Aihe: Puolen vuoden päästä koittaa taas se aika..
1 2 3 4 5 6 7
J. Cool
30.11.2004 14:28:13

ei sulla mika sattuis olemaan tietoa sibiksen (jazzpuoli) pääsykokeista? jos vain tiedät jotain niin olis kiva saada sellasta sibis vrt stadia vrt ogeli, ammattilinjoista siis. ja mielellään myös siitä, miten opetussisällöt eroaa.
don't touch my bumtsibum
drumm
30.11.2004 15:52:26
sibis vrt stadia vrt ogeli

II-aste = ala-aste
Stadia = yläaste
Jazzmusiikin osasto = yliopisto
J. Cool
30.11.2004 15:55:54

II-aste = ala-aste
Stadia = yläaste
Jazzmusiikin osasto = yliopisto

noh tuotanoin. en nyt ihan tällasta tarkottanu.
don't touch my bumtsibum
shagriml
30.11.2004 16:07:59

sori vähä kiire ja väsy ni en jaksanu koko threadii lukee mut mielenkiinto heräs.....

onks mitää mahista päästä _minnekkään_ opiskelee musaa, etenkään rumpuja, peruskoulun jälkeen 21 vuotiaana ilman mitään musiikkikoulutusta, huonolla teorian & tekniikan tuntemuksella ? ihan ilman mitään ohjeita ja oppaita oon paukutellu rumpuja.....

se rasittaa ku nytki väkisellä yritän jotain sähköalaa käydä, hirvee stressi, poissaoloja kaksi kertaa enemmän ku läsnäoloja, suorituksia puuttuu himona, kohtakai lennänkin ulos. ei vaan onnistu käydä jotain koulua joka ei _yhtään_ kiinnosta ja vuosia olen miettinyt mikä ois joku muu ala ku musiikki mikä kiinnostas mut nyt alkaa mennä siihen että en tiedä onko muuta alaa.......

musiikkia en ole ikinä pitänyt mahdollisena koska mun taitoja on haukuttu ihan hitosti, veliki piti todella lapsellisena minun halua opiskella musiikkia. sehän on mun faijan sanoin "humpuukkia" eikä sillä leipä pöytään tule mutta ei tule kyllä keskenjääneillä sähkömiesopinnoillakaan että sinänsä musta ois nyt ihan sama lähtee sitä musaa lukee jos vaan pääsee...............
totomiettinen
30.11.2004 17:37:16
ei sulla mika sattuis olemaan tietoa sibiksen (jazzpuoli) pääsykokeista? jos vain tiedät jotain niin olis kiva saada sellasta sibis vrt stadia vrt ogeli, ammattilinjoista siis. ja mielellään myös siitä, miten opetussisällöt eroaa.

No ensinnäkin Stadia ja ogelihan on nykyään sama asia.
Ammattikorkeakoulustahan on siis kyse. Ei ammattilinjasta, vaan ammattikorkeasta. Korjatkaa, jos oli väärin.

Sibeliusakatemia taasen on yliopisto. Sibiksestä en muuta tiedä kuin, että olen kuullut pääsykoearvostelusta sen, että teorian merkitys on vain n. 10% koko suorituksesta. Soittotaito ja ylipäänsä musikaalisuus ovat ilmeisesti ne ratkaisevat tekijät.

Ja mainittava on nyt vielä, että paljon puhuttu toinen aste tarkoittaa siis ammattikouluastetta, ei ammattikorkeata.

Tässä ehkä pientä aiheeseen liittymätöntäkin.
jazzmies
30.11.2004 19:39:04
No ensinnäkin Stadia ja ogelihan on nykyään sama asia.
Ammattikorkeakoulustahan on siis kyse. Ei ammattilinjasta, vaan ammattikorkeasta.

