Aihe: Blast Beat
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Youni
15.03.2006 20:44:01 (muokattu 15.03.2006 20:44:23)
Monet triggaa ainakin basarin ja virpan (joskus tomitkin) mutta en usko että niistä pitchiä alettas jälestä nostaa.. Ja kyllä sun täytyy uskoa että jotku osais öristä niin matalalta.. ;E

Todellakin, örinä matalalta on kuuminta hottia. Yllätyin todellakni Borgirin vokalisitin ääntä livenä. Olen ajatellut, että se on levylle täysin muokattu, mutta livenäkin sellainen ääni. Sitä voisi sanoa miehekkääksi.

E: Menikin ihan offiksi.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
Peicco
15.03.2006 21:04:11
Todellakin, örinä matalalta on kuuminta hottia. Yllätyin todellakni Borgirin vokalisitin ääntä livenä. Olen ajatellut, että se on levylle täysin muokattu, mutta livenäkin sellainen ääni. Sitä voisi sanoa miehekkääksi.

Onko muka täysin mahdotonta öristä livenä jonkun efektin läpi?
Kuulostaahan ne matalat örinät joskus sen verran epäinhimillisiltä.
Olenkin sitä mieltä, että kyseisen genren bändissä ei ole laulajaa vaan kaveri joka örisee. Vai kehtaavatko ne laittaa levyn sisälehtiseen jonkin jäsenen kohdalle: laulu
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
Shitmanek
15.03.2006 21:05:24 (muokattu 15.03.2006 21:06:30)
Olenkin sitä mieltä, että kyseisen genren bändissä ei ole laulajaa vaan kaveri joka örisee. Vai kehtaavatko ne laittaa levyn sisälehtiseen jonkin jäsenen kohdalle: laulu

"vocals" niissä yleensä lukee. Kyllä monet efektejä käyttävät, mutta sitten on niitäkin jotka eivät niin tee, vaan osaavat öristä todella matalalta.

E: Vaan mikäs on tuon sisälehtisjutun laita sellaisten laulajien kohdalla jotka laulavat sekä puhtaat vokaalit että örinät? ;)
"TÖ MOOR AI INTERÄKT VIT PIIPOUL, TE MOOR AI LÖÖRN" -T 101 Käy täällä jos asut Salon seudulla: Salon Seudun Bändit
Youni
15.03.2006 21:07:10

No emmäätiiä, voihan ne efektiä keikallakin käyttää. Laittakoot vaikka, että örisijä. Sama se minulle on, pääasia, että toimii.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
Alpha
15.03.2006 21:10:01
"vocals" niissä yleensä lukee. Kyllä monet efektejä käyttävät, mutta sitten on niitäkin jotka eivät niin tee, vaan osaavat öristä todella matalalta.

E: Vaan mikäs on tuon sisälehtisjutun laita sellaisten laulajien kohdalla jotka laulavat sekä puhtaat vokaalit että örinät? ;)

Offtopic jatkukoon. Tämä Arch Enemyn Angela kyllä örisee, korisee, ärjyy ja karjuu siihen malliin, että heikompaa hirvittää. Ja tiettävästi ilman efektejä. Pisteitä lisää se, että on siis nainen...
Peicco
15.03.2006 21:14:37
No emmäätiiä, voihan ne efektiä keikallakin käyttää. Laittakoot vaikka, että örisijä. Sama se minulle on, pääasia, että toimii.

Eikö tollasen musiikkilajin kanssa sitten toimi muunlainen vokaaliääntely? Esim. perinteinen laulaminen. En mä nyt mitään Metri-Helena -tyyppistä heleää laulantaa tarkoita, mutta kuitenkin.

Se örinä kun ei ole niin kovin melodista vaikka sitä muusta soitannosta ehkä löytyisikin (huom. en tunne lajityyppiä ja varmasti löytyy erittäin melodista ja musikaalistakin monen octaavin örinää kyseisen genren huippuvokalisteilta).

Mutta tää nyt ei liity lainkaan tohon blastiin. Sorry nyt vaan kaikille.
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
Shitmanek
15.03.2006 21:17:54
Eikö tollasen musiikkilajin kanssa sitten toimi muunlainen vokaaliääntely? Esim. perinteinen laulaminen. En mä nyt mitään Metri-Helena -tyyppistä heleää laulantaa tarkoita, mutta kuitenkin.

