18is9 20.08.2012 15:37:56 | |
---|
Muovinen: No jos musiikki on nykymetallia (en tiedä onko) niin lopputulos on 80% samplea :D Ei taida tulla sampleja, vaikka metallia kyllä soitetaan. Varmaan sitten soitetaan jotain retrometallia :D. Toivottavasti ekvalisaattorilla saa pahimman heiton tasattua. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
Muovinen 20.08.2012 18:26:05 | |
---|
18is9: Ei taida tulla sampleja, vaikka metallia kyllä soitetaan. Varmaan sitten soitetaan jotain retrometallia :D. Toivottavasti ekvalisaattorilla saa pahimman heiton tasattua. Eihän sen retroa tartte olla, mutta sitten täytyy oikeasti osata soittaa. Hyvä asenne kuitenkin. Voihan se hyvinkin olla että snareen ja basariin tulee joka tapauksessa samplea, mutta vain tukemaan ja tasaamaan. Sekin voisi hyvällä maulla käytettynä auttaa tohon vireongelmaan. -General Petrovsky |
18is9 20.08.2012 21:49:34 | |
---|
Muovinen: Eihän sen retroa tartte olla, mutta sitten täytyy oikeasti osata soittaa. Joo, ja vissiin pitäisi myös osata virittää... Ei ne Slayerin kaveritkaan mitään sampleja tarvinneet, ja hyvin potkii. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
zak69 21.08.2012 15:16:05 | |
---|
Aika erikoiselta kuulostaa juu että vire muuttuu niin paljon että kuulee eron raidoilla, siihen voi toki olla monia syitä. Vireet, kalvo, itse snare, soittotyyli.....lyötkö miten lujaa ja kanttia jne. No, ostat tälläisen käytännössä uuden multa ja hienosäädät välissä :) http://www.drumdial.com/digital_drum_dial.htmCase on aina niin tapauskohtainen juttu... |
statistiÖ 21.08.2012 23:02:22 (muokattu 21.08.2012 23:05:49) | |
---|
Mun mielestäkin oleellinen kysymys tässä, MIKSI virvelin vire laski.. jk. Eikö jossain ohjeessa sanota about, että uusi kalvo kiristetään paikoilleen, annetaan olla yön yli ja pistetään sitten vireeseen. "vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk |
Simbe 22.08.2012 00:52:51 (muokattu 22.08.2012 00:55:19) | |
---|
statistiÖ: Mun mielestäkin oleellinen kysymys tässä, MIKSI virvelin vire laski.. Mulla on myös kokemusta tästä ilmiöstä. Oli kovimmat talvipakkaset ja äänitimme treenikämpällä vanhassa puutalossa demoa. Biisissä oli rumpubreikki, mistä pistimme illalla äänitykset poikki ja jatkoimme seuraavana aamuna. Pitkä virvelitremolo oli edellisillan viimeinen äänitys ja siihen päälle aloin vetämään seuraavana aamuna sitten jatkoa. Kamoihin ei koskettu ottojen välillä, mutta virvelin (teräs) vire aamulla oli täyden sävelaskeleen matalampi, kuin edellisenä iltana ja samaa ilmiötä oli havaittavissa myös tomeissa. Merkittävin ero oli yöllä tapahtunut huonetilan kylmeneminen siedettävästä T-paitakelistä alle 15:een asteeseen. Vaikka puhaltimilla huone saatiin nopeasti lämpimäksi, olivat rummut vielä selvästi kylmät. Vireeseen lämpötilan kautta vaikuttavista fysiikan ilmiöistä tulisi mieleen esimerkiksi lämpölaajeneminen/kutistuminen sekä ilmankosteus ja kosteuden kondensio pinnoille. Kyllähän esimerkiksi pinnoitettuun muovikalvoon sitoutuu jonkin verran kosteutta, jos se on kylmä ja joutuu kosketuksiin lämpimän ilman