Åggeli, siis Pop & Jazz konservatorio on yhä olemassa. Siellä on II-asteen ammatilliseen perustutkintoon tähtäävä kolmivuotinen koulutus (120 oppilasta) sekä musiikinperustaso, musiikkiopisto, aikuisosasto, soitinvalmennus ja musiikkileikkikoulu (yhteensä noin 450 oppilasta).

Helsingin ammattikorkeakoulu eli Stadian pop/jazz on taas PJK:sta irtautuneet opistotasoiset opettajalinja ja muusiikkolinja, joista tuli "ammattikorkeuttamisen" myötä tutkintoja, jotka vastaavat opetuksen syvyydeltään kandin tasoa, mutta laajuudeltaan ne ovat 180 ov. Stadian kulttuuri- ja palvelualojen koulutusala pop/jazz toimii PJK:n tiloissa.

Sibis on yliopisto, jossa opinnot keskittyvät Stadiaa enemmän jazzilmaisuun ja taiteelliseen puoleen, missä tutkintonimike on musiikin maisteri, ei opettaja eikä muusikko. Mutta maisterin paperi on melkoinen amerikan dollari aina töitä hakiessasi. Mutta sinne pääseminen on pirullisen vaikeata: noin 8 pääsee vuosittain sisään kaikissa soittimissa ja laulussa yhteensä. Good luck!
totomiettinen
30.11.2004 20:40:18
Åggeli, siis Pop & Jazz konservatorio on yhä olemassa. Siellä on II-asteen ammatilliseen perustutkintoon tähtäävä kolmivuotinen koulutus (120 oppilasta) sekä musiikinperustaso, musiikkiopisto, aikuisosasto, soitinvalmennus ja musiikkileikkikoulu (yhteensä noin 450 oppilasta).

Hyvä, että korjasit/tarkensit. Ajoin takaa juuri tuota korkeakouluastetta, joka nykyään Stadian alaisuudessa toimii.
Nolte
30.11.2004 21:47:13
sori vähä kiire ja väsy ni en jaksanu koko threadii lukee mut mielenkiinto heräs.....

onks mitää mahista päästä _minnekkään_ opiskelee musaa, etenkään rumpuja, peruskoulun jälkeen 21 vuotiaana ilman mitään musiikkikoulutusta, huonolla teorian & tekniikan tuntemuksella ? ihan ilman mitään ohjeita ja oppaita oon paukutellu rumpuja.....

se rasittaa ku nytki väkisellä yritän jotain sähköalaa käydä, hirvee stressi, poissaoloja kaksi kertaa enemmän ku läsnäoloja, suorituksia puuttuu himona, kohtakai lennänkin ulos. ei vaan onnistu käydä jotain koulua joka ei _yhtään_ kiinnosta ja vuosia olen miettinyt mikä ois joku muu ala ku musiikki mikä kiinnostas mut nyt alkaa mennä siihen että en tiedä onko muuta alaa.......

musiikkia en ole ikinä pitänyt mahdollisena koska mun taitoja on haukuttu ihan hitosti, veliki piti todella lapsellisena minun halua opiskella musiikkia. sehän on mun faijan sanoin "humpuukkia" eikä sillä leipä pöytään tule mutta ei tule kyllä keskenjääneillä sähkömiesopinnoillakaan että sinänsä musta ois nyt ihan sama lähtee sitä musaa lukee jos vaan pääsee...............

Viis siitä, mitä muut ajattelee! Itehän se on ihmisen tiedettävä mitä haluaa tehdä tai opiskella. Eikun vaan eteenpäin musiikin saralla, jos ja kun sitä OIKEESTI haluat. Se on se oma halu kuitenkin se tärkein juttu näissäkin asioissa.
tunnen yhen kovan bluesbasistinkin...
lkx
01.12.2004 14:31:30

Studpid user error. Olen siis ammattikorkean puolella, enkä toisella asteella. Samassa talossa toimivat kumpikin laitos... :P
There is no spoon...
Anonymous-jazz
01.12.2004 17:40:44 (muokattu 01.12.2004 17:41:54)

Tää on nyt mun näkemys II:n asteen ja Stadian puolen käytännöstä.

