Aihe: Kysymys/vastaus topic part III
1 2 3 4 564 65 66 67 68122 123 124 125 126
markkuliini
06.03.2009 17:13:40 (muokattu 06.03.2009 17:15:54)

Kärsänpuolikas: Tomien kalvo/viritysasiaa:

Eli löytyiskö jotain ihmekalvoja, jotka ei olis ihan vaikeimmasta päästä virittää, ollen soundillisesti kuitenkin jotain muuta kuin pahvilaatikko. Onko virityksen suhteen eroa clearilla ja coatedilla? Aquarianeita olen jostain syystä himoinnut, mutta niistä malleista en tiedä mitään, tältäkin sektorilta voi valaista.

No nyrkkisääntöhän on se, että mitä ohuempi ja pidempisoininen kalvo, sitä tarkemmin se pitää virittää jotta kuullostaa hyvältä. Paksut kalvot kuullostavat taas hyvältä vähän sinne-päinkin-vireillä, koska eivät soi pitkään. Eli ei tuohon taida ihmeratkaisua olla. Muuta kin vaan opetella paremmaksi virittäjäksi. Coated on minusta snadisti helpompi virittää kuin vastaava clear koska pinnoite demppaa hieman sustainia ja yläkerrannaisia soundista. Ei ole ihan niin kriittinen.

Mutta kyllä mä olen esim. clear emperorila saanut ihan suht. soivankin rokkisoundin, vaatii toki hyvät rummut alle ja tarkkaa viritystä nuokin, mutta kun ovat tuplakerrokelvot niin ei ole ihan niin justiinsa.

Edit: No powerstroke 4 on jo tosi dempattu, ja G1 tosi avoin, eli onhan tuossa välissä valinnanvaraa. Esim. just joku demppaamaton 2kerroskalvo. Mutta kyllä se virittämisen hiominen on tie onneen. :)
Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti. Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja
Kailis
06.03.2009 17:50:33

No powerstroke 4 on jo tosi dempattu

Taitaa olla Remon dempatuin tomikalvo. Tätä vähän ihmettelin.
hollmi-5
06.03.2009 17:51:57
Jos muovisuus haittaa, niin Remon Ambassadoreissa sitä ei soundissa ole.
Soundit, piuhat ja kajarit.
M. Kekki
06.03.2009 18:27:03 (muokattu 06.03.2009 18:46:04)

markkuliini: No nyrkkisääntöhän on se, että mitä ohuempi ja pidempisoininen kalvo, sitä tarkemmin se pitää virittää jotta kuullostaa hyvältä. Paksut kalvot kuullostavat taas hyvältä vähän sinne-päinkin-vireillä, koska eivät soi pitkään. Eli ei tuohon taida ihmeratkaisua olla. Muuta kin vaan opetella paremmaksi virittäjäksi. Coated on minusta snadisti helpompi virittää kuin vastaava clear koska pinnoite demppaa hieman sustainia ja yläkerrannaisia soundista. Ei ole ihan niin kriittinen.

Mutta kyllä mä olen esim. clear emperorila saanut ihan suht. soivankin rokkisoundin, vaatii toki hyvät rummut alle ja tarkkaa viritystä nuokin, mutta kun ovat tuplakerrokelvot niin ei ole ihan niin justiinsa.

Edit: No powerstroke 4 on jo tosi dempattu, ja G1 tosi avoin, eli onhan tuossa välissä valinnanvaraa. Esim. just joku demppaamaton 2kerroskalvo. Mutta kyllä se virittämisen hiominen on tie onneen. :)

Pinnoittamaton Ambassador on ihan yhtä helppo (tai vaikea) kalvo virittää kuin muutkin. Herkästi soivan kalvon joutuu toki sammuttamaan sormella, mutta tasaiseen vireeseen kalvo on saatava tyypistä riippumatta.
Ei virittäminen ole mitään salatiedettä, jos viisteet, kierteet ja vanteet ovat suht' kunnossa.
Itse tajusin virittämisen niksit juurikin Ambassador Cleareita eestaas melaillessani. Soivasta kalvosta vireen muutokset kuulee loppupeleissä kuitenkin parhaiten.
Ei surkutella vaan tehdään!
Ruutikallo
06.03.2009 18:39:36
Kärsänpuolikas: Tomien kalvo/viritysasiaa:

Eli olen aikani tuskastellut Evansin G1 Coatedien kanssa, kun ei tunnu sitä ihan oikeaa virettä löytymään; soundi on vähän muovinen ja tomit eivät soi yhtä pitkään, soinnin puhtaus ei ole priimaa jne.. Olleet kuitenkin kohtuu herkät soittaa ja jollain asteella miellyttävät setupit on löytynyt.

