Aihe: Yhteinen rumpusetti keikoilla
1 2 3 4
Strumbali
15.02.2006 08:51:04
Eilen minulta kysyttiin puhelimessa näin: oisko sulla lainata pari cräshiä keikalle, kun mulla on pari ja ne on menny halki? Yhteisestä "Rock"-keikasta oli kyse ja tuntematon kaveri kyseessä. Kyllä se vähän nuivalta tuntuu lähteä niitä symbaaleja lainailemaan....
ettäjotta
Bobana
15.02.2006 09:19:17
Eilen minulta kysyttiin puhelimessa näin: oisko sulla lainata pari cräshiä keikalle, kun mulla on pari ja ne on menny halki? Yhteisestä "Rock"-keikasta oli kyse ja tuntematon kaveri kyseessä. Kyllä se vähän nuivalta tuntuu lähteä niitä symbaaleja lainailemaan....

Älä missään vitussa mene lainaamaan mitään peltejä. Ne on sulla sitten halkinaiset keikan jälkeen. Kertoo jotain kaverin "Rock"-tyylistä jos on omansa hakannu paskaksi.

Soittakoot omilla halkinaisilla pelleillään tai lainatkoot muualta. Tämä on mun kanta ja näin minä ainakin hoidan asiat omalta kohdaltani jos tilanne on tämä eli omat pellit paskana enkä mene muilta kerjäämään lainakamoja.

Ja maksaako se sulle siitä sitten jos se hakkaa ne peltis mutkalle?
Sex, choppers and rock´n roll!!!
markkuliini
15.02.2006 09:22:28

Sun pitää vain sanoa että et lainaa. Ise en lainaa crasheja kuin tutuille rumpaleille, joista tiedän etteivät riko mitään. Muille sanon kylmästi ei. Raja on pakko vetää johonkin. Ovat kyllä aina ymmärtäneet, varsinkin kun kyse on thin-paksuisista pelleistä.
www.vasamayhtye.com
Strumbali
15.02.2006 09:30:49 (muokattu 15.02.2006 09:58:07)
On noita muutaman kerran tullut lainattua(ei juuri nykyisiä symbaaleja), mutta silloin käyttö on ollut ihan rauhallista. Joo, kyllähän toi vähän huvitti, että kaveri ensin sanoo omien olevan halki ja kysyy sitten crashejä lainaan. Samassa lauseessa kuitenkin. Lupasi toki maksaa, jos tulee vaurioita.

Sitäpä juuri, että onhan se aika hyvin yleisesti tiedossa, että niitä ei kovin mielellään lainailla muille. Kyllä minä niitä nyt lainaan, mutta seuraavalla kerralla voipi olla se jyrkkä EI.
ettäjotta
gnar138
15.02.2006 10:58:39
kyllä mä ainakin ihan surutta säädän muitten rumpalien setit omaan asetteluun mahollisimman sopiviksi ja poistan asettelusta turhat ja tielllä olevat tomit, ständit yms. tottakai teen sen mahollisimman nopeasti, mutta en kyllä ala millään ihan summa-asettelulla keikkoja soittamaan. saman saa myös muut rumpalit tehä mun asettelulle kun mun setti on paikalla ja yleensä niin tekevätkin.

mut tosiaan pellit, virveli ja pedaali vähintään omia. ite otan yleensä mukaan myös virveliständi ja toisen virveliständin tomille sekä penkin, koska ne vaikuttaa soittamisen mukavuuteen ja niitten avulla tuntee olevansa enemmän kotona setin takana. lisäks varmuuden vuoks mukaan symbaaliständejä, koska ne on joillain rumpaleilla uskomattoman paskoja tai paskassa kunnossa. nivelet ei pidä, pehmikkeet puuttuu...

oon joutunu lainailee peltejä, virveliä ja pedaalia. virveli ja pedaali on ok, mut peltien lainaaminen kyl riipasee enkä sitä mielelläni tee.
fuck you heros, i'm about to have a nervous breakdown.
kampela
15.02.2006 11:20:33

Kyllä mä vaan ajattelen sitä omaa soittomukavuutta ja väännän ne rummut niin kun iten haluun.
Tirlittan.
Aegis
15.02.2006 11:23:37
^Black Flag, siistiä.

Joo, peltejä en ole lainannut ikinä keikoilla. Joskus annoin treenikämpällä joittenkin käyttää, mutta nykyään kadun suuresti. Kenenkään tuntemattoman lyöntitekniikasta ei kuitenkaan voi varma olla ja keikkatilanteessa saattaa se into kasvaa lyöntivoiman mukana.
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
Bobana
15.02.2006 12:50:55
Kyllä minä niitä nyt lainaan, mutta seuraavalla kerralla voipi olla se jyrkkä EI.

Saattaapi mennä silleenkin että saat peltisi "ehjänä" takaisin, mutta siinäpä se onkin jos peltiin on tullu rajun iskun seurauksena mutka...
Siinä sitten kiistelemään että minkä arvoinen huitaisu sekin oli.

