hollmi-5 01.11.2005 20:51:08 | |
---|
Juuri näin sen pitääkin mennä. Jotkut vain tuntuvat ottavan elämäntehtäväkseen sen että KAIKKI täytyy harjoitella setillä molempikätisesti ja perusasiat unohtuvat. Omalla kohdalla rudimenttien ja etydien soittamisesta on ollut ihan riittävästi apua ja vasuri ei ole jäänyt sitten ihan jalkoihin. Openhand-homma sopii parahiten vasureille, jotka soitavat oikeakätisen setillä. Oikeakätisen ei kannata hakea vasemman käden liidausta väkisin. Palaa ihan turhaa aikaa ja energiaa siihen hommaan. Tämä on tarpeeksi haastavaa muutenkin. Rudimenttihommat molemmilla käsin liidaten ja setille hajoittaen ovat hyviä treenejä, mutta väkisin vääntäminen vasurille kompissa on ajanhaaskausta. Mika Hollström |
K.Suninen 01.11.2005 21:19:10 (muokattu 01.11.2005 21:22:34) | |
---|
Itse en edes osaa soittaa normaallla tyylillä, ku olen open handedilla aloittanut satamiljoona vuotta sitten. Oikean käden tradiote saattaa tuottaa hankaluuksia soittokuntaan mennessä.. Ainoa haittapuoli on, että kun olen mieltynyt pitämään rideä hyvin lähellä, aivan haikan edessä, niin ei ole monelle tomille tilaa siinä sitten.. Oikeakätisyyteni takia fuusiojutuissa tulee soitettua paljon enemmän ghost-tavaraa virveliin, kuin pikkuiskuja haikkaan. Dave Weckl on huono rumpali |
drum-monkey 01.11.2005 21:30:59 | |
---|
Itse soitan bänditreeneissä kaikki perus haitsun kasi- tai neloskompit vasurina. Ride oikeella. Jossain vaiheessa toivon saavani soitettua väliin tomeja tai peltejä paremmin. Keikalla/studiossa soitan right handina, ellei komppi muuta vaadi. Suurin syy että open handedina harjoittelen on juuri tuo setin ympäri soitto kun soittaa haitsulla. Ei se mitenkään itsetarkoituksellista ole, mutta antaa mun mielestä lisää mahdollisuuksia. Munletti on mulletti |
Epämuusikko 01.11.2005 21:58:47 | |
---|
Kiinnostaisihan tuo mutta kun EI OLE AIKAA. Oikea käsikin on tarpeeksi paska, millä ajalla tässä vielä vasenta treenaamaan... ...we have to produce a smooth, flowing, coordinated series of closely-spaced notes from bar one to the end of the piece, while the guitar player can strum one power chord, assume the rock god stance, and have the groupies swooning. ÄrLä #009 |
MastaZei 01.11.2005 22:51:06 | |
---|
erittäin hyödyllinen ja käytännölinen tapa soittaa. Jos soittaa kädet ristissä ni siinähä käytännössä lukittee yhden raajan kokonaan. Muutenki avaa mielettömästi uusia mahdollisuuskia. Itse olen soittanut tällä taktiikalla muutamia vuosia. Ainoo virhe on että haikkaa liidaan ainoastaan vasemmalla jalalla kun taas bassarit sekä että. Eikä siihen vasuri soittoon niin tuhottomasti aikaa mee tosin alkuun pääseminen voi viedä ja se vaatii myös pitkää pinnaa. Ja riippuu muös täysin että miten paljon aikaa yleensäkkin uhraa reenamiseen. Mutta niin se menee että et voi saada rummuilta enmpää kuin mitä olet valmis antamaan niille. :D Ja sota jatkuu... |
WyW 01.11.2005 23:09:12 (muokattu 01.11.2005 23:10:56) | |
---|
Ei se nyt ihan turhaa oo. Se on aina plussaa jos rumpujensoitto näyttääkin joltain. Itse oon niin laiska vielä räimimään jotain rudimentteja (ks. avatar), että vasuriliidaaminen tavallaan vähän kehittää tuota puolta salakavalasti. Tämän lisäksi soitan muutamia komppeja vasuriliidillä ihan sen takia, että ko. kompin jälkeen tulee joku filli joka lähtee oikealla kädellä tai jotai muuta käytännöllistä. Lisäksi mulla on isompi crashi vasurilla joten on luontevaa kompata siihen vasurilla. Jos opettaisin rumpujensoittoa niin varmasti opettaisin oppilaani soittamaan mielummin 8 beatin sekä vasemman kuin oikean käden leadilla sen sijaan että lannistaisin (todennäköisesti) nuoren kaverin jollain NARDin kirjasella. Loppupointtina siis vain se, että mikään treenaaminen missä aivot saa vähän hommia ja joutuu ikäänkuin pinnistelemään saadakseen sen kikkakomppinsa "väärän käden leadilla" ulos ei mene hukkaan. Ja siinä vaiheessa kun Malmbergin Hessu ja Mike Mangini myöntää mulle että aivan turhaa hommaa ovat tehneet niin nielaisen karvaan "tappioni" ja alan soittamaan kaiken oikean käden leadilla. + tuplapedaalikuvioissa on muuten suuri apu jos osaa leadata molemmilla jaloilla ja miksipäs ei myös hihat+basarikuvioissa. Onko sellaiset kompit tarpeellisia, niin siitä voidaan sitten olla todella montaa mieltä :D edit: ja on muuten parantanu mun soittoergonomiaa kun on vasurillakin tomi, koska jos sen heittäis tonne oikealle puolelle, joutuis turhaan kurottelemaan huonoselkäinen! Ja neljä tomiahan on pakko olla :D http://koti.mbnet.fi/iapunen/bleh/blackani.gif |