Aihe: Virvelikuume iski, ryhdyin tekemään sellaista.
1 2 3 4 5
rm_wispila
25.01.2007 15:03:42
http://www.canopusdrums.com/english/html/policy/policy_04-e.html#naze

tuolta kun tsekkaat tuon Zelkovan, ymmärrät paremmin ajatukseni.
Runko olisi siis hieman samanlainen kuin congassa...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
Youni
25.01.2007 15:34:30
Tuollaiseenhan täytyy olla keskeltä kiinnittyvät lugit jollei jaksa tehdä sovituspaljoa.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Matjardo
25.01.2007 16:20:32
Ihan hieno idea, mutta taidan ainakin itse jättää tällä kertaa väliin. Ehkä seuraavasta virpasta vois tehä tommosen.

Phuh, on tuo sorvaaminen vaan rankkaa ja tarkkaa touhua. Tänään sain vasta ulkopinnan kutakuinkin tasaiseksi, siinä meni lähes koko päivä. Kun sitä ei viitti käsipelillä ottaa milliä kerrallaan, kun se pömpeli vie taltan mukanaan, metallisorvillahan sitä voisi huoletta vedellä millinkin yhdellä vedolla.
Keskittyminen ei saa herpaantua sekunniksikaan, silloin voi esim. taltta haukata pikkusen ja sitten on pinnassa ruma ura, jonka tasaiseksi sorvaamiseen menisi ikä ja terveys. Huomenna sahaan pöntön kahtia sisäpuolen sorvaamisen helpottamiseksi. Ei millään yletä noin syvän pöntön sisälle, ja eipä se niin helppoakaan olisi.
Tiukille menee tuo valmistuminen. Huomenna on viimenen päivä pariin kuukauteen työpajalla, että vähän pakko saada huomenna tehdyksi. Noh, ei tuossa ole enään kuin kahtia sahaaminen, sisäpintojen sorvaus ja viisteiden jyrsintä. Pintakäsittelyn hoidan kotona. Että eiköhän tuo huomenna valmistu :).. Jos ei, niin ei voi mitään.

Lisäilin muuten taas uusia kuvia tonne alotuspostaukseen, sorvauksesta.
Two beers or not two beers?
VeeKoo
25.01.2007 16:34:53 (muokattu 25.01.2007 16:36:43)

sisäpintojen sorvaus

Toi on aika vehkeestä, paljon tarkempaa kun ulkopinta ja on työkalutkin nopeasti paskana jos ei ole 100% mukana hommassa..
Edit, nyt löyty koivukamaa ja on kulmat ja palojen kokokin laskettu, maanantaina tositoimiin.
rokkijere: Eisssss reenikämppä täyteen paskapaperia..
Matjardo
25.01.2007 16:39:38
Toi on aika vehkeestä, paljon tarkempaa kun ulkopinta ja on työkalutkin nopeasti paskana jos ei ole 100% mukana hommassa..

Näinpä.. Suurin osa huomisesta varmana meneekin tuohon. Reunaviisteiden jyrsimiseen kun ei mene terien asentelun ym. oheis säädön kanssa kuin joku puolisen tuntia, ehkä hiukka enempi.
Sitten viimesessä jaksossa pitää tehä lisää virveleitä, ihan kunnolla ajan kanssa. Perhana ko ajoitin huonosti tämän rojektin, kun joutuu vähän pitämään kiirettä.
VeeKoo
25.01.2007 16:41:52 (muokattu 25.01.2007 16:42:22)

Näinpä.. Suurin osa huomisesta varmana meneekin tuohon. Reunaviisteiden jyrsimiseen kun ei mene terien asentelun ym. oheis säädön kanssa kuin joku puolisen tuntia, ehkä hiukka enempi.
Sitten viimesessä jaksossa pitää tehä lisää virveleitä, ihan kunnolla ajan kanssa. Perhana ko ajoitin huonosti tämän rojektin, kun joutuu vähän pitämään kiirettä.

Hähä, mul on tarpeen tullen 70 tuntia aikaa :D
Mutta tavoite on että on viimeistelty ja soiva peli 40 työtunnin jälkeen.
Matjardo
26.01.2007 13:59:07
Perkeles, nyt tuli takapakkia. En kerinnytkään saamaan projektia tänään päätökseen. Nyt on edessä liki kolmen viikon työharjoittelu, vasta sitten ehkä pääsen jälleen koululle rojektin pariin. Vähän kyllä vituttaa, mutta.. no, hyvää kannattaa odottaa :P..

