Aihe: Settikuvat Volume 4
1 2 3 4 598 99 100 101 102122 123 124 125 126
hansakemanelius
22.10.2008 13:24:20

Mitäköhän mieltä 5-10 vuoden päästä ollaan Sonoreista ja Yamahoista, jotka tällä hetkellä ovat varustettu "M.net hyväksytty!" -tarralla...?

Kunhan vaan kukaan ei tule Ludareita solvimaan, silloin nousee liberaalinkin verenpaine....
Joo nej ....
fifehole
22.10.2008 13:38:29

Kyllä täällä joka merkki saa osansa ja se on ihan hyvä. Tulee tarkemmin luettuna huonot ja hyvät puolet esiin. Nuoret rumpalit säästää kummasti rahaa jos käyvät M.netin rumpumerkkikurssin laajana.
Head for an eye
Velli
22.10.2008 16:52:04
Syvät 80's powertomit?

Mä en oikein ymmärrä mikä noissa powertomeissa yleisesti rumpaleita risoo. Kevyemmässä kamassa ne ovat ehkä hieman raskaat soittaa, mutta rockhommissa ne ovat ainakin itselläni toimineet vallan mainiosti. Yhdessä ludarisetissäni on powersyvät tomit ja Deep Purplea, Whitesnakea ja Zeppeliniä niillä on tullut hyvällä fiiliksellä soiteltua. Ovat ehkä yhden jutun rummut, mutta soitan muutenkin kaikkia tyylejä eri pöntöillä, kalvoilla ja vireillä, joten ongelmia ei ole ollut. Ainut oikea haittapuoli, mitä olen niissä huomannut, on tomien asettelu kahden tai useamman etutomin kanssa. Itse käytän vain yhtä, joten ongelmia ei ole senkään suhteen tullut.
Rumba-Ali
22.10.2008 17:18:00 (muokattu 22.10.2008 17:18:35)

Ainut oikea haittapuoli, mitä olen niissä huomannut, on tomien asettelu kahden tai useamman etutomin kanssa. Itse käytän vain yhtä, joten ongelmia ei ole senkään suhteen tullut.

Ittellä sama juttu noiden kanssa. Yhdellä mennään, mut kun tykkään, että sen tomin paikka on tuosas bassarin päällä (ks omakuva), ei sivussa (niinkuin monet sen asettelee). Tämän vuoksi mieli on alkanut halajamaan matalampia pyttyjä.
Ken esileikkiin ryhtyy, Barbie sen kestäköön.
Kailis
22.10.2008 17:36:07

Mites syvillä tomeilla se Bonzo vetelikään? Sama se millä vedetään, mun mielestä vaan vitun rumat, ei saa aseteltua ja soundi perseestä.
moderndrummer88
22.10.2008 18:15:35
Mä en oikein ymmärrä mikä noissa powertomeissa yleisesti rumpaleita risoo

Kevyemmässä kamassa ne ovat ehkä hieman raskaat soittaa,.
Ovat ehkä yhden jutun rummut
tomien asettelu kahden tai useamman etutomin kanssa.

Mikä on vielä epäselvää :D
"jazzahtavia ridekomppeja tyyliin Ian Paice" -Brother Michael
Velli
22.10.2008 19:15:24 (muokattu 22.10.2008 21:00:12)
Kevyemmässä kamassa ne ovat ehkä hieman raskaat soittaa,.
Ovat ehkä yhden jutun rummut
tomien asettelu kahden tai useamman etutomin kanssa.

Mikä on vielä epäselvää :D

Jos hakee hyvää all round-settiä, niin silloin ne toki ovat huono vaihtoehto. Mutta miksi setin aina pitäisikään olla all round? Mulle ainakin riittää jos setistä löytyy yksi todella hyvä soundi. Sillä veivataan sitten sen sen tyylistä kamaa, mihin se setti parhaiten sopii. Toisen tyyliselle keikalle sitten taas toisen tyylin setti. Ymmärrän toki että kaikilla ei ole resursseja useamman setin pitoon, ja se ilmeisesti vähentääkin noiden powertomisettien haluttavuutta.

Eniten mua on jäänyt vaivaamaan yleinen käsitys powertomien huonosta soundista (jäsen Kailiskin taisi olla sitä mieltä). Kevyemmässä kamassa ne kuulostavatkin aika tumpulta, koska ne eivät oikein syty kevyistä lyönneistä. Rock n rollissa puolestaan ne kuulostavat mun mielestä ihan hemmetin hyvältä. Niissä on sitä vuorenhuippusoittosoundia (esim. Gun n Roses) toisin kuin kontrolloiduissa ja tiukempisointisissa matalissa tomeissa. Ei sillä että matalissa tomeissa jotain vikaa olisi, mutta mun mielestä myös powertomit kuulostavat erittäin hyvältä. Muutaman Purple/Whitesnake/Zeppelin-keikan jälkeen on tullut jotain random-tyyppejä fiilistelemään Ludarien mahtavaa sointia ja rummuissa on silloin ollut juurikin syvät tomit.