No, anyhoo, valinta on sinun.
Sex, choppers and rock´n roll!!!
lethus1
15.02.2006 13:20:07
Nopiassa musiikissa jonkun toisen tuntematon setti saattaa olla aika ongelmallinen. Ikinä en ole omalla setillä soittanut, mutta pakko sitä roudaamista on ruveta harkitsemaan. Sen verran paljon ollut ongelmia. Viime keikan joutui soittamaan käytännössä ilman tomifillejä (ainakaan mitään nopeita ja hurjia) kun oli tomit aseteltu niin, ettei niihin vaan saanut kunnolla osumaa vääntämällä kättä omituiseen asentoon. Johtuu tosin siitä, että setin omistaja käsittääkseni istui huomattavasti korkeammalla kuin minä. En tykkää, en todellakaan. Yksi keikkakokemus oli siinä mielessä positiivinen, että lainasetillä oli mukavampi soittaa kuin omalla. Joskus näinkin päin.
Slovari ja Kiituri Debyytiltä.
KoRn88.
15.02.2006 13:41:28
Saattaapi mennä silleenkin että saat peltisi "ehjänä" takaisin, mutta siinäpä se onkin jos peltiin on tullu rajun iskun seurauksena mutka...
Siinä sitten kiistelemään että minkä arvoinen huitaisu sekin oli.

No, anyhoo, valinta on sinun.

Tai jos pelti on "ehjä" lainauksen jäljeen, mutta tosiasiassa siinä sitten onkin joku ihan pieni alkava halkeama, jota et huomaa, mutta joka sitten lähtee halkeamaan kun joskus itse soittelet. Siinä tilanteessa on vähän hankala alkaa korvauksiakaan pyytelemään jos et ole täysin varma, että halkeama on lainaajan iskusta syntynyt.

metallia Kemistä: UNIC
Strumbali
15.02.2006 13:55:56
Tai jos pelti on "ehjä" lainauksen jäljeen, mutta tosiasiassa siinä sitten onkin joku ihan pieni alkava halkeama, jota et huomaa, mutta joka sitten lähtee halkeamaan kun joskus itse soittelet. Siinä tilanteessa on vähän hankala alkaa korvauksiakaan pyytelemään jos et ole täysin varma, että halkeama on lainaajan iskusta syntynyt.

Kyllä te ihan totta turisette. Aika usein noihin symbaaleihin sitten vielä ajan myötä tulee arvoa, mitä ei voi rahalla määritellä. Eli kun alkaa tuntumaan, että nyt on saundi kohillaan, niin ei ole kiva lähteä hakemaan uutta tilalle. Ehdin kuitenkin lupaamaan lainauksen ja tarkistin netistä, että kaverilla ei ole ihan mahoton haba ;-).
ettäjotta
Pieni rumpalipoika
15.02.2006 15:43:29

Yleensä mä vedän omalla setillä keikat, mutta silloin kun en, roudaan aina basarispedun, penkin, pellit ja snaren. Ja lähes aina myös muunkin hw:n. Ja lainasetin säädän kyllä surutta sopivaan asentoon. Tutuille lainaan mitä vaan, tuntemattomille pönttöjä jos nätisti pyytävät ;-)
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
WyW
15.02.2006 16:12:40

Mulla kävi kerran näin. Tämän jälkeen ei ole tullut kyseeseenkään mun peltien lainaaminen. On niin epämääräistä tosiaan lähtee itkemään kun kuset on jo tolta osin housussa ja o itsekin tullut hutmittua symbaalia, notta parempi vaan simple solution. Peltejä EI lainata.
http://koti.mbnet.fi/iapunen/bleh/blackani.gif
Human
15.02.2006 16:14:11

Ehkä hieman offtopic mutta muinoin keikalla piti lainata pönttöjä toiselle rumpalille ja satuin unohtamaan ainoat mukana olleet kapulat snaren päälle. Noh, toinen rumpali päätti lainata niitä omalla keikalla joka oli ennen meitä. Mentiin sitte oman bändin kans lavalle niin oli mukava yllätys ku jäljellä oli kaks puolikasta ja veristä kapulan pätkää, kalvot kans veriroiskeita täynnä. Hieman pisti vituttamaan mutta oli pakko niillä vetää oma keikka. Kyseinen kaveri oli kerenny hävitä paikalta meidän keikan aikana. Tämän jälkeen hieman vähemmälle jääny omien kamojen lainaaminen tuntemattomille.
KoRn88.
15.02.2006 16:23:06
Ehkä hieman offtopic mutta muinoin keikalla piti lainata pönttöjä toiselle rumpalille ja satuin unohtamaan ainoat mukana olleet kapulat snaren päälle. Noh, toinen rumpali päätti lainata niitä omalla keikalla joka oli ennen meitä. Mentiin sitte oman bändin kans lavalle niin oli mukava yllätys ku jäljellä oli kaks puolikasta ja veristä kapulan pätkää, kalvot kans veriroiskeita täynnä. Hieman pisti vituttamaan mutta oli pakko niillä vetää oma keikka. Kyseinen kaveri oli kerenny hävitä paikalta meidän keikan aikana. Tämän jälkeen hieman vähemmälle jääny omien kamojen lainaaminen tuntemattomille.

