Aihe: Supraphonic: vintage vs. uudet
1 2 3 4 5 6 7 8
south_of_heaven
09.02.2009 21:18:06
Tuollainen sattui silmään:

http://www.vintagedrums.fi/Artikkelit/Ludwig%20Suprafonic.htm

Kiitokset tästä!

Mietin, että kun tuossa puhutaan noista matonnostimista ja badgeista, niin mulla on tuollainen WFL P-85-nostimella varustettu keystone-badgellinen supra, vaikka tuolla näytetään puhuvan että kyseiseen nostimeen oltaisiin siirrytty vasta blue-olive badgeen siirryttäessä. Rumpu lienee näin ollen vuodelta -69? Tai sitten nostin on vaihdettu uuteen, jota en tosin pidä todennäköisenä.

Täytyy tuo sarjanumero tsekata kunhan tästä pääsen kotia.
Guitars are like assholes; Everybody has one.
Thomas Bleu
09.02.2009 22:52:56
Molemmat säätävät kireyttä. Siinä systeemissä on erikseen molemmilla puolilla korkeuden hienosäätö ruuveilla, ihan lennosta ei onnistu.

Mitäss.. tämä on uutta :D Huomenna otan kyllä urakaksi perehtyä tuohon masiinaan, tähän mennessä ollut sellainen pelon sekainen kunnioitus, enkä ole uskaltanut muutakuin soittaa.
Kailis
10.02.2009 01:37:23 (muokattu 10.02.2009 01:41:29)

Kiitokset tästä!

Mietin, että kun tuossa puhutaan noista matonnostimista ja badgeista, niin mulla on tuollainen WFL P-85-nostimella varustettu keystone-badgellinen supra, vaikka tuolla näytetään puhuvan että kyseiseen nostimeen oltaisiin siirrytty vasta blue-olive badgeen siirryttäessä. Rumpu lienee näin ollen vuodelta -69? Tai sitten nostin on vaihdettu uuteen, jota en tosin pidä todennäköisenä.

Täytyy tuo sarjanumero tsekata kunhan tästä pääsen kotia.

Villi veikkaus; sarjanumero asettunee 665XXX-765XXX väliin?
Joo, se on ainoa vuosi kun oli tuo nostin keystone-badgen kanssa kimpassa. Mulla hakusessa -68. Miksi? Koska siinä on ensimmäistä kertaa nuppidemppari ja sekä badge että nostin ovat vanhoja.
south_of_heaven
10.02.2009 03:45:00 (muokattu 10.02.2009 03:50:50)
Villi veikkaus; sarjanumero asettunee 665XXX-765XXX väliin?
Joo, se on ainoa vuosi kun oli tuo nostin keystone-badgen kanssa kimpassa. Mulla hakusessa -68. Miksi? Koska siinä on ensimmäistä kertaa nuppidemppari ja sekä badge että nostin ovat vanhoja.

Oon kyllä nyt vähän ihmeissäni. Sarjanumero laatassa sanoo 132368. Näin ollen rummun siis pitäisi olla vuoden 1964 peruja? Ehkäpä se nostin on sitten kuitenkin aikoinaan, syystä tai toisesta, vaihdettu. Tai sitten Ludarin pojat aikoinaan heitti siihen badgen sieltä nurkkaan unohtuneesta ämpäristä.
markkuliini
10.02.2009 04:01:17

Oon kyllä nyt vähän ihmeissäni. Sarjanumero laatassa sanoo 132368. Näin ollen rummun siis pitäisi olla vuoden 1964 peruja? Ehkäpä se nostin on sitten kuitenkin aikoinaan, syystä tai toisesta, vaihdettu. Tai sitten Ludarin pojat aikoinaan heitti siihen badgen sieltä nurkkaan unohtuneesta ämpäristä.

Tuossa vielä kattavampi badge-lista:
http://www.vintagedrumguide.com/ludwig_badges.html

On erittäin todennäköistä että P-83 nostin on vaihdettu tuossa rummussasi myöhemmin P-85:seen. Samoihin reikiin kun meni, niin paljon noita on vekslattu edestakaisin.

Olethan jo tsekannut ettei sulla satu olemaan messinkiä tuo rumpu. En tiedä tehtiinkö niitä enää -64, mutta on se mahdollista varsinkin kun rumpuja tehtiin joskus valmiiksi nurkkaan jääneistä rungoista.
Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti. Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja
OPJ1974
10.02.2009 12:22:01

Perkele! Kahdesta sekunnista jäi kiinni, ettei saanut Ludwig 1965 SupraPhonic 5" x 14" Keystone badge Snare itselleen meikäläisen setin kyljestä uutta kotia. Brittien eBayssa oli myynnissä...