Mainittakoon vielä referenssinä, että esim. AC/DC:n Phil Rudd on maininnut Sonor Signaturet kaikkien aikojen suosikkirummuikseen. Sonor Signatureissa pikkutomien syvyys on pääsääntöisesti sama kuin halkaisijan eli 12"x12", 13"x13" jne.

Eihän se toki ole multa mitään pois, jos joku ei power-tomien soundista tykkää. Olisi vaan mielenkiintoista kuulla eriäviä mielipiteitä ja perusteluja asian tiimoilta.
Tindrum
22.10.2008 19:55:49
Vellin vuodatuksessa on paljon totta. Usein se yhden saundin setti on törkeen hyvä siinä omassa jutussaan. Ja paljon parempi siinä kuin toinen allround-setti.
Jos pitäis valita menenkö vetämään hevi-keikan hevi-kannuilla, vai jazz-pop-r&b-rock-setillä, niin taitaisin valita sen hevi-setin. Ja kyllähän ne toimii siinä omassa genressään komeesti.
m© Jos ihminen kehittyi apinasta, niin miksi vielä on apinoitakin?
Sa(n)kari
22.10.2008 20:22:17
Mainittakoon vielä referenssinä, että esim. AC/DC:n Phil Rudd on maininnut Sonor Signaturet kaikkien aikojen suosikkirummuikseen. Sonor Signatureissa pikkutomien syvyys on pääsääntöisesti sama kuin halkaisijan eli 12"x12", 13"x13" jne.

Ai, onko Rudd joskus soittanut tomi-fillin? ;)
Mitä tarkoittaa akustiikka ? -Huono onni. http://www.last.fm/user/SickNature/
moderndrummer88
22.10.2008 20:52:59
Jos hakee hyvää all round-settiä, niin silloin ne toki ovat huono vaihtoehto. Mutta miksi setin aina pitäisikään olla all round?....

Siis ei siinä mitään jos on varaa ostaa monta eri settiä ja valkata siitä tilanteen mukaan, mutta jos on varaa vain yhteen settiin, ei välttämättä ole hyvä valinta yhden soundin power-kattaus :)
"jazzahtavia ridekomppeja tyyliin Ian Paice" -Brother Michael
Velli
22.10.2008 20:53:35 (muokattu 22.10.2008 20:55:08)
Ai, onko Rudd joskus soittanut tomi-fillin? ;)

Tuossa, kohdat 1:34, 2:29 ja 2:52 ;)!

Siis ei siinä mitään jos on varaa ostaa monta eri settiä ja valkata siitä tilanteen mukaan, mutta jos on varaa vain yhteen settiin, ei välttämättä ole hyvä valinta yhden soundin power-kattaus :)

Enkös mä juuri näin aiemmassa viestissäni sanonutkin :).
Nolte
22.10.2008 20:56:51 (muokattu 22.10.2008 21:31:32)
edit.
meiän bändin paras rumpali
Nolte
22.10.2008 20:58:18 (muokattu 22.10.2008 21:31:46)
edit.
Rumpukapulat
22.10.2008 21:09:52

No tämähän riippuu kans siitä, soittaako eri tyylilajeja vai keskittyy vain yhteen. Bändijutuissa etenkin.
markkuliini
22.10.2008 21:17:32

Mä en oikein ymmärrä mikä noissa powertomeissa yleisesti rumpaleita risoo...

Mä en keksi yhtäkään soittamaani keikkaa missä mä en olis soittanut tomeja välillä hiljaakin. Mut ehkä toi dynaaminen soitto onkin ihan plääh...

Sama juttu paksujen crashien kanssa. Ohuisiin/keskiohuisiin verrattuna ne ei tarjoa mulle yhtään mitään extraa. Päin vastoin, eivät syty hiljaa lyödessä. Sama juttu mulla risoo supersyvissä tomeissa. Ne ei vastaa kun niille puhutaan. Aina pitäis huutaa.
Vähän matalammista tomeista saa eri kalvoilla sen rokkisoundin tarpeen tullen. Toki ei mulla ole esim.jättimäistä autotallia missä voisin pitää joka tyyliin sopivaa settiä, mutta vaikka olisikin niin tuskin siellä noita square-size tomeja näkyis.
Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti. Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja
Nolte
22.10.2008 21:33:37
Mä en keksi yhtäkään soittamaani keikkaa missä mä en olis soittanut tomeja välillä hiljaakin.

