kuinka kapula värisee eli soi. Ote pitää olla niin kevyt että kapula pääsee soimaan. Silloin on kyse kapulan tasapainosta ja oikein suunnatusta lyönnistä eikä kapulan pinnan nihkeydestä.

Nämä on hankala kertoa kirjallisesti. Pitäis kädestä pitäen päästä näyttämään. Eikä tarttisi puolustella hissuttelijaksi väittäjille. Vois näyttää kuinka paljon voimakkaampi isku oikealla tekniikalla lähtee. Eikä tuu rakkoja ja kapulatkin kestää. Eikä puhettakaan kuopista kalvoissa.

Älkää panko niitä teippejä, älkää käyttäkö hanskoja, pois kaikki vippaskonstit. Sitten treenaamaan. Siinä se koko salaisuus.
Leppis
21.01.2005 20:35:08

Uskon toki että tekniikalla on tärkeä osa asiassa, mutta ihmettelen lähinnä siksi, että ennen minulla ei ollut kyseistä onkelmaa yhtään, vaan se on ilmaantunut tässä ihan hiljattain.. Mutta kiitos kovasti kaikille kaikista vinkeistä :)
Jami
21.01.2005 22:47:58 (muokattu 21.01.2005 22:50:59)

Lähde uudestaan rakentamaan perustekniikasta. Joku häikkä sulla on siihen tullu jos ei kapulat yhtäkkiä pysykkään balanssissa.

Mä protestoin tätä keskustelua missä aina haetaan välineistä vikaa ja tehdään vippaskonsteja. Kapuloista, hanskoista, karhennuksista, lakoista, jne jne ollaan kovasti valmiita käymään polemiikkia. Kun kyse on nimenomaan tekniikasta. Ja vain tekniikasta. Välineiden erot tulee esille vasta pitkällä olevilla ammattilaisilla. No keskusteleeko Anssi ja Kuoppis kapuloiden karhennuksista tms. No ei. Heillä toimii kaikki ja toisaalta ovat välineensä tarpeisiinsa valinneet. Jostain uutuudesta vois heidän kuvitella keskustelevan.

Tekniikka tietysti vaatii vuosikausien treenin. Joka päivä monta tuntia. On helppo sanoa että hanskat kädessä ei tule rakkoja. Kierrä rautalankaa kapulan ympäri niin pysyy kädessä, jne. Mun on helppo sanoa että jos on tekniikkaa edes vähän niin ei tuu rakkoja ja kapula pysyy kädessä. Merkin ja koonkaan ei niin oo merkitystä. Kaikilla nykykapuloilla joita kaupasta saa, pystyy aivan hyvin soittamaan.

Kapulassa mä katton ensin mulle sopivan painoluokan. Sitten sen suoruuden. Se selviää kun pyörittää pöytää pitkin. Sitten kokeilen tasapainon. Yks kolmasosa peräpäästä mitaten pitäis olla tasapainopiste. Tai ei tasapoinopiste vaan se piste mistä otan kiinni. Pinta lakkoineen ja karhennuksineen ei mua oikeastaan edes kiinnosta kun sillä ei ole mulle mitään merkitystä. Tasa- ja oikeapainoinen sekä suora kapula pysyy kädessä vaikka olis vois paistettu. (sanonta).

Ihan oikeasti ei teknisesti hyvälle rumpalille ole merkitystä kapulan merkillä eikä sen pinnoitteella. Kunhan se on puuta. Muovista kun ei yhtäkään hyvää soitinta ole vielä tehty.

Nämä keskustelut varmaankin on joidenkin mielestä kivoja ja avartavia. Miksi mä sitten näihin puutun käsityksieni kanssa? No kun mä oon opettaja ja yli kolkytvee noita pönttöjä kolistellu. Sorry.
miän vain
21.01.2005 22:52:45

Jos tekniikka on oikea ja kunnossa niin lyönnin jälkeen tuntee kuinka kapula värisee eli soi. Ote pitää olla niin kevyt että kapula pääsee soimaan.

Kas, Jami on taas.

Tässä on se pihvi. Ei soiteta peltiä eikä rumpua, vaan kapulaa. Siten saa sen soittimenkin soimaan.
Monochromatic etsii basistia
-------------------------------
semisuper.tk - rumpusivut
Jami
21.01.2005 23:04:24

Kas, Jami on taas.

Tässä on se pihvi. Ei soiteta peltiä eikä rumpua, vaan kapulaa. Siten saa sen soittimenkin soimaan.

Saako uskoa että olet tosissasi? Jos, niin kovasti olisin samaa mieltä.

