Aihe: Symbaalien kestävyys
1 2 3
LumPus
21.11.2003 19:46:29
istelläni zildjian a custom kattaus, 14"hh, crashit 16",17",18" crashit. tosin itselläni ei mitkään pellit vielä ole kauhean pitkään kestäneet, joten pidän customien kahden vuoden elinikää kiitettävänä... (voi olla tekniikan harjoittelulla jotain tekemistä...)
Viekö elämä liikaa aikaasi?
Outkast
21.11.2003 21:18:54
Oli uskomatonta kun keskustelin Mannhain rumpalin Juniorin kanssa ja se kertoi tuhoavansa 4 rideä vuodessa.
Olin aivan kauhuissani.

Sen jälkeen joka kerta kun lyön jotain peltiäni, kauhulla ajattelen milloin joku niistä naksahtaa rikki.

...toivottavasti ovat kestäviä meinaan ihan joka päivä ei ole 350e varaa kuluttaa uuteen crashiin.
Jami
21.11.2003 22:59:50

Nostanpa uudestaan esille tämän. Kertokaa nyt prot muutama hyvä(tekniikka) vinkki, millä voi säästyä peltien hajoamiselta. Tässä on jo jotain ollu, mutta sanokaa miten mielestänne kannattaa pelti sijoittaa ja mihin asentoon. Ja miten kannattaa lyödä. Ite en vielä onneksi saanut yhtää peltiä basaksi.

En oo Pro ja mättötouhu on vierasta. Kauan kyllä on tullut rumpujen takana touhattua. Kysyit niin vilpittömästi että yritän jotain sanoa. Toivossa että osaavammat sitten korjaa mun ajatuksiani.

Oikea lyöntikulma on varmaankin tärkeää. Jos pelliin lyö 45asteen kulmassa niin luultavasti hajoaa. Koitan näitä astekulmia muistella. Olikos se suorakulma tuon 45 astetta. Eli loivemmin pitäis mättää.

Tuo mättö sinänsä on mulle vieras termi. Pellistä saa raskaan ja täyteläisen soinnin aivan samoin kuin rummustakin. dynaamisella ja voimakkaalla iskulla joka palautuu iskun jälkeen takaisin. Sellainen nyrkkeilijän tyrmäysisku ei oikein istu musikaalisuuteen. Paremminkin sellainen kuntonyrkkeilijän napakka ja dynamiikan hallitseva isku.

Kertokaa te jotka osaatte.
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
Paas
21.11.2003 23:12:20
Oli uskomatonta kun keskustelin Mannhain rumpalin Juniorin kanssa ja se kertoi tuhoavansa 4 rideä vuodessa.
Olin aivan kauhuissani.

Mutta se kaveri lyö helvetin lujaa, siinä varmaan syy.
Itse olen kyllä todella hellä peltieni kanssa(vaikka metallia soitankin) koska ei viitti ujuttaa kauheita rahasummia uusiin pelteihin jatkuvasti. Minä ostan aina kärkipään peltejä jotka on aika kalliita niin kyllä sitä tulee mietittyä miten niitä käsittelee.
Takatukat kunniaan!
JanneeBDB
21.11.2003 23:14:15

Olikos se suorakulma tuon 45 astetta.

Suorakulma on kyllä muistaakseni 90 astetta.

Eipä tässä muuta, jatkakaa.
Ollaan eilen olisimme.
Hakki
25.11.2003 01:16:44
Nämä ovat vuosien varrella levinneet.

Ekan setin mukana tullut made-in-Latvia-14" crash - halkesi kuvun ympäriltä niin että lopussa telineessä oli kiinni pelkkä kupu...

Paiste Alpha 18" power crash - viiden vuoden mätön jälkeen tuli reunaan halkeama. Pala pois ja soittoon. Parin kuukauden jälkeen uusi halkeama toisella puolella peltiä.

Paiste 505 18" crash - sain jo valmiiksi hiukan haljenneena. Korjauksen jälkeen sillä soitti treeneissä vuoden päivät.

Paiste Alpha 10" splash - kuvussa on pieni lommo ollut jo nelisen vuotta. Vieläkin soi hyvin.

Yleisesti ottaen ei ole pahemmin peltejä mennyt, vaikka tekniikka ei alkuaikoina ollut häävi ja lujaa tulee lyötyä vieläkin. Tuo Alpha jaksoi ihmetyttää hetken, power-osaston peltejä kun saa lyödä lekalla ja ne vaan sanovat klong. Kai sillä tuli vaan tunnit täyteen.

Tällä hetkellä setissä on Zildjian A custom 14" crash, joka kestää yllättävän paljon rankaisua. Odotan pelolla sitä päivää kun se laukeaa.
miän vain
25.11.2003 09:53:43

Siitä tekniikasta.

