![]() 19.12.2004 15:16:03 | |
---|---|
Ovatko HUONO ja WANHA edelleen sallittuja? Menossa mukana:Oulun soitin ja tarvike | |
![]() 19.12.2004 15:18:59 | |
Huono ja vanha ovat myös nyt kiellettyjä. ETENKIN w:llä kirjoitettuna. Hyi yök! :) | |
![]() 19.12.2004 15:33:17 | |
Tässä toi "oikea " tarkoittaa sitä tietyn kokoista sävelaskelmuutosta Sävelaskelmuutos..johan on sana. Mahtanet tarkoittaa intervallia? Edelleen, mikä ihme tämän kohdalla sitten on taas oikeaa? Ei mulla ainakaan ole koskaan tarkoitus virittää tomeja mitenkään tiettyyn intervalliin. Ainahan siinä joku intervalli tietysti tulee, vaikka olisi sama ääni.. tai siis äänenkorkeus. Äh, nyt vähän eksyin, mutta edelleen kaipaan vaan selvennystä termiin oikea. | |
![]() 19.12.2004 15:37:57 | |
Itse soitan kahden tomin setillä, ja jostain syystä viritän (en siis tarkoituksella) tomit lähes aina n. kvartin intervalliin. Kai se on joku pinttynyt tapa, mutta tämä tapahtuu myös muilla kuin omilla seteillä. | |
![]() 19.12.2004 17:18:59 | |
Sävelaskelmuutos..johan on sana. Mahtanet tarkoittaa intervallia? Edelleen, mikä ihme tämän kohdalla sitten on taas oikeaa? Ei mulla ainakaan ole koskaan tarkoitus virittää tomeja mitenkään tiettyyn intervalliin. Ainahan siinä joku intervalli tietysti tulee, vaikka olisi sama ääni.. tai siis äänenkorkeus. Äh, nyt vähän eksyin, mutta edelleen kaipaan vaan selvennystä termiin oikea. Intervallia nimenomaan tarkoitan. Mä en ainakaan viritä rumpuja siihen vireeseen, mikä nyt sattuukaan tulemaan. Sähän voit toki virittää kaikki tomisi samaan ääneen... tai siis äänenkorkeuteen. Mulla tomit on seuraavasti: 10" = ylennetty D, 12" = ylennetty A, 14" = F ja 16" = C. Basari on sitten myöskin F, toki oktaavin alempana, kuin tuo 14". Tuota oikea sanaa pahoittelin jo tuossa aikaisemmassa viestissä. Lukutaidottomuudellesi en mahda mitään. Sovitaanko vaikka, että se on vasemman vastakohta. : ) 2`n 4 | |
![]() 19.12.2004 21:27:19 | |
Seteissäni on seuraavasti tomeja: Ludwig Super Classic: 13 ja 16" Ludwig Vistalite: 12, 13 ja 16" Sonor Designer: 10, 12, 14, 16" Sonor Hilite: 8, 10, 12, 14 ja 16" Kahdellakin pärjää, mutta välillä on kiva pudotella vähän useampaankin niitä fillejä. Tosin laiska kun olen, niin keikalle lähtee yleensä vain kaksi tai kolme tomia. treenikämpällä siinä voi sitten olla vaikka kuinka paljon pannuja. Välillä yhdistelen settejä ja kasaan tuplabassarisetin kahdeksalla tomilla ja peltimetsä ympärille. Sekin on mukavaa. Mika Hollström | |
![]() 19.12.2004 21:55:13 | |
10,12,14-setti tällä hetkellä ja toimii hyvin, tosin tekisi mieli 16 lattiatomia. | |
![]() 19.12.2004 22:49:56 | |
Mä en ainakaan viritä rumpuja siihen vireeseen, mikä nyt sattuukaan tulemaan. Sähän voit toki virittää kaikki tomisi samaan ääneen... tai siis äänenkorkeuteen. Mulla ei ainakaan riitä kärsivällisyys kovinkaan tarkkaan virittämiseen. Siis niitten tomien välisestä vireestä puhun (intervalleista). Kun viritän niin koitan saada jokaisen tomin soimaan mahollisimman samalla tavalla (ei siis samalta korkeudelta, vaan yhtä pitkään, jne), mutta intervalleihin en niinpaljoa kiinnitä huomiota. Joskus on kyllä tullut niitä tomien välisiä vireitäkin tarkemmin säädettyä, mutta liian työlästä hommaa mun hermoille. Ehkä joskus opin vielä sen verran keskittymään siihen puuhaan että onnistuis. Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist | |
![]() 20.12.2004 08:36:38 | |
Mulla ei ainakaan riitä kärsivällisyys kovinkaan tarkkaan virittämiseen. Siis niitten tomien välisestä vireestä puhun (intervalleista). Kun viritän niin koitan saada jokaisen tomin soimaan mahollisimman samalla tavalla (ei siis samalta korkeudelta, vaan yhtä pitkään, jne), mutta intervalleihin en niinpaljoa kiinnitä huomiota. Joskus on kyllä tullut niitä tomien välisiä vireitäkin tarkemmin säädettyä, mutta liian työlästä hommaa mun hermoille. Ehkä joskus opin vielä sen verran keskittymään siihen puuhaan että onnistuis. Se ei ole mikään iso homma, varsinkin jos saat kiipparimiehen antamaan niitä ääniä. Tossa on se etu, että rummut soi hienosti keskenään, esim. 10" ja 14" kun lyö yhtäaikaa. Lisäksi vielä virvelin surinat on hyvin kurissa. 2`n 4 | |
![]() 20.12.2004 09:40:04 (muokattu 20.12.2004 09:45:13) | |
Tasavälein oleva tomisetti on helppo virittää. 8, 10, 12, 14, 16" setissä kun pitää suhteellisen kireyden samana joka tomissa, niin hyvältäpä kuulostaa. Toinen on sitten kolmen tuuman väli: 10, 13 ja 16". Myös 10 ja 14", 12 ja 16" sekä 14" ja 18" (neljä tuumaa). Perinteinen 12, 13 ja 16" tomisettikin toimii, mutta viritys on aika tarkaa puuhaa ja pieneen kompromissiin täytyy taipua, että saa soundin kohdallensa ja tomit soimaan. Onhan noita variaatioita. Joskus Tama teki 11" tomia. Silloin näki noita 10, 11, 12, 13, 14, 15 ja 16" settejäkin. Tuuman välein tosin intervaliit jäävät pieniksi... BTW... Cozy Powellin Ludwigin tuplasetissä oli kaksi 14" etutomia ja kaksi 16" lattiatomia. Nekin soundasivat, kun viritteli. Mika Hollström | |
![]() 20.12.2004 10:05:17 | |
Huono ja vanha ovat myös nyt kiellettyjä. ETENKIN w:llä kirjoitettuna. Hyi yök! :) Entä: Hoho! Mullo 12" ja 14" tai 13" ja 16". miten käy Kekkoselta rock'n'roll? | |
![]() 20.12.2004 10:25:33 (muokattu 20.12.2004 10:26:21) | |
Mulla tomit on seuraavasti: 10" = ylennetty D, 12" = ylennetty A, 14" = F ja 16" = C. Basari on sitten myöskin F, toki oktaavin alempana, kuin tuo 14". Mikä virvelisi on jos voi hiukan aiheesta poiketen kyssäistä... Minkä kun en hirveästi ole kokeillut mitään johdon mukaista viristystä, yleensä siten että kuulostaa sopivalta... --> menee vähemmän aikaa, laiska kun olen :) ajattelin jos testaisin... Saa sitä virvelin surinaakin pois... | |
![]() 20.12.2004 10:42:27 (muokattu 20.12.2004 18:33:55) | |
Mikä virvelisi on jos voi hiukan aiheesta poiketen kyssäistä... Minkä kun en hirveästi ole kokeillut mitään johdon mukaista viristystä, yleensä siten että kuulostaa sopivalta... --> menee vähemmän aikaa, laiska kun olen :) ajattelin jos testaisin... Saa sitä virvelin surinaakin pois... Snaressa joutuu tekemään kompromisseja. Yleensä säädän sitä hiukan kireämmälle kuin se 10" tomi. Tomia naputellen etsin kireyden, jossa surinat selkeästi vähenee. Piccolosnare on suunnilleen noiden tomien intervallissa ja vakiosnare "putoaa" piccolon ja 10" tomin väliin. Melko tiukalla sekin on, eli kovin "läskistä" soundia ei ole. EDIT: Tarkistan vielä pianolla nuo snarevireet. Kuitenkin, erilaisia snareja viriteltyäni olen havainnut resonanssitaajuuksien vaihtelevan, riippuu snaresta. EDIT2: Noniin nyt on tsekattu virpat, 14" vakiosnare D tai E ( tai siihen väliin abaut ), 13" piccolo G. 2`n 4 | |
