Aihe: Tamburiini
1 2 3
moderndrummer88
07.10.2009 21:44:42
markkuliini:
Jatkokysymys: mitä eroa on vaikka sadan euron Millenium-bassorummulla tai noin kymmenen kertaa kalliimmalla laatumerkin bassorummulla.
No ainakin materiaali, valmistustapa, valmistusmaa, kalvot, rautaosat, kestävyys, soitettavuus ja soundi. Ei niissä hirveästi muuta eroa oikeastaan ole. :)

Mutta tunnistaako sen kymmenen kertaa kalliimman tamburiinin aivan selkeästi?
Relaxin' At Camarillo...
markkuliini
07.10.2009 21:53:52

moderndrummer88: Mutta tunnistaako sen kymmenen kertaa kalliimman tamburiinin aivan selkeästi?

Tuohan on soitin siinä missä vaikka kitara, viulu, virvelirumpu tai haitari.

Vaikeaa vastata noin ympäripyöreään kysymykseen, mistä tuohon nyt mitään prosenttiosuuksia saisi, tylliin 75% väestöstä tunnistaa hyvän tamburiinin.
Mikael tunnisti kun kokeili. Minä olen joskus hypistellyt tullaista, ja kuullosti tosi hyvältä, eli "tunnistin". Moderndrummer88:sta en osaa sanoa.

Mutta en edes tiedä miten esim. 20€ saisi tehtyä oikein minkäänlaista soivaa tamburiinia. Hyvä, tarpeeksi ohut, nahkakalvokin maksaa jo about verran. Jos olet koskaan kokeillut esim. halpis conga-rumpuihin. Niiden kalvothan ovat aina ihan soittokelvottomat.
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
Kailis
07.10.2009 21:55:49

moderndrummer88: Mutta tunnistaako sen kymmenen kertaa kalliimman basarin aivan selkeästi?

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
moderndrummer88
07.10.2009 22:08:51
Kailis: basarin

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!

No kyllä basarin tunnistaa, tamburiini ehkä hieman eri juttu? Taitaa olla noi jo sen verran spesiaalia kamaa, että pitää jonkin verran olla kokemustakin jotta tunnistaa onko ne nyt laatukamaa. Pari kertaa oon tamburiinia kolistellu, enkä kyllä osaisi sanoa oliko se kalliimmasta päästä vai ei. Kyllähän monista asioista tunnistaa onko ne halppista vai laadukasta ilman kummempaa kokemusta, tämä oli pointtina, että onko tamburiineissakin sellaisia eroja, että tyhmempikin(minä) tajuaa...
Relaxin' At Camarillo...
markkuliini
07.10.2009 22:21:05 (muokattu 07.10.2009 22:25:01)

moderndrummer88: Kyllähän monista asioista tunnistaa onko ne halppista vai laadukasta ilman kummempaa kokemusta, tämä oli pointtina, että onko tamburiineissakin sellaisia eroja, että tyhmempikin(minä) tajuaa...

Sitä me ei voida tietää.
Kokeile. :)

Edit: Esim. tuossa kuulee hyvin miten tamburiini soi. Yllättävän paljon ja rikkaasti minusta. http://www.youtube.com/watch?v=OlBxrpelaUE&feature=related
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
Veksi
07.10.2009 22:34:32
Aikoinaan meidän silloinen laulusolisti heilutteli tamburiinia humpassa väärään tahtiin, siis nuripäin ykköstä korostain, meni hetken aikaa tottua siihen!?
markkuliini
07.10.2009 22:37:26

Veksi: Aikoinaan meidän silloinen laulusolisti heilutteli tamburiinia humpassa väärään tahtiin, siis nuripäin ykköstä korostain, meni hetken aikaa tottua siihen!?

Jos oli vain komppi väärin päin, niin se on laulusolistille jo ihan hyvin. :)
Yleensä eivät osu millekään iskulle. Jos laulaja kysyy keikalla onko mulla helistintä lainata, lähes aina valehtelen ettei ole.
jtannin
07.10.2009 23:11:30 (muokattu 07.10.2009 23:13:18)
markkuliini: Jos oli vain komppi väärin päin, niin se on laulusolistille jo ihan hyvin. :)
Yleensä eivät osu millekään iskulle. Jos laulaja kysyy keikalla onko mulla helistintä lainata, lähes aina valehtelen ettei ole.

