Aihe: Rumpujen soiton aloitus
1 2 3
Migo
18.04.2006 18:54:17
Joo kiitoksia kannustuksesta...

Tosiaan, tuo
motivaation säilyminen arveluttaa, ettei vain kävisi niinkuin kitaran kanssa. No ei kai sitä tiedä jos ei kokeile, tuntuu tuo heti alkuun paljon mielenkiintoisemmalta. Ja kaippa se mahdollinen bänditoiminta siihen tuo lisää väriä.

Millasethan rummut sitten olis hyvät? En ekoihin niin hirveesti oo valmis sijottamaan ku on autonostot yms. täs edes pikapuoliin. Saisko 500 eurolla mitään järkeviä käytettyjä rumpuja?

Kannattaa nyt vielä sitten kokeilla ja kuulostella jollain lainarummuilla tms. koulussa yms. Koska jos tuo motivaation kanssa on ongelmia, niin taas kamat vaihtuu ja ostat seuraavaksi passon.
Niinpä..
Glenfiddich
18.04.2006 20:17:55
Jepjep, kyllähän se bändi on paras opiskelupaikka. Jos soittelet pelkästään yksin, voit kyllä opetella erilaisia ufokikkoja mutta niiden merkitys/soveltaminen bändisoitossa on tyystin eri asia. Bändisoitto toisaalta myös avaa hirveästi uusia ulottuvuuksia, asioita joita ei ennen edes ajatellut. Ja tietysti se tärkein tehtävä eli kompin pitäminen korostuu.

Itsellä on muutamia tällaisia "katujenkasvattikitaristeja" eli itse ollaan aikanaan kaikki opiskeltu. Tutut ovat aina ihan pähkinöinä kun kaveri näyttää osaavansa myös rumpujen soiton. Noh,,vaikka itse sanonkin niin kyllähän kuitenkin fakta on, että on aivan eri asia soittaa rumpuja ja kunnolla osata SOITTAA niitä rumpuja. Monet asiasta tietämättömät ehkä pitävät rumpuja helpohkona bändisoittimena. Ei rummut ole helppo soitin, mutta mikään ikä ei ole liian myöhäistä sen aloittamiselle. Kuten jo on sanottu, joku vanhempi konkari siihen viereen opettamaan perusasiat, kaikenlaisen musan kuuntelu jne....siitä se lähtee. Onnea hyvälle harrastukselle!
"Nyt soittajat kahville...ja rumpali myös!"
Jaska
18.04.2006 21:00:28
Kannattaa nyt vielä sitten kokeilla ja kuulostella jollain lainarummuilla tms. koulussa yms. Koska jos tuo motivaation kanssa on ongelmia, niin taas kamat vaihtuu ja ostat seuraavaksi passon.

Mikäs siinä jos kamaa kierrättää, vai mitä Niskin? :D
Migo
18.04.2006 21:05:59
Mikäs siinä jos kamaa kierrättää, vai mitä Niskin? :D

Niinpä. :) Itsellänikin tuo kama kiertää melko useasti aina silloin tällöin, mutta sanoin vaan ettei tarvi sitten kirota, kun on jo paskat housussa.
Niinpä..
K.Suninen
18.04.2006 21:32:56 (muokattu 18.04.2006 21:33:35)
Opettele rudimentit
1) kuuntele musiikkia
2) kuuntele musiikkia
3) kuuntele musiikkia
4) kuuntele musiikkia ja www.drummerworld.com
5) kuuntele musiikkia ja rumpalia
6) kuuntele musiikkia missä ei oo rumpalia
Tekniikkareeniä väliin
7) sitten opettelet soittamaan kuuntelemas biisit
8)soita
9) kuuntele soittoas
10) kuuntele soittoas ja keksi päästä
11) kuuntele soittoas
12) kuuntele soittoas
Ja reenaa tekniikkaas ja kuuntele koko ajan itteäs samalla.
Minkään kirjan avulla ei opi niin hyvin ku omilla korvillaan.

ps. osta käytetyt laadukkaammat rummut, ku uudet halpatynnyrit.
Weckl on muovia hähähää
jhoo
18.04.2006 21:52:26 (muokattu 18.04.2006 21:53:59)
Painottaisin reilusti oikean tekniikan harjoittelemista heti alkuunsa jonkun kanssa, joka todella tietää vähintäänkin perusasiat kapulaotteista ym. Itse olen kanssa vaihtamassa kitararasta rumpuihin pääinstrumenttiani. Soitin puoli vuotta pelkällä harjoituspadilla opetellen lyöntitekniikkaa, käsijärjestystä ja tällä hetkellä rudimentteja, ennen kuin tuskin koskinkaan settiin. Se on osoittautunut tehokkaaksi ja olen edistynyt paremmaksi rumpaliksi kuin pari vuotta "omaoppisesti" paukutellut kaverini.

