Aihe: Kysymys/vastaus topic part III
1 2 3 4 58 9 10 11 12122 123 124 125 126
Paas
13.03.2008 20:07:46
Totta. Mutta enpä usko, että nykyään sieltä kukaan enää mitään rumpucaseja tilailee, eli markkinoilla olevat ovat todennäköisesti noita vanhoja vielä. Itse en siis ole koskaan nähnyt kuin kuvissa noita uudempia.

Mulla oli joitakin vuosia sitten Starclassic Performereille tuollaiset uuden tyyppiset Huttuset. Ihan toimivat olivat, kahvat vähän heppoisen oloiset kyllä verrattuna johonkin pätevämpään keissiin.
Miracle
14.03.2008 19:58:49
Pässiksi leimautumisen uhallakin kysyn: mikä ihmeen temppu tuossa snaren alakalvon virityksessä on?

On nyt puoli vuotta tullut pyöriteltyä tuota BB:tä, eikä vieläkään oo täysin auennu. "Viritystapit vaan samaan vireeseen", joo joo.. Mattosyvennyksen reunoilla (ei siis mattoa lähimpänä) olevat tapit ei kuitenkaa tunnu tottelevan tätä sääntöä. Vaikka kuinka löysää irti asti/kiristää muita, niin silti pysyy vire muita korkeammalla.
Näppituntumat on koitettu, ja oikeastaan kaikki. Joko herkkyys katoaa tai saundi muuttuu kanttia rankaistessa ryhdittömäksi ja leviää käsiin.
Lähinnä nyt tuo yksittäisten tappien vire kiinnostaa.
hollmi-5
14.03.2008 20:08:53
Pässiksi leimautumisen uhallakin kysyn: mikä ihmeen temppu tuossa snaren alakalvon virityksessä on?

Laita alakalvo ihan reilusti kireälle, mutta tasaisesti. Ei sitä oikein tahdo kuulla, mutta kun kiristelet jokaisen tapin kohdalta näppituntumalla yhtä kireälle ja noudatat kiristyksessä järjestystä, jossa aina menet vastakkaiselle tapille ja sen jälkeen yhden yli (toivottavasti ymmärrät). Todennäköisesti sinä saat sen kohdalleen, kun kiristät nyt puoli kierrosta jokaista tappia ja ehkä koko kierroksenkin. Kokeile. Ja muista laittaa matto ensin löysälle ja sitten soitat ja kiristät mattoa, kunnes saat toivomasi soundin.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Miracle
14.03.2008 20:20:07
...jokaisen tapin kohdalta näppituntumalla yhtä kireälle...

Niin tästäpä se ongelma alkaakin. Kun mattosyvennyksen takia (?) viritystappien kireys ja kalvon vire samalta kohtaa ei korreloikaan muiden tappien kanssa.
Btw. ahistaako muitakin puhua käsittein "reilusti kireälle" tai "semikireästi", kun kireys kuitenkin on vääntäjän sormissa eikä absoluuttinen mitta? Intervallit ja sävelet yleensäkin miellyttää omaa ajatusmaailmaa enemmän kuin summittaiset arvot.
hollmi-5
14.03.2008 20:23:47
Niin tästäpä se ongelma alkaakin. Kun mattosyvennyksen takia (?) viritystappien kireys ja kalvon vire samalta kohtaa ei korreloikaan muiden tappien kanssa.
Btw. ahistaako muitakin puhua käsittein "reilusti kireälle" tai "semikireästi", kun kireys kuitenkin on vääntäjän sormissa eikä absoluuttinen mitta? Intervallit ja sävelet yleensäkin miellyttää omaa ajatusmaailmaa enemmän kuin summittaiset arvot.

Minun veikkaukseni on, että sinulla on alakalvo liian löysällä. Mulla on noita Ludwigin virveleitä aika monta ja kokemuskesta voin kertoa, että ne toimivat hienosti kireällä alakalvolla.
Kailis
14.03.2008 20:28:55

Liian kireällä alakalvolla rumpu tukehtuu helposti lujaa soitettaessa. Aloita tosiaan suht löysästä ja kiristele.
DrmBug
14.03.2008 20:35:39
En varmaan saa tähän vastata, kun mulla on vaan BB-kopio. :) Mutta joka tapauksessa itse olen pitänyt alakalvoa pitkän aikaa tosi kireällä. Nyt vähän aikaa sitten pudotin virettä, soundi avautui, tuli lisää herkkyyttä ja munaa ilman rimshottejakin. Tykkään!

Vähän hankalaksi menee jos aletaan sävelistä ja intervalleista puhua... minusta.
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
hollmi-5
14.03.2008 21:34:14
Liian kireällä alakalvolla rumpu tukehtuu helposti lujaa soitettaessa. Aloita tosiaan suht löysästä ja kiristele.