Sie ootkin sellainen hiplailija. Pähkinänkuorilla demppailet peltejäkin ja kaikkee... :)
Velli
23.10.2008 00:10:56
Mä en keksi yhtäkään soittamaani keikkaa missä mä en olis soittanut tomeja välillä hiljaakin. Mut ehkä toi dynaaminen soitto onkin ihan plääh...

Mulla on just noi Purple & Co.-keikat olleet sellaisia, että siellä tomeja ei tarvi juurikaan hiljaa lyödä. Dynamiikan vaihtelut ovat niissä biiseissä painottuneet virveli/haitsu/peltiakselille (paikoitellen myös basarille), mutta tomit saa lyödä lähes poikkeuksetta kohtuullisella voimalla. Noilla bändeillä kun tomit tulevat mukaan yleensä vasta silloin kun mennään täysillä. Bändien hippeilyhappobiisejä ei tosin olla keikoilla vedetty. Niissä olisikin tomeilla enemmän dynaamista soittoa.

Sama juttu paksujen crashien kanssa. Ohuisiin/keskiohuisiin verrattuna ne ei tarjoa mulle yhtään mitään extraa. Päin vastoin, eivät syty hiljaa lyödessä. Sama juttu mulla risoo supersyvissä tomeissa. Ne ei vastaa kun niille puhutaan. Aina pitäis huutaa.

Juu, noista pelleistä oon kyllä samaa mieltä. Niissä tarvitsee pakostakin dynaamisia ominaisuuksia. Toi syvien tomien dynaamiikka onkin sitten jo kaksipiippuisempi homma, kuten tuossa aiemmassa kappaleessa jo asiaa pohdiskelinkin. En mäkään millekään perus pop/kevyt rock-keikalle powertomisettiä mukaan ottaisi. Siellä se ei toimisi. Mutta uskaltaisinpa väittää, että Purple/Whitesnake/Zeppelin-coverbändillämme nuo powerpöntöt toimivat matalia paremmin. Olen tehnyt keikkoja tuolla bändillä todella matalien, normisyvyisten ja power-syvyisten pönttöjen kanssa ja nuo power-syvyiset ovat ainakin omaan korvaani kuulostaneet parhaimmalta.

Vähän matalammista tomeista saa eri kalvoilla sen rokkisoundin tarpeen tullen. Toki ei mulla ole esim.jättimäistä autotallia missä voisin pitää joka tyyliin sopivaa settiä, mutta vaikka olisikin niin tuskin siellä noita square-size tomeja näkyis.

Juu, saahan matalistakin tomeista hyvät rokkisoundit ei siinä mitään. Itsekin teen vähintään 90% keikoistani matalatomisilla seteillä. Matalissa tomeissa vaan on silti aina läsnä se tietty kontrolloitu ja jämpti soundi, joka alkaa jo toisinaan hieman kyllästyttämään. Ei niistä saa aikaiseksi sellaista taivaan jyrinää (joka toimii harvoissa ja valituissa tilanteissa) kuin powertomeista.
markkuliini
23.10.2008 00:39:53 (muokattu 23.10.2008 00:40:05)

Niin selvennetään vielä tuota mun tomisoitto-juttua. Eli tykkään soittaa tomeihin usein filleissä siten, että esim. 16-osien joukossa on aksentoituja nuotteja ja sitten niiden välissä hiljaisempia. Aksentit kuuluvat ja hiljaiset täyttävät välit. Moni saattaa kuulessaan luulla että vain kovaa kuuluvat aksentit on soitettu, eikä pysty paikantamaan aksenttien väleissä olevaa massaa. Soitan tomeja monesti ikään kuin Gene Krupa ja Sing,sing, sing-tyyiin. Eli vaikka soitankin mättöbiisissä tomifilin niin sinne väkisinkin tulee ikäänkuin haamunuotteja väliin. Eikä siinä, voisihan ne syviinkin tomeihin soittaa, mutta silloin ne eivät soisi ihan niin paljoa kuin haluaisin.
Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti. Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja
Velli
23.10.2008 00:53:44
Niin selvennetään vielä tuota mun tomisoitto-juttua. Eli tykkään soittaa tomeihin usein filleissä siten, että esim. 16-osien joukossa on aksentoituja nuotteja ja sitten niiden välissä hiljaisempia. Aksentit kuuluvat ja hiljaiset täyttävät välit. Moni saattaa kuulessaan luulla että vain kovaa kuuluvat aksentit on soitettu, eikä pysty paikantamaan aksenttien väleissä olevaa massaa. Soitan tomeja monesti ikään kuin Gene Krupa ja Sing,sing, sing-tyyiin. Eli vaikka soitankin mättöbiisissä tomifilin niin sinne väkisinkin tulee ikäänkuin haamunuotteja väliin. Eikä siinä, voisihan ne syviinkin tomeihin soittaa, mutta silloin ne eivät soisi ihan niin paljoa kuin haluaisin.