En ole pro, mutta näin se nähdäkseni menee:

Lyöntikulma vaikuttaa. Ei saa vetää suorassa kulmassa reunaan nähden, paitsi todella hiljaa taputellen. Siitä irtoaa kiva kilaus niihin herkkiin kohtiin.

Ei saa lyödä reunaan, mielummin keskemmälle. Eikä kapulan päällä, vaan olkapäällä. Eli sillä kohdalla jossa kapula kapenee.

Pitää tähdätä peliin, ei sen alapuolelle.

Iskun pitää olla sivaltava, sinne ja takaisin. Kapula vedetään nopeasti pois, eikä siis yritetä haudata/työntää sitä pellin läpi/sisään. Samahan se on rummuissakin, soundi paranee kun niiden antaa soida eikä demppaa niitä liian pitkään kalvolla viipyvällä kapulalla/nuijalla.

Täytyy muistaa että tietyn kohdan jälkeen volyymi ei lisäänny, vaikka löisi miten paljon lujempaa - soundi vain menee kummalliseksi. Siinä kohdassa pitää hankkia äänekkäämpi pelti, jos haluaa enemmän ääntä. Tai soittaa hiljempaa.
kampela
25.11.2003 15:50:18

mulla hajoo kaikki. voi perkele!!
I´d give this life for just one day, to feel alive again one time before i die
Hakki
13.02.2004 00:40:25
Sai hetken kaivaa tätäkin topikkia tuolta historian hämärästä, mutta kun ottaa aivoon niin on siitä pakko kaikille kertoa.

Torstaina kun oltiin bändin kanssa studiolla hiomassa biisejä levyä varten huomasin 16" Alchemy medium crashini haljenneen varsin lahjakkaasti. Oli pentele lähtenyt halkeamaan keskeltä symbaalin selkää, sorvausurien suuntaisesti. Ei siinä auttanut muu kuin todeta tapahtunut ja laittaa tilalle 14" A custom ottamaan vastaan rankaisua...

Juuri kun olin päässyt kehumasta Alchemyjäni kaikille kestävinä niin yksi ottaa ja leviää. V*ttu. Aamulla musakauppaan kuitin kanssa hakemaan uusi. Kaiketi noilla uskaltaa soittaa vastaisuudessakin, näytti olleen vika symbaalissa eikä soittajassa. Takuu tosin tyssää tähän, eli seuraavan reissun peltikauppaan maksaa artisti itse.
Paas
13.02.2004 08:45:39
Sai hetken kaivaa tätäkin topikkia tuolta historian hämärästä, mutta kun ottaa aivoon niin on siitä pakko kaikille kertoa.

Torstaina kun oltiin bändin kanssa studiolla hiomassa biisejä levyä varten huomasin 16" Alchemy medium crashini haljenneen varsin lahjakkaasti. Oli pentele lähtenyt halkeamaan keskeltä symbaalin selkää, sorvausurien suuntaisesti. Ei siinä auttanut muu kuin todeta tapahtunut ja laittaa tilalle 14" A custom ottamaan vastaan rankaisua...

Juuri kun olin päässyt kehumasta Alchemyjäni kaikille kestävinä niin yksi ottaa ja leviää. V*ttu. Aamulla musakauppaan kuitin kanssa hakemaan uusi. Kaiketi noilla uskaltaa soittaa vastaisuudessakin, näytti olleen vika symbaalissa eikä soittajassa. Takuu tosin tyssää tähän, eli seuraavan reissun peltikauppaan maksaa artisti itse.

Nuo istambulit tahtoo välillä olla tuollaisia helposti särkyviä peltejä. Usein tahtoo juuri haljeta juuri noin kun sinä kuvailit eli halkeama kulkee sorvausurien suuntaisesti.
Ovat hyväsoundisia peltejä mutta eivät välttämättä niin kestäviä.
Takatukat kunniaan!
kampela
16.02.2004 15:19:23 (muokattu 16.02.2004 19:41:59)

sen kyllä sanon, ettei siihen hajoamiseen vaikuta mikään tekniikka jos komppaa krässeistä.Ikää se pidentää, mutta ne hajoo kaikki, takuulla!!
itse soitan bänditreeneissä lähes jokaisen kertsin krässistä, eikä yksikään pelti oo tasaisessa käytössä kestänyt yli (max)puoltatoista vuotta, ainakaan minulla..
I´d give this life for just one day, to feel alive again one time before i die
jussiohman
16.02.2004 15:38:27
Ei saa lyödä reunaan, mielummin keskemmälle. Eikä kapulan päällä, vaan olkapäällä. Eli sillä kohdalla jossa kapula kapenee..