kanssa. Siitä taas voisi ehkä seurata kalvon massan kasvaminen ja edelleen vireen madaltuminen. Pyöreän rungon syvyysmitta voinee muuttua ihan vähän ja samoin halkaisijamitta. Tuntuu kyllä hurjalta, että vaikutus olisi noin suuri jo kymmenellä asteella, mutta asiaan vaikuttavat varmasti rungon paksuus ja hardwaren kiinnityspisteiden ja rungon väliset jännitykset. Teräsrungon oma vire nousee muuten aika tavalla, kun siihen kiinnittää jäykät lugit ja varsinkin jos ne kiristää kireälle. Muovin ominaisuuksista lämpötila vaikuttaa viskoelastiseen käyttäytymiseen (virumisilmiöt) ja myös lasisiirtymälämpötilan lähellä liikuttaessa ominaisuudet muuttuvat merkittävästi, kalvo on vähän nopeampi tai hitaampi reagoimaan, mikä voi vaikuttaa ylä-äänesten syntyyn ja kuulemiseen. Vielä asia erikseen on kahden peräkkäisen oton alkujen välinen vire-ero, mikä todennäköisimmin johtuu viritysruuvien löystymisestä kantti-iskuissa, kalvon venymisestä tai kalvon lopullisesta asettumisesta. Ruuvien pyöriminen on aika yleistä ja sitä voi ehkäistä ruuvilukoilla, esim Gauger Percussionin tuotteilla tai Tight Screweilla. John Fogerty hoitaa asian niin, että hän soitattaa rumpalille joka oton alussa nauhalta pätkän ns. "täydellistä referenssiään", eli COB supraa ja virityttää virvelin takaisin samaan vireeseen, jos vire on muuttunut. Jaa niin, siitä meidän lopullisesta demosta tuo sävelaskeleen suuruinen vireen muutos ei muuten kuulunut käytännössä ollenkaan muiden soittimien takaa. |
Muovinen 22.08.2012 20:11:33 | |
---|
Simbe: Jaa niin, siitä meidän lopullisesta demosta tuo sävelaskeleen suuruinen vireen muutos ei muuten kuulunut käytännössä ollenkaan muiden soittimien takaa. Näin käy todennäköisesti myös tässä tapauksessa, kun soppaan lisätään kaivinkoneen kokoinen basso ja kitaravallit. Muutenkin rummuista hukkuu kokonaisuuteen paljon kaikkea sitä tavaraa, joka tulee atakin jälkeen. Virvelikin voi pingata aika paljon ennen kuin se häiritsee kokonaisuutta. Minä olisin aika luottavaisella mielellä lopputuloksen suhteen :) -General Petrovsky |
karateadonis 17.08.2016 14:52:56 | |
---|
Päivää. En löytänyt haulla parempaa keskustelua, mutta kokeillaan. Ongelmana siis äänitellessä laskeva virvelin vire. Tämä siis ainoastaan sen slugin kohdalla johon kapula hakkaa. Ärsyttävä ja piinaava kun joutuu ottojen välillä kiristelemään ja sitten saattaa biisinkin sisällä vire/saundi vaihtumaan. Välillä huomaa että on täysin irti ja ruuvi vaan rämisee mukana. Johtuneeko siis kiinan joulutinasta (Pdp:n setti) vai onko tälle jokin universaali ratkaisu joka on multa mennyt ohi. Mainittakoon etten ole varsinaisesti rumpali vaan rimpula, joka omaksi ilokseen äänittelee. Virvelikauppaan? Kiitoksia "pull the trigger on rock'n roll nigger, who's bigger than jesus on a bumper sticker" |
statistiÖ 17.08.2016 22:37:54 | |
---|