Nyt pistin kiinni Signioitten mukana tulleet kirkkaat Powerstroke neloset ja ne sai viritettyä heti "oikean" kuuloisiksi, joskaan soundit ei sinänsä miellyttäneet lainkaan. Herkkyys oli noilla kalvoilla tiessään ja soundi kuskinpenkkiä kauemmas kehno. Mutta "soivat" (krhm) tasaisesti ja molemmat tomit olivat samaa pakettia.

Eli löytyiskö jotain ihmekalvoja, jotka ei olis ihan vaikeimmasta päästä virittää, ollen soundillisesti kuitenkin jotain muuta kuin pahvilaatikko. Onko virityksen suhteen eroa clearilla ja coatedilla? Aquarianeita olen jostain syystä himoinnut, mutta niistä malleista en tiedä mitään, tältäkin sektorilta voi valaista.

Noihin valmistajien tarjoamiin adjektiiveihin eri kalvomalleista olen tyytymätön ja skeptinen niitä kohtaan, siksi kysyn täältä.

Remon Fiberskyn kalvot(eräänlainen nahkajäljitelmä) voisivat olla kokeilemisen arvoiset.
Soundi lämmin/pyöreä, mutta atakkiakin löytyy.
Ite käyttänyt jo pidempään Signioissa ja niihin istuu kuin nenä päähän.

-H-
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com
Kärsänpuolikas
06.03.2009 18:42:07

Jep, nuo oli siis PS4:t kiinni, kun pöntöt tulivat, ja vaihdoin ne oitis G1:iin, jotka tulivat myös mukana. Eli siitä johtuu tämä ääripäiden kolaaminen. Mutta kiitos vain, taidan kokeilla taas coated emperoreja (olivat edellisessä setissä viimeisimpänä) tai sitten noita satin finishejä. Ja opettelen virittämään.

Parassoundisimmat soittamani rummut ovat olleet kaikki coated tai clear ambassadoreilla, joten ei sekään tietenkään täysin susi vaihtoehto olisi. Kärsivällisyys tulee ekana vastaan tossa virityksessä, mutta ehkä sitten parinkymmenen vuoden päästä alkaa sitäkin tulemaan ;)

Kiitos seisoo vastauksista.
korkuinen
Kärsänpuolikas
06.03.2009 18:44:51
henydrum: Remon Fiberskyn kalvot(eräänlainen nahkajäljitelmä) voisivat olla kokeilemisen arvoiset.
Soundi lämmin/pyöreä, mutta atakkiakin löytyy.
Ite käyttänyt jo pidempään Signioissa ja niihin istuu kuin nenä päähän.

-H-

Tjoo, näitä olen joskus vakoillut, mutten koskaan kehdannut kokeilla. Hmm. Menee kanssa harkintaan. Ootko tällasta ihan mediuumia käyttännä: http://www.thomann.de/fi/remo_fib12.htm ?
korkuinen
markkuliini
06.03.2009 19:05:13 (muokattu 06.03.2009 19:12:24)

M. Kekki: Pinnoittamaton Ambassador on ihan yhtä helppo (tai vaikea) kalvo virittää kuin muutkin...Soivasta kalvosta vireen muutokset kuulee loppupeleissä kuitenkin parhaiten.

No tavallaan se viritysprosessi itsessään on ihan yhtä vaikeaa, mutta mun kokemusten perusteella clear ambassadorista kuulee selvemmin pienen epävireisyyden juurikin ylä-äänten "vonkumisen" takia. Tuo vonkuminen poistuu vain jos kalvo on ihan tasaisesti viritetty. Vastaava coated kalvo on hieman dempatumpi ja ylä-äänet eivät soi niin paljoa. Mun korvaan coated kuullostaa tarpeeksi hyvältä vähemmänkin tasaisella virityksellä. Ero ei ole iso, mutta se on silti olemassa.