Olen yrittänyt kuvitella joitain lauluja ilman örinävokaaleita, ja tullut siihen tulokseen etteivät ne toimisi läheskään niin hyvin kuin korahtelun kanssa. Ne tuovat paljon enemmän aggressiivisuutta ilmaisuun. Ja kun lauletaan esimerkiksi jonkun pilkkomisesta palasiksi, mikä toimisi paremmin kuin tuollainen varsinkin "harjaantumattoman" korviin erittäinkin mielipuoliselta kuulostava laulutyyli? :)

Mutta tää nyt ei liity lainkaan tohon blastiin. Sorry nyt vaan kaikille.

Joo, tuolla raskaamman musiikin puolella olisi kyllä sopivampi thread tälle :)
"TÖ MOOR AI INTERÄKT VIT PIIPOUL, TE MOOR AI LÖÖRN" -T 101 Käy täällä jos asut Salon seudulla: Salon Seudun Bändit
Alpha
15.03.2006 21:21:49
Ja kun lauletaan esimerkiksi jonkun pilkkomisesta palasiksi, mikä toimisi paremmin kuin tuollainen varsinkin "harjaantumattoman" korviin erittäinkin mielipuoliselta kuulostava laulutyyli? :)

Mä voi hyvin kuvitella Metri-Helenan laulavan neitsyiden polttamisesta roviolla yms kivasta...
Peicco
15.03.2006 21:24:25
Ja kun lauletaan esimerkiksi jonkun pilkkomisesta palasiksi, mikä toimisi paremmin kuin tuollainen varsinkin "harjaantumattoman" korviin erittäinkin mielipuoliselta kuulostava laulutyyli? :)

Aijaa? Tässä tyylilajissa lienee oleellista, että sanat löytyy levyn kansilehtisestä, muuten ei kukaan tietäisi mitä se vokalisti oikeen ärjyy... ;)

Joo, tuolla raskaamman musiikin puolella olisi kyllä sopivampi thread tälle :)

Mutta siellä tästä ei varmaan tulisi keskustelua kun siellä kaikki on kuitenkin asiasta samaa mieltä. Ja näkemykset jotakuinkin samanlaisia.
south_of_heaven
15.03.2006 21:27:49
Mutta siellä tästä ei varmaan tulisi keskustelua kun siellä kaikki on kuitenkin asiasta samaa mieltä. Ja näkemykset jotakuinkin samanlaisia.

no mä en ainakaan pidä Driim thiitteristä, cannibal corpsesta tahi opethista.
ilmoitti South_of_Heaven
Youni
15.03.2006 21:31:32
Aijaa? Tässä tyylilajissa lienee oleellista, että sanat löytyy levyn kansilehtisestä, muuten ei kukaan tietäisi mitä se vokalisti oikeen ärjyy... ;)

Ei niitä kaikilta kuulekaan, mutta kun ne kerran lukee läpi, niin kyllä sitten saa selvää. Näin englanniksi, suomeksi lauletuista saa aina selvää. Englanninkielisissä sanoissa on aina muutenkin sanoja, joita ei tunne, joten lyriikat ovat pakolliset siinä vihkosessa.
Terok
16.03.2006 09:25:16

http://www.thrashandburn.net/file/d … .cgi?relativity_mindfuck-rawmix.mp3

Siinä on bläästiä ja ihan naturel soundeilla.
Bacchus
16.03.2006 11:59:40

Miksi keskustella jonkun kanssa esim. Sibeliuksen sävellyksistä, jos hän ei niitä tunne eikä ymmärrä? En vertaa Sibeliusta tässä death/black/jne. metalliin, mutta eihän örinämusastakaan saa keskustelua aikaiseksi, jos toinen ei genrejä tunne eikä musaa arvosta.
rm_wispila
16.03.2006 14:57:21
http://www.thrashandburn.net/file/d … .cgi?relativity_mindfuck-rawmix.mp3

Siinä on bläästiä ja ihan naturel soundeilla.

Soundit on naturel, mutta kyllä tuo tihein komppiosuus kuulostaa (etenkin tarkemmin sceneä tuntematta, mutta rumpalina) todella järjettömältä... tuossa sovituksessa kyllä on rumpalia vedetty retkuun, kitaristihan kun rapsuttaa ihan samalla (veltolla rumpaliin verrattuna) tiheydellä osasta toiseen. Tuossa tulisi ottaa käyttöön Pahkasian flamencoräpylä...

Voisiko tuon tiheimmin soitetun blastin harvantaa puoleen tai jopa neljäsosaan tuosta ? Näin biisiin tulisi takuulla enemmän potkua, laulaja voisi vetää silti samalla intensiteetillä oman osuutensa.