Tänäpänäkin aivan outo ilmiö mulle tämä. Paitsi tuo lämpötilan-ilmaston tuoma muutos ja uusi asettumaton kalvo. En tiedä niin huonoa virveliä, etteikö se tavan paukuttamista isommallakin kädellä kestäisi muutamaa tuntia. Universaalisti: A. Lopeta hakkaaminen. Rumpuja lyödään. B. Kun on löysä vire, kiristä sitä, siis koko kalvoon. C. Jos on paksu kalvo, vaihda ohuempaan. Jos on huono kalvo, vaihda parempaan. D. Kitarassa on riittävästi rapsutettavaa koko iäksi. Etsi rumpali. ¤ jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ olennainen ¤ sidonnainen ¤ puolinainen ¤ moninainen ¤ kokonainen ¤ ainainen ¤ ihanainen ¤ |
Epämuusikko 17.08.2016 23:28:58 | |
---|
Kyllä mullakin kanttilyönnin kohdalla vire laskee kun kunnolla tampataan. Semmoista se on. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
Vuorismo 18.08.2016 11:44:42 | |
---|
Kyllähän se tapaa laskemaan, varsinkin jos virveli on tosi matalassa vireessä. Ite oon sitte jakkaralla ollessa vaan ennen ottoa kokeillu virettä ja korjannu tarvittaessa. Lasin takana ollessakin monesti joutuu pyytään rumpalia koittaan onko vire tallella. Tän tyyppisistä kilkkeistä on myös joskus ollu apua, jos on jostain syystä todella matalaa virettä haluttu pitää. https://www.thomann.de/fi/pearl_tnk_10n_10_tension_keeper.htmKyä se sinne sulaa |
karateadonis 18.08.2016 12:07:40 | |
---|
En mä nyt sanois että mulla mitenkään erityisen matala vire siinä on. Drum dialilla virittelen ensin perusvireeseen (85 mikä lie). ja siitä sitten korvalla tasottelen lähinnä ylöspäin. Mietin sellastakin että voisin kokeilla vaihdella keskenään noita kiinnityksiä, tai vaikka pyöräyttää 180 astetta(eipä tämä tullut aikasemmin mieleen.) jos vaikka vähentyis ilmiö. Tykkään siitä kanttisaundista, niin en sitä kyllä lähde muuttamaan. Jos ei helpolla niin sitten vaikka väkisin, prkl... "pull the trigger on rock'n roll nigger, who's bigger than jesus on a bumper sticker" |
Velli 18.08.2016 13:32:37 | |
---|
Vuorismon ehdottamat läpyskät ovat varmasti toimivia, samaten kuin nämä itse käyttämäni: https://www.thomann.de/fi/gibraltar … ch_rslt_gibraltar+lug+lock_290689_0 Laitoin tommoset Supraphoniciin (jossa lugien löystyminen kanttilyönneissä on enemmänkin sääntö kuin poikkeus) ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia vireen kanssa. Eikä noita tarvitse laittaa edes joka lugiin. Itse olen laittanut nuo kolmeen lyöntikohtaa lähinnä olevaan lugiin. |
karateadonis 18.08.2016 14:13:35 | |
---|
Tattista! Nyt pitää vaan keksiä jotain muuta tilattavaa thomannilta :) Mahtaakohan musakaupoista löytyä. Pitää kysellä. Kiitoksia, miehet! "pull the trigger on rock'n roll nigger, who's bigger than jesus on a bumper sticker" |
Duro 18.08.2016 14:14:10 | |
---|
Onks noita viriruuvvilukkoja saatavilla Sonorin ruuvveille? Ninimerkillä S-Classin virpulasta tippuu minun hiplailulla ruuvvit. Hi! Ask me about Impression cymbals! |
Vuorismo 18.08.2016 16:10:59 (muokattu 18.08.2016 16:14:40) | |
---|