Hollmilta tuosta eilen tiedustelin, ja kyllä täytyy sanoa, että veikkaus meni häneltä ihan oikein: lopullinen hinta euroissa 301 (okei, 300 oli häneltä villi arvaus, mutta kuitenkin).

ja eikun uutta matoa koukkuun (tahtoo.... tahtoo...tahtoo Supran).
"Where is the stage?"
south_of_heaven
10.02.2009 14:00:18
Olethan jo tsekannut ettei sulla satu olemaan messinkiä tuo rumpu.

Varmaan tyhmä kysymys, mutta miten voisin tsekata sen? Rummun sisäosa näyttäisi olevan mattaa, aavistuksen ehkä keltaista krominväriä.
hansakemanelius
10.02.2009 14:42:31

Varmaan tyhmä kysymys, mutta miten voisin tsekata sen? Rummun sisäosa näyttäisi olevan mattaa, aavistuksen ehkä keltaista krominväriä.

Magneetilla. Messinkiin ei tartu.
Twistkompilla pärjää pitkälle...
kimizu
10.02.2009 15:00:22
Magneetilla. Messinkiin ei tartu.

Eipä taida tarttua magneetti siihen Ludalloy alumiinirunkoonkaan...
Timing stinks but cheerfully winks...
Juupe
10.02.2009 15:51:29 (muokattu 10.02.2009 15:54:19)

Juu, ei selviä magneetilla. Ottaapi jonkin ruuvin irti ja rapsuttaapi reiästä viilalla tai puukonkärjellä tms. Jos lähtee kellertävää metallia, runpu on messinkiä, jos taas harmaata, se on ludalloy. Hollmilla voi olla tiedossa joku muukin konsti.

E: Ai niin, painoerohan noissa on, messinki on painavampi. Hollmi varmaan muistaa grammat ulkoa :)
Kailis
10.02.2009 15:58:40 (muokattu 10.02.2009 15:59:22)

Crimped snare beds. Eli kyljistä painettu n.5 sentin matkalta sisään.

http://images.google.fi/imgres?imgu … ;usg=__jDZCMaQjObIjgzyKSgkFgCcFWcE=

http://images.google.fi/imgres?imgu … wsgWbCIzxIGAJH6s=&h=261&w=7

Yksi keino on ottaa lugi pois ja viilata varovasti metallia. Jos se on kellertävää se on messinkiä, jos harmaata, alumiinia.
Paino. Messinki painaa enemmän. En nyt nälissäni jaksa kaivaa niiden painoja.

EDIT.

Hidas =(
hansakemanelius
10.02.2009 16:02:01 (muokattu 10.02.2009 16:02:51)

Niinhän se taitaa olla. Itse olen tosiaankin vain kokeillut olisiko Supran vanne messinkiä eikä se ollut sillä magneetti tarttui kiinni. -64-mallisessa saattaa olla messinkivanteet. Myy mulle jos on...
Twistkompilla pärjää pitkälle...
kimizu
10.02.2009 16:04:00
Paino. Messinki painaa enemmän. En nyt nälissäni jaksa kaivaa niiden painoja.

Lainaus Jorma Mikkelin Supra-artikkelista:

"... magneetilla ei voi tutkia mikä runko Suprassa on, koska se ei tartu mihinkään oikean Supran runkomateriaaleista. Mielenkiintoisinta on tietenkin tutkia olisiko minun Suprani se kuuluisa, harvinainen ja arvokas ja upeasoundinen COB (crom over brass), eli kromattu messinkirunkoinen rumpu. Oman kokemukseni perusteella helpoin tapa haarukoida asia on punnitus. Riippuen rummun vannemateriaaleista (alkujaan myös vanteet olivat messinkiä, kokemukseni perusteella n. 60-luvun puolivälissä otettu käyttöön teräsvanteet: sen voi kylläkin todeta helpoimmin magneetilla) ja matonnostokoneiston alloy- tai alumiiniversiot painavat normaalisti n. 3,2- 3,3 kg (Supersensitive 3,6 kg) kun taas messinkiversiot 4,2 -4,4 kg. Rungosta ja vanteista johtuvat painoero on n. 800 g, eli selvä painoluokkaero on olemassa. Jos siis Suprasi painaa selvästi yli neljä kiloa, voit olla melko varma, että sen on messinkiä ja jos paino alkaa 3:lla, sinulla lienee normaaliversio. Acrolitet painavat n. 3 kg. Kaikki mainitsemani painot ovat 5x14" rummun painoja. 6,5" paksuinen Supra painaa hiukan enemmän. Kuten totesin aiemmin, virallisesti messinkiversiot tehtiin syntyhistorian alkuajalla, mutta 70-luvun lopulla on joitakin ylimääräisiä Black Beauty- runkoja (pronssi tai messinki) kromattu ja tehty Supriksi, eli voi se puolilottovoitto sieltäkin löytyä. "
Timing stinks but cheerfully winks...
markkuliini
10.02.2009 16:43:54