Ei muutakuin rumputunneille ja jos voit purkaa "musiikillisen ilmaisuhalusi" alussa siihen kitaransoittoon, etkä heti pyri paukuttelemaan nopeampaa kuin pystyt, niin loistavaa. Ja muista hitaus on valttia! et voi nopeuttaa kehitystäsi, mutta hidastaa sitä kylläkin!

E: ja vielä: väärällä tekniikalla rikot kätesi ennemmin tai myöhemmin!
"Miehen, joka ei odota maailmalta oikeudenmukaisuutta, ei tarvitse tulla pettymään" -Sinuhe egyptiläinen
Dnjmaster
18.04.2006 22:15:04
Joo kiitoksia kannustuksesta...

Tosiaan, tuo motivaation säilyminen arveluttaa, ettei vain kävisi niinkuin kitaran kanssa. No ei kai sitä tiedä jos ei kokeile, tuntuu tuo heti alkuun paljon mielenkiintoisemmalta. Ja kaippa se mahdollinen bänditoiminta siihen tuo lisää väriä.

Millasethan rummut sitten olis hyvät? En ekoihin niin hirveesti oo valmis sijottamaan ku on autonostot yms. täs edes pikapuoliin. Saisko 500 eurolla mitään järkeviä käytettyjä rumpuja?

Kyllä tuohon hintaan jo ihan kelpo kannut saa. Katsele torilta käytettynä Taman Super-, rock tai Swingstareja, Yamahan stage customia, Premierin cabrioita, Pearlin Exportteja.
Kaikki noista on ihan hyviä kannuja. Voit saada 500 € setin jossa on itse rummut, telineet ja vielä symbaalitkin.
kalamies#40 >-)))>
jhoo
18.04.2006 22:21:06
Saisko 500 eurolla mitään järkeviä käytettyjä rumpuja?

Kyllähän tuohon hintaan saa, mutta kannattaa miettiä, voisiko niihin panostaa hiukan enemmän. Rumpujen hintahan on mennyt samanlaista alamäkeä kuin tietokoneiden ja jo alle tonnilla saa nykyään yhtä laadukkaan setin kun muutama vuosi sitten useammalla.
"Miehen, joka ei odota maailmalta oikeudenmukaisuutta, ei tarvitse tulla pettymään" -Sinuhe egyptiläinen
hollmi-5
19.04.2006 08:54:52
jo alle tonnilla saa nykyään yhtä laadukkaan setin kun muutama vuosi sitten useammalla. Not. Samaan tahtin hinnanalennuksen kanssa on mennyt laatukin alas. Toki Thomannin tuoma hintakilpailu alensi yleistä hintatasoa jossakin määrin, mutta että moninkertaisesti?
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Dnjmaster
19.04.2006 09:39:08
Not. Samaan tahtin hinnanalennuksen kanssa on mennyt laatukin alas. Toki Thomannin tuoma hintakilpailu alensi yleistä hintatasoa jossakin määrin, mutta että moninkertaisesti?

Myös settien valmistuksen keskittäminen halpatyömaihin on vaikuttanut osaksi settien halvemiin hintoihin.
kalamies#40 >-)))>
Tumpe
19.04.2006 10:56:11

Motivaatio on ihme juttu, itse aloitin joskus 10-vuotiaana koska silloinen hammas/suukalustoni ei soveltunut puhaltimen soittoon, jota olisin halunut :) parin vuoden päästä sain vasta omat rummutkin, vähän semmosta on/off oli. Puhallinorkesterissa oon soittanut koko tuon ajan, sieltä sai sen perusopin. En missään vaiheessa innostunut mitenkään erikoisesti rumpujen soitosta, varsinkin kun oli paskat rummut joiden soittamisesta ei tullu hirveetä fiilistä. Sit vuosi taisi olla 1997 tai 98 kun näin lerssilarsin soittavan Stuttgartissa, löytyy vieläkin tuo VHS:llä. Siitä lähti oikea kiinnostus ja innostus rumpujen soittoon.

Sitten se taas jäi kun muutin toiselle paikkakunnalle kerrostaloyksiöön, ja pitkä tauko ei tee hyvää, esim. tuplabasarijutut unohtu aika nopeasti. Ja itseoppinut olen suurimmaksi osaksi. Nyt elän oman rumpujensoiton 3. tulemista :-)

Ja kuten aikaisemminkin on mainittu täällä:

Kuuntele musiikkia.
Tindrum
19.04.2006 23:01:17
Not. Samaan tahtin hinnanalennuksen kanssa on mennyt laatukin alas. Toki Thomannin tuoma hintakilpailu alensi yleistä hintatasoa jossakin määrin, mutta että moninkertaisesti?

