Aihe: 0,5 cm halkeama: porata, hioa vai leikata?
1 2
miän vain
08.03.2004 09:34:17

Kannattaako siihen porata reikää? Pelkään että se pellin "värähtely" muuttuu silleen että ääni muuttuu huminaks ja pelti rupeis halkeamaan muistakin kohdista.

Ehdottomasti kannattaa porata. Tai siis noin pieni pala kannattaa leikata pois. Soundi ei muutu huomattavasti - jos voisit vierekkäin testata, sävyeroja huomaisit, tuskin muuta.

Tässä viime aikoina on saanut peltiä leikellä ihan riittävästi - löytynyt mitä ihmeellisimmistä paikoista vähän haljenneita ja hylättyjä yksilöitä. Aika isoja viipaleita olen napsinut, eikä soundi ole mennyt. Muuttunut hieman erilaiseksi toki.

Huminaa on turha pelätä. Niin ei tule käymään. Paitsi tietenkin jos poraat pellin ihan täyteen reikiä - ja niitä saa olla todella paljon. Eihän niitetetytkään hajoa ja humise. Samaan viittaa myös Meinlin filter china, siinä on yli kymmenen reikää ja soundi on silti mainio.

http://www.meinl.de/cymbals/cymb_2_3_12.html
lateq
08.03.2004 13:59:06
Kiitoksia rohkaisusta :P
Vähän vaan arvelutti tuo reiän poraaminen kun on yksi ikävä kokemus tuosta, kun porasin Paiste 2002 Medium crashin reiän, tällöin se oli kyllä hajalla jo ostaessa (tuli kaupan päälle) ja taisi olla ihan reippaasti olla reunat leikattu kun se oli pari senttiä 16" crashia pienempi, joten se siitä.
Pitänee siis porailla taas.

Soundi ei muutu huomattavasti - jos voisit vierekkäin testata, sävyeroja huomaisit, tuskin muuta

Siitä semmosesta särinästä sen halkeaman kuulin. Toivottavasti se ääni ei muutu kovemmaksi.. Tuo 1cm on jo aika valitettavan iso halkeama 15" pellissä. Hitto kun ei olis kyllä yhtään varaa hajotella näin kalliita peltejä >:O
Laavassa on ikävä saatanaa.
miän vain
09.03.2004 10:01:05

Joo niin särinä. Se poistuu kyllä. Itse pellin ääni muuttuu luultavasti hieman lujemmaksi, kun särö ei ole enää demppaamassa.
ltg
09.03.2004 15:01:37
Jees, pelti on nyt leikattu, vielä hioa täytyisi. Eli kulmat pyöreiksi.
Minä syön lanttuva! Se on minun herkkuva!
lateq
04.04.2004 21:14:33 (muokattu 04.04.2004 21:19:55)
Tänään kulmahiomakoneella isäni kanssa askartelimme peltiä, (minulla kun on peukalo keskellä jalkapohjaa, niin pelottaa itsekseen käydä peltiä runnomaan) oikein siisti lovi tuli, onnistui erittäin hyvin.

Illemmalla oli treenit, jonne otin pellin mukaan. Treenien päätteeksi vilkaisin pellin reunoja ihan varmuuden vuoksi, ja se halkeamahan oli jatkunut vielä melkein sentin eteenpäin siitä loven keskeltä, eli ei siis edes reunasta! Ja näyttäisipä siltä että se olisi lähdössä haarautumaan kahteen suuntaan, kun se on vähän painunut vähän reunasta. Sattuu ;'P

Vähän huono piirtää sitä, mutta tämän näköinen se lovi nyt suurinpiirtein oli :)
___
___)

lovi on n. 4-5mm. leveä ja vähän reilun 1cm pitkä.

Siellä pellin sisällä oli siis varmaan vielä joku hiushalkeama, eli joku pari milliä enemmän olisi pitänyt vielä hioa.