Yks kaveri meni jenkkeihin. Ilmoitti kolmen vuoden opiskelun jälkeen että nyt hän on saanut ridessä kapulan soimaan. Oli kovasti onnessaan että on kehittynyt uudelle tasolle.

Tämä tavoitetila on se mistä aina haluan puhua. Opettajan neuvo onkin että älkää tehkö niin kuin minä teen vaan niinkuin minä opetan. Tarkoittaa sitä että on turha olettaa mun hallitsevan kaikkea sitä minkä tiedän oikeaksi. Tai miellän oikeaksi. Tai luulen oikeaksi. Tai.....hähähhäähäh.

Eiku oikeesti mun kapulatkin soi. (helpossa soitossa)
hybrid
22.01.2005 19:10:50
Lähde uudestaan rakentamaan perustekniikasta. Joku häikkä sulla on siihen tullu jos ei kapulat yhtäkkiä pysykkään balanssissa.

Ihan oikeasti ei teknisesti hyvälle rumpalille ole merkitystä kapulan merkillä eikä sen pinnoitteella. Kunhan se on puuta. Muovista kun ei yhtäkään hyvää soitinta ole vielä tehty.

Nämä keskustelut varmaankin on joidenkin mielestä kivoja ja avartavia. Miksi mä sitten näihin puutun käsityksieni kanssa? No kun mä oon opettaja ja yli kolkytvee noita pönttöjä kolistellu. Sorry.

Opettajana varmaan ymmärrät ettei kaikkia varmaa huvita treenata 30v sitä perustekniikkaa, ennenkuin alkaa keikkoja vetämään. Nää treenaa enemmän viestit ei mun mielestä hyödytä ketään
miän vain
22.01.2005 19:16:29

Saako uskoa että olet tosissasi? Jos, niin kovasti olisin samaa mieltä.

Tietenkin. Ei vakavista asioista vitsailla.

Tuolta pohjalta vedän - tai pyrin vetämään, eihän se aina onnistu.
Monochromatic etsii basistia
-------------------------------
semisuper.tk - rumpusivut
J. Cool
22.01.2005 19:19:10 (muokattu 22.01.2005 19:28:42)

mä hinkkaan uusia keppejä kämmenen sisällä niin niihin jää vähän sellasta ihon pintaa - pitää paljon paremmin. Muutenki noi wecklit vasta "korkattuina" pysyy hyvin kun lakkapinta pääsee vaikuttaan. Hyvä lämmittely tekee paljon. Perussettiä levyn mukana does the trick. lämmittelemättä vaativimmissa jutuissa joutuu usein käyttään enemmän voimaa ja siten tulee puristettua enemmän kapulaa. ja sit ku puristaa niin varmasti hetken päästä meinaa kokoajan valua ja huomaa että kädet ihan jumissa. eli hyvät lämmittelyt ja hikeä kepin pintaan - toimii ainaki mulla.
don't touch my bumtsibum
J. Cool
22.01.2005 19:28:06

sillon menee hyvin, kun tuntuu, että kapula on enemmän käden jatke kuin erillinen puupalikka. mulle avautu moni juttu nykyisen soittotekniikan löytämisen myötä eli oon kyllä samaa mieltä. rumpujen soitossa vallitsee sellanen hassu juttu, että mitä enemmän puristaa, sitä huonommin soitto kulkee ja kapulat pysyy kädessä. Ja mitä rennompi ote, sitä paremmin soitto kulkee ja kepit pysyy kädessä.
don't touch my bumtsibum
DimensionZ
22.01.2005 20:23:00

sillon menee hyvin, kun tuntuu, että kapula on enemmän käden jatke kuin erillinen puupalikka. mulle avautu moni juttu nykyisen soittotekniikan löytämisen myötä eli oon kyllä samaa mieltä. rumpujen soitossa vallitsee sellanen hassu juttu, että mitä enemmän puristaa, sitä huonommin soitto kulkee ja kapulat pysyy kädessä. Ja mitä rennompi ote, sitä paremmin soitto kulkee ja kepit pysyy kädessä.

Mulla on aivan sama juttu. Siitä lähtien kun rupesin kiinnittämään huomiota tekniikkaani ja korjaamaan sitä on monesta jutusta tullut paljon helpompaa: ei tule paikat kipeäksi, ei tule rakkoja, kapulat ei lentele mihinkään, koko soitto luistaa paljon paremmin ja uusia asioita oppii nopemmin. Joten vaikka en olekaan tekniikaltani mikään virtuoosi tai muutenkaan, ymmärrän täysin Jamin pointit. Loppujen lopuksi ainakaan minulla se ei mitenkään mahdottomasti vaatinut että pääsi tekniikassa sen verran eteenpäin että rupesin itsekin huomaamaan näitä asioita.
''He jumped right out of a building!!''
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)