Yes. Kaksikin on monta. Eikä se laatukaan nyt niin paskaksi ole mennyt sitten vuoden '73 tai ihan mitä vaan. Lusikka kauniiseen käteen - päätä ei tarvitse lyödä kuin kerran seinään, jos siis on fiksu. Tämmösessä maailmassa sitä nyt eletään.

Tosta treenaamisesta. Moni on painottanut oman soiton kuuntelua. Mä neuvoisin kuuntelemaan eniten bändin muiden soittajien yhteistä fiilistä ja kontaktia treeneissä soittaessa. Omalta kohdaltani "soitto" muuttui soittamiseksi kun tän jutun tajusin.

m© Varmuus on paras.
Esa-pekka
22.04.2006 15:27:01 (muokattu 22.04.2006 15:27:31)
Täällä olis musiikkiliikkeessä jotku db:t, millanen on merkki? Aika halpikset vissiin... Oliko ne ny joku 450e uutena maksanu, saisin nyt 300 eurolla ja siinä on aika hyvät symbaalit, 160e maksaneet. "Käytetyt" tosiaan, pari viikkoa ollu jollaki käytös. Mitäs mieltä ootte? Kyllä niillä varmaan alkuun pääsis ja sitte vois päivittää paremmiksi myöhemmin.
ddrum54
22.04.2006 16:35:27
Yes. Kaksikin on monta.

Ei o. Kolme on pienin mahdollinen monta. Kaksi on vaan pari.

Sori.
2`n 4
Jeltz
22.04.2006 16:36:19
Täällä olis musiikkiliikkeessä jotku db:t, millanen on merkki? Aika halpikset vissiin... Oliko ne ny joku 450e uutena maksanu, saisin nyt 300 eurolla ja siinä on aika hyvät symbaalit, 160e maksaneet. "Käytetyt" tosiaan, pari viikkoa ollu jollaki käytös. Mitäs mieltä ootte? Kyllä niillä varmaan alkuun pääsis ja sitte vois päivittää paremmiksi myöhemmin.

Olen testannut tuollaisia. Rauta oli jopa heikompaa kun Newsoundeissa, ja etutomit meinasivatkin lähteä omille teilleen soittaessa. Symbaalit on joka tapauksessa kuraa jos messinkisiä, pronssisilla pärjää jo ihan hyvin.
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla. Salon Seudun Bändit
Nolte
22.04.2006 17:04:10

Vilkuile tuolta torilta itsellesi setti. Siellä on lähes koko ajan myytävänä aloitteleville sopivia settejä. Taikasanoja ovat mm.: Pearl Export, Tama Swingstar/Rockstar, Premier Cabria, Yamaha Stage Custom yms. Nuo ovat sellaisia alle tonnin settejä uutena. Ihan mukavia. Tosin, jos budjettisi on vain muutama satanen, peltejä ei tule silloin mukaan. Ehkä pari telinettä, jos niitäkään. Ehkäpä jotkut Taman Swingstarit saattaa saada 300-400 eurolla pelteineen ja telineineen. Ne pellit ovat sitten kyllä ihan luokattomia messinkisiä tyyliin Paiste 302 tms., mutta kyllä niilläkin treenailee.
Huono soittaja!
Esa-pekka
22.04.2006 17:27:21 (muokattu 22.04.2006 17:27:38)
Jep oonki jo kattellu sieltä. Muutamia ihan sopivia noita Exportteja löytyis muttaku ne on niin kaukana... Postitus ei varmaan rumpujen kans tuu kyseeseen.
moderndrummer88
22.04.2006 17:29:28
Jep oonki jo kattellu sieltä. Muutamia ihan sopivia noita Exportteja löytyis muttaku ne on niin kaukana... Postitus ei varmaan rumpujen kans tuu kyseeseen.

ite oon kyllä postittanu ja ottanu vastaan settejä ihan postin kautta. Matkahuollossa kulkee suht edullisesti rummutkin
Nolte
22.04.2006 18:09:14
ite oon kyllä postittanu ja ottanu vastaan settejä ihan postin kautta. Matkahuollossa kulkee suht edullisesti rummutkin

Kyllä. Esim. oma settini tuli matkahuollossa alle 40e:lla. Iso basari, 5 tomia ja vähän rautaa. Ei paha.
Huono soittaja!
costanza
22.04.2006 19:31:02
Himottais itteäkin aloittaa rumpujen soitto. Olen soittanut bassoa viime elokuusta, muttei se tunnu just siltä. Vaikka sekin on enemmän rytmisoitin, niin ois helvetin hienoa paukuttaa jotain tanakkaa komppia. Kovaa. Mutta, pitäs lähtä inttiin heinäkuussa, niin saa nyt nähdä tuleeko aloitettua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)