Aihe: Symbaali halki..mikä avuksi?
1 2 3
south_of_heaven
18.03.2008 20:42:16
Symbaalin halkeaminen kyllä ketuttaa vietävästi. Vaikka se olisikin reunasta haljennut, kannattaa silti yrittää viedä kauppaan takaisin. Sen voi saada vaihdettua.

Ainakin Meinlini sain. Toisaalta pelti oli sen 4kk vanha, ja tuskin minun takiani rikki, joten tunsin itse ainakin oikeudenmukaiseksi saada uuden tilalle.

Kaupaltahan se oli silkkaa reiluutta.
Guitars are like assholes; Everybody has one.
Kailis
18.03.2008 20:46:58

Minä olen ajoittain jopa nähnyt painajaisia haljenneista symbaaleista. Aamulla muutaman sekunnin paniikki herätessä, kunnes palautuu ihanaan (?) arkeen.
markkuliini
18.03.2008 21:35:21

Minä olen ajoittain jopa nähnyt painajaisia haljenneista symbaaleista. Aamulla muutaman sekunnin paniikki herätessä, kunnes palautuu ihanaan (?) arkeen.

Sama juttu. Näen säännöllisin väliajoin. Tosin olen jo jotenkin tottunut uneen ja enää ne ei ihan niin paljoa masenna. Mutta on niistä aina ihanaa herätä todellisuuteen.
...kuvitellen että jokainen kuutio puuta tarkoitaa kissan päivät vitun pitkäksi ajaksi...
Paas
18.03.2008 21:44:03

Nyt on sentään kyse vain symbaaleista. Tiedättehän sen klassisen unen jossa tiputaan jostain korkealta ja sitten herätään juuri ennen kuin ollaan maassa? Useimmat varmasti joskus nähneet sellaista unta. Noh, meikäläisellä se uni menee monesti niin että minä en herää ennen kuin paiskaudun maahan ja koen helkutinmoista kipua. En ymmärrä mitä pahaa olen tehnyt ansaitakseni tuon. :/ Ihmeellistä miten realistiselta se kipu tuntuu unessa.
Kailis
18.03.2008 21:53:45

Näin joskus hirveästi unta lentämisestä. Se on aika hauskaa.
Symbaali halki..mikä avuksi?
Takuuseen, korjaa tai hanki uusi.
RstoU
18.03.2008 22:07:11
Nyt on sentään kyse vain symbaaleista. Tiedättehän sen klassisen unen jossa tiputaan jostain korkealta ja sitten herätään juuri ennen kuin ollaan maassa? Useimmat varmasti joskus nähneet sellaista unta. Noh, meikäläisellä se uni menee monesti niin että minä en herää ennen kuin paiskaudun maahan ja koen helkutinmoista kipua. En ymmärrä mitä pahaa olen tehnyt ansaitakseni tuon. :/ Ihmeellistä miten realistiselta se kipu tuntuu unessa.

Tiput sängystä ja olet vailla ansaittuja kaiteita?
Punainen saartaja saartaa kirkon, vie kellot, tuo valtavan pimpparaudan.
Paas
18.03.2008 22:19:47
Tiput sängystä ja olet vailla ansaittuja kaiteita?

Sängystä en tietääkseni ole tipahtanut. Herään ihan normaalisti ja totean että jalat eivät olekaan murskautuneet tohjoksi.
Deino
18.03.2008 22:21:23

Sama juttu täälläkin. Yksi päivä kävi vain niin, että kun aamulla menin kyseisen unen jälkeen soittamaan, crashissa oli oikeasti halkeama. :/
Paas
18.03.2008 22:52:35
Yksi päivä kävi vain niin, että kun aamulla menin kyseisen unen jälkeen soittamaan, crashissa oli oikeasti halkeama. :/

Noituutta...
Kailis
18.03.2008 23:16:14

Sama juttu täälläkin. Yksi päivä kävi vain niin, että kun aamulla menin kyseisen unen jälkeen soittamaan, crashissa oli oikeasti halkeama. :/

I see cracked cymbals...
Grotley_
18.03.2008 23:54:05
Näin joskus hirveästi unta lentämisestä. Se on aika hauskaa.

Takuuseen, korjaa tai hanki uusi.

Kylläpä Kailis helpotti suuresti tämäkin.
Kailis
19.03.2008 00:08:44

Kylläpä Kailis helpotti suuresti tämäkin.

Käy paskalla, se helpottaa. Eiköhän tuo asia ja eri korjaustekniikat tulleet melko selviksi.
markkuliini
19.03.2008 02:26:12

Käy paskalla, se helpottaa.

Borat-tyyliin:

Hyvä.Tosi hyvin sanottu not.
...kuvitellen että jokainen kuutio puuta tarkoitaa kissan päivät vitun pitkäksi ajaksi...
hollmi-5
19.03.2008 09:27:00
Minkä kokoinen tämä haljennyt symbaali on?

Ison ja ohuen crashin saattaa saada käyttökelposeksi, kun leikkaa symbaalia pienemmäksi. Symbaalin profiili muuttuu hiukan, mutta jos koko kaarevuus reunasta ei häviä, soi symbaali vielä ihan hyvin.