Itsekin tuossa sanot että soivalla kalvolla vireen muutokset kuulee parhaiten. Et kai väitä että coated ja clear soi yhtä kauan?

Edit: Ja huomasit varmaan että puhun kokoajan käyttäen sanaa "minusta". Silti olen väärässä? Buaha!!
Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti. Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja
Ruutikallo
06.03.2009 19:31:16
Kärsänpuolikas: Tjoo, näitä olen joskus vakoillut, mutten koskaan kehdannut kokeilla. Hmm. Menee kanssa harkintaan. Ootko tällasta ihan mediuumia käyttännä: http://www.thomann.de/fi/remo_fib12.htm ?

Jurikin tuota tyyppiä.

-H-
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com
M. Kekki
06.03.2009 20:37:29

markkuliini: No tavallaan se viritysprosessi itsessään on ihan yhtä vaikeaa, mutta mun kokemusten perusteella clear ambassadorista kuulee selvemmin pienen epävireisyyden juurikin ylä-äänten "vonkumisen" takia. Tuo vonkuminen poistuu vain jos kalvo on ihan tasaisesti viritetty. Vastaava coated kalvo on hieman dempatumpi ja ylä-äänet eivät soi niin paljoa. Mun korvaan coated kuullostaa tarpeeksi hyvältä vähemmänkin tasaisella virityksellä. Ero ei ole iso, mutta se on silti olemassa.

Itsekin tuossa sanot että soivalla kalvolla vireen muutokset kuulee parhaiten. Et kai väitä että coated ja clear soi yhtä kauan?

Edit: Ja huomasit varmaan että puhun kokoajan käyttäen sanaa "minusta". Silti olen väärässä? Buaha!!

Juurikin niin. Kun Ambassador Clearin vonkuna katoaa, on kalvo aikalailla tasaisessa vireessä.
Karkean vireen etsimisessä auttaa soinnin sammuttaminen sormella. Se viimeinen silaus etsitään sitten kalvon soidessa vapaasti.
Coated-kalvokin kannattaa vääntää mahdollisimman tasaiseen vireeseen. Silloin soundi on puhdas ja avoin.
Kyllä pinnoitettukin Ambassador soi tomissa aika kauan, jos alla on esim. kirkas Diplomat.
Toki kirkkaan ja pinnoitetun kalvon sointiajassa on suuri ero.
Nolte
06.03.2009 20:46:25
Virittäminen on kärsivällisyyslaji, näin tulkitsen itse.

No nyrkkisääntöhän on se, että mitä ohuempi ja pidempisoininen kalvo, sitä tarkemmin se pitää virittää jotta kuullostaa hyvältä. Paksut kalvot kuullostavat taas hyvältä vähän sinne-päinkin-vireillä, koska eivät soi pitkään Eikös se ollut toisinpäin. Paksumpi kalvo soi pidempään, kuin ohuempi kalvo. Massaa enemmän jne... Tästähän oli se videokin joku aika sitten.
meiän bändin paras rumpali
hollmi-5
06.03.2009 20:49:25
Nolte: Virittäminen on kärsivällisyyslaji, näin tulkitsen itse.

Eikös se ollut toisinpäin. Paksumpi kalvo soi pidempään, kuin ohuempi kalvo. Massaa enemmän jne... Tästähän oli se videokin joku aika sitten.

No joo. Johonkin rajaan asti paksumpi yksikerroskalvo soi pidempään. Luulenpa, että kaksikerroskalvoja ja demppirenkaisia tässä enemmänkin tarkoitetaan...
Soundit, piuhat ja kajarit.
markkuliini
06.03.2009 20:58:16

hollmi-5: No joo. Johonkin rajaan asti paksumpi yksikerroskalvo soi pidempään. Luulenpa, että kaksikerroskalvoja ja demppirenkaisia tässä enemmänkin tarkoitetaan...