Eli siis molemmat puolet eivät missään muodossa tue niitä hakijoita jotka ovat oppineet soittamaan kuulokorvapohjalta. Nämä luonnonlahjakkuudet pudotetaan sieltä pääsykokeista joka vuosi pois koska heidän soittonsa ei yllä prima-vistassa muiden tasolle. Näiden kuulokorvalla soittamaan oppineiden soitto sujuu ilman lappuja usein paljon toimivammin kuin muilla, mutta tähän ei kiinnitetäkään minkäänlaista huomiota pop jazz konservatorion systeemissä koska marginaalinen osa peruspuolen opiskelijoista ovat näitä. Valitettavasti itse kuulun näihin. Olen opiskellut helsingin pop jazz konservatorion peruspuolella 8 v. Peruspuolella kyllä pääsee sisään vaikka ei lappuja osaisi lukea kunhan kompit kulkee mutta II:lle asteelle on aivan eri meininki pääsykokeissa. Tunnen jopa pari kovaa setin soittajaa jotka eivät sinne päässeet johtuen huonosta prima-vista soitosta he eivat kuitenkaan ole mitään kuulokorvalta oppineita.

Kuulokorvalla soittaminen on siis sitä että kun kuuntelee jonkun biisin, niin sitä ei tarvitse kuunnella kuin 2-3 kertaa niin sen rakenne on selvillä. Musiikin harmoniat ja niiden hahmotus kuuluu myös tähän mutta näitä ei kutsuta millään kakkos-vitos nimikkeillä jos on oppinut soittamaan kuulokorvalta. Absoluuttinen sävelkorva pistää vielä musiikinteoriaan lisää hankaluutta peliin kun diktaatit kirjoitetaan usein eri sävelestä mistä ne soitetaan. Odottaisin kyllä pop jazz konsikselta jotain muutosta tähän sillä olen aivan varma että koko ajan sinne tulee lisää näitä oppilaita. Peruskoulussakin on katsottu olevan tietty joukko erikoisia oppilaita jotka ovat jossain mielessä omalla tavallaan lahjakkaita milloin missäkin. Mutta kun ei huomata sitä että he ovat lahjakkaita jossain, niin silloin homma menee täysin puihin.

En itse saanut juuri muuta kannustetta peruskouluaikoina kuin että vanhemmat suostuivat maksamaan soittimet, bändikoulut ja myöhemmin pop jazzin lukukausimaksut. Ei siihen sen kummemmin mitään henkistä tukea mahtunut, mutta kun koulussa oli ala-aste aikoina loistava panostus musiikkiin niin koulussa soittaminen oli aina sallittu. Ylä-asteella se ei enää ollut vapaa-ajalla sallittu.

Tämä on karua todellisuutta mutta mitä tekee pop jazz konservatorio siinä vaiheessa kun heidän opiskelijoistaan on 20 % näitä oppilaita jotka eivät soita lapuista vaan kuulokorvalta. Täytyykö odottaa siihen asti kunnes tämä joukko kasvaa yli puoleksi vasta kun suostutaan tekemään jotain muutoksia asian parantamiseksi ?
Teemujazz
Anonymous-jazz
01.12.2004 17:47:55 (muokattu 01.12.2004 17:51:06)

II:n aste tai Stadia on loppupeleissä hyvä paikka, koska sieltä saa hyviä samanhenkisiä soittokontakteja joita ei kyllä niiden seinien ulkopuolella tartu missään yhtä avoimesti.
Teemujazz
Anonymous-jazz
01.12.2004 17:53:44 (muokattu 01.12.2004 17:53:58)

Jazz-osasto perehtyy hyvin intsessiivisesti tähän vanhaan jazziin. be-bop ja mainstream ovat esillä koko ajan. Fuusiojazz jää kyllä siellä kaavoissa aivan taka-alalle, varmaan siksi ei ole minua hirveästi napannut sinne pyrkiä koska en ole itse mikään wannabe freejazzari.
Teemujazz
markkuliini
01.12.2004 19:44:30

Tää on nyt mun näkemys II:n asteen ja Stadian puolen käytännöstä.

