Aihe: Tiukka Komppi
1 2 3
lkx
06.02.2004 18:03:07

mutta just sitä mahtavaa tyyliä, jolla jotkut jättää nuottien väliin hirveästi tilaa ja ilmaa.

"Leid bäck" ju nou. Se on yks osa groovea. Pari esimerkkiä:

-Vinnie Colaiuta Stingin Fields of Goldissa, samalla kanttikompilla koko biisin läpi ja niin "leid bäck" ettei mitään rajaa :P

-toinen mikä äkkiä tuli mieleen on Bruce Dickinsonin levyillä soittava Dave Ingraham (tms.), mm. biisissä Cyclops
There is no spoon...
Epämuusikko
06.02.2004 20:09:04
Olenko väärässä, minusta "laid back" tarkoittaa sitä että nimenomaan soitetaan pikkaisen sen oletetun "klikin/iskun" jälkeen? Fields of Gold on niin "in the pocket" kuin olla ja voi. Tuon Pocketin merkityksestä voin olla kans väärässä.
Mekeekö se tässä järjestyksessä?
Laid back (takana) ----- in the pocket ----- on top of the beat. Jos ei mee niin korjatkaa. Fields of gold ei minusta kuulu näihin "takana" oleviin.
Älä pelkää: Kovan ulkokuoreni alla piilee kivisydän
Henga
06.02.2004 20:15:54
Laid back (takana) ----- in the pocket ----- on top of the beat. Jos ei mee niin korjatkaa. Fields of gold ei minusta kuulu näihin "takana" oleviin.

Laid back, In the middle ja On top. Tai näin minulle on ainakin opetettu. Jostain kuulin että "In the pocket" tarkoittaisi jäljessä soittoa. En tiedä sitten..
helma29
06.02.2004 21:43:10

J. Karjalainen: Merenneito ja minä (tai jotain sinnepäin)
welho
07.02.2004 03:16:34

No Doubt: Hella Good
Setit kuntoon, setit kunnossa!!
kampela
07.02.2004 10:07:56 (muokattu 07.02.2004 14:02:21)

Dave Matthew Band - rumpalina Carter Beauford

beauford on kyllä kova.
I´d give this life for just one day, to feel alive again one time before i die
OpaqueBuff
09.02.2004 02:23:58
Led Zeppelin - Good Times Bad Times, Out On The Tiles, D'yer Mak'er, The Ocean ym.
Aerosmith - Love in An Elevator
Dream Theater - 6.00
Deep Purple - Fireball
Van Halen - Pleasure Dome, I'm the One

ym. ym. ym.
greenman
09.02.2004 13:26:19
Lagwagon: beer googles!
markkuliini
09.02.2004 13:36:50

Hyviä laid back-tyylisiä rumpaleita: Rick Marotta, Zigaboo Modeliste, Steve Gaddin shufflet useasti, Jim Keltner, Harri Ala-Kojola.
On top rumpaleita: Omar Hakim Stingin The dream of blue turtles, Stevart Copeland (ERITTÄIN on top), Harvey Mason ekalla Headhunters levyllä (ihan älyttömän on top), Dave Garibaldi. Nuo on top-esimerkit ovat aika äärimmäisiä, voi soittaa "on top" ilman julmettua kiilaamistakin. Toki useimmat näistä kavereista osaavat soittaa muillakin tavoilla (esim. Dennis Chambers on siinä aika ilmiömäinen), ja usein itse biisi ja sen tempo määrittää sen time-fiiliksen. Esim. nopeaa biisiä on aika vaikea soittaa "taakse" ja hitaan biisin kuuluisi olla rauhallinen eikä "on top". Eikä soitettujen nuottien määrä suoraan korreloi tähän asiaan, esim. moni New Orleans- rumpali soittaa todella taakse vaikka kompissa on aika paljon tavaraa. Tai jotkut nopeat diskobiisit ovat todella "yksinkertaisia" mutta niitä voi soittaa aika eteen. Kyllä Fields of goldin time on minunkin mielestä niin keskellä kun vain olla voi. Muita, Colaiutan lisäksi, mielestäni aika keskelle soittavia on J.R. Robinson ja Simon Phillips.
kampela
09.02.2004 14:21:43

Lagwagon: beer googles!

