Aihe: Virvelin kalvo
1 2 3 4
tthei
27.07.2004 13:20:42

Minä puolestani kovasti ihmettelen että mitä tuo kikkailu on kun kuitenkin lyödään trikkeri kylkeen ja koneella iskut kohdalleen. Eikö sen voi silloin tehdä kokonaan koneella ja soundit sampleista kuin trikatessakin. Mihin siinä soittajaa ja kalvoja tarvitaan?

No jos käyttää triggereitä niin ei kaikki käytä sitä pelkkää triggerin soundia vaan jotkut käyttää sitä triggerin soundia sen perinteisen soundin ohella. Ja kyllähän siinä ero kuitenkin on jos levyllä soittaa ihminen eikä kone.
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
lkx
27.07.2004 15:24:25

Minä puolestani kovasti ihmettelen että mitä tuo kikkailu on kun kuitenkin lyödään trikkeri kylkeen ja koneella iskut kohdalleen. Eikö sen voi silloin tehdä kokonaan koneella ja soundit sampleista kuin trikatessakin. Mihin siinä soittajaa ja kalvoja tarvitaan?

Kyllä sä saat ihmetellä. Katsos kun kaikki ei tosiaankaan tee niinkun sinä luulet - tää maailma ei vaan toimi niin. Kirjoitin tuonne triggeriketjuun omat kommenttini, mutta voin tietysti tässäkin kertoa sen verran, että tuossakin kyseisessä sessiossa, jossa omakuvani on otettu triggereitä käytettiin vain boostaamaan rumpujen omaa soundia.

Taitaa mennä sulta, Jami, vähän yli, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan se tarkoittaa sitä, että kun rummusta lähtee se oma äänensä, niin sitten triggerin avulla siihen ääneen miksataan haluttua, moduulista valittua ääntä. Rankemmassa musiikissa tämä on paljon käytetty juttu. Tuntuis, että harvemmin sitä rummun omaa soundia ajetaan kokonaan lyttyyn triggerillä. Paitsi jos on sämplätty esimerkiksi koko setti viimisen päälle. Silloinkin voi tehdä samplepankin niin hyväks, että vaikka virvelistä ohjelmoidaan tulemaan aina vähän erilainen ääni, ettei tule kahta täysin samanlaista lyöntiä peräkkäin - näinhän se oikeastikin menee.

Se pieni mitätön kommenttisi siellä aikaisemmin, Jami, oli vaan niin asiaton, kuin voi olla. Virvelikalvoista on avattu topicci ja sä tuut heittään tosi asiallista läppää haukkuen muka tietävästi pinstripet lyttyyn. Ja mistähän lähtien kaikki muut rumpalit tällä foorumilla on ollu hevimättäjiä? Haloo, ääliö!
There is no spoon...
ltg
27.07.2004 17:32:15
Evansin power center reverse dot on ihan toimiva rokkikalvo, käytin edellisessä virvelissä sitä.
IMIK#5,KK#3
Minkä vanhana oppii, sen uutena taitaa
Viceroy
28.07.2004 12:21:00

Haloo, ääliö!

Moderaattori en ole, enkä muutenkaan tiedä mistään mitään, mutta koettakaa nyt isot miehet selvittää asiat ilman tällaisia...
Ja suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren!
Legenda
29.07.2004 16:52:06
Olen ollut vähän matkoilla ja kun takas niin ajattelin lukaista mitä kalvoa sitä suosittellaan. Huh,huh jollakin on pinna aika kireenä kun pitää vetää tollaset herneet yhdestä kalvosta !!! Mutta olihan siellä suurinosa ihan asiallisia kommentteja, kiitti niistä ja anteeksi ; ))
markkuliini
29.07.2004 23:06:36

Jami, kommentoin tekstiäsi "AINUT syy käyttää Pinstripe-kalvoa on se että sitä sietää mäntätä väärin ja huonolla tekniikalla". Käytit sanaa "ainut". Eli siis yleistyksesi ärsytti, koska se vaikutti samalla sekä ylimieliseltä että tietämättömältä. Jos et ymmärrä käyttämieni fraasien "useat" ja "mutta myös useat" merkitystä niin en mahda mitään.
Myöhenpiin viittauksiisi kommentoin siten, että tiedän erinomaisesti mitä tarkoitat. Kumuissani ja vanhoissa Ludwigeissani Pinstripe toimii loistavasti bassorummun kalvona. Ja jos se sinua kiinnostaa niin en soita heviä, joskaan en jazz-keikoilla sitä puhkikulunutta "Bluebossaakaan".
Mukavaa, että saat tyydytystä "heitostasi" joilla "poikeroiset" saa avautumaan. Ja saat toki ottaa kantaa. Niin myös minä ja muutkin.
Ja lopuksi, eikö ole mielenkiintoista että vaikka sinä "pojittelet", kukaan ei ole vielä alkanut "papattelemaan". Vaikka varmaan mieli tekisi...
DimensionZ
30.07.2004 00:12:31

Ja miten helvetissä tämä liittyy mihinkään?