Kaksi kertaa olen leikannut symbaalin pienempään kokoon. Paisten 18" Signature Fast meni tuumaa pienemmäksi ja soundasi oikein hyvälle edelleen. Paisten 2002 18" medium meni 16" kokoisena pilalle. Soundi oli kolahtava ja lyhyt.

Leikkaamiseen käytin kapaleikkuria. Se kiinnitetään työpöytään ja sillä on helppo leikata harpilla piirrotettua linjaa pitkin. Reunat hioin moneen kertaan aina hienompaa hieomapaperia käyttäen ja kiillotin 2000-karkeuden vesihiomapaperilla.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Nolte
19.03.2008 10:00:58
Jos ei ole halkeama ehtinyt kovin pitkälle pellin keskustaan päin, niin näinkin voi korjata: http://muusikoiden.net/dyn/users/38565.jpg Ei ole tätä ko. peltiä leikattu, kunhan siihen mallasin hommaa.

Minulla on kutakuinkin noin leikattu 18" ohut crash, joka ei tunnu kärsineen operaatiosta lainkaan. Soundi on edelleenkin ihan täydellinen, eikä halkeama ole jatkunut mihinkään. Ehkäpä tuota leikkaustyyliä ei voi kuitenkaan suositella miksikään yleispäteväksi keinoksi, koska halkeaman pituus ei saata olla tarkasti tiedossa, mutta minulla ainakin toimii kympillä.
nxvbvkjhuerghbxn3579328!!!
jyrildo
19.03.2008 15:25:07 (muokattu 19.03.2008 15:26:47)
Porcupine Treen Gavin Harrison soitti tuolla Nolten demonstroimalla tavalla leikatuilla symbaaleilla Helsingin keikalla. Symbaalit soundasivat oikein hyviltä, enkä huomannut leikkausta ennenkuin rumpalimme vaihtoi symbaalia. Enkä sillonkaan soundin perusteella erottanut, vaan ulkomuodon.

Kerran taas yhdellä keikalla soitin symbaalia joka oli alunperin 17" zildjian A-custom crash. Tästä symbaalista oli jäljellä ehkä maksimissaan 16" ja soundi aivan hirveä. Hiljainen, rätisevä, ei yhtään crashmainen. Voi tietysti olla ettei kyseinen rumpali tehnty piennennystä oikein, mutta en silti ehkä suosittelisi. Lähtisin itse leikkailemaan, kuten aiemmassa kappaleessa ja postauksessa

EDIT: ilmeisesti tälle A customille oli käynyt kuten Hollmi esitti, että leikattu liikaa ja symbaalin ulkoreunan kaarevuus leikattu pois.
Music can be so much more than a cool drumbeat and someone "talking" over it, or a "fashion & dance show" on MTV. -Roine Stolt
Kailis
19.03.2008 17:24:01

Riippuu varmaan profiilista ja paksuudesta. Jos on reunoilta ohut ei kupumainen pelti, niin varmaan sietää paremmin leikata kuin kupumaisesta heavy symbaalista. Tulee helposti kellomainen.
petteri r
20.03.2008 09:39:50

Paisten 2002 18" medium meni 16" kokoisena pilalle. Soundi oli kolahtava ja lyhyt.

Sama juttu. Leikkasin 18" z-customin pienemmäksi halkeaman takia. Soundi muuttui epävireiseksi kellomaiseksi kumahdukseksi. Lisäksi rälläkkä kuumensi symbaalin reunoja niin paljon että ensimmäisten soittokokeilujen jälkeen pellin ulkoreuna oli kauttaaltaan täynnä pieniä hiushalkeamia.
Lähellä sydäntäni on turvonnut maksa.
fifehole
20.03.2008 10:06:14

Sama juttu. Leikkasin 18" z-customin pienemmäksi halkeaman takia. Soundi muuttui epävireiseksi kellomaiseksi kumahdukseksi. Lisäksi rälläkkä kuumensi symbaalin reunoja niin paljon että ensimmäisten soittokokeilujen jälkeen pellin ulkoreuna oli kauttaaltaan täynnä pieniä hiushalkeamia.

Rälläkkää ei kannata käyttää ja varsinkaan niin että antaa symbaalin kuumentua.

Z-Custom on aika paksua sarjaa ja jos reunasta leikkaa pois liikaa, niin se ei kyllä soi enää hyvin. Yllä on mainittu kaikenlaisia tapauksia ja uskon että mitään täydellistä kikkaa ei ole rikkinäisen symbaalin korjaukseen. Kannattaa ostaa uusi ja käyttää risoja treenipelteinä tai myydä halvalla aloittelijoille.
Head for an eye
petteri r
20.03.2008 13:13:03

Yllä on mainittu kaikenlaisia tapauksia ja uskon että mitään täydellistä kikkaa ei ole rikkinäisen symbaalin korjaukseen. Kannattaa ostaa uusi ja käyttää risoja treenipelteinä tai myydä halvalla aloittelijoille.

Just näin.
Joka tapauksessa se pelti on menetetty ja korjaukset vain saattohoitoa vaistämättömälle lopputulokselle.
Lähellä sydäntäni on turvonnut maksa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)