Tuo keltainen sävy on hyvä merkki. Tarkastele lähemmin reunaviisteen kääntöpuolta. Eli jos se kohta mihin kalvo osuu on polvi, niin tsekkaa polvitaive. Jos siellä kellertää niin messinkiä voipi olla hyvinkin.

Tuo viilatesti on kanssa hyvä, kunhan viilaa tarpeeksi syvälle. Mun muistaakseni kromin ja messingin välissä on joku kiinnitysaineena toimiva pinta jota viilatessa irtoaa harmaata ainetta. Eli ihan kevyt raapaisu ei välttämättä kerro koko totuutta. Toki punnituskin kertonee totuuden. Ja tuo Kailiksen mainitsema crimped snare bed aika varma merkki messinkirummusta. Se on silleen lytätty muotoon. Mutta en tiedä onko messinkisupria normaali snare bedillä olemassa.
Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti. Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja
hollmi-5
10.02.2009 16:57:20
Mulla oli crimped bedilla varustettu alurunkoinen. Todellinen harvinaisuus. Kellertäviä sisältä on osa alumiinisistakin. Magneetilla kannattaa kokeilla vanteet. Jos ei tartu, on vanteet kovin arvostetut COB-vanteet. Minulla on yksi alurunkoinen Supra ( vm -64), jossa nuo COB vanteet on.
Soundit, piuhat ja kajarit.
south_of_heaven
11.02.2009 00:36:19
Nyt on magneetilla ja vaa-alla testattu, magneetti ei tietenkään tarttunut (pitihän se silti kokeilla) mutta vaaka näytti omiaan, se tapaa näyttää kilon pari henkilöä punnitessa "iloisemmalle puolelle", joten en lähde siihen luottamaan. Täytyy kokeilla raapsia tuosta jostain vähän..
Kailis
11.02.2009 00:37:29 (muokattu 11.02.2009 00:39:24)

Nyt on magneetilla ja vaa-alla testattu, magneetti ei tietenkään tarttunut (pitihän se silti kokeilla) mutta vaaka näytti omiaan, se tapaa näyttää kilon pari henkilöä punnitessa "iloisemmalle puolelle", joten en lähde siihen luottamaan. Täytyy kokeilla raapsia tuosta jostain vähän..

Mites ne mattopedit?

Minulla on yksi alurunkoinen Supra ( vm -64), jossa nuo COB vanteet on.

Ai nii onhan mullakin se pre-serial Supersensitive COB:ineen.
south_of_heaven
11.02.2009 01:09:14 (muokattu 11.02.2009 01:09:58)
Mites ne mattopedit?

Ihan tasainen näyttäisi olevan.

http://muusikoiden.net/dyn/users/54384.jpg
http://muusikoiden.net/dyn/users/54385.jpg

Näyttää kyllä mielestäni aivan selkeästi keltaisemmalta tuo sisäosa, kuin ulko-osa. Sitä raaputtamista voisin vielä kokeilla.
Kailis
11.02.2009 01:22:33

Ihan tasainen näyttäisi olevan.

http://muusikoiden.net/dyn/users/54384.jpg
http://muusikoiden.net/dyn/users/54385.jpg

Näyttää kyllä mielestäni aivan selkeästi keltaisemmalta tuo sisäosa, kuin ulko-osa. Sitä raaputtamista voisin vielä kokeilla.

Pahalta näyttää. Siis ei COB:ltä.
south_of_heaven
11.02.2009 02:04:59
Rapsuttelin tuossa ja ei sitä kultaa kyllä näyttänyt tällä kertaa löytyvän. En tiedä kuinka paljon pitäisi rapsuttaa mutta en paljoa enempää uskaltanut, ja keltaista ei tuntunut näkyvän.

No, mitäs tuosta, olin mä mielestäni silti ihan onnekas periessäni supran.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)