Sitten varsinaiseen asiaan. Itse käytän virvelissä molemmilla puolilla Ambassadoria. Alla tietysti snare sidea. Minullakin on pieni teipinpalanen tossa ylhäällä kalvon reunassa, tappaa 'ringiä' jota tulee liikaa vähän huonommasta virvelistä. Erittäin toimiva yhdistelmä.
''He jumped right out of a building!!''
Olli
30.07.2004 01:36:47

Itse käytän virvelissä molemmilla puolilla Ambassadoria. Alla tietysti snare sidea.

Mulla on samanlainen kattaus omassa virvelissä. Virvelini (taottu pronssi) on muutenkin niin vähä ringinen, että en käytä siinä mitään teippejä.
:
Jami
30.07.2004 23:39:16

voi tehdä samplepankin niin hyväks, että vaikka virvelistä ohjelmoidaan tulemaan aina vähän erilainen ääni, ettei tule kahta täysin samanlaista lyöntiä peräkkäin - näinhän se oikeastikin menee.!

Ai näinkö se meneekin. No voi ihme! Kuinkas suuri se teipinpala nyt sitten tuossa tapauksessa pitää olla? Ja lähemmäs klo11 vai 12? Tunti on kuitenkin aika pitkä aika. Onko teipin värillä väliä? Voiko teippiin tussilla piirtää jonkun kivan kuvan? Niin ja se tärkein. Sopiiko tuo nyt sitten hyvin kun on pinstripet tomeissa?
Suomalaanen ei usko ennenku näköö. Mutta härmälääsen pitää päästä koittamahan.
Jami
30.07.2004 23:51:11

. Ja lopuksi, eikö ole mielenkiintoista että vaikka sinä "pojittelet", kukaan ei ole vielä alkanut "papattelemaan". Vaikka varmaan mieli tekisi...

Ei mun tekstejä kannata lukea kuin piru raamattua. Enkä mä joka tavua harkitse. Ei täälä kukaan muukaan niin tee.

Mä oon yli 50v ja kutsun poikeroisiksi kaikkia alle 45v. Markkuliinia en ole nimitellyt kun en ikäänsä tiedä. Appiukolle tyttäret keksi nimen paapero. Mukavan kuuloinen sekin. Mikähän tuos poikeroinen-nimityksessä on kun aina joku siitä loukkaantuu. Mun puhuttelunani se on oikein lämminhenkinen ja ystävälliseksi tarkoitettu.

Täs kalvokeskustelus on näköjään tullu sohaistua vähän arkaan paikkaan. Sanon toki väkevästi mutta ei ole ollut tarkoitus ketään loukata. On tietysti mairittelevaa että kirjoitukseni noteerataan. Mutta ei täs nyt niin erikoisesti ole tarkoitus häirikkönä olla. Eikä edes puheenaiheena. Että jospa me kaikki yritettäis pysyä niissä kalvoissa.
Suomalaanen ei usko ennenku näköö. Mutta härmälääsen pitää päästä koittamahan.
Sgandalf
31.07.2004 15:25:17 (muokattu 31.07.2004 15:26:02)
Niin, ainut syy käyttää pinstripe-kalvoa on että sitä sietää mäntätä väärin ja huonolla tekniikalla.

No juuri näin. Ei millään pahalla, mutta haista sinä paska.
Bewahret einander vor der Zweisamkeit
Jami
31.07.2004 17:49:39 (muokattu 31.07.2004 18:04:31)

No juuri näin. Ei millään pahalla, mutta haista sinä paska.

hähähäähäh. Ja mua syytetään asiattomista sanomisista.

Kovasti nyt poikeroisia korventaa tuo sanontani "ainut syy". Olen todella pahoillani. Vaikka tohkeissani heitinkin että "ainut syy" niin tein kyllä väärän todistuksen kun en itsekkään ihan tuota mieltä ole. Kyllä pinstripen tömähdystä voidaan toki efektinä käyttää. Näyttää vaan suurin syy useimmilla nuorilla rumpaloitsevilla olevan edellä mainitsemani.