Eli siis molemmat puolet eivät missään muodossa tue niitä hakijoita jotka ovat oppineet soittamaan kuulokorvapohjalta. Nämä luonnonlahjakkuudet pudotetaan sieltä pääsykokeista joka vuosi pois koska heidän soittonsa ei yllä prima-vistassa muiden tasolle. Näiden kuulokorvalla soittamaan oppineiden soitto sujuu ilman lappuja usein paljon toimivammin kuin muilla, mutta tähän ei kiinnitetäkään minkäänlaista huomiota pop jazz konservatorion systeemissä koska marginaalinen osa peruspuolen opiskelijoista ovat näitä. Valitettavasti itse kuulun näihin. Olen opiskellut helsingin pop jazz konservatorion peruspuolella 8 v. Peruspuolella kyllä pääsee sisään vaikka ei lappuja osaisi lukea kunhan kompit kulkee mutta II:lle asteelle on aivan eri meininki pääsykokeissa. Tunnen jopa pari kovaa setin soittajaa jotka eivät sinne päässeet johtuen huonosta prima-vista soitosta he eivat kuitenkaan ole mitään kuulokorvalta oppineita.

Kuulokorvalla soittaminen on siis sitä että kun kuuntelee jonkun biisin, niin sitä ei tarvitse kuunnella kuin 2-3 kertaa niin sen rakenne on selvillä. Musiikin harmoniat ja niiden hahmotus kuuluu myös tähän mutta näitä ei kutsuta millään kakkos-vitos nimikkeillä jos on oppinut soittamaan kuulokorvalta. Absoluuttinen sävelkorva pistää vielä musiikinteoriaan lisää hankaluutta peliin kun diktaatit kirjoitetaan usein eri sävelestä mistä ne soitetaan. Odottaisin kyllä pop jazz konsikselta jotain muutosta tähän sillä olen aivan varma että koko ajan sinne tulee lisää näitä oppilaita. Peruskoulussakin on katsottu olevan tietty joukko erikoisia oppilaita jotka ovat jossain mielessä omalla tavallaan lahjakkaita milloin missäkin. Mutta kun ei huomata sitä että he ovat lahjakkaita jossain, niin silloin homma menee täysin puihin.

Tämä on karua todellisuutta mutta mitä tekee pop jazz konservatorio siinä vaiheessa kun heidän opiskelijoistaan on 20 % näitä oppilaita jotka eivät soita lapuista vaan kuulokorvalta. Täytyykö odottaa siihen asti kunnes tämä joukko kasvaa yli puoleksi vasta kun suostutaan tekemään jotain muutoksia asian parantamiseksi ?

Ei asia ole ihan näin mustavalkoinen. Itse luen lappuja hyvin, mutta muistan biisien rakenteenkin yleensä viimeistään sen kolmannen kuuntelun jälkeen. Ihan niinkuin lukutaitoiset eivät osaisi muka käyttää muistiaan hyväksi.
Pop/jazz-konsevatoriossa tuo korvakuulolta soittajien osuus ei tule ikinä nousemaan kovin suureksi, koska teoria-aineiden
opiskelussa oppii pakostakin lukemaan. Miksi kukaan edes haluaa kyseiseen kouluun jos teoria/nuotinluku ei kiinnosta ja soittokin jo kulkee? Keikoille siitä sitten vaan. Turha sinne on pelkkien soittotuntien perässä tulla, pihalle lentää kuitenkin jos ei saa muita aineita suoritettua.
Jotenkin mielestäni turhaa valittamista jos ei osaa lukea kunnolla eikä pääse sisään kouluun jossa opiskelu sisältää paljon nuottien kanssa pelehtimistä. Auttavan nuotinlukutaidon hankkimiseen menisi noin puoli vuotta kun vaan näkisi vaivaa. Eikä sen primavistan osuus soittokokeessa mitenkään älyttömän suuri ole. Muistaakseni amk-puolelle 20%.
markkuliini
01.12.2004 19:46:49