No mut hei... tätä vartenhan on keksitty "solistitamburiinit", joiden kellot on muovia tai etallisista kelloista on poistettu suurin osa. Ja ne mitä ei ole poistettu, on kellojen valiin liimattu roudarinteippiä

Eikä vain se, että erittäin dominoivalla soittimella soittaa aivan h******n väärin, vaan kaiken lisäksi aivan solistimikrofonin lähituntumassa, niin ETTÄ VARMASTI KUUUULUUUUUUU!
markkuliini
07.10.2009 23:12:37

jtannin: No mut hei... tätä vartenhan on keksitty "solistitamburiinit", joiden kellot on muovia tai etallisista kelloista on poistettu suurin osa. Ja ne mitä ei ole poistettu, on kellojen valiin liimattu roudarinteippiä

Jeah! Näitäkin oon nähnyt. :)
jtannin
07.10.2009 23:16:23
moderndrummer88: No kyllä basarin tunnistaa, tamburiini ehkä hieman eri juttu? Taitaa olla noi jo sen verran spesiaalia kamaa, että pitää jonkin verran olla kokemustakin jotta tunnistaa onko ne nyt laatukamaa. Pari kertaa oon tamburiinia kolistellu, enkä kyllä osaisi sanoa oliko se kalliimmasta päästä vai ei. Kyllähän monista asioista tunnistaa onko ne halppista vai laadukasta ilman kummempaa kokemusta, tämä oli pointtina, että onko tamburiineissakin sellaisia eroja, että tyhmempikin(minä) tajuaa...

Ei tamburiini tässä suhteessa ero muista soittimista. Voin väittää muutamissa tapauksissa jopa tunnistavani tamburiinin mallin musan seasta vain kuuntelemalla. Esim. vanhoissa Ludareissa on hyvin omaleimainen soundi. Ja myös Groverin eri malleissa.
Kyllä säkin sen eron huomaat kun kerran oikeasti hyvän soittimen käsiisi saat. Hyviä tamburiineja ei oikein meinaa suomesta kauppojen hyllyiltä löytyä.
lkx
08.10.2009 00:59:32 (muokattu 08.10.2009 01:02:59)

http://www.youtube.com/watch?v=OBq06wgU-sQ

Tässäpä jäätävä esimerkki solistin helistelystä... Rumpalikin on liekeissä heti ekasta fillistä. Hyvä biisi, muttei toimi juuri yhdessäkään livepätkässä. Studioversio on melko jautaa.

Ei ole siis tamburiini kyseessä (luojan kiitos), mutta ihanasoundinen muovimarakassi poikineen. Taiminki tässä olikin se juttu. Eikä ole tosiaan tuon yhden videon kiroja - sieltä voi selata netin syövereistä niitä muita livevetoja. :D
Hilfe! Ich bin ein Fisch.
markkuliini
08.10.2009 01:39:19 (muokattu 08.10.2009 01:39:56)

lkx: http://www.youtube.com/watch?v=OBq06wgU-sQ

Tässäpä jäätävä esimerkki solistin helistelystä... Rumpalikin on liekeissä heti ekasta fillistä. Hyvä biisi, muttei toimi juuri yhdessäkään livepätkässä. Studioversio on melko jautaa.

Buaha! Mahtavaa! Aika suhteellisen hyvin kuuluu, vaikka, hei, eihän noita oo ees mikitettykään!!! Miksaaja punoo varmaan hirttoköyttä keikan aikana.

Tässä alkaa haaveilemaan siitä, kuinka salakujettaisi konserttiin kiikarikiväärin.
Takakaarteen piippuhyllyltä lasauttaisi kudin kolmannessa tahdissa suoraan keskelle laulajan...

marakasseja.
OPJ1974
08.10.2009 10:02:48

markkuliini: Tuohan on soitin siinä missä vaikka kitara, viulu, virvelirumpu tai haitari.

Mutta en edes tiedä miten esim. 20€ saisi tehtyä oikein minkäänlaista soivaa tamburiinia. Hyvä, tarpeeksi ohut, nahkakalvokin maksaa jo about verran. Jos olet koskaan kokeillut esim. halpis conga-rumpuihin. Niiden kalvothan ovat aina ihan soittokelvottomat.

Itselläni ei ole kokemusta kuin Pandeirosta (niin, no sehän on brasilialainen tamburiini, eroaa kellojensa puolesta "länsimaisesta" tamburiinista. Ilmeisesti molemmissa versioisssa on sekä esiviritettyjä ja sitten virityskoneistoilla varustettuja malleja(ko-kö)?). Mutta juurikin Markkuliinin mainitsemien seikkojen perusteella päädyin ostamaan 130 euron mallin 40 euroisen asemesta.
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
markkuliini
08.10.2009 10:50:45 (muokattu 08.10.2009 10:51:04)

OPJ1974: Itselläni ei ole kokemusta kuin Pandeirosta (niin, no sehän on brasilialainen tamburiini, eroaa kellojensa puolesta "länsimaisesta" tamburiinista. Ilmeisesti molemmissa versioisssa on sekä esiviritettyjä ja sitten virityskoneistoilla varustettuja malleja(ko-kö)?). Mutta juurikin Markkuliinin mainitsemien seikkojen perusteella päädyin ostamaan 130 euron mallin 40 euroisen asemesta.