Mielestäni rumpua pitää ensin oppia soittamaan. Se tarkoittaa että oppiakseen soittamaan pitää rummun kyetä reagoimaan soittajan tatsiin. Tatsia ja sen merkitystä ei muuten opi. Pinstripet eivät reagoi. Siksi aloittelevien kannattaa käyttää yksinkertaisia maalattuja tai kirkkaita kalvoja. Näihin sopii virvelikalvona maalatut tai jonkinmoisella keskilätkällä varustetut kalvot. Mielellään ei näitä muuten dempattuja. Jokainen demppaus estää rumpua reagoimasta vääriin tatseihin. Etkä opi oikeaa kun väärästä ei rangaista.

Jossain viitattiin guruihin. Uskon vakaasti että gurut ei käytä mitään mikä ei reagoi heidän herkkään ja musikaaliseen tatsiinsa. He ovat guruja juuri siksi että saavat kaiken soimaan ja osaavat käyttää soivia instrumentteja. Käyttävät monenlaisia efektejäkin. Monesti sponsorin vaatimuksesta meillepäin näkyy jotain millä he eivät oikeasti suostu soittamaan.

edit: trikkaamaan ruvetaan siinä vaiheessa kun rumpalin soitto ei haluttuun genreen riitä tai kun ei musikaalisuus ole ollenkaan tärkeä tekijä kyseisessä musassa.
Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan.
Paas
31.07.2004 19:10:51
Kovasti nyt poikeroisia korventaa tuo sanontani "ainut syy". Olen todella pahoillani. Vaikka tohkeissani heitinkin että "ainut syy" niin tein kyllä väärän todistuksen kun en itsekkään ihan tuota mieltä ole. Kyllä pinstripen tömähdystä voidaan toki efektinä käyttää. Näyttää vaan suurin syy useimmilla nuorilla rumpaloitsevilla olevan edellä mainitsemani.

Pinstripe on "hyvä" kalvo. On totta että se ei juurikaan reagoi sinun tarkoittamallasi tavalla eikä sen soundi hirveästi muutu virittämälläkään. Siinä on oma "ominaissoundinsa" mikä toimii hyvin tietyissä olosuhteissa kun halutaan sellainen "tömps" soundi. Se on sitten makuasia että pitääkö pinstripen soundista vai ei.

Onhan se myös kestävä kalvo. Siksi moni varmaan käyttääkin sitä(ei ainoastaan ne joilla on huono tekniikka).
Itse en pinstripestä pidä mutta ymmärrän kuitenkin että joku muu saattaa siitä pitää. Ja miksi ei saisi pitää, hyvä kalvohan se on tietynlaisiin tarkoituksiin.

Mielestäni rumpua pitää ensin oppia soittamaan. Se tarkoittaa että oppiakseen soittamaan pitää rummun kyetä reagoimaan soittajan tatsiin. Tatsia ja sen merkitystä ei muuten opi. Pinstripet eivät reagoi. Siksi aloittelevien kannattaa käyttää yksinkertaisia maalattuja tai kirkkaita kalvoja. Näihin sopii virvelikalvona maalatut tai jonkinmoisella keskilätkällä varustetut kalvot. Mielellään ei näitä muuten dempattuja. Jokainen demppaus estää rumpua reagoimasta vääriin tatseihin. Etkä opi oikeaa kun väärästä ei rangaista.

Olen osittain samaa mieltä. Mutta aloitteleminen ohuilla kalvoilla tulee aloittelijalle aika kalliiksi kun on heti kalvot lommollaan. Parempi vaan soitella hieman tuhdimmilla kalvoilla ensin niin että oppii soittamaan "rennosti". Tämän jälkeen on sitten helpompi keskittyä itse lyöntiin ja oikeaoppiseen lyöntitekniikkaan.

edit: trikkaamaan ruvetaan siinä vaiheessa kun rumpalin soitto ei haluttuun genreen riitä tai kun ei musikaalisuus ole ollenkaan tärkeä tekijä kyseisessä musassa.

