Aihe: Kaksi basaria vs. tuplapedaali (yleistä pohdiskelua)
1 2 3
Danny s
28.07.2004 14:47:27
Muutaman helmen olisin siis missannut, mutta toisaalta mitään selvempääkään merkkiä ei ole 90%:sti tuo tuplabasari kuitenkin toimii.

Ja niin, pinnallistahan tuo meikäläisen musiikkimaku on kuin puolisukeltajasorsalla.
Lapaluu
28.07.2004 15:13:18
Kaksi basaria:
+Näyttävämpi, "munakkaampi"
+tatsi hieman parempi (kuka mistäkin tykkää)
-roudaus
( -virittely , kuten joku sanoikin, ettei tarvitse olla samassa vireessä)

Tuplapedaali:
+roudaus
+halvempi (hieman ainakin)
-slavepuoli saattaa tuntua hieman erilaiselta, väljyys joka tulee ajanmittaan
methanol88
28.07.2004 22:24:59

Omasta mielestäni tatsi on nimenomaan parempi. Jotenkin vaan tuntuu ettei tuplaspedulla voi tehdä kaikkia samoja jippoja, mitä taas tuplabasareilla voi. Johtuneeko siitä, että spedussa toinen nuija jää kalvoon helposti. Tai en tiiä, voinhan olla väärässäkin, se on vain minun käsitykseni.

Tottakai tuplabasareilla soitto on helvetin paljon hienomman näköstä. Setti on täyteläisen näköinen. Jotenkin vaan itse tykkään soitta kahdella basarilla, en ole edes koskaan harkinnut tuplapedaalia. En tiedä kyllä miksi...
Koko ajan jano!
methanol88
28.07.2004 22:46:31

Tässä on samasta aiheesta toinenkin threadi. Siinäkin on pohdiskelua, sunmuuta.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=53260&o=0
Koko ajan jano!
tthei
28.07.2004 22:49:29

Se ulkonäköön liittyen viel et ei kaks basarii kaikissa seteis näytä hienolta. Jossain pikkusessa jazz-setis kaks basarii :D Mutta jossain isossa hevisetissä se näyttä hienolta. Muusta kokonaisuudesta riippuen siis kaksi basaria näyttää joko hyvältä tai rumalta.
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
Naq
29.07.2004 11:32:52

Ite omistan 2basaria sekä tuplapedaalin. Enkä ole toista basaria vuoteen pitäny setissäni. Mulle toi haikan sijottelu on tärkeintä.. 22" vie nii paljon tilaa et haikka jää kauas vaikka räkin kaa saan pedaalit vierekkäin.

Mut en basariani hävitä -> jos vaikka joskus kasvaisin isommaksi! =)
-> Tama Rockstar
Bacchus
29.07.2004 12:49:16
Kaks bassaria, of course! Itsellä toinen basari juuri työstön alla...
pain (is irrelevant) pain, pain, pain, pain (pain)
DimensionZ
29.07.2004 23:25:31

Itselläni ei ole koskaan ollut mitään ongelmia tuplaspedun kanssa soittamisessa, tosin sen tyyppinen musiikki missä niitä tarvitaan paljon ei olekaan mun alaa, joten en mikään ekspertti ole. Omasta mielestä yks basari näyttää paremmalta muutenkin kun kaks, tietenkin täytyy ottaa huomioon pari poikkeusta, esim joku mike portnoyn setti näyttäis aivan naurettavalta yhden basarin kanssa. Jos ite joskus hommaan kaks basaria, pistän ne samanlailla kun Dave Wecklillä, siinä on omaperänen ja käytänöllinen (ainakin siihen musiikkityyliin) set-uppi.
''He jumped right out of a building!!''
JanneO
30.07.2004 08:58:48
Mulla on tuplapedaalit ja myös kaksi basaria, joskus on jopa keikkaa soittanut sillä tavalla, että on molemmat basarit mukana, mutta tuplapedaaleilla soitetaan.

Nykyään kuitenniin käytän kahta basaria, syystä että hajosi välitanko tuosta pedaalista ja se korjaus on vielä työn alla. Tuon myötä huomasin, että nopeammissa tempoissa pysyy paremmin kärryillä tuon kahden basarin avulla.
Ja kuten mainittua, paljon veemäisempi roudata.

ps. Portoyn setti näyttää naurettavalta riippumatta basarien määrästä (1 tai 3, whatever).
Outkast
30.07.2004 09:57:30 (muokattu 30.07.2004 10:01:17)
Itse olen kokenut ainoiksi syiksi miksi minulla on kaksi basaria 1. Ulkonäkö (tuplasetit vaan on niin helvetin hienoja) 2. Isompi soundi ja itselläni ainakin tuplissa se toinen pedaali jää demppaamaan sitä kalvoa.

http://209.25.203.234/attachment.php?attachmentid=65647&stc=1

Aaah...
Paas
30.07.2004 10:44:13
Itse olen kokenut ainoiksi syiksi miksi minulla on kaksi basaria 1. Ulkonäkö (tuplasetit vaan on niin helvetin hienoja) 2. Isompi soundi ja itselläni ainakin tuplissa se toinen pedaali jää demppaamaan sitä kalvoa.

http://209.25.203.234/attachment.php?attachmentid=65647&stc=1

Aaah...