En muista nähneeni esiviritettyä pandeiroa, tosi en ole asiantuntija. Juu, dempatummat ja ikään kuin roskaisemman kuuloiset kellothan siinä on, eikä koko rummun kuulu soida ihan niin "kauniisti" kun vaikka klasari-tamburiinin. Eikös pandeiroa soiteta usein vähän matalammalla vireellä?
Hieno soitin! Pystyy imitoimaan esim. rumpusettiä. :)

Jännä, miten tuollaisesta "perussoittimesta" on eri puolilla maailmaa niin omanlaisia kansallisia versioita. Esim. just brasilialainen pandeiro tai sitten pohjois-afrikkalainen riq.
Hyvin jännä...
OPJ1974
08.10.2009 11:03:59

markkuliini: En muista nähneeni esiviritettyä pandeiroa, tosi en ole asiantuntija. Juu, dempatummat ja ikään kuin roskaisemman kuuloiset kellothan siinä on, eikä koko rummun kuulu soida ihan niin "kauniisti" kun vaikka klasari-tamburiinin. Eikös pandeiroa soiteta usein vähän matalammalla vireellä?
Hieno soitin! Pystyy imitoimaan esim. rumpusettiä. :)

Jännä, miten tuollaisesta "perussoittimesta" on eri puolilla maailmaa niin omanlaisia kansallisia versioita. Esim. just brasilialainen pandeiro tai sitten pohjois-afrikkalainen riq.
Hyvin jännä...

Esiviritetyt Pandeirot ovat just näitä 20 euron leluja. yleensä jonkin amerikkalais-eurooppalaisen valmistajan valmistamina, vieläpä. Olen semmoisia nähnyt ainakin remolta ja meinliltä. Kannattaa moiset unohtaa kyllä

Niin, Pandeiron kellot ovat tavallaan kuin haitsun pellit vastakkain silloin kun ilman jalalla painamista lepäävät päällekkäin telineessä. Niiden ei olekaan tarkoitus "soida vapaasti", vaan iskulla tuotetaan sitten lyhyt, dempatumpi ja tosiaan roskaisempi, ei niin kirkkaan helisevä helähdys.

Toi vire on sitten periaatteessa makuasia (en ainakaan tiedä, että tässä nyt mitään absoluuttista totuutta olisi). Esimerkiksi oman räpylän koko vaikuttaa, itselläni on sen verran pieni käsi, että olen virittänyt rummun herkemmin soivaksi/korkeammalle vireelle. Sellainen, jolla on isompi koura, saa matalavireistä rummusta helpommin soundia irti. Mutta onhan esimerkiksi semmoinen 16-tuumainen jytä joka tapauksessa raskas soittaa, vireestä huolimatta.

Kyllähän noita viritettään sitten eri korkeuksille, ja kukin soittaja sitten soittaa tiettyä funktiota siinä ryhmässä. Vähän niinkuin sambassa eri soitinryhmät yleensäkin.
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
Mikael
08.10.2009 11:45:02 (muokattu 08.10.2009 12:22:17)

moderndrummer88: No kyllä basarin tunnistaa, tamburiini ehkä hieman eri juttu?

Kuinka moni ei rumpali tunnistaa bassareita tai on vähimmässäkään määrin kiinnostunut asiasta? Tää on ihan sama juttu kun missä tahansa soittimessa. Niitä on laadukkaampia ja vähemmän laadukkaita ja soittajalle sillä on väliä. Miten tää voi olla muusikolle vaikea asia ymmärtää?
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
kimizu
08.10.2009 14:05:10
Mikael: Kuinka moni ei rumpali tunnistaa bassareita tai on vähimmässäkään määrin kiinnostunut asiasta? Tää on ihan sama juttu kun missä tahansa soittimessa. Niitä on laadukkaampia ja vähemmän laadukkaita ja soittajalle sillä on väliä. Miten tää voi olla muusikolle vaikea asia ymmärtää?

Sellaiselle joka ei tamburiinia tai muita percussioita ole soittanut, asia ei ole ehkä niin selvä.