Tänään sain ulkopinnan sentäs kuitenkin sorvattua loppuun, ja hiottua valmiiksi. Omasta mielestä siitä tuli ihan mainio, nyt tuli paremmin esiin tuo tammen ja koivun sävyerokin. Hiomisen aloitin karkeudeltaan 40 olevalla paperilla, ja loppukarkeus oli vain 180. Eli sileä ja nätti pinta tuli:
http://img252.imageshack.us/my.php?image=hiottuzd5.jpg
grind
26.01.2007 16:36:26
Perkeles, nyt tuli takapakkia. En kerinnytkään saamaan projektia tänään päätökseen. Nyt on edessä liki kolmen viikon työharjoittelu, vasta sitten ehkä pääsen jälleen koululle rojektin pariin. Vähän kyllä vituttaa, mutta.. no, hyvää kannattaa odottaa :P..

Tänään sain ulkopinnan sentäs kuitenkin sorvattua loppuun, ja hiottua valmiiksi. Omasta mielestä siitä tuli ihan mainio, nyt tuli paremmin esiin tuo tammen ja koivun sävyerokin. Hiomisen aloitin karkeudeltaan 40 olevalla paperilla, ja loppukarkeus oli vain 180. Eli sileä ja nätti pinta tuli:
http://img252.imageshack.us/my.php?image=hiottuzd5.jpg

Mikset muuten sorvannut tuota ihan päästä päähän? Itse kun sen pikkolorungon posasin, niin vetelin tuon kiinnityslaippa-levynpalasen kylmästi samalle tasolle kuin itse rumpu, ei jäänyt hävikkiä.
VeeKoo
26.01.2007 23:34:09

Mikset muuten sorvannut tuota ihan päästä päähän? Itse kun sen pikkolorungon posasin, niin vetelin tuon kiinnityslaippa-levynpalasen kylmästi samalle tasolle kuin itse rumpu, ei jäänyt hävikkiä.

Eikös siinä ihan päässä ole kuitenkin se kiinnityslevy ruuvveilla/ tapeilla joten on pakko leikata kuitenkin päädyt pois?
Matjardo
26.01.2007 23:43:54
Eikös siinä ihan päässä ole kuitenkin se kiinnityslevy ruuvveilla/ tapeilla joten on pakko leikata kuitenkin päädyt pois?

Näinpä. Molemmista päistä lähtee joka tapauksessa n.3-4cm pois, niin mitäpä sitä turhaan ruveta niitä laippojakin sorvailemaan.
hollmi-5
27.01.2007 09:45:53
nyt tuli paremmin esiin tuo tammen ja koivun sävyerokin. Kun sitten lakkaat tai vahaat rungon, niin sävyero tulee vielä paremmin näkyviin.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Acryl
29.01.2007 21:13:30
Kun sitten lakkaat tai vahaat rungon, niin sävyero tulee vielä paremmin näkyviin.

Näinhän se tekee. Tuon voisi käsitellä jollain värilakalla - lopputulos voisi olla vinkeä.

Hitto, en malta odottaa, että työharjoittelusi päättyy niin näkee tuon valmiina.
palikka http://grandecohones.net
grind
29.01.2007 21:16:10
Näinpä. Molemmista päistä lähtee joka tapauksessa n.3-4cm pois, niin mitäpä sitä turhaan ruveta niitä laippojakin sorvailemaan.

Niin, no samahan tuo on. Se oli mielessä, että pöntön suoruus olisi ollut helppo tarkistaa pitkällä viivaimella koko matkalta.
Matjardo
29.01.2007 21:51:43
Niin, no samahan tuo on. Se oli mielessä, että pöntön suoruus olisi ollut helppo tarkistaa pitkällä viivaimella koko matkalta.

Joo, helpompaa se olisi toki noin, mutta tehty mikä tehty :P. Mutta tosiaan, vähän polttelis päästä takasi projektin pariin, mutta eihän siinä. Pitäähän sitä työelämääkin välillä käydä opettelemassa. Josko tuolta duunipaikalta tarttuis jotain uusia kikkoja ja neuvoja taskuun.
VeeKoo
30.01.2007 16:23:06

Nyt olen pari päivää tehnyt omaa staveani ja hyvältä näyttää.
Koivusta teen ja kokoa tulee 14"X4"
Nyt on kulmat ajeltu ja hiottu ja palat ovat oikean kokoisia; ympyrältähän tuo epäilyttävästi vaikutti.
Nyt on pieni luova tauko, mutta maanantaina pääsee taas liimailemaan.
Niq
30.01.2007 17:22:34

Nyt kun on tulossa tuolta tuommoinen pikkolorunko mullekin ja mietin saisko noissa lugeissa säästettyä, kun tuppaavat olemaan suht arvokkaita. Onko lugissa pakko olla se jousihäsmäkkä? Eli jos otan pitkän mutterin, siis semmoisen pari senttiä pitkän ja kiinnitän sen jotenkin virvelin runkoon keskikohdasta, niin eikös se toimi lugina siinä missä "tavallinenkin" lugi?

