Aihe: Hiljempaa..
1 2 3 4 5 6 7 8
rbt
17.08.2005 10:07:35
Tyylin mukaan, tyylin mukaan.

Enimmäkseen olen rokkia soitellut ja jos joku bändissä on kommentoinut liian kovaa soittoa, on hän saanut kapulat kurkkuun. Nykyinen porukka kehottaa vain kovempaa soittamaan onneksi.
Niq
17.08.2005 10:18:07 (muokattu 17.08.2005 10:18:55)

Aiheesta syntyvä keskustelu menee aina tähän Heviä täysillä-jatsia hissutellen vastakkainasetteluun. Eli on joko pakko soittaa täysiä tai hissutella hiljaa? Itse soitan rumpuja dynaamisesti, eli silloin kun soitetaan nättiä hissuttelukohtaa, soitan hissutellen, sitten kun mennään säkeistöä kompaten, kuuntelen laulua ja melodiaa, että en lyö niiden "päälle", mutta kuitenkin biisiin sopivalla jämäkkyydellä. Kertosäkeisiin yleensä sitten lyödään vähän lujempaa.

Aina pyrin kuitenkin siihen, että itse kuulen kaikki instrumentit mitä soitetaan(hifi-earit päässä), ilman että tarvitsee laittaa muita vehkeitä isommalle. Meillä on siis treeneissä pyritty pitämään suunnilleen samoja säätöjä voluumien suhteen, jolloin yleissaundi pysyy selkeänä. En ymmärrä sellaista että pitää lyödä täysiä täysiä lyömisen takia. Tottakai kovaa lyödään silloin kun on sille sopiva hetki. Tietystikään mitään ryminäkertsiä ei voi ihan hissutellen soittaa, mutta tietty voi hissutella säkeistön tosi hiljaa ja sitten hissutella vähän lujempaa, jolloin se todella kuulostaa lujemmalta, mutta ei silti jyrää muita.

EDIT: niin ja ihan raskaampaa rokkia/heviä soitellaan
"Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo
Mikael
17.08.2005 10:26:30

Onneks porukat joiden kanssa mä hengailen on ymmärtänyt tämän. Kaikilla on jonkin sortien "earit" korvissa ja jos rummut soi liian lujaa, käännetään "marsusta" nuppia lisää myötäpäivään...
...toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä...

Tämä pätee yleensä niin kauan, kun pysytään niiden omien soittajakavereiden kanssa siellä treenikämpällä. Homma muuttuu heti kun astutaan lavalle ja yleisön eteen. Yleensähän sitä ei heti meinaan astuta festarilavalle, vaan sinne pienelle rock-klubille tai nuorisotalon lavalle, jossa soittovolalla on oikeasti merkitystä. Kun soitetaan yleisölle, on otettava yleisö huomioon tai yleisöä ei jatkossa ole. Niin monta kertaa olen nähnyt ihan ok bändin pilaavan tilaisuutensa mättämällä niin saatanasti, ettei sitä kukaan kestä kuunnella. Mutta jos asenne on se, että ihan sama miltä kuulostaa kunhan vaan saa mättää niin mikäpä siinä sitten.
Oli miten oli, mutta näin on.
rbt
17.08.2005 10:39:27
Tämä pätee yleensä niin kauan, kun pysytään niiden omien soittajakavereiden kanssa siellä treenikämpällä. Homma muuttuu heti kun astutaan lavalle ja yleisön eteen. Yleensähän sitä ei heti meinaan astuta festarilavalle, vaan sinne pienelle rock-klubille tai nuorisotalon lavalle, jossa soittovolalla on oikeasti merkitystä. Kun soitetaan yleisölle, on otettava yleisö huomioon tai yleisöä ei jatkossa ole. Niin monta kertaa olen nähnyt ihan ok bändin pilaavan tilaisuutensa mättämällä niin saatanasti, ettei sitä kukaan kestä kuunnella. Mutta jos asenne on se, että ihan sama miltä kuulostaa kunhan vaan saa mättää niin mikäpä siinä sitten.

Jos sortuu hevikeikalle jonnekin kälyseen kioskiin, niin se on sitten jo vaan tyhmää. Samoin on keikkajärjestäjällä mielenterveydessä miettimistä jos tilaa hevibändin soittamaan hiljaa keikalle. Kyllä yleisökin yleensä tietää mitä odottaa jos hevikeikalle menee. Ymmärrän kyllä sen kun soittaa ei vielä osata ja muutenkin biisit paskoja, niin silloin ei parempiin keikkapaikkoihin päästä.
Mikael
17.08.2005 10:45:58

Jos sortuu hevikeikalle jonnekin kälyseen kioskiin, niin se on sitten jo vaan tyhmää.