Hmm.. Minä lyön aina pellin reunaan kapulan varrella. Eikö se ole nyt aika normaali lyönti tapa. Harvemmin olen nähnyt, että sinne "selälle" lyötäisiin jotenkin sillä varrella. Enkä vielä mitään ole rikkonut.
Äänestäkää suosikkivitsinne Hall of Fameen vitsipalstalla! Aikaa äänestää 6.3.2004 asti!
PolkaTulk
16.02.2004 15:44:56 (muokattu 16.02.2004 15:48:01)
sen kyllä sanon, ettei siihen hajoamiseen vaikuta mikään tekniikka jos komppaa krässeistä.Ikää se pidentää, mutta ne hajoo kaikki, takuulla!!
itse soitan bänditreeneissä lähes jokaisen kertsin krässistä, eikä yksikään pelti oo tasaisessa käytössä kestänyt yli (max)puoltatoista vuotta kestänyt, ainakaan minulla...

Wont you give me an amen!Can I get an amen brothers!
Ihan sama tilanne,tosin ei ole varaa isoihin crasheihin joten käytän ridejä samalla tavalla...tuloksen huomaatte omakuvasta.

P.s taidat olla samoja miehiä kuin minä:
-verse haitsuun
-chorus ride/crash
-kaikki muut chinaan,kunhan se nyt tulee....prkl!
Now baby taste some King´s Row... Kato kuvauksesta jäsenilmotuksia...
PolkaTulk
16.02.2004 15:45:29 (muokattu 16.02.2004 15:46:26)
sori,mnet näkyy jumittavan...ekaksi sanoo ettei voi lähettää mutta on kumminkin lähettänyt viestin.
Now baby taste some King´s Row... Kato kuvauksesta jäsenilmotuksia...
Hakki
16.02.2004 21:58:57
Kerpele. Tänään meinasi kiehahtaa soitinliikkeessä yli, kun kävin tiedustelemassa Alchemyni kohtaloa. Tuomio oli tyly.

"Joo, kyllä sä uuden rässin saat, se vaan kestää KUUKAUDEN". S**tana. Näemmä koko valtakunnasta ei löydy yhtä ainotta 16" medium crashia, joten tilataan tehtaalta. Juurikin näin. Tarinan opetus: älkää pirstoko Alchemyjänne, kestää kauan saada uusi.

En olisikaan halunnut soittaa studiossa omalla pellilläni. En. Olisko m.netin torilla mitään kohtuuhintasta...
Mörre
17.02.2004 10:34:24
Joo yleensä noi pellit hajoo jos lyö liian suuressa kulmassa pellin reunaan ja toinen on jos pitkään paukuttaa vastapalloon ihan täysillä niin varmaan alkaa hajota. Itse en ole saanut vielä yhtäkään B8 rikki.
anzelmosm
17.02.2004 15:09:47

joo menihän noita vielä joku vuosi takaperin itelläki peltiä varmaan melkeen kerran kuussa halki... alko josssain vaiheessa tuntumaan että ehkä ois pientä tsekkausta tekniikassa ja sitä vain sitten muokkaamaan.. nykyään ei sitten enää oo mennyt peltejä halki pitkiin pitkiin aikoihin... että kannattaa miettiä vähän miten lyö niitä peltejä... itellä se hakkaaminen oli sellasta että ei siinä ollu pellin paksuudella eikä millään muullakaan merkitystä katki ja poikki meni pelti ku pelti...
MoonDog
17.02.2004 21:58:58
Minulta alkoi tuossa jokin aika sitten laadukkaan 302 haitsuni toppi haljeta reunasta, sniff, melkein harmittaa. Tiedä sitten johtuuko tuo a) paskasta materiaalista b) paskasta haitsusta c) huonosta tekniikasta soittoharrastusta aloitellessa d) edellisten kombinaatiosta. Pistin sitten 302 14" crashin haitsun topiksi, ei se soundi ainakaan enää paskemmaksi mennyt. :D

Parin viikon sisään pitäisi uusi haitsu hankkia kun budjetti alkaa olla riittävä.
Shit just doesn't happen, it takes effort.
jussiohman
17.02.2004 22:59:48
Minulta alkoi tuossa jokin aika sitten laadukkaan 302 haitsuni toppi haljeta reunasta, sniff, melkein harmittaa...

No 302 ei ole tosiaankaan kalleinta mallia joten löydät helposti paremman. Eikä edes äyttömiä tartte maksaa. Itelläni alkaa reilun vuoden piiskaamisen tuloksena 502 tehdä semmosia hiuksenhienoja "viivoja" sniff..
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
lateq
17.02.2004 23:21:11
No 302 ei ole tosiaankaan kalleinta mallia joten löydät helposti paremman.

Oliko tämäkin äärimmäisen piilosarkastisesti sanottu vai ymmärsitkö vain Moondogin väärin?
Minä olin ihan onnellinen kun sain kakkossetistäni millenium haikan halki, ei meinannu hajota sitten millään. Soundin kannalta sillä nyt ei ole noissa romuissa mitään merkitystä.
Laavassa on ikävä saatanaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)