![]() 20.10.2005 19:44:41 (muokattu 20.10.2005 19:49:33) | |
---|---|
...they SOUND better than "real" drums. Tuo on aika jyrkkä ja kovin tulkinnanvarainen väite. Olisi syytä miettiä, miten rumpua halutaan soittaa. Jos soitto on etupäässä tasaista biittiä, jossa ei ole suuria dynamiikan vaihteluja, sähkörummun soundi ei ehkä eroa paljonkaan tavallisesta. Sen sijaan jos rumpali haluaa soittaa esimerkiksi paljon ghost-iskuja ja hiljaisia, nopeita tuplaiskurolleja virveliin, niin veikkaanpa, että sähköpadi jää aika pahasti jälkeen oikeasta virvelistä. Vielä huonommaksi tilanne menee, jos rumpali haluaa soittaa symbaaleja vähänkin enemmän varioiden. Sähköpadista saa tasan ne kaksi tai kolme ääntä. Oikeasta symbaalista taas pystyy loihtimaan aivan eri tavalla sointia ja äänenväriä. Sähkörummuilla päästään lähelle akustisia silloin, kun pysytellään peruslinjoilla, mutta täydellistä vastaavuutta niillä ei toistaiseksi pysty mitenkään saavuttamaan. Eri asia on, täytyykö sähkörumpujen edes pyrkiä korvaamaan akustisia, sillä molemmilla on omat vahvuutensa. E: Kävin selailemassa noita Hart Dynamicsin sivuja. Symbaalipadit näyttävät kehittyneen pidemmälle kuin luulin, mutta suhtaudun edelleen hyvin epäilevästi väitteeseen, että sähkösymbaali pystyisi tuottamaan samanlaisen äänikirjon kuin oikea. Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. | |
![]() 20.10.2005 20:01:22 | |
Sähkörummuilla päästään lähelle akustisia silloin, kun pysytellään peruslinjoilla, mutta täydellistä vastaavuutta niillä ei toistaiseksi pysty mitenkään saavuttamaan. Eri asia on, täytyykö sähkörumpujen edes pyrkiä korvaamaan akustisia, sillä molemmilla on omat vahvuutensa. E: Kävin selailemassa noita Hart Dynamicsin sivuja. Symbaalipadit näyttävät kehittyneen pidemmälle kuin luulin, mutta suhtaudun edelleen hyvin epäilevästi väitteeseen, että sähkösymbaali pystyisi tuottamaan samanlaisen äänikirjon kuin oikea. Ja kyllä akustiset rummut ovat ne oikeat rummut ;) Ei sähkövehkeissä ole sitä "fiilistä" ja varsinkaan ulkonäköä. Yarr! | |
![]() 20.10.2005 20:02:19 | |
Samoilla linjoilla kuin yllä. Ne Rolandin kalleimmat näyttivät muuten ihan samalta kuin ne jota kokeilin, paitsi että padit olivat isomman kokoiset. | |
![]() 20.10.2005 20:10:13 | |
Joo. En mäkään tuota soundiin liittyvää kommenttia allekirjoita. Sähkörummun soundi on kuitenkin vaan akustisen huippuinstrumentin digitaalinen muoto. Ehkä tässä nyt Drumlord viittaa hyvän soundin aikaansaamisen helppouteen ja siihen kuinka jopa enrty levelillä homma toimii soundin puolesta heti alusta alkaen. Se on ihan väärä lähtökohta, että ajateltaisiin sähkörummuista akustisen korvaavaa instrumenttia, ts. kilpailijaa. Silloin ollaan aikalailla jo syvällä metsässä. Sähkökannut on mainio juttu, mutta ei kaikkien juttu. Keikalla (riippuu tietysti keikasta ja yleisöstä), mutta tuskin jengi hogaa jos sulla on mikitetyt kannut tai sähkörummut. Akustinen pienelle yleisölle soitettu jazz-keikka on sitten jo eri asia. Kyse on enemmänkin omasta fiiliksestä mikä on tietysti soittamisessa se tärkein juttu. Yleisö tulee hyvänä kakkosena perässä! ;) | |
![]() 20.10.2005 20:13:05 | |