Nää onkin tyylikysymyksiä. Tuollaisissa kuvailemasi kaltaisissa tilanteissa onkin ehkä parempi käyttää matalia tomeja. Jos soittaa 16-osapohjaista aksenteilla höystettyä tomifilliä, niin silloin powertomit saattavat mennä tukkoon. Itse puolustin noiden powertomien soveltuvuutta tämän tyyliseen soittoon:

http://www.students.oamk.fi/~m7lihe00/PurpledSnake.mp3

Kuuntele etenkin toinen ja viimeinen näyte. Noissa hommissa ne 16-osatäytöt tulevat virveliin ja ainoastaan aksenttinuotit tomeihin, jolloin tomeja lyödään lujaa. Esim. tuossa viimeisessä näytteessä ei juuri edes tomeja ole, mutta silloin kun niitä tulee, niin ne ovat suurin piirtein täysiä.

For the record: Nuo kaikki näytteet on soitettu matalilla tomeilla. Mutta kuvittele kuinka hienosti ne jytisisivätkään powerpöntöillä ;)
markkuliini
23.10.2008 01:08:59 (muokattu 23.10.2008 01:15:35)

Nää onkin tyylikysymyksiä. Tuollaisissa kuvailemasi kaltaisissa tilanteissa onkin ehkä parempi käyttää matalia tomeja. Jos soittaa 16-osapohjaista aksenteilla höystettyä tomifilliä, niin silloin powertomit saattavat mennä tukkoon. Itse puolustin noiden powertomien soveltuvuutta tämän tyyliseen soittoon:

http://www.students.oamk.fi/~m7lihe00/PurpledSnake.mp3

Kuuntele etenkin toinen ja viimeinen näyte. Noissa hommissa ne 16-osatäytöt tulevat virveliin ja ainoastaan aksenttinuotit tomeihin, jolloin tomeja lyödään lujaa. Esim. tuossa viimeisessä näytteessä ei juuri edes tomeja ole, mutta silloin kun niitä tulee, niin ne ovat suurin piirtein täysiä.

For the record: Nuo kaikki näytteet on soitettu matalilla tomeilla. Mutta kuvittele kuinka hienosti ne jytisisivätkään powerpöntöillä ;)

Hmmm... Mitä enemmän kuunteen ja varsinkin katselen Ian Paicen rumputyöskentelyä niin sitä selvemmin huomaan kuinka suurella dynamiikalla soittava rumpali hän on. Ihan selvästi vahvan jazz- ja rudimenttisoitto-taustan omaava kaveri. Ja kaikki soolopätkät mitä satuin katsomaan sisälsivät juurikin tuollaista aiemmin kuvailemaani dynaamista tomisoittoa, ja matala etutomi toimi herralla mainiosti kyseseen tarkoitukseen. Oikeastaan ymmärrän nyt tuota powertomi-juttua vielä vähemmän Purple-musan kanssa. Mun korvaan Paicen tomit kuulostavat aika saman henkisiltä kuin Bonzonkin. Eli halkaisijaltaan isoita rummuilta melko kireässä vireessä. Ja todennäköisesti viritettynä siten siksi, että ne reagoisivat kevyempäänkin kosketukseen. Niin ja lattiatomithan olivat kaikilla tuohon aikaan syviä. Powertomeilla me kai viitataan varsinkin syviin etutomeihin.

Tottakai rummut pitää valita niinkuin oma korva sanoo, eikä mulla ole siihen mitään sanomista millä rummuila kukin keikkansa soittaa. Niillä tietenkin mennään mistä tulee itselle paras fiilis. :)
Niin ja kyllähän Paice biisien aikana soittaa niitä (normaalikokoisia :P ) tomejaan yleensä ihan reilulla kädellä. Mutta pakko oli tuosta tomien dynaamisesta soitosta pakko sanoa, koska Bonzo ja Paice soittivat itsekin niin. Vimeistään sooloissaan. Eikä se, Nolte, mun mielestä mitään hiplausta siltikään ole.
Mutta kunhan tässä lämpimikseni höpisen huomioitani. Itsellä kun on aika vahva Paice-diggailu meneillään. Sail away:sta on blokattu jo herkut. Seuraavaksi transkiboin Lay down, stay down:in. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)