Mä en puhunut vain hevikeikoista enkä pelkästään "kälyisistä kioskeista" - mitä sillä sitten meinaatkin? Useimmiten ne aloittelevat bändit, joilla suurimmat ongelmat tän asian suhteen on, eivät juuri keikkapaikkojaan pääse valkkaamaan - yleensä sitä mennään sinne minne päästään.
Jami
17.08.2005 10:51:50 (muokattu 17.08.2005 10:52:12)

mutta se vaatii sitä treeniä mitä monet eivät ole motivoituneita tekemään.

Soitella ja rämistellä tietysti voi vaikkei huvita treenata eikä oppiakkaan soittamaan. Tosin ongelmat on aika moninaiset tuon hallitsemattoman volumen lisäksi. Kompit ei taitu filleistä puhumattakaan, bändisoitto on kakofoniaa jossa kaikki metelöi kilpaa jne. Onneksi tälläisiä ei tartte julkisissa paikoissa kuunnella. Sinne pääsee vain ne jotka on motivoituneita myös treenaamaan.
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
rbt
17.08.2005 10:52:43
Mä en puhunut vain hevikeikoista enkä pelkästään "kälyisistä kioskeista" - mitä sillä sitten meinaatkin? Useimmiten ne aloittelevat bändit, joilla suurimmat ongelmat tän asian suhteen on, eivät juuri keikkapaikkojaan pääse valkkaamaan - yleensä sitä mennään sinne minne päästään.

Jep ja tää kuuluukin eri kategoriian, eli amatööreihin. Amtöörit joutuu tyytymään mitä saa ja mitä sanotaan ja joskus jopa soittamaan hiljaa.
Zeni
17.08.2005 10:58:22
Luulis nyt sunkin tajuavan "kokeneena", niinhän annat tällä palstalla ymmärtää, että rummut on pääsääntöisesti kovaääninen soitin. Riippuu tietysti mitä soitetaan hissuttelu jazz vs. metalli. Jos threadin aloittajan treenikämpällä rummut soi "liian"lujaa niin väännä vahvariasi lujemalle. Tämä on mun mielestä just sopiva palsta kitaristien kirjoitella ja valittaa miten bändin "taustahahmo" vie koko huomion. Pidetäänkö tämä kuitenkin rumpalien reviirinä.

No huh huh, kaikenlaista netissä saa aikaan mutta tarkoitukseni ei todellakaan ollut loukata ketään ? Ongelma on vaan siinä, että mielestäni ei ole mitään järkeä soittaa peltorit päässä hampaat irveessä kun tuollainen voluumi ei ole mitenkään välttämätön. Ja sitten tosiaan ne keikat joissa ihmiä on ehkä 30 ja tilaa vessan verran. Sitä paitsi ei pelttoorit päässä kuule virheitä ym.
ÄM
17.08.2005 11:00:54

Jos bändin musatyyli ja soundi on sellainen, että vaaditaan maanjäristysbassot ja kunnon kitaravallit, on se ymmärrettävää, että niissä puitteissa treenikämpällä biisejä hiotaan. Ja jos keikkaillaan paikoissa, missä sellaisilla soundeilla on mahdollista vetää, on kaikki kunnossa. Valitettavasti Suomessa ei monia luokkaa-Tavastia kokoisia klubeja riitä, joissa Rudepeltien piiskaus ja Marsujen tykitys mahtuu tilaan. Silloin pitää miettiä sitä bändin konseptia ja omia kamoja sen mukaan, millaisissa olosuhteissa bändi toimintaansa harjoittaa. Mullakin yhden bändini kitaristi on pitkään etsinyt sopivan pientä putkistygeä, jonka soundi heräisi tarpeeksi pienellä volalla. Samoin itse vedän A-customeilla ilman muuta; kyllä niitä saa sitten PA:sta kuulumaan, jos ei yksin kuulu.

Bändin soiton pitää mahtua tilaan. Ethän sä yritä sohvaakaan kuljettaa henkilöautolla, kun se ei sinne mahdu.
rbt
17.08.2005 11:04:47
Bändin soiton pitää mahtua tilaan. Ethän sä yritä sohvaakaan kuljettaa henkilöautolla, kun se ei sinne mahdu.

Jep, mutta en vaihda sohvaa jakkaraan sen takia, vaan hommaan isomman auton.
Mikael
17.08.2005 11:14:02 (muokattu 17.08.2005 11:14:25)

Jep, mutta en vaihda sohvaa jakkaraan sen takia, vaan hommaan isomman auton.

Kerrohan vähän millaisessa bändissä sä soitat ja mitä ovat ne keikkamestat missä sä käyt keikoilla.
Epämuusikko
17.08.2005 11:16:31
Tyylin mukaan, tyylin mukaan.

Enimmäkseen olen rokkia soitellut ja jos joku bändissä on kommentoinut liian kovaa soittoa, on hän saanut kapulat kurkkuun. Nykyinen porukka kehottaa vain kovempaa soittamaan onneksi.

Olin katsomassa sellaista bändiä kuin Bedtime Acoustics. Oli sähkökitarat, rummut ja pelit ja pensselit. Koko bändin kruunasi sähköviulu.