Jazz-osasto perehtyy hyvin intsessiivisesti tähän vanhaan jazziin. be-bop ja mainstream ovat esillä koko ajan. Fuusiojazz jää kyllä siellä kaavoissa aivan taka-alalle, varmaan siksi ei ole minua hirveästi napannut sinne pyrkiä koska en ole itse mikään wannabe freejazzari.

Jukkis Uotila on , muuten, Sibiksen jazzpuolen rehtori. Oletko kuullut kaverin musaa. Siitä on vanha jatsi kaukana. Fuusiota, nääs. Aika kattava tuo sibiksenkin jatsiohjelma. Vanhaa ja uutta.
hgr
01.12.2004 21:14:36
Mitä varten sinne popjazzille sitten pitäisi päästä, jos ei kerran nuotinluku etc. kiinnosta? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
markkuliini
01.12.2004 21:31:28

Absoluuttinen sävelkorva pistää vielä musiikinteoriaan lisää hankaluutta peliin kun diktaatit kirjoitetaan usein eri sävelestä mistä ne soitetaan.

Eli siis väittävät että esim. soitettu melodia/soinnut (joka pitäisi nuotintaa) on esim. c-duurissa vaikka soittavat sitä jossain muussa sävellajissa? Kuulostaa kyllä todella oudolta väitteltä. Mutta vaikka asia olisikin noin niin ei absoluuttisesta sävelkorvasta rangaista, sen kun kirjoittaa ne nuotit siitä sävellajista mistä ne oikeasti menee ja kirjoittaa viereen että "minulla on abs.sävelkorva ja tuosta soitit". En ole kyllä koskaan kuullut kenenkään valittavan että ne soitettaisiin eri sävellajista ja tunnen useammankin jolla on abs.korva.
mr.muzak
01.12.2004 22:08:39
Jotenkin mielestäni turhaa valittamista jos ei osaa lukea kunnolla eikä pääse sisään kouluun jossa opiskelu sisältää paljon nuottien kanssa pelehtimistä...

Aivan, opintosuunnitelma on kuitenkin luotu jollakin perustein (oli sitten kenen tahansa mielestä hyviä tai huonoja niin se ei muuta tilannetta mitenkään), ja sen mukaan opiskelijat valitaan. Turha siinä on ruikuttaa että paska koulu. Jos sinne haluaa sisään niin opettelee ne vaaditut asiat. Mulla meni muutama kerta että pääsin, ja pääsinkin juuri silloin kun myös osasin ne vaadittavat asiat. Hyvin yksinkertaista.

Ja miksi edes kitiset "a-jazz" tuollaisia jos kerran et sinne edes halua? Ja jos silti haluat niin treenaa sekin aika minkä kulutat täällä kitisemiseen niin pääsetkin! Ja tämä oli ihan positiivisessa mielessä kirjoitettu, varmasti pääset sisään jos haluat/treenaat. Pistää vaan ärsyttämään tollaset "minä tiedän miksi ne eivät minua valinneet" kirjoitukset...ARGH.
mr.muzak
01.12.2004 22:10:35
Itse hakeuduin 21 vuotiaana suorittamaan perusteoriaa ja klassisia perkussioita musiikkikouluun, 24 vuotiaana II-asteelle ja 27 vuotiaana opettajaopintoihin. 31 vuotiaana aloitin yliopiston, tennistunneille 33 vuotiaana, djemben aloitin 34 vuotiaana ja jossakin välissä pitäisi käydä myös lukio loppuun, ja ..skat! Koskaan ei ole liian myöhäsitä!