![]() 20.12.2004 10:46:13 (muokattu 20.12.2004 10:47:37) | |
Snaressa joutuu tekemään kompromisseja. Yleensä säädän sitä hiukan kireämmälle kuin se 10" tomi. Tomia naputellen etsin kireyden, jossa surinat selkeästi vähenee. Piccolosnare on suunnilleen noiden tomien intervallissa ja vakiosnare "putoaa" piccolon ja 10" tomin väliin. Melko tiukalla sekin on, eli kovin "läskistä" soundia ei ole. EDIT: snarekoot on 14"x5,5" ja 13"x3,5. EDIT2: anteeksi, sähläsin taas kerran. Piti mennä tuohon ylempään... 2`n 4 | |
![]() 20.12.2004 13:12:51 | |
On tässä tullut ihmeteltyä että montako tomia ois tarpeeksi? No kahdella pärjää ja kolme on kiva. Neljäs on ihan bonus, mutta jää kuitenkin vähemmälle käytölle. Kuuden tomin ja kolmen virvelin tuplasetti oli yhdessä vaiheessa. Nii, ja neljä octoa. Kiva lelu, mutta aika harvoin oikeasti tarpeellinen. Nyt on 13-14-18-20 -tomit. Iso on hyvä. Epätasaisista väleistä selviää, kun virittää jokaisen tomin niin kuin se parhaiten soi. Turha sitä keskimmäistä on yrittää venyttää liian matalalle, kun ei se mene kuitenkaan. | |
![]() 20.12.2004 23:43:42 | |
Olen tykästynyt settiin , jossa on 2 lattiatomia(1 vasemmalla ja 1 oikealla). Lisäksi edessä on timbalitot 6" ja 8" sekä 10"tom. Lattiatomit molemmilla puolilla ovat mielestäni hyvin ergonomiset ja kätevät. Setin koko vaihtelee musiikkityylin mukaan: Esim pop keikalla käytän yhtä lattiatomia, rock keikalla kahta, jazz keikalla kolmea tomia (järjestys 12" 10" 14"), fuusio ym käytän täyttä settiä. get up offa that thing. It makes you feel better. | |
![]() 21.12.2004 00:19:48 | |
liika on liikaa, eli viisi | |
![]() 21.12.2004 01:07:45 | |
12" ja 16" tomit vain käytössä. 10" ja 13" olisi olemassa mutta niitä ei saa aseteltua kunnolla(toi 13 on myös 13" syvä) mutten tiedä käyttäisinkö noita vaikka saisikin. | |
![]() 21.12.2004 06:50:42 | |
14", 16" ja 18" latialla. Saapi hyvin viritettyä tosin mistään vireestä en tiedä mutta saapi kuulostamaan hyvältä. Sen verran on sävelkorvaa että saan ne suhteessa toisiinsa soimaan hyvin mutta sitä että soiko ne jossain C:ssä tai D:ssä en ole vaivautunut ottamaan selvää kun ei tässä mitään studiomuusikoita olla. Pääasiassa mäiskitään omaksi huvikseen ja joskus vähän keikkaakin. | |
![]() 21.12.2004 10:00:45 (muokattu 21.12.2004 10:01:26) | |
Kolme on mulle se oikea. 12" räkkitomi ja 14" ja 16" lattiatomit. Toimii loistavasti mun kohdallani. Se vaan on mnun mielestä kätevämpää kun on vain yksi räkkitomi, kun riden asettelumahdollisuudet paranevat erittäinkin roimasti. Tykkään siis pitää rideä aika lähellä itseäni, basarin päällä 12" vieressä. Tällä hetkellä tosin käytössä vain 12" ja 16". | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)