Siin on aika tiukka biisi!!
I´d give this life for just one day, to feel alive again one time before i die
lkx
09.02.2004 23:26:16

Itse asiassa mun vissiin piti siitä Ingrahamista sanoa, että laid bäck. Tarkemmin ajatellen niin... on vaan niin samanlaiset nimet noi Colaiuta ja Ingraham, ni meni sekasin. öööö +(
There is no spoon...
U.Honey
10.02.2004 05:41:11
usein itse biisi ja sen tempo määrittää sen time-fiiliksen.

Näin telkkarissa bändin vetävän ihan perusbiittikamaa, ja ensimmäinen asia jonka rekisteröin oli miten komppi oli niin askeettinen ja vetelä mutta silti biisi kulki aivan tautisesti. Kamera zoomasi rumpaliin ja Steve Gaddhan siellä oli.

Eli: Mitä se laid-back time noin käytännössä tarkoittaa? Siis eihän koko setillä voi "hidastella", eikös silloin sleepaa. Onko se niin että kakkonen ja nelonen soitetaan taakse, vai miten se menee?
Children of Baron, the ultimate musical experience!
chief
10.02.2004 20:17:04 (muokattu 10.02.2004 20:17:39)
Laid back, In the middle ja On top. Tai näin minulle on ainakin opetettu

Näin juuri. Kolme tapaa soittaa iskut biisin pulssin mukaan, tai metronomin mukaan

Jostain kuulin että "In the pocket" tarkoittaisi jäljessä soittoa. En tiedä sitten..

In the pocket on tapana sanoa kun homma toimii. Eli "the band has the groove in the pocket." Lähinnä tällä tarkoitetaan juurikin meidän basistien ja rumpalien yhteistyötä.
What demands an answer, but newer Ask`s a question? Auer keikalla Factoryssa Ke 18.2
hörhö
13.02.2004 16:31:23

Uusi Justin Timberlaken tuotanto. Ihan oikeasti.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Kimmo G.
13.02.2004 19:53:03

Gunnareiden Welcome to the jungle. Siinä on jotain avohaitsua ykkösillä ja kolmosilla tai vastaavaa, kulkee ku k-juna! Eihän ne Steven Adler tai Matt sorum kumpikaan mitään uranuurtajia ole mutta perkeleen hyvin hoitavat tonttinsa. Tai siis musta ainakin.
helma29
14.02.2004 19:33:14

Tuosta haitsuhommasta tuli mieleen...

Kuunnelkaa Mötley Crüe:tä, siinä on niin perusmättöä, kun olla ja voi!

69 Eyes:in Jussin suurin innoittaja, mutta se loppuukin siihen ulkomusiikilliseen puoliin tyystin, onhan Tommy Lee paljon rokimpi!

/Helma
Vikmani
14.02.2004 23:01:15
knack - My Sharonassa on tiukka komppi
get up offa that thing. It makes you feel better.
jms
15.02.2004 03:34:23
Itse asiassa mun vissiin piti siitä Ingrahamista sanoa, että laid bäck. Tarkemmin ajatellen niin... on vaan niin samanlaiset nimet noi Colaiuta ja Ingraham, ni meni sekasin. öööö +(

just :D
"i´ve started to hate my own creation, now i know how god feels" - Homer Simpson
hörhö
18.02.2004 13:35:13 (muokattu 18.02.2004 13:35:33)

Gunnareiden Welcome to the jungle.

Hassua. Musta taas tuntuu, että gunnareilla on oikeasti yksi rockhistorian paskimpia rumpaleita. Tietääkö joku, että osaako hän muita fillejä, kuin RectumTakaTum?
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Jaska
18.02.2004 15:12:11
Sellanenki on joskus hienoa ku kuulostaa että komppi olis tosi löysä ja iskut sekottuu toisiinsa eikä kuulosta menevän edes kokonaan tahtiin.

Esim. Solomon Burken None of Us Are Free piisissä on tollasta.

Tollaset regeessä käytettävät letkeet kompit on kans hyviksii.
jee
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)