Sähkö on rummuille sama kun loisteputket valolle. | |
![]() 20.10.2005 20:15:48 | |
Ja kyllä akustiset rummut ovat ne oikeat rummut ;) Tätähän tuskin kukaan edes yrittää kumota. Ei sähkövehkeissä ole sitä "fiilistä" ja varsinkaan ulkonäköä. Käy nyt sinäkin edes tsekkaamassa tää: http://saturnkat.com/drumlord/kit/kitpic_2.jpg Eihän ne samalta näytä kuin sun tuplabasaripaketti, mutta mun mielestä kuitenkin paremmalta. Sorry vaan! ;) | |
![]() 20.10.2005 20:19:51 (muokattu 20.10.2005 20:23:41) | |
Eihän ne samalta näytä kuin sun tuplabasaripaketti, mutta mun mielestä kuitenkin paremmalta. Sorry vaan! ;) Eivät minun rumpuni ole kauneimmat jotka olen nähnyt. Eivät lähellekään. Mutteivät myöskään nuo. E: Esimerkiksi nuo Hollmin Ludwig Super Classicit ovat paljon kauniimmat kuin nuo sähkö"kannut" Yarr! | |
![]() 20.10.2005 20:23:25 | |
Eivät minun rumpuni ole kauneimmat jotka olen nähnyt. Eivät lähellekään. Mutteivät myöskään nuo. Meni sitten missikisaksi tämäkin keskustelu. | |
![]() 20.10.2005 20:24:22 | |
Tätähän tuskin kukaan edes yrittää kumota. "Alla hieman faktaa ja lisää voi käydä lukemassa täältä: http://saturnkat.com/drumlord/html/compare.htm If you have qualms about electronic drums, get over it! These babies rule. I have been playing electronics since the mid 80's and nothing has ever come close to these. They play better than "real" drums and, I kid you not, they SOUND better than "real" drums." Kyllä tuosta voisi hyvinkin saada sellaisen käsityksen että yrität kumota jotain :) | |
![]() 20.10.2005 20:24:47 | |
Meni sitten missikisaksi tämäkin keskustelu. Itsehän aloitit tuon esimerkkien postaamisen. Minä vaikenen nyt, ja annan teidän palata aiheeseen :) Yarr! | |
![]() 20.10.2005 20:29:00 | |
Ei sähkövehkeissä ole sitä "fiilistä" ja varsinkaan ulkonäköä. Kyllä sinä itse siirsit keskustelun visuaaliseen puoleen. Attitude! Street credibility! PUNK! ;) | |
![]() 20.10.2005 20:35:25 | |
Kyllä tuosta voisi hyvinkin saada sellaisen käsityksen että yrität kumota jotain :) No joo, ehkä yritän kumota aitoja akustisen rummun vannoutuneiden kannattajien ja sähkösettien omistajien väliltä. (Tässä on muuten joku todella syvä joki välissä) Johan mä tossa ehdin kuitata, että en allekirjoita tuota Drumlordin kommenttia soundista. Sähkösetin edut on kiistattomat muilla osa-alueilla ja jokainen painottaa niitä oman tarpeensa mukaan. | |
![]() 20.10.2005 20:44:45 (muokattu 20.10.2005 20:44:58) | |
Sähkösetin edut on kiistattomat muilla osa-alueilla ja jokainen painottaa niitä oman tarpeensa mukaan. Minä näen sähkörumpujen edut sellaisina, että niistä saa mahdottoman paljon erilaisia soundeja, ja ne sopivat esimerkiksi kerrostaloon ja myös viritystaidottomille. Niitä on myös hauska sekoittaa akustiseen settiin tuomaan lisäväriä. Yarr! | |
![]() 20.10.2005 21:14:37 | |
Kun tässä niin kovasti yritetään taistella kummat on paremmat, sähkikset vai akustiset niin koittakaa muistaa, että ne on periaatteessa ihan eri soittimia -> vrt. akustinen ja sähköinen kitara/basso. En ole puolesta enkä vastaan. Pikemminkin päinvastoin. | |
![]() 20.10.2005 21:35:24 | |