Sähköviulusta tosin piuha oli paskana. Kuulin silti n. viidennelle penkkiriville viulun soundin. Huom! siis kopattoman, Linda-mallin ei-pitäisi-kuulua-juuri-mitään-ilman-vahvistusta-----viulun.

Itse jäin omassa tutkinnossani jalkoihin. Funk-pohjalta, Oulun reggae-baarissa. Jonkin sortin ylpeyttä tunsin, kun keikan jälkeen joku sanoi, että "olisit soittanut lujempaa".
Virallisesti semi-urpo! ÄrLä #009
J.Hollström
17.08.2005 11:19:07
Enimmäkseen olen rokkia soitellut ja jos joku bändissä on kommentoinut liian kovaa soittoa, on hän saanut kapulat kurkkuun.

Onneksi et ole meikäläisen rokkibändeissä.

t: Kitaristi/basisti/laulaja
miän vain
17.08.2005 11:43:27

Taasko tää meni tähän?

Riittävä rokkivolume ei todellakaan ole sama asia kuin ihan liian lujaa ja Täysii!1! Pitää suhteuttaa tilaan ja kuulijoihin. Sen SAA toimimaan.

Vai kuunteletteko levyjäkin sterept yhdellätoista ja tulpat päässä? Kuulostaahan nekin hyvältä vähän pienemmällä, miksei sitten teidän bändikin voisi?

Se kun kuitenkin nyt on niin, että aloitteleva tai edes keskisarjan bändi ei oikein voi keikkapaikkojaan valita. On otettava se minkä saa. Jos yleisö lähtee ekan biisin aikana veke, niin ei varmasti tarvitse mennä uudestaan.
Aikani käytin niin, ettei aikaa jäänyt jäädä miettiin.
Faroband.net - bändisivu
Semisuper - rumpusivu
Leipuri
17.08.2005 11:48:48
Ensin pitää opetella soittamaan lujaa, ennenkuin oppii soittamaan hiljaa. vrt. ensin pitää opetella soittamaan nopeaa, ennenkuin saa hitaan musan toimimaan.
Jami
17.08.2005 11:59:16

Ensin pitää opetella soittamaan lujaa, ennenkuin oppii soittamaan hiljaa.

Kyllä tekniikka pitää treenata sopivalla ja rennolla tavalla. Irvishampain mättämällä ei tuu dynamiikan hallitsevaa rumpalia koskaan.

vrt. ensin pitää opetella soittamaan nopeaa, ennenkuin saa hitaan musan toimimaan.

Tyvestä puuhun eli ensin hitaasti ja sitten nopeutetaan kun tekniikka pysyy kasassa. Oon minä näitä "nopeita soittajia" täs studiolla nähny aivan riittämiin. Vähänkin hitaampi beatti ei sitten vain yksinkertaisesti taitu klikin kanssa kuinkaan vaikka täpöllä mättäessä jotenkuten time toimiikin.

Joskus oltiin sitä mieltä että juoksemaan oppii kävelemällä riittävän paljon. Eli kyllä nykyään voidaan olla sitä mieltä että jokainen eri nopeus opitaan soittamalla niitä nopeuksia. Jokainen voimakkuus opitaan treenaamalla niitä voimakkuuksia. Tärkeintä olis että koko ajan pystyy soittamaan rennosti ja hyvällä tatsilla. Jos tekniikka hajoaa niin taas hidastetaan että tekniikan saa kasaan.
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
rbt
17.08.2005 12:16:25
Kerrohan vähän millaisessa bändissä sä soitat ja mitä ovat ne keikkamestat missä sä käyt keikoilla.

Miten se liittyy millään tavalla tähän?
rbt
17.08.2005 12:20:03
Se kun kuitenkin nyt on niin, että aloitteleva tai edes keskisarjan bändi ei oikein voi keikkapaikkojaan valita. On otettava se minkä saa. Jos yleisö lähtee ekan biisin aikana veke, niin ei varmasti tarvitse mennä uudestaan.

Ei kai kenenkään ole pakko keikkailla.

Mutta sanotaan, että huonosti soittavat ja huonoissa keikkapaikoissa soittavat bändit opetelkoot soittamaan myös hiljaa.
Mikael
17.08.2005 12:24:34 (muokattu 17.08.2005 12:26:50)

Miten se liittyy millään tavalla tähän?

Se saattaisi valottaa näitä sun hieman epäselviä viittauksia ammattilaisuuteen/amatöööriyteen, keikkamestojen kokoon/laatuun sekä niiden vaikutuksesta ko. asiaan.
Mikael
17.08.2005 12:29:59

Ei kai kenenkään ole pakko keikkailla.

Ei tietenkään ole. Mähän just sanoin että jos on vaan siellä treenikämpällä niin ihan samahan se on kunhan itellä on kivaa ja pysyy terveenä (jos sellaista arvostaa). Toisaalta useimmat soittajat kuitenkin haluavat keikoille.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)