Näin juuri.
Nolte
06.03.2009 21:19:58
hollmi-5: No joo. Johonkin rajaan asti paksumpi yksikerroskalvo soi pidempään. Luulenpa, että kaksikerroskalvoja ja demppirenkaisia tässä enemmänkin tarkoitetaan...

Okei.

Muistaako kukaan, mitä kalvoja siinä videossa oikein vertailtiin?
meiän bändin paras rumpali
M. Kekki
06.03.2009 21:43:36

Täältähän löytyy vanha vertailu eri kalvojen soundeista:
http://www.riffi.com/riffi064/pannut.htm
hansakemanelius
06.03.2009 22:16:04 (muokattu 06.03.2009 22:16:44)

M. Kekki: Täältähän löytyy vanha vertailu eri kalvojen soundeista:
http://www.riffi.com/riffi064/pannut.htm

Onkohan kenelläkään tietoa millä setillä nuo testit tehtiin. Esim. rungon paksuudella voi olla ihan ratkaiseva merkitys kalvovalintaan.
Twistkompilla pärjää pitkälle...
markkuliini
06.03.2009 22:21:54 (muokattu 06.03.2009 22:39:20)

hansakemanelius: Onkohan kenelläkään tietoa millä setillä nuo testit tehtiin. Esim. rungon paksuudella voi olla ihan ratkaiseva merkitys kalvovalintaan.

Tuo 20" bassarin näytteet on muistaakseni Pearlin Session (sbx?) sarjan setillä äänitetty. 24" on muistaakseni Miettisen Mirin PT-setti. En ole ihan 100-varma kylläkään, mut 95%. Kaverini teki tuon artikkelin ja vertailun Riffiin opinnäytetyönään.
M. Kekki
06.03.2009 22:27:51

hansakemanelius: Onkohan kenelläkään tietoa millä setillä nuo testit tehtiin. Esim. rungon paksuudella voi olla ihan ratkaiseva merkitys kalvovalintaan.

Eipä ole enää muistikuvaa testipöntöistä.
Omaan korvaani paras yhdistelmä noista on valkoinen Ambassodor molemmin puolin.
Esimerkiksi 60-luvun lopun ohutrunkoisissa Premiereissä soundasi tomeissa parhaalta kuitenkin yhdistelmä Ambassador Coated - Diplomat Clear.
Kokemusteni perusteella vaikuttaa muutenkin, että ohutrunkoinen pönttö pitää ohuesta alakalvosta.
moderndrummer88
07.03.2009 08:46:20
Minulle päätyi Ddrumin Defiant -sarjan 14"x5,5" virveli, minkähän arvoisia kapistuksia mahtaa olla? Ilmeisesti jotain keskikastin sarjaa? Hemmetin painava se ainakin on, vaikka onkin prässivanteet ja aika ohut runko.
"jazzahtavia ridekomppeja tyyliin Ian Paice" -Brother Michael
Bullitt
08.03.2009 18:35:04
Kertokaapa fiksummat vähän faktaa resokalvon reijittämisestä. Tarkotuksena olis pykätä jonkunnäkönen reikä resokalvoon ihan soitettavuuden nimissä, kun pidän "reikäisestä" soittotuntumasta paljon enemmän (itse asiassa soitan nyt kokonaan ilman resokalvoa juuri tästä syystä). Itse ajattelin tehdä reiän ihan vaan harpilla ja siihen kiinnitetyllä jollain terävällä esineellä. Mutta kuinkahan iso tämmösestä reiästä kannattais tehdä ja onko sen sijoituksella väliä? Isot pojat myös kertoivat että reiän reuna voi lähteä repeämään ellei sitä teippaa? Tähän tosin ajattelin käyttäväni kontaktimuovista sopivaa palaa kalvon sisäpuolelle, kun teippiviritelmät on aina vähän kökön näköisiä. Mutta riittäisköhän se vain sisäpuolelle kiinnitettynä? Ja kaikkia muitakin asiaan liittyviä kommentteja saa toki heittää.
OSTAKAA 15" 4x108-PULTTIJAOLLA OLEVAT HYVÄT ALUMIINIVANTEET!!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)