Kaikkia vireitä kannattaa kokeilla. Tuo "sanarebedin kohdalta"-juttu vain sai minut tulkitsemaan alakalvon olevan liian löysällä tähän virveliin.
Jupi57
14.03.2008 21:38:03 (muokattu 14.03.2008 21:41:19)
Intervallit ja sävelet yleensäkin miellyttää omaa ajatusmaailmaa enemmän kuin summittaiset arvot.

Häiriötön tila ja piano, flyygeli tai jokin malletsoitin apuna.
Kuvittelemma, että olet virittänyt yläkalvon vireeseen A.
Viritä vartti tai kvintti ylemmäs alakalvo; siis D tai E.
TAI toiseen tapaan
Olet virittänyt alakalvon vireeseen G.
Viritä lyöntikalvo nyt vireeseen E/F.

Huopanuppimalleteille onnistuu ja koputttele muualle kuin aivan keskelle.
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
hollmi-5
14.03.2008 21:44:07
Onkos sulla vielä tuo Ludwigin alkuperäinen lyöntikalvo? Vaihda se Remon Ambassadoriin tai Ambassador CS-kalvoon.
Miracle
14.03.2008 22:10:44
Jeap, jupi57:n tyyliä meinasinkin. Nuissa aiemmissa mattosyvennyksettömissä virveleissä olin tykästyny suureen terssiin. Hyvin saundasi.
Mutta ongelma ei ole nyt ylä-/alakalvojen intervallissa vaan siinä alakalvossa itsessään.

Onkos sulla vielä tuo Ludwigin alkuperäinen lyöntikalvo?

Vaihettu perusambassadoriin, mutta ei siinä mitään häikkää ole. Hyvin se vireeseen menee ja soi.
En sanoisi että alakalvo on liian löysällä, vireestä riippumatta sointiin vain syntyy kovemmalla kädellä kerrannaisia, jotka ei sopeudu yleissaundiin. Oletan näiden syntyvän juurikin alakalvon vireen heittelystä, korkeammassa vireessä olevat kohdat epätasoittaa värähtelyjä resulting in särinänä saundissa.

Muotoillaampa kysymys uudelleen: pitäisikö mattosyvennyksellisen virvelin alakalvo saada (matalemmillakin) vireillä tarkasti samaan vireeseen joka tapin kohdalta? Jos pitäisi, tulisiko tiettyihin tappeihin vääntä huomattavasti rankempi kierrosmäärä verrattuna muihin?
Ihan mielenkiinnosta ja perfektionimista kyselen. Koittakaapa vaikka, lähinnä kiinnostaa tietää vaikeuttaako mattosyvennys touhua muillakin, vai olenko vain käsi.
markkuliini
14.03.2008 23:07:46

Viritä
kvartti tai kvintti ylemmäs alakalvo; siis D tai E.

Kielipoliisin väliintulo. Anteeksi, jatkakaa.
...kuvitellen että jokainen kuutio puuta tarkoitaa kissan päivät vitun pitkäksi ajaksi...
Kailis
15.03.2008 02:28:45

Jeap, jupi57:n tyyliä meinasinkin. Nuissa aiemmissa mattosyvennyksettömissä virveleissä olin tykästyny suureen terssiin. Hyvin saundasi.
Mutta ongelma ei ole nyt ylä-/alakalvojen intervallissa vaan siinä alakalvossa itsessään.

Vaihettu perusambassadoriin, mutta ei siinä mitään häikkää ole. Hyvin se vireeseen menee ja soi.
En sanoisi että alakalvo on liian löysällä, vireestä riippumatta sointiin vain syntyy kovemmalla kädellä kerrannaisia, jotka ei sopeudu yleissaundiin. Oletan näiden syntyvän juurikin alakalvon vireen heittelystä, korkeammassa vireessä olevat kohdat epätasoittaa värähtelyjä resulting in särinänä saundissa.

Muotoillaampa kysymys uudelleen: pitäisikö mattosyvennyksellisen virvelin alakalvo saada (matalemmillakin) vireillä tarkasti samaan vireeseen joka tapin kohdalta? Jos pitäisi, tulisiko tiettyihin tappeihin vääntä huomattavasti rankempi kierrosmäärä verrattuna muihin?
Ihan mielenkiinnosta ja perfektionimista kyselen. Koittakaapa vaikka, lähinnä kiinnostaa tietää vaikeuttaako mattosyvennys touhua muillakin, vai olenko vain käsi.

