VeKrio 06.05.2012 13:58:57 | |
---|
markkuliini: Mun käsittääkseni teräksisiä valuvanteita ei olekaan vaan ne "normaalit" die cast hoopit on nimenomaan noita sinkkisiä. Sitten Yamahalla on alumiinisia ja joskus olen tainnut nähdä myös messinkisiä jossain Taman rummussa. Syy miks tykkään Yamaha Manu Katche signaturesta on just luultavasti se, että ylävanne on zinc. Alavanne on alumiini. Musta siinä on jotenkin läskimpi saundi ja lyhyempi sustain kuin alumiinisissa. Alumiiniset on jotenkin avoimempia ja raikkaampia. Nyt alkaa mennä viinisanastoksi... Korjatkaa jos olen väärässä. Olis kiva saada näyte virpasta jossa olis noita molempia paukuteltu. Ainoastaan jazzmies voi venyttää aikakäsitteitä. |
Laakstr 07.05.2012 16:30:52 (muokattu 07.05.2012 16:31:58) | |
---|
|
jazzmies 07.05.2012 21:12:46 | |
---|
Laakstr: Tuossa videossa on noita vanteita vertailtu, ja juu onhan noissa eroja. http://www.youtube.com/watch?v=-Y8eKfLFBCs E: Ääh zinkki hoopsit siitä puuttuu Sävykkämmällä ja paremmalla rummulla tuosta vertailusta olisi saatu parempi settirummutusta unhoittamatta. Suprien ongelma on saundin yksipuolisuus ja -toikkoisuus. Messinkipurnukalla olisi jo saatu eroja aikaan. Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
markkuliini 07.05.2012 21:19:15 | |
---|
Laakstr: Tuossa videossa on noita vanteita vertailtu, ja juu onhan noissa eroja. http://www.youtube.com/watch?v=-Y8eKfLFBCs E: Ääh zinkki hoopsit siitä puuttuu Steel hoops = zinc hoops. Tai siis teräksisiä valuvanteita ei käsittääkseni tehdäkään. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
markkuliini 07.05.2012 21:23:06 | |
---|
jazzmies: Sävykkämmällä ja paremmalla rummulla tuosta vertailusta olisi saatu parempi settirummutusta unhoittamatta. Suprien ongelma on saundin yksipuolisuus ja -toikkoisuus. Messinkipurnukalla olisi jo saatu eroja aikaan. Mun mielestä erot oli ihan selvät. Perussupra on sinänsä hyvä verrokkirumpu että kaikki tietävät miltä se kuulostaa. Rimshoteillahan noissa se ero on selkein ja olennainen, olisi kyllä ollut kiva kuulla settisoitossa vaikka edes backbeatteja. Alumiiniset valuvanteet olivat yllättävänkin paljon avoimemmat varrattuna "steel" eli sinkki valuihin, ja olivat ihan kivan soundiset. Messinkinen valu oli kans yllättävän kiva, onkohan sen soittotuntuma pehmeämpi kuin sinkkivalujen, joissa on liian kova tuntuma mun käsille? S-hoopit toimivat hienosti valun ja prässätyn välissä kun keskelle soittaa mutta reunemmassa mun korvaan sen rimshot-soundi on outo. Tuossa sitä ei kuullut kylläkään. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Kailis 07.05.2012 22:02:21 | |
---|
markkuliini: Steel hoops = zinc hoops. Tai siis teräksisiä valuvanteita ei käsittääkseni tehdäkään. Teräs on yleisnimike seoksille, joissa voi olla myös sinkkiä. Tässä tapauksessa luulen että kyse on kuitenkin seoksesta, jossa on sinkin lisäksi alumiinia, kuparia, rautaa ja magnesiumia, joissain tapauksissa mangaania. Miksi niitä kutsutaan steel hoop nimellä ja onko se sama asia kuin zinc hoops, me not know. pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan: |
markkuliini 07.05.2012 22:05:30 | |
---|
Kailis: Teräs on yleisnimike seoksille, joissa voi olla myös sinkkiä. Tässä tapauksessa luulen että kyse on kuitenkin seoksesta, jossa on sinkin lisäksi alumiinia, kuparia, rautaa ja magnesiumia, joissain tapauksissa mangaania. Miksi niitä kutsutaan steel hoop nimellä ja onko se sama asia kuin zinc hoops, me not know. Juu, tiedän että teräs on seos, enkä tiedä yksityiskohdista sen enempää. Mutta siis mun käsityksen mukaan "zinc diecast hoop" ja "steel diecast hoop" on sama asia, se oli mun pointti. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Kailis 07.05.2012 22:09:12 | |