Tuo on sinun mielipiteesi muttei todellakaan mikään fakta.
Ei musikaalisuus minun mielestäni häviä minnekkään jos jossain käytetään hieman "lisämaustetta". Joissain muusiikin tyylisuuntauksissa pieni lisämauste saattaa toimia todella hyvin. Ymmärrän kuitenkin tavallaan myös sinun nollatoleranssisi. Onhan se omalla tavallaan enemmän "aitoa" kun ainoastaan rummun luonnollinen soundi kuuluu.
Kukin tyylillään.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
Henga
31.07.2004 19:52:56
Ihme länkytystä triggereistä. Ite saan usein nakitukset tohon naapurin konepoppooseen soittamaan rumpuja, ja helpommin ne soundit saa väsättyä triggereillä kun pään hikoilulla eq:n ja kompuran sun muiden gatetuksien kanssa. Sähkörummuilla ei saa samaa meininkiä kuin oikeilla. Ja mitä ikäkysymykseen tulee, toivon että olen yhtä avoin uusille jutuille viisikymppisenä kuin nuorempanakin.

Mikä hemmetti saa ihmiset aina vastarannan kiiskeiksi? Ok, onhan se hyvä että perinteitä pidetään yllä ja niitä vaalitaan mutta eihän sen nyt kannata antaa jumittaa pääkoppaa 50-luvulle?
Remo
31.07.2004 20:29:17
Pinstripe on "hyvä" kalvo. On totta että se ei juurikaan reagoi sinun tarkoittamallasi tavalla eikä sen soundi hirveästi muutu virittämälläkään. Siinä on oma "ominaissoundinsa" mikä toimii hyvin tietyissä olosuhteissa kun halutaan sellainen "tömps" soundi. Se on sitten makuasia että pitääkö pinstripen soundista vai ei.

Onhan se myös kestävä kalvo. Siksi moni varmaan käyttääkin sitä(ei ainoastaan ne joilla on huono tekniikka).
Itse en pinstripestä pidä mutta ymmärrän kuitenkin että joku muu saattaa siitä pitää. Ja miksi ei saisi pitää, hyvä kalvohan se on tietynlaisiin tarkoituksiin.

Sitä varten moni käyttää pinstripeä kun musiikkiliikkeiden myyjät vaan sanoo aloittelijoille, että tässä hyvä kalvo ota tämä ja nuori kokematon kaveri ei osaa sanoa vielä myyjille vastaan tai sanoa sitä mitä haluaa. Itsellä on pinstripet juuri tuolaisten tyhmien myyjien takia, kun en uskaltanut sanoa että haluan toisenlaiset kalvot, mutta minkäs saat kyllähän siinä oli vähän omaakin tyhmyyttä.

Nykyään en kuuntele myyjien mielipiteitä ei ne tiedä mistään mitään. Toivottavasti täällä on joitain musaliikkeiden myyjiä jotka lukevat foorumia ja ottaisivat opiksi. Vielä en ole törmännyt yhteenkään asiantuntevaan myyjään joka olisi jotain rumpujen soitosta tiennyt. Tai sitten jos on törmännyt johonkin vähän kätevämpään niin se sanoo vaan omia mielipiteitä eikä osaa neuvoa mikä kalvo sopisi mihinkin musaan. Niiden pitäis tietää mikä kalvo sopii mihinkin musaan ja mitkä pellit mihinkin. Jos joskus pääsis musaliikkeeseen töihin niin minä neuvoisin ja opettelisin suurinpiirtein tietämään mikä kalvo tai pelti sopii mihinkiin tyyliin.

Yksi hyvä esimerkki on yhden lähiliikkeen myyjä, kun menet kauppaan niin heti kaveri kysyy "jaha mitäs laitetaan" eli pitäis ite tietää mitä ostaa ja pitää heti ostaa eikä voi mennä edes kokeilemaan liikkeeseen. Ärsyttää tollaset liikkeet.
PAISTE CYMBALS REMO HEADS
tthei
31.07.2004 21:19:08

Yksi hyvä esimerkki on yhden lähiliikkeen myyjä, kun menet kauppaan niin heti kaveri kysyy "jaha mitäs laitetaan" eli pitäis ite tietää mitä ostaa ja pitää heti ostaa eikä voi mennä edes kokeilemaan liikkeeseen. Ärsyttää tollaset liikkeet.
Se saattaa vain sanoo tollee et mitäs laitetaan, jolla se tarkottaa että mitäs oot tullu hakemaan tai olis tarkotus ostaa. Ei se sillä välttämättä tarkotat et sun täytyy tarkaan tietää kaikki mitä haluut. Mutta ehkä se kuitenkin haluu tietää et mitä oot hakemassa (uutta kalvoa, tai kenties symbaalia) et ehkä sitten osaa neuvoa ja kertoa mitä kaikea heiltä löytyy. Ne ei kuitenkaan varmaan katsos pidä jos sinne änkee tyyppejä mitkä vaan soittelee ja testailee eikä oo tarkotustakaan ostaa mitään. Eli se "jaha mitäs laitetaan" on vaan sellanen keskustelun alotus, ja tarkoittaa sillä varmaankin vähän jotain että "mitäs tarttisit" tai jotain(uskoisin ainakin).
AP
01.08.2004 01:27:18
Se saattaa vain sanoo tollee et mitäs laitetaan, jolla se tarkottaa että mitäs oot tullu hakemaan tai olis tarkotus ostaa. Ei se sillä välttämättä tarkotat et sun täytyy tarkaan tietää kaikki mitä haluut. .