Takatukka kruunaa vielä koko komeuden. :) Takatukka forever!!!!
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
veke69
30.07.2004 11:58:03
Nykyään arvostan eniten rumpaleita joilla on pieni jazz-setti ja jotka sillä vetelevät muut rumpalit suohon. Tuplabasarit sopii mättöön mutta ei musiikkiin. Ja tämä ei sitten ole provo :-)

nimim. "opetellut pikkuhiljaa soittamaan pikkusetillä heviprogehörhötysten jälkeen"
AP
30.07.2004 12:04:34
Nykyään arvostan eniten rumpaleita joilla on pieni jazz-setti ja jotka sillä vetelevät muut rumpalit suohon. Tuplabasarit sopii mättöön mutta ei musiikkiin. Ja tämä ei sitten ole provo :-)

...vaikka helppo siitä on provosoitua.
Kannattaa kuitenkin tsekata esim. allekirjoittaneen luettelemien bändien tuotoksia ja miettiä, moniko niistä on mättöä vaikka tuplabassari onkin.

Toki pikkusetillä soittaminen on taitolaji sinänsä.
K100 #7
Kulkunen
30.07.2004 12:11:16
Nykyään arvostan eniten rumpaleita joilla on pieni jazz-setti ja jotka sillä vetelevät muut rumpalit suohon.

Kyllä kyllä, mutta mietipä mitä ne kaverit saisivat aikaan tuplasetillä? Eihän isosta setistä ole mihinkään, jos sitä ei osaa/voi käyttää (vrt. AC/DC) tai ei hallitse sitä (eli hakkaa väkisillä kaikkea mahdollista, vain siksi että on iso setti). Iso setti ei ole itse tarkoitus, se on vain työkalu siinä missä kitaristeilla POD tai kosketinsoittajalla Moog... En vetänyt hernettä nenään, tarjoan vain näkökulmaa.

Itse ottaisin 2 basaria. Näyttää, tuntuu ja kuulostaa paremmalle. Roudaus ei ole mikään ongelma, sitä vartenhan palkataan ihmisiä. Hymiö. Kaksi basaria vaativat sitten kolme tomia päälleen, kaksi menettelee vielä joissain tapauksissa, mutta yksi tai neljä tai enemmän on jo aika perseestä. Ruma, siis.
The downward spiral never ends.
veke69
30.07.2004 12:16:56
Hyvä ettei tullut versokasveja (ehkä) kenenkään nenään :-)

Meinasin vaan sitä, että usein näkee helvetillisiä settejä tyypeillä jotka käyttää setistänsä ehkä kolmasosaa, ja tuplienkin time on sitä sun tätä. Toki, kaksi basaria ja hyvä tatsi on hienon kuuloista jos sen osaa hyvin.

Mulla riittää opiskelua ihan tuon perussetinkin kanssa :-)

-Veke
AP
30.07.2004 12:21:24
Mulla riittää opiskelua ihan tuon perussetinkin kanssa :-)

No sitä riittää vaikka olis pelkkä virveli. Ja aina parempi jos asian tohtii myöntää...
K100 #7
Outkast
30.07.2004 12:25:59
Onhan olemassa taitavia jazz/groove musiikkia soittavia rumpaleita jotka vetävät tuplasetillä esim. Bill Cobham, Terry Bozzio, Louie Bellson näissä tapauksissa ainakin kahdessa ensimmäisessä tuplia tosissaan käytetään taidokkaasti.

Mutta selvästi tapauksissa The Who ja Dingo basarit ovat vaan ulkonäöllinen seikka, mutta omasta mielestäni ne ovat hemmetin hienon näköisiä.

Itse käytän basareita omassa musiikissani tomivyörytyksien taustalla ja komppaamisessa. Joten kohdallani on perusteltua kahden basarin käyttö. Tosin sama hoituisi tuplilla, mutta ei olisi niin hienon näköistä ja "ison" kuuloista, mutta lähinnä tuo näkö on se ykkös seikka.
veke69
30.07.2004 12:26:12
On varaa myöntää koska on pakko :-)

Tää on aika vaikea taiteenlaji, tää rumpulointi.
Ikäni olen veivannut enkä tunnu osaavaan mitään.

Niin se on.
v bear
30.07.2004 13:56:24

nimim. "opetellut pikkuhiljaa soittamaan pikkusetillä heviprogehörhötysten jälkeen"

jaa jaa!! kannattaa tutkia simon philipsin tuotantoa myös!! eipä oo mättöä nähtykään!
twist twist on jumala
Blitz
30.07.2004 14:34:21
Muistan Finntrollin rumpalin setin Sauna Open Airista tänä kesänä. Taman Starclassicit. Olisikohan ollut 18" basari, 10", 12" ja 14" tomit. Siihen päälle pari hyvin aseteltua peltiä ja räkkisysteemi. Jos siihen settiin olisi laittanut toisen samanlaisen basarin...

Mutta siis, mulla oli ainakin juuri se "ongelma" tuplapedaalilla, että se toinen nuija jäi demppaamaan kalvoa. Nyt kahdella basarilla voin pitää vasenta nuijaa vaikka kuinka kauan kalvossa kiinni. Myös hitaampia tuplakomppeja on helpompi soittaa (vaikka nehän voisi soittaa yhdelläkin pedaalilla, mutta esim. Vinnie Paul soittaa suunnilleen kaikki kompit kahdella jalalla :P).

Haitsutelineelle olen patentoinut ns. tukiständin, eli laittanut haikkatelineen jalat kiinni, ja klampilla sen toiseen telineeseen. Pitäisi varmaan tilata sellainen klamppi jolla sen saa basarin vanteeseen.

Ja noista tomisetupeista. Olin just studiossa tuolla kolmen etutomin setupilla, mutta eilen kun laitoin rummut takaisin kämpälle, laitoin räkin vaakaputket alas lähelle basareita ja kaksi etutomia + lattiatomi. Siinä vasta munaa on, kun soittaa perus-kolmen-tomin-setillä jonka lisänä on vain toinen basari. :)
:(
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)