Kyllä noita aika monessa kivijalkaliikkeessä on. Sopiskos Sonoreihin sellaset mutterimalliset? Mä ostin joskus kokeeks milleniumin virityspesien kierteitä ja ruuvasin ne siihen vanteen ja virityspesän väliin. Sit virittelee ja lopuks kiristää sen viritysruuvissa kiinni olevan mutterin tai tässä tapauksessa ne irtokierteet siihen virityspesää vasten. Pysy kyllä ihan kivasti mutta ne oli sit kalvoja tai virettä muuten vaihtaessa nii työläät, etten jaksanu pitää. Mulla oli siis kaikissa tomeissa lyöntikalvolla. Pearlihan siis myy kait ihan tähän tarkotuseen tehtyjä sormilla kiristettäviä muttereita, mutta niitä makso kymmenen paketti jonku 20 euroo tms. Näitä milleniumin virityspesän kierteitä sai thomannilta 50 senttiä pari :D Edit: Muistuipa vielä mieleen että se noissa virityspesän kierteissä oli kans työläs, että ne joutu aina pihdeillä tai jakoavaimella kiristämään, ku se kanta on tietty neliön muotonen. Kyä se sinne sulaa |
18is9 18.08.2016 20:49:15 (muokattu 18.08.2016 20:50:05) | |
---|
En ole vielä päässyt niin pitkälle tässä hommassa, että olisin tilailemaan asti päässyt: http://tunerfishluglocks.com/ Ei tainnut olla soittajassa eikä virittäjässä vikaa, ihan samalla tavalla Suprani käyttäytyy toisen rumpalinkin käsittelyssä, piti testata. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
Spedemix 10.09.2016 01:24:12 | |
---|
Itekin olin just tulossa mainitsemaan luglockit; hienosti toimivat, ihme ettei kaikki käytä niitä. Muussa tapauksessa virppa pitää virittää joka oton välissä, ei siinä mitään. Sille että vire muuttuu oton aikana ei voi mitään. Mutta sattuuhan noita paremmisssakin piireissä https://www.youtube.com/watch?v=0zY6mUoDiKw C-osasta eteenpäin eli kohdasta 2:20 virvelin vire muuttuu täysin (korkeampi vire, varmaan aiempi otto) ja jatkuu sellaisena loppubiisin. Vertailkaa vaikka kohtia 2:40 ja 0:10 keskenään. Tai vaikka kohtia 1:04 ja 3:08. Ei estänyt biisiä nousemasta yhdeksi bändin isoimmista hiteistä. Spede blendaa: https://blend.io/spede |
Vuorismo 10.09.2016 09:18:39 | |
---|
https://www.youtube.com/watch?v=0zY6mUoDiKw C-osasta eteenpäin eli kohdasta 2:20 virvelin vire muuttuu täysin (korkeampi vire, varmaan aiempi otto) ja jatkuu sellaisena loppubiisin. Vertailkaa vaikka kohtia 2:40 ja 0:10 keskenään. Tai vaikka kohtia 1:04 ja 3:08. Ei estänyt biisiä nousemasta yhdeksi bändin isoimmista hiteistä. Erihyvä huomio! Sopii jotenkin mun omaan filosofiaan tämä. Tai se että ei kannata tuhlata liikaa energiaa semmoseen neuroottiseen tarkkuuteen vaikka just virvelin vireestä, vaan luottaa enemmänkin siihen, että jos radikaali muutos huonompaan tapahtuu, sen huomaa kyllä. Toki tämmösiin asioihin on varsinkin siinä äänittäjän pallilla hyvä kiinnittää huomiota. Ja siinä kohtaa se tietty mutkistuu, jos on ite sekä äänittäjä, että soittaja. Mut just se että tämmöset pienet "virheet" tuo siihen kokonaisuuteen elämää ja inhimmillisyyttä. Ps. RHCP:n tapauksessa voisin jopa kuvitella, että tää muutos virvelin vireessä voi olla jonkun tuottajan huikea visio siitä, kuinka biisissä tapahtuu nousu seuraavalle tasolle ja tää ero on päätetty tehdä virvelin vireellä. Tossa kohtaa biisiähän tulee se erikoinen flangeri/phaseri -osuus, jossa rummut poukkoilee oikeelta vasemmalle siellä kitaraherkuttelun taustalla. En toki kiellä, etteikö kyseessä voisi olla aivan rehellinen kämmi! Kyä se sinne sulaa |
Kailis 24.09.2016 21:51:51 | |
---|
JuhaHo: Lienen sokea, mutta en näe linkkiä missään. |