Siis jotenkin tähän tyyliin: http://niku.hietanen.info/lugi.jpg

Vai hajoaako jotain kun tulee iskua ruuvin kohdalle, kun ei ainakaan mun mieleen tule muutakaan syytä, miksi ne jouset on siellä sen sijaan että se vastakappale viritysruuville ois kiinteästi paikallaan?

Säästön lisäksi tuo olisi hauskan näköinen sen ainaisen kromikiillon sijaan. Jos hioisi tuohon tulevista, ruotoisista vanhoista vanteistakin kromit veks, ois ainakin erilainen. :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
grind
30.01.2007 17:48:25
Nyt kun on tulossa tuolta tuommoinen pikkolorunko mullekin ja mietin saisko noissa lugeissa säästettyä, kun tuppaavat olemaan suht arvokkaita. Onko lugissa pakko olla se jousihäsmäkkä? Eli jos otan pitkän mutterin, siis semmoisen pari senttiä pitkän ja kiinnitän sen jotenkin virvelin runkoon keskikohdasta, niin eikös se toimi lugina siinä missä "tavallinenkin" lugi?

Vai hajoaako jotain kun tulee iskua ruuvin kohdalle, kun ei ainakaan mun mieleen tule muutakaan syytä, miksi ne jouset on siellä sen sijaan että se vastakappale viritysruuville ois kiinteästi paikallaan?

Säästön lisäksi tuo olisi hauskan näköinen sen ainaisen kromikiillon sijaan. Jos hioisi tuohon tulevista, ruotoisista vanhoista vanteistakin kromit veks, ois ainakin erilainen. :)

Varmasti pelaa, se jousi/vastajkappale -asetelma antaa vain pientä pelivaraa ruuvin tulokulmalle, ei tarvi olla niin justiinsa. Kiinnitys runkoon kannattaa varmaan hoitaa kahden ison prikan kera, jos yhdellä ruuvilla kiinnittää.
rm_wispila
31.01.2007 09:17:07

Olen yrittänyt tuollaisesta jenkapalasta tehdä juuri tuollaista "lugirunkoa".
Kiinnitystä vartan hitsasin kylkeen pienen pultin. Minun hitsaustaidoillani lopputulos oli erittäin tökerön näköinen.
Lisäksi liitoksen kestävyys vaikuttaa epävarmalta, luultavasti napsahtaa saumasta irti ajan myötä.
Kolmas epäkohta on kierteet; noissa paloissa on millikierteet ja rumpujen osissa tuumakierteet. Tämä johtaa taas siihen, ettei normaaleja tappeja voi käyttää vaan täytyy käyttää millisiä, joten rumpuavaimen lisäksi tulee olla mukana kuusiokoloavain tai torx.

En asentanut hitsaamaani lugisarjaa mihinkään, ehkä joskus voi käyttää jossain "demomallissa"...

Se jousi ja väljä sovitus tehdaslugeissa on kyllä tarpeellinen, koska vanteet ja lugit eivät välttämättä ole täysin kohdakkain.

Olen kehitellyt nyt uutta "evoluutiomallia" custom-lugeista. Periaatteena siinä on valmiiden lugi-vastakappaleiden asentaminen putkirunkoon.
Myös puista lugia (samalla tehdasosalla) olen suunnitellut, valmiiksi en vielä ole saanut.
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
hollmi-5
31.01.2007 09:33:29 (muokattu 31.01.2007 09:34:15)
Olen kehitellyt nyt uutta "evoluutiomallia" custom-lugeista. Periaatteena siinä on valmiiden lugi-vastakappaleiden asentaminen putkirunkoon.
Myös puista lugia (samalla tehdasosalla) olen suunnitellut, valmiiksi en vielä ole saanut.
Puulugeja itsekin olen suunnitellut. Aika hankala homma on saada ne vastakierrekappaleet luotettavasti puuhun istutettua. Vieläpä niin, että kestäisivät kireälle viritystä ilman, että tulevat lugista pihalle.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
grind
31.01.2007 09:38:29
Kolmas epäkohta on kierteet; noissa paloissa on millikierteet ja rumpujen osissa tuumakierteet. Tämä johtaa taas siihen, ettei normaaleja tappeja voi käyttää vaan täytyy käyttää millisiä, joten rumpuavaimen lisäksi tulee olla mukana kuusiokoloavain tai torx.

Onko näin? On tullut vastaan tiheämpää ja harvempaa kuin perus metrinen 6mm kierre, mutta eikö m6 ole se yleisin noissa viritysruuveissa?

Tarkemmin kun tuota ajattelee, niin kiinnitys voisi toimia siten, että jatkomutterin kyljestä porataan reikä läpi, josta se pultataan runkoon. Rungon molemmin puolin isompi prikka ja lugin sekä ulommaisen prikan väliin pienempiä prikkoja sopiva määrä, jolla sovitetaan etäisyys rungosta oikeaksi. Toivotaan siis, että etäisyys osuu kohdilleen :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)