En ole alakalvoa koskaan varsinaisesti virittänyt, enkä varmaan aloitakaan jos tuollaisia ongelmia on odotettavissa =D Käsituntumalla tähän asti on menty, mutta pitääpä kokeilla. Se mattohan hankaloittaa virittämistä kyllä.
markkuliini
15.03.2008 02:40:22

Se mattohan hankaloittaa virittämistä kyllä.

Rumpu ylösalaisin, kapula maton alta poikittain (yleensä mattokoneiston aukaisu riittää, joskus sitä pitää lisäksi hieman löysätäkin), kapula yltää vanteiden päälle molemmin puolin ja pitää maton irti kalvosta, muttei vahingoita sitä mitenkään.. Helppoa näin tuo alakalvonkin viritys. :)
...kuvitellen että jokainen kuutio puuta tarkoitaa kissan päivät vitun pitkäksi ajaksi...
Kailis
15.03.2008 02:52:00

Rumpu ylösalaisin, kapula maton alta poikittain (yleensä mattokoneiston aukaisu riittää, joskus sitä pitää lisäksi hieman löysätäkin), kapula yltää vanteiden päälle molemmin puolin ja pitää maton irti kalvosta, muttei vahingoita sitä mitenkään.. Helppoa näin tuo alakalvonkin viritys. :)

Oh yeah! Näin. Mulla muljahti tässä taannoin ohut ride pelti väärinpäin ja ihmettelin että millä vitulla saan sen takaisin. Eikun tuumaa pienempi kalvo maton päälle reunat ylöspäin, pelti päälle ja kenkää keskelle niin klonks, pamahti paikallensa
Paas
15.03.2008 08:14:54
Oh yeah! Näin. Mulla muljahti tässä taannoin ohut ride pelti väärinpäin ja ihmettelin että millä vitulla saan sen takaisin. Eikun tuumaa pienempi kalvo maton päälle reunat ylöspäin, pelti päälle ja kenkää keskelle niin klonks, pamahti paikallensa

Istuiko joku sen päälle vai miten se pääsi muljahtamaan väärinpäin?
sahkuifk
15.03.2008 08:29:57

Oon nähnyt joskus kun tollasen operaation jälkeen pelti meni paskaks aika pian. Eli jos takuuseen soittelet niin se vaan meni tolleen kun siihen vedin...
Jupi57
15.03.2008 08:56:25
Muotoillaampa kysymys uudelleen: pitäisikö mattosyvennyksellisen virvelin alakalvo saada (matalemmillakin) vireillä tarkasti samaan vireeseen joka tapin kohdalta?

Kuten lähes joka asiasta, niin tästäkin on vähintäänkin kaksi mielipidettä:
1. Viritä se kalvo itsessään, ja jos tulee ryppyjä niin antaa tulla.
Tällä tyylillä saat (tietysti) niin matalan vireen kuin haluat.

2. Viritä ne rypyt pois.
Jos pitäisi, tulisiko tiettyihin tappeihin vääntä huomattavasti rankempi kierrosmäärä verrattuna muihin?
Vääjäämättä mattoa (mattokoneistoa) lähinnä olevat neljä tappia ovat nyt kireämmällä kuin muut.
Voit nostaa muiden vireen noiden neljän tasolle ja näin on kaikkien tappien kohdalla sama vire.
Juu
ja sitten vire voikin olla jo korkeampi kuin mitä halusit.

Esimerkiksi omakuvassani olevassa Slingerlandissa on suht. matala ja loivareunainen syvennys ja ainakaan siinä ei tarvitse "rankkoja kierrosmääriä verrattuna muihin".
Syvä ja jyrkkäreunainen syvennys voikin olla jo toinen juttu.

Joskus on tullut "säädettyä" niiden neljän kanssa raivon partaalle.

En ole alakalvoa koskaan varsinaisesti virittänyt, enkä varmaan aloitakaan jos tuollaisia ongelmia on odotettavissa =D Käsituntumalla tähän asti on menty

Varsinkin sopiva suurpiirteisyys auttaa ( ja "hyvä korva").
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
Perro Stupido
15.03.2008 11:05:30

Mulle on käynyt näin crashin kanssa. Crashi ollut pehmeässä peltipussissa ja joku basisti varmaan kävellyt päältä.
Sain käännettyä takaisin seisomalla toisella reunalla ja käsillä repäisin toiselta puolelta. Ei pysyviä vaurioita. 18" Paiste 802, joten menetys ei olisi ollut kovin hirveä.
010011000100111101001100
Kailis
15.03.2008 12:41:43

Otin settikuvia ja pelti oli juuri siellä missä sen ei pitäisi olla; setin takana seinään nojaamassa kupu eteenpäin. Siinä sitten horjahdin polviasennosta noustessani (ahdas kämppä "reumatismi" ahdas kämppä "reumatismi") ja otin tukea pellistä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)