Nyt vähän pelottaa että kun alkaa tuota peltiä taas runtelemaan, niin mitenköhän paljon reilu 2cm x 0,5cm lovi vaikuttaa siihen sointiin..

Kylläpä taas valitin :)
miän vain
05.04.2004 09:51:48

Sanoinko jo, ettei saa jättää kulmia? Nyt sanon. Leikkauksen pitää olla loivan kaareva, tai halkeaminen alkaa jostain kohdasta uudestaan - ei välttämättä juuri siitä nurkasta, mutta kuitenkin. Ja todellinen halkeama on aina muutaman millin näkyvää halkemaa pidempi.

Tässä havainnollistuskuva:

http://lpt.fi/~toivamik/musa/kuva/peltikuva/peltileikkaus.gif
v bear
05.04.2004 11:42:53
mun omakuvas on livenä pari pelliä jossa on lovia.
twist twist on jumala
lateq
05.04.2004 11:47:59
Noin kaareva? Kulmat oli kyllä hyvin pyöristetty mutta se lovi oli tosiaan aika ohkainen. Kuitenkin se näytti silloin silmään aika hyvältä ja ratkaisulta. Voin kai koittaa jonkinlaisen kuvan tuosta tehdä, jos osaan :p
Kovasti vaan ihmetytti että miten se siitä keskeltä lähti etenemään, kun siitä kohtaa lovi oli tasaisin, eikä siihen ollut kapulan mentävää aukkoa.
Kai se on sitten pakko ottaa kerralla iso pala pois, vaikka pahalta se tuntuu. ;9
kampela
05.04.2004 18:28:47

Mun kaveria leikkas ja hio mun yhen komppikrässin silleen mukavan nätisti kaarevaks. Kuukauden päästä siinä oli halkeamia
ympäri peltiä, ei kuitenkaan siinä leikatussa kohassa??
Saattaskohan se jännite joenkin hairahtua ?
I´d give this life for just one day, to feel alive again one time before i die
ltg
06.04.2004 15:03:14
Sanoinko jo, ettei saa jättää kulmia? Nyt sanon. Leikkauksen pitää olla loivan kaareva, tai halkeaminen alkaa jostain kohdasta uudestaan - ei välttämättä juuri siitä nurkasta, mutta kuitenkin. Ja todellinen halkeama on aina muutaman millin näkyvää halkemaa pidempi.

Tässä havainnollistuskuva:

http://lpt.fi/~toivamik/musa/kuva/peltikuva/peltileikkaus.gif

Jep, juuri tuolla tavalla leikkasin. Vielä hioa pitäisi, että uskaltaa käyttöön ottaa.
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - jäsen #5
Lehtisaha
KK#3
Stain
06.04.2004 18:42:02
Millä tuollainen kannattaisi leikata? Rautasahalla?
Planned a show Treasoned my roots Ice cream snow See you in June
MoonDog
06.04.2004 19:05:47
Dremelillä tai vastaavalla nakertajalla saa kaiketi parhaan lopputuloksen.
Shit just doesn't happen, it takes effort.
miän vain
08.04.2004 09:26:40

Peltisaksilla. Jos kyseessä ei ole paksu ride.

Niiden kanssa varovasti; liian jyrkät mutkat tekevät helposti peltiin sata pientä halkeamaa. Loivasti leikataan, ja hiekkapaperilla loput. Viimeiseen hiontaan todella hienoa paperia, tonnista vähintään.
v bear
08.04.2004 13:09:05
rälläkkä on kova!!!
twist twist on jumala
ltg
15.04.2004 13:52:08
Noniin, viimeinkin jaksoin pellin loppuun asti huoltaa. Hiottu on ja hyvin pelittää. Soundi edelleen loistava.
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - jäsen #5
Lehtisaha
KK#3
finntrolli
19.04.2004 08:17:31

Pistä oikein kunnolla paskaks kun oot jo alottanu!hehheh..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)