Kerropa vielä missä vaiheessa aloitit kehittelemään niitä nokkelia sivuhuomautuksia tai sitä ylenpalttista paskanjauhamista? Vai oliko se peräti synnynnäistä? HOHO:)

ISSSSSSSSSSSSS!
Martso
01.12.2004 22:13:51
II:n aste tai Stadia on loppupeleissä hyvä paikka, koska sieltä saa hyviä samanhenkisiä soittokontakteja joita ei kyllä niiden seinien ulkopuolella tartu missään yhtä avoimesti.

Tässä on yksi hiton tärkeä syy mennä sinne kouluun, vaikka tuntisitte ittenne vaikka kuin hiton hyviksi pelimanneiksi!! Sieltä löytyy ne tyypit ja se sukupolvi joidenka kanssa te tuutte tekeen töitä, jos tuutte ylipäätänsä... Kotoa ei tulla ketään hakemaan!
Hullu mikä hullu!
jazzmies
01.12.2004 22:28:11
Eli siis molemmat puolet eivät missään muodossa tue niitä hakijoita jotka ovat oppineet soittamaan kuulokorvapohjalta. Nämä luonnonlahjakkuudet pudotetaan sieltä pääsykokeista joka vuosi pois. Näiden kuulokorvalla soittamaan oppineiden soitto sujuu ilman lappuja usein paljon toimivammin kuin muilla, mutta tähän ei kiinnitetäkään minkäänlaista huomiota pop jazz konservatorion systeemissä koska marginaalinen osa peruspuolen opiskelijoista ovat näitä. Valitettavasti itse kuulun näihin.

Musiikkia on olemassa partituurina, soivana äänenä, ihmisen päässä tai intentionaalisena objektina. Jos ei lukeminen kiinnosta ja jaksa nähdä sen opiskeluun edes vähän viitseliäisyyttä, on turha jauhaa paskaa ja ylentää itseä "luonnonlahjakkuudeksi". Kommenttisi saa vaikutelman, että kouluihin päässeet ovat luonnostaan lahjattomia, koska he ovat joutuneet harjoittelemaan ja ymmätämään ammattimuusikoouden vaatimukset. Päinvastoin, HE ovat nähneet sen vaivan ja osoittaneet että HE ovat opiskelupaikkansa ansainneet.

Väitteesi PJK:n laistamisesta korvakuulolla soittamisessa on myös täyttä höpönpöpöä. Minkälaisia tehtäviä olisit itse peräänkuuluttanut korvakuulon kehittämisessä: blockausta, play alongia, levyjen päälle soittamista, transkriptiota...kaikkia niitä mitä koulussamme tehdään. Jos esität paikkaansa pitämättömiä argumentteja, niin odotan todella vahvoja todisteita opettajakuntamme laiminlyönnistä korvakuulotehtävien vuoksi. Miksi dissaat ja haukut taloa, etkä nimellä opettajiasi, jotka ovat estäneet soiton oppimistasi?

Toivotaan ettei talossamme koskaan tule olemaan yli 50 % lukutaidottomia opiskelijoita. Peruskoulujärjestelmämme on saanut lukutaidottomuusprosenttimme nollaan ja sama on tavoitteena myös musiikin alalla. Lukutaidottomuus musiikkioppilaitoksessa, jos opiskelijalla ei ole lukuhäiriötä tms, on todella hälyttävä esimerkki luovasta, lahjakkaasta ja patalaiskasta pullamössösukupolvesta. "Mihin mä matematiikkaa tarvin", "emmä haluu oppia käyttämään tietsikkaa", "ei mun tartte harjata hampaita mulla on vahvat hammasluut"...Tule alas sieltä lahjakkuuden pylväästä, ala töihin ja lopeta kökön jauhaminen!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)