Kun tässä niin kovasti yritetään taistella kummat on paremmat, sähkikset vai akustiset niin koittakaa muistaa, että ne on periaatteessa ihan eri soittimia -> vrt. akustinen ja sähköinen kitara/basso. Taisteleeko täällä joku? Äähh. Kiitos kuitenkin rauhanturvajoukoille kommentista. Olet ihan oikeassa. | |
![]() 20.10.2005 21:39:14 | |
Mä oon noita sähkiksiä silloin tällöin musakaupoissa testaillut ja täytyy sanoa, että jos fyrkkaa olisi niin semmoiset ostaisin. Onhan ne toki erilaiset, mutta onko tuo nyt niin suuri haitta? Niissä on omia, mun mielestä aika suuria, etuja. Treenaaminen sähkiksillä on pirun tarkkaa hommaa, ne ei anna anteeksi mitään. Akusetillä treenatessa pikku mokat häipyy siihen yleiseen huminaan. Myös pikkukeikoilla ne olisi tosi kätevät. Ei tarttis sen kummemmin pähkäillä demppausten kanssa. Piuha PA:han ja menoks. ( Näillä "pikkukeikoilla" tarkoitan hää- ja synttärijuttuja, jotka on pelkkää rahankeruuta.) 2`n 4 | |
![]() 20.10.2005 21:41:44 | |
Minä näen sähkörumpujen edut sellaisina, että niistä saa mahdottoman paljon erilaisia soundeja, ja ne sopivat esimerkiksi kerrostaloon ja myös viritystaidottomille. Ai viritystaidottomille? Hehhee, siinähän onkin hyvä argumentti Rolandin seuraavaan mainokseen. :) Samalla voitaisiin Pearlia ja muitakin akustisia kannuja mainostaa "yksinkertaiselle, sähkörumpujen tekniikkaa ja edistyksellistä elektronikkaa vieroksuvalle neanderthal -tyyliselle nykymaailman luolamiehelle " Enpä usko, että kukaan on sähkörumpujaan hankkinut sillä perusteella, ettei tarvitse kannujaan viritellä. Se virittely ja muu hierominenhan on osa harrastusta. Sähkörummuissa virittelyn korvaa vaan moni muu mielenkiintoinen säätömahdollisuus. | |
![]() 20.10.2005 21:44:09 (muokattu 20.10.2005 21:46:04) | |
Enpä usko, että kukaan on sähkörumpujaan hankkinut sillä perusteella, ettei tarvitse kannujaan viritellä. Se virittely ja muu hierominenhan on osa harrastusta. Sähkörummuissa virittelyn korvaa vaan moni muu mielenkiintoinen säätömahdollisuus. Huomaa, sanoin "myös" ;) voihan olla, ettei joillain vain ole korvaa viritykseen, ja tällöin haluaa hieman "helpomman" ratkaisun. Enkä tarkoita, että sähkörummut olisivat joku helpotettu malli rummuista. Eikös kalliimpia sähkörumpujakin voi jollain tavalla "virittää"? Ja totta, kyllähän sähkiksissä on kaikenlaista vääntämistä ja kääntämistä itsessään :) E: Ja ehkä kommenteistani saa kuvan, että vieroksun sähkörumpuja. Minun saattaa olla hieman huono sanoa mitään, kun en ole kovin paljoa sellaisilla soitellut, muutama vuosi sitten jonkun verran ja nyt joku aika sitten kaupassa testailin, ja oli kyllä veikeä peli. Itselle vain nuo akustiset ovat "se" juttu, sähköä mitenkään väheksymättä. Yarr! | |
![]() 20.10.2005 21:50:36 | |
Ja jotta nyt muistettaisiin (kuten joku jo väliin yrittikin vetää hieman suitsista keskustelun karatessa otsikon ulkopuolelle), että tässä oli alunperin kyse tanssiorkesterin rumpalista, joka haki helpotusta keikkaroudaamiseen. Sähkökannut sopii varmasti tuohon tarkoitukseen paremmin kuin mikään muu vaihtoehto jos pääpaino on helppoudella. | |
![]() 20.10.2005 21:53:07 | |
...eikä soundistakaan sopinut tinkiä. Helppous + hyvä soundi = sähkörummut. :)) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)