---|
markkuliini: Juu, tiedän että teräs on seos, enkä tiedä yksityiskohdista sen enempää. Mutta siis mun käsityksen mukaan "zinc diecast hoop" ja "steel diecast hoop" on sama asia, se oli mun pointti. Mun pointti oli se että en tajua miksi tuollainen harhaanjohtava nimi on nuille siunaantunut ja en tiedä onko sama asia. pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan: |
markkuliini 07.05.2012 22:13:15 | |
---|
Kailis: Mun pointti oli se että en tajua miksi tuollainen harhaanjohtava nimi on nuille siunaantunut ja en tiedä onko sama asia. Mun veikkaus on se että kuullostaisi kalliimmalta. Kuitenkin prässivanteista puhutaan triple flanged steel hooppeina. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Kailis 07.05.2012 22:18:59 | |
---|
markkuliini: Mun veikkaus on se että kuullostaisi kalliimmalta. Kuitenkin prässivanteista puhutaan triple flanged steel hooppeina. Voi se tosiaan olla vetävämpi kauppanimike vaikka munsta zinc on enempi bling. pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan: |
markkuliini 07.05.2012 22:20:19 | |
---|
Kailis: Voi se tosiaan olla vetävämpi kauppanimike vaikka munsta zinc on enempi bling. Laitoin jenkkipalstalle kyselyn. Siellä on rakentajia kans, joten uskon että saadaan faktaa kehiin piakkoin. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
jp351 07.05.2012 23:59:50 (muokattu 08.05.2012 00:05:36) | |
---|
markkuliini: Laitoin jenkkipalstalle kyselyn. Siellä on rakentajia kans, joten uskon että saadaan faktaa kehiin piakkoin. Pakko kysyä että mistäs keksitte tuon koko Die-cast steel -nimen muualta kuin tuosta videosta? Onko se ihan laajalti käytetty nimitys? Uskaltaisin väittää ettei teräksiä juurikaan käytetä ruiskuvalussa joten tuo on mielestäni virheellinen termi ainakin tässä tilanteessa. Phase 1. Collect underpants | Phase 2. ? | Phase 3. Profit |
Kailis 08.05.2012 01:43:33 | |
---|
jp351: Pakko kysyä että mistäs keksitte tuon koko Die-cast steel -nimen muualta kuin tuosta videosta? Onko se ihan laajalti käytetty nimitys? Uskaltaisin väittää ettei teräksiä juurikaan käytetä ruiskuvalussa joten tuo on mielestäni virheellinen termi ainakin tässä tilanteessa. Ihan aiheellinen kymysys. Google-hakukin tuottaa aika vähän tuloksia. pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan: |
Simbe 08.05.2012 14:18:35 (muokattu 08.05.2012 16:50:36) | |
---|
jp351: Pakko kysyä että mistäs keksitte tuon koko Die-cast steel -nimen muualta kuin tuosta videosta? Onko se ihan laajalti käytetty nimitys? Uskaltaisin väittää ettei teräksiä juurikaan käytetä ruiskuvalussa joten tuo on mielestäni virheellinen termi ainakin tässä tilanteessa. Puhutaan painevalusta vaan metallien tapauksessa, ruiskuvalu viittaa muovien valamiseen ainakin mun sanavarastossa. Minäkään en todella usko, että tuo vanne on painevalettua terästä. Terästen painevalua harrastettiin varmaan joskus 60-luvulla, mutta muotin eroosio on todella voimakasta johtuen teräksen korkeasta sulamislämpötilasta suhteessa muottimateriaalin sulamislämpötilaan (senkin on melkein pakko olla terästä + mahdollinen pinnoite). Tuossa touhussa sarjakoot jäisivät naurettaviksi, kun muottien hinnat ovat kuitenkin painevalutouhuissa erittäin korkeita. Kyllä tuo videonkin vanne varmaan sinkkivanne on. Kailis:Teräs on yleisnimike seoksille, joissa voi olla myös sinkkiä. Tässä tapauksessa luulen että kyse on kuitenkin seoksesta, jossa on sinkin lisäksi alumiinia, kuparia, rautaa ja magnesiumia, joissain tapauksissa mangaania. Miksi niitä kutsutaan steel hoop nimellä ja onko se sama asia kuin zinc hoops, me not know. Vähän terminologiaa: Teräs on aina rautapohjainen (Fe) metalliseos, jossa on alle 2,1% hiiltä (C), mikä on hiilen maksimiliukoisuus rautaan korkeassa lämpötilassa. Yli tuon hiilimäärän meneviä rauta-hiiliseoksia kutsutaan valuraudoiksi. Nykyaikaiset käytännön teräkset ovat tuota niukkahiilisempiä. Sinkkiä en pidä minään teräksen merkittävänä seosaineena (olisiko ennemmin haittana). Voihan sitä jostain kierrätysromun joukosta sinne joutua, koska sinkkiä käytetään runsaasti teräksen pinnoitteina, esimerkiksi kuumasinkittynä tai sähkösinkittynä kerroksena korroosiosuojaukseen. Painevalettavista sinkkiseoksista en tiedä paljoa, mutta niissä pääseosaine on kuitenkin nimenkin mukaan sinkki reilusti yli 90% osuudella. Painevaluun soveltuvien sinkkiseosten seosaineista esim. alumiini tuo lujuutta ja toisaalta alentaa sitkeyttä sinkkiseoksessa. Muita sinkkiseosten merkittäviä seosaineita näyttäisivät olevan esim. magnesium ja kupari. Kyllähän noita virvelin vanteita poikki menee todella lujaa soittavilla ja tällöin mielestäni kyseessä on todennäköisesti ollut sinkkivanne. Ei ole sattumaa, että tämä snare sai prässivanteen. http://notoriousdesign.co.uk/dr.um/ … aha-Mike-Bordin-Signature-Snare.jpg Jos arviota materiaalista tekee videosta soundillisesti niin tuo keskustelun kohteena oleva vanne on kyllä selvästi painavampi kuin alumiininen, mikä ei yllätä, oli kyseessä sitten sinkkiseos tai teräs. Ominaispainoltaan sinkkiseos ja teräs eivät eroa kovin merkittävästi, mutta lujuudessa ja sitkeydessä on sitten eroa. Tukevin eli kiintein soundi lähti messingistä, minkä ominaispaino on terästäkin raskaampi. Tuo oletettu sinkkivanne oli kiinteään soundiin päin sekin, mutta ei läheskään yhtä tuhti kuin messinkinen. Alumiinivanne oli soundiltaan "köykäisin", kuten odotettua. Isoin ero soundissa valetun ja prässivanteen välillä on jälkisoinnin pituus. Prässivanne soi kuin jännitetty jousi, valettu soi lyhyemmin. Messinkivanne on ehkä pieni poikkeus, siinä on vähän kirkonkellomeininkiä. |
markkuliini 08.05.2012 20:41:55 | |
---|
Jenkkipalstalla kukaan ei ollut kuulutkaan steel diecast hoopeista, eli ei sellaisia taida olla olemassakaan. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
MxS 09.05.2012 05:39:38 | |
---|
Kiitoksia taas, hyvin irtosi tarinaa hoopeista =) "Harkintaa ja faktaa on vähän, mutta luuloa ja oman näkemyksen erinomaisuutta sitäkin enemmän." |
Vallu-Veke 09.05.2012 14:27:59 | |
---|
|
Puzzle 09.05.2012 14:48:59 | |
---|
"Viiksivaha ei meinaa lähteä suihkussakaan pois. Saatan käyttää sitä liikaa." -Sakmongkol |
Jarmando 10.05.2012 16:16:42 (muokattu 10.05.2012 16:17:58) | |
---|
Kertokaas nyt, tietäjät: Kuuluuko virvelin rungon soida? Aiheesta jo vähän kyselinkin, mutta liekö kyssäri ollut väärässä paikassa tai jotain, kun ei tullut selkoa. Voisiko olla esim. kahta koulukuntaa: Ohut metallirunko vs paksu valurautainen ja ohut vahvikerenkaallinen puinen vs 12kpl tiukkaan liimattua millin-viilua. Ääripäistä arvaisin, että osa soi ja osa ei, vaan onko noin yksioikoista? Oikein tukevat metallivirvelit alkavat siis kuulostamaan pelkiltä painavilta kalvonpitimiltä, vai tuleeko sieltä umpirungosta sittenkin soundiin jotain? Ja onko jotain vivahdelisiä, että esim. alumiinista ei kannata tehdä paksua runkoa ja vastaavasti pronssista ei ohutta? Oma projekti nytkähtämäisillään, mutta ihan perusasioissa on paljon tiedon puutetta. Kurjaa olla niin älykäs, että käsittää, ettei ole kauhean älykäs. |
El Jefe 10.05.2012 20:03:44 | |
---|
Onko linkin englantilainen soitinliike luotettava ? Ja jos jollakin on kokemusta tai linkkiä heittää vaikka takuuasioista niin sekin tieto kelpaa. Ei löydy luottokorttia, joten jos tuolta tilaan niin tilisiirtona varmaankin kun en muuta keksi. http://www.gak.co.uk/Fresh White Reeboks Kickin Your Ass |