Äkkiä tulee mieleen tamburiinista puhuttaessa juurikin se epätahdissa kilkuttava humppabändin solisti joka sotkee sekä bändin että tanssijoiden rytmin. Tai koulun ala-aste, jossa musatunnilla annettiin kaikkein lahjattomimmille soittajanaluille käteen tamburiini, "palikat" eli clavesit tai triangeli. Ja niillä sitten saatiin hyvä kakofonia aikaan kun ne pari vähän osaavampaa koittivat vetää jotain kitaralla ja bassolla laulun tueksi. Kehärummusta taas tulee mieleen se likkojen voikkamaikka, joka löi nuijalla kehärumpuun tahtia ja tytöt kirmailivat ympäri voimistelusalia. Ei siis mitään tekemistä musiikin kanssa.

Minä en oikeasta tamburiinin soitosta osaa sanoa mitään, mutta omat silmät aukesivat jo vuosia sitten kun satuin kuulemaan aitoa irkkubändiä, jossa oli todella taitava Bodhranin soittaja. Jumaliste! En edes tajunnut miten niin simppelistä soittimesta sai niin makeita juttuja ja soundeja irti. Pian tämän jälkeen näin ja kuulin jonkun naisihmisen (nimeä en muista) soittavan tamburiinia vastaavalla taidolla ja virtuoositeetilla. Ja taas leuka loksahti hämmästyksestä. Ja myöhemmin vielä monta kertaa mitä erilaisten "kilkuttimien" kohdalla :)

Ylipäätään tuo percussioiden maailma länsimaiselle settirumpalille on monesti aika vieras. Ehkä congaa ja bongoja lukuunottamatta ja niitäkään ei kovin moni osaa varsinaisesti soittaa.
Tästä, ja mahdollisista lapsuuden traumoista, mun veikkauksen mukaan johtuu tämä hämmästely ja kysely. Percussioita ei ymmärretä "oikeiksi soittimiksi" kuten vaikkapa kitaraa tai rumpusettiä.
Timing stinks but cheerfully winks...
Nolte
08.10.2009 14:33:47
Mikael: Kuinka moni ei rumpali tunnistaa bassareita tai on vähimmässäkään määrin kiinnostunut asiasta? Tää on ihan sama juttu kun missä tahansa soittimessa. Niitä on laadukkaampia ja vähemmän laadukkaita ja soittajalle sillä on väliä. Miten tää voi olla muusikolle vaikea asia ymmärtää?

Teoriassa itsestäänselvä hommeli. Käytäntö voipi olla jotain muuta, niinkuin tässäkin säikeessä huomattiin. Kun on perehtynyt vain ja ainoastaan siihen omaan soittimeensa ("Sviddu, mä vedän vaan" -tyypit eivät siihenkään), niin ei sitä tahdo käsittää, että joku maksaa pienestä helistimestä satoja euroja. :) Eihän sen noin pitäisi mennä, mutta niin se kumminkin aika usein menee.

Olen törmännyt soittajiin, jotka silmät suurina ihmettelevät jonkun yksittäisen rummun hintaa, mutta vetävät itse jollain Made In Usa -mallisella nelinumeroisen summan maksaneella kielisoittimella. Jep jep... :)
markkuliini
08.10.2009 14:47:59

Nolte: Kun on perehtynyt vain ja ainoastaan siihen omaan soittimeensa ("Sviddu, mä vedän vaan" -tyypit eivät siihenkään), niin ei sitä tahdo käsittää, että joku maksaa pienestä helistimestä satoja euroja. :)

No jenkeissä nuo mainitus Groverin huipputamburiinit maksavat non 140-150 dollaria. Musta ihan kohtalainen hinta hyvästä soittimesta. Sadoista euroista puhuminen on minusta jo liioittelua. Jos nuo esim 500 usd/€ maksais, niin sitten alkaisin itsekin jo ihmettelemään.
Mutta kyllähän tietämättömät ja amatöörit voi ihmetellä vaikka mitä. "Ai, rumpuja voi virittää....?" Mä olin itse asiassa vähän yllättynyt etteivät nuo huippismallit tuota enempää maksa. Kuitenkin bassarinkalvoistakin täytyy maksaa nykyään jopa 50€.

Ja tuo on siis tamburiini eikä helistin. :)

Oletteko muuten koskaan katsoneet esim. viulun jousien hintaa? Jaiks! Ei mitään halpaa lystiä.
Nolte
08.10.2009 14:56:22
markkuliini: Sadoista euroista puhuminen on minusta jo liioittelua.

Kun vähäsen liioittelee, niin kuulostaa makeemmalta. :)

Ja tuo on siis tamburiini eikä helistin. :)

Höh, soli tahallinen virhe! :) Liittyi siihen vähättelevään tyyliin, jolla kuvasin tyyppiä, joka ei ymmärrä, kuin korkeintaan omista kamoista. Se käyttäisi tamporiinista sitä nimitystä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)