No ei, vaikka kyllä siihen ollaan menossa kun soitinliikkeisiinkin tunnutaan otettavan mieluusti töihin jotain toimitusjohtajan kummipoikia joille pitää saada leppoisa kesäduuni pitkällä ruokatauolla, sen sijaan että pidettäisiin töissä jotain tyyppiä joka tietääkin jotain myymistään soittimista ja tarvikkeista. Että jos joku nyt tulee ja ilmoittaa että "semmoista avointa ja herkkää sointia rummuista haen" niin osataan tarjota vaihtoehtoja eikä myydä sitä p---leen Pinstripeä "koska muutkin ovat sitä ostaneet".

Yksi syy pinstripen suosioon on varmaan sen kestävys ja ainakin aloittelevia soittajia varmaan miellyttää se, että matalalla vireellä pinstripestä saa "silleen mageen Lars Ulrich-soundin" eli ns. läts-soundin.

Itsellä on ilmeisesti sen verran harrastusvuosia takana että sitä osaa jo arvostaa soivia ja herkkiä kalvoja -- ja kun itsellänikin ovat syvät mahonkirummut niin ne nyt ei ole maailman soivimmasta päästä muutenkaan, saati Pinstripeillä...
K100 #7
tthei
01.08.2004 02:26:13

No ei, vaikka kyllä siihen ollaan menossa kun soitinliikkeisiinkin tunnutaan otettavan mieluusti töihin jotain toimitusjohtajan kummipoikia joille pitää saada leppoisa kesäduuni pitkällä ruokatauolla, sen sijaan että pidettäisiin töissä jotain tyyppiä joka tietääkin jotain myymistään soittimista ja tarvikkeista. Että jos joku nyt tulee ja ilmoittaa että "semmoista avointa ja herkkää sointia rummuista haen" niin osataan tarjota vaihtoehtoja eikä myydä sitä p---leen Pinstripeä "koska muutkin ovat sitä ostaneet".

Yksi syy pinstripen suosioon on varmaan sen kestävys ja ainakin aloittelevia soittajia varmaan miellyttää se, että matalalla vireellä pinstripestä saa "silleen mageen Lars Ulrich-soundin" eli ns. läts-soundin.

Itsellä on ilmeisesti sen verran harrastusvuosia takana että sitä osaa jo arvostaa soivia ja herkkiä kalvoja -- ja kun itsellänikin ovat syvät mahonkirummut niin ne nyt ei ole maailman soivimmasta päästä muutenkaan, saati Pinstripeillä...

No kyllä sitten voin myöntää olleeni väärässä :D Kun en tarkottamastas liikkeestä tiedä. Mutta tuli mieleen että saattaa noinkin asiat olla kuten mä mainitsin.
AP
01.08.2004 13:54:15
Niin no, kaippa noita liikkeitä on joka lähtöön. En tässä nyt mitään yksittäistä kauppaa tarkoittanut, vaan yleisesti ottaen joskus ihmetyttää millä perustein soitinliikkeisiin työntekijöitä valitaan.
K100 #7
moottorisaha
01.08.2004 19:13:31

Ensin moitit mua "pikkusieluisesta" kannanotostani ja sitten sanot että kantani on totta. Miksi? Enkö mä saa ottaa tällä palstalla kantaa?

Joo no onhan se Steve Gaddiki aivan paska, soittotaidoton juniori, jonka pitäis harkita alan vaihtoa, koska käyttää niitä syntisiä pinstripejä.

Eikö sun ymmärrykseen mahdu se, että ihmiset voivat tykätä erilaisista soundeista? Joku tykkää pitkään soivasta, avoimesta tomisoundista, joku enemmän perkussiivisesta, lyhytkestoisesta lässähdyssoundista. Voisit kyllä koittaa hiukan avata mieltäsi, ja tajuta että on olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin se mitä juuri sinä käytät. Joku soundi sopii jonkunlaiseen juttuun, ja joku toinen toisenlaiseen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)