Kertokaapa minulle mikä tuon ultranopean kompin tarkoitus oikeastaan on, vai onko siinä vain nopeus se itsetarkoitus ? (takavuosien hc-biiseissähän oli hieman eri meininki, koska biisit saattoivat kestää vain 35 sekuntia... siinä ehti hyvin esittää mielipiteensä esim. poliisin toiminnasta tai seksuaalisesta suuntautuneisuudesta)

Että me tietämättömätkin oppisimme "kuuntelemaan" tätä blast-komppia oikein...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
lethus1
16.03.2006 15:31:40 (muokattu 16.03.2006 15:34:12)
Laita Mardukin "Panzer Division Marduk" soimaan. Siinä ei muuta olekkaan. Ja se on ihan perkeleen kova ja vittumainen levy. Ihan tarpeeksi nopiata "amatööreille". Jos ei ymmärrä niin ei ymmärrä.

Hymiö
Slovari ja Kiituri Debyytiltä.
rm_wispila
16.03.2006 16:57:23
Tuo kova on niin suhteellinen ilmaus ... siis nopeusko on se juttu ?
KoRn88.
16.03.2006 17:02:28

Minä näkisin, että agressiivisuus on se juttu. En kyllä itsekkään kovin paljon tykkää semmosesta, jossa tuota blast beatia viljellään koko ajan, mutta sopivasti käytettynä mielestäni erittäin hyvä tehokeino sellaisen tietynlaisen agressiivisuuden saavuttamiseksi.

metallia Kemistä: UNIC
Bacchus
16.03.2006 17:03:12

Punkissahan oli (on) nimenomaan kyse agressiivisestra musiikista ja sanoituksista, siksi mennään nopeasti. Verrattain sama homma on death/grind/ym.-hommissakin. Ja ei, nopeus ei ole se itsetarkoitus, mutta se voi olla hyvä tehokeino jos se palvelee biisiä. Itse en digannut tuosta em. Originista yhtään, oikeastaan bändi kuulosti aika paskalta ja biisit olivat huonoja. Siinä nimenomaan nopeus kuulosti itsetarkoitetulta. Esim. Rotten Soundin kappaleisiin nopeus tuo biiseihin reippaasti lisää brutaaliutta, siinä se toimii.
rm_wispila
16.03.2006 17:15:06
Tätä olisin itsekin veikannut. Nopeus on vaan niin yksipuolinen keino tuon agressiivisuuden ilmaisemiseksi.
Sovitusmielessä tuo tie on varsin nopeasti kuljettu loppuun... sitä ei voi määrättömästi kasvattaa.

Keinojahan on musiikillisesti paljon, mutta varsin vähän kuulee sellaisia esimerkkejä, joissa olisi käytetty muita keinoja tehokkaammin hyväksi.
Taukohan on myös musiikkia... Tästä varsin yksipuolisesta sovituksesta johtuen ehkä pidänkin näitä juttuja varsin mielikuvituksettomina, hatunnosto kuitenkin rumpalin kestävyydelle ja nopeudelle (ei onnistu ilman treenausta).

Punk/hc - juttuhan kiteytyi enemmän siihen energia on a ja o, meillä ei oo soittotaitoo - lauseeseen. Musiikin tekemisen kynnys poistui hetkeksi täysin, seurauksena valtavasti bändejä kellarit pullolleen.
Nykyään tekninen osaaminen tuntuu kaikilla bändeillä olevan valtavasti parempi, mutta tuo sovitus/asennepuoli mättää... toisaalta ehkä tämänlaisella valtavalla "yli-tempolla" saadaan orkesteri piiskattua kovempaan asenteeseen.
Bacchus
16.03.2006 17:24:27 (muokattu 16.03.2006 17:24:43)
Punk/hc - juttuhan kiteytyi enemmän siihen - lauseeseen. Musiikin tekemisen kynnys poistui hetkeksi täysin, seurauksena valtavasti bändejä kellarit pullolleen.
Nykyään tekninen osaaminen tuntuu kaikilla bändeillä olevan valtavasti parempi, mutta tuo sovitus/asennepuoli mättää... toisaalta ehkä tämänlaisella valtavalla "yli-tempolla" saadaan orkesteri piiskattua kovempaan asenteeseen.

Juu, toi on ihan totta. En itse sen enempää jaksanut paneutua punkin olemukseen, mutta yhteiskunnallinen kritiikki ja soittamisen raivo sieltä paistavat vahvasti läpi vielä tänäkin päivänä. Varsinkin hc-genressä, joka elää ilostuttavan lihavasti ug-ja ei niin ug-piireissä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)