Kapuloita kannattaa muuten aina ottaa useampia pareja. Ei tule yllätyksiä.

metallia Kemistä: UNIC
Limbus
15.02.2006 17:09:19 (muokattu 15.02.2006 17:09:50)

Yhdellä keikalla lainasin kaikkia tavaroitani, paitsi kapuloita, yhdelle rumpalille. Hää oli tosin kyllä tuttu kaveri ja soittaa hiljempaa kuin minä... Tuplisten slave oli kyllä aika tylysti paiskattu sivuun, mutta siitä ei koitunut loppupeleissä mitään harmia. Hyvin toimivat vielä senkin jälkeen. :)
"Voin hyvällä syyllä sanoa alkaneeni elää vasta kun pidin itseäni kuolleena miehenä" -Rousseau-
Jemo
15.02.2006 17:36:11

En ole kyllä oikein vielä sisäistänyt tuota oman virvelin tärkeyttä. Pellit ja kapulat nyt sinällään hiffaan, ne on toisilla kulutustavaraa, eikä omiaan mielellään muutenkaan tuntemattomille lainaile. Tuntuu jotenkin vaan vähän tympeältä tehdä miljoonalle eri virpalle soundcheckit, kun maksava yleisö ei eroa huomaa kuitenkaan. Harvalla mitään niin spesiaalia siinä on, kunhan saadaan kakkoselle ja neloselle paukaus. Perusrokkiräimettä voi useimmiten myös soittaa pedaaleilla kuin pedaaleilla, eli ei esim. hi-hat -standi ja bassaripedaali ole ollenkaan tärkeimmästä päästä, jollei musiikkityylissä ole kyse omien taitojen äärirajoilla liikkumisesta, jolloin toki pitää olla sinut niitten tatsin kanssa. Penkki on toki nopeuttava tekijä keikoilla, mutta eihän sekään ole loppujen lopuksi kuin 30 sekunnin homma nostaa tai laskea.
Meikä yleensä ottaa keikoille mukaan pellit ja kapulat, jos lainasetillä soitetaan. Toisinaan myös ihan silkasta tottumuksesta sen virpan, mutta sitten käynyt esim. niin, että kysynyt samalla keikalla jo aiemmin soittaneelta kaverilta, että saanko lainata tota sun virppaa, mitä minä turhaa tuota omaa sinne pykimään.
Sen sijaan setin asettelu on sellainen, minkä kyllä pistän siinä määrin yksilölliseksi, että jos käytössä on kaksi etutomia, ruuvaan toisen irti. Ride pitää saada siihen bassarin päälle, että voi soittaa luonnollisen oloisesti.
Toisaalta, on vastaan tullut tätäkin, että jotkut ruuvaavat bassarin päällä olevan lehmänkellon pois, etteivät pasmat mene sekaisin. Se on sellaisella tasolla, että siihen ei voi osua vahingossa, eikä mikään osa siitä mene minkään asian tielle, eli kyse on vain siitä, että sen olemassaolo häiritsee joidenkuiden soittoa. Ei siinä, meitä on moneen lähtöön, toisten pitää harrastaa zeniläistä mielenhallintaa ja puhelinparantajia takahuoneessa ennen lavallenousua, ja yhdenkin iskun muutos lavalla saa aikaan totaalisen aivosolmun ja kaaoksen. Toiset kiipeävät lavalle ilman mitään valmisteluja tai settiä. Vähän aikaa sitten näin keikan, jossa bändin solisti ei ollut ilmaantunut paikalle. Kitaristi ja basisti paikkasivat lennosta leadit. Toimi kuin höyryjyrä.

-Jemo
Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli
ddrum54
15.02.2006 22:40:12
En ole kyllä oikein vielä sisäistänyt tuota oman virvelin tärkeyttä.

Mitäs sitten, jos joku oikein raskaskätinen hemmo takoo sun vanteen paskaksi? Mun virvelillä saa soittaa se, jonka tatsin mä tunnen, muut ei. Liian kallista leikkiä.
2`n 4
Jemo
16.02.2006 05:20:03

Mitäs sitten, jos joku oikein raskaskätinen hemmo takoo sun vanteen paskaksi? Mun virvelillä saa soittaa se, jonka tatsin mä tunnen, muut ei. Liian kallista leikkiä.

Vanteen paskaksi? Voiko niinkin käydä? Woah.
Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli
Legatus
16.02.2006 08:26:11
Vanteen paskaksi? Voiko niinkin käydä? Woah.

Kyllä se saattaa muuttaa vähän muotoaan jolloin reunaviisteetkin kärsivät jos ei ole valuvanteita.
Juoksee halvemman perässä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)