Itselläni on 22" x 14" Gratschin bassari, jossa on melko pieni ääni ollakseen halkaisijaltaan niin suuri. Olen havainnut sen, että jos pitää kalvoa todella löysällä, värähtelyt ovat niin matalia, että ääni kuulostaa entistä pienemmältä ja ainoastaan sisäelimet havaitsevat värähtelyt. Olen alkanut pitää virettä hieman, tai jopa reilusti kireämmällä, joten nyt rumpuun piilotettu bottne on löytynyt. Kalvoina minulla on Powerstoke 3 / Gretschin oma logokalvo (Permatone?). |
Kiskasin eilen kaikki dempit basareista pois ja viritin kunnolla kalvot uudestaan. Pyrin siihen, etten laita mitään rumpujen sisään. Sain ihan kohtalaisen soundin löysällä lyöntikalvolla ja keskikireällä etukalvolla. Mutta soittotuntuma oli mielestäni tosi huono (on ollut koko ajan siitä lähtien kun laitoin Falam Slamin Evansin lätkän tilalle). Tuntuma oli jotenkin löysä eikä pedaali palautunut kunnolla. Eikä toiminut jousien kiristelykään. Päädyin sitten tulokseen, että laitoin sellaiset noin 20 cm leveät kalvosta kalvoon -vaahtomuovin palaset basareihin. Ihan hyvä soundi tuli. Napsua löytyy kun on muovinuijat. Vielä enemmän sain soundia tiukennettua, kun ruuvasin etukalvon ruuveja kireämmälle. Sitä kannattaa kokeilla - voit yllättyä. Miks mun Swingstarit on paljon hienommat kuin mitkään muut näkemäni Swinkut? |