Aihe: Viimeisin ostos
1 2 3 4 555 56 57 58 59122 123 124 125 126
Velli
12.05.2010 14:30:37
jazzmies: Hyvä CymPadin korvaava keino on oppia soittamaan hiljaa ja intensiivisesti. Tony Allen, soitti hiljan Savoyn keikalla älyttömän hiljaa ja kyllä mähisi. Kannustan teitä vielä kerran jäsentämään ja arvottamaan soittamisen prioriteetit mielessänne.

Tämä on kyllä yleisellä tasolla ottaen erittäin hyvä neuvo. Todella harvoin yleisöstä toivotaan että soittakaa lujempaa. Hiljempaa tosin käydään pyytämässä monestikin. Lisäksi tietyt stailit kuulostavat hiljaa ja intensiivisesti soitettuna paljon paremmalta kuin kovaa lyötynä (esim. juuri jazz). Jazz, Latin, Pop, Kevyt rock ja kaikki fiilistelykama toimivat hiljaa soitettuna. Poikkeuksena sääntöön täytyy kuitenkin mainita hieman asenteellisemmat rock/heavy-jutut. Ne eivät vain toimi hiljaa soitettuna. Näiden tyylien teho liittyy vahvasti paitsi soittamiseen ja biiseihin, myös äänenpaineeseen. Totta kai joku tolkku siinäkin täytyy olla, mutta jazz-volumella soittava thrashmetal-bändi ei vaan toimi.

Ehdottomasti kannattaa kuitenkin opetella soittamaan myös hiljaa. Siinä kehittyy myös tekniikka ja soiton dynaamisuus. Ilman dynamiikkaa ihan mikä tahansa musa kuulostaa puuduttavalta.
Speedy
12.05.2010 14:42:57

Velli:jazz-volumella soittava thrashmetal-bändi ei vaan toimi.

Voi toimiakkin, jos se kuullostaa edelleen samalta.. Rummut on akustinen soitin, eikä ne kuullosta samalta riippumatta soitton voluumista. Onhan kiippareissakin kosketusherkkyys, mutta silti soittajat kääntää nappia hiljemmalle/kovemmalle, mutta periaatteessa soittavat samalla tatsilla.. Miksi rumpalit ei saisi käyttää mitään apuvälineitä?

En sano, etteikö hiljaakin pitäisi osata soittaa, mutta pitää osata virittääkkin.. silti minusta saa käyttää vaikka teippiä tai koko vuodevaate varaston siihen että rummut kuullostaa siltä kun haluaa..
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Stereophile
12.05.2010 14:44:11

jazzmies: Hyvä CymPadin korvaava keino on oppia soittamaan hiljaa ja intensiivisesti. Tony Allen, soitti hiljan Savoyn keikalla älyttömän hiljaa ja kyllä mähisi. Kannustan teitä vielä kerran jäsentämään ja arvottamaan soittamisen prioriteetit mielessänne.

On tuossa kyllä varsin hyvä pointti, mutta jos musatyylinä sattuu olemaan Hard Rock tai Trash Metal, keikkapaikkoina suhteellisen pienet kuppilat ja Crash-pelteinä 2002 Rock Crashit, niin ei se niin hiljaa soittaminen ole oikein vaihtoehto. Mieluummin pistän CymPadit paikoilleen ja pidän kunnon shown kuin että varon liikaa ja pilaan soundin sekä koko bändin esiintymisen.

Jos olis esimerkiksi varaa ostella erityyppisiä symbaaleja pienempiin tiloihin ja toisenlaiset isompiin, niin tekisin sen. CymPadit sai huomattavasti halvemmalla ja tekee saman tempun. Tottakai soittovolan kanssa joutuu hieman pelaamaan paikasta riippuen, mutta ennemmin hieman liian lujaa (rumpuihin, ei crasheihin) kuin paskat soundit yleisölle.
Mikäs tässä soitellessa!
gepardi
12.05.2010 15:11:42
Torilta: 2oo2 14" Heavy Hi-Hat ja 18" Giant Beat. Soitinlaineelta tilasin just äsken 15" Giant Beat haitsun kun möin tänään auton varaosia senverran, että tuon haitsun investointi tuli realistiseksi. Nyt alkaa olla hyvin asiat!
drumm
12.05.2010 15:30:40
Velli: Näiden tyylien teho liittyy vahvasti paitsi soittamiseen ja biiseihin, myös äänenpaineeseen.

Mitähän tämä kertoo ko. tyylilajien musiikillisesta sisällöstä?
zak69
12.05.2010 15:33:16
drumm: Mitähän tämä kertoo ko. tyylilajien musiikillisesta sisällöstä?

Hoho. Tartutaan sen verran Rapalaan että jos tuo ei ihan pelkkä provo ollut, niin aikamoinen aivopieru sitten :D
Ai sä ootkin noin hyvä soittaja....anteeksi sitten. Sun täytyy lähteä toteuttamaan itseäsi kaltaistesi joukkoon....moi!
Niq
12.05.2010 16:24:24

drumm: Mitähän tämä kertoo ko. tyylilajien musiikillisesta sisällöstä?

En tiiä muuta kuin sen, että itsellä ainakin nousee stereoiden voluumi aika herkästi kaakkoon metallimäiskettä kuunnellessa. Ei tuu taustamusana hiljaa paljoa tällästä aggressiivisempaa musaa soiteltua, sitä varten on muut musat. Et kyllä se äänenpaine ja lahkeiden lepattaminen kaikki vaan kuuluu siihen, ainakin munsta. Ei se vaan toimi hiljaa niin hyvin, ei livenäkään. Herkkäkorvat laittakoon korvatulpat korviin keikoilla jos äänenpaine ahdistaa.
"...svengaa liikaa ollakseen matemaattisesti oikein" -Epämuusikko
Vallu-Veke
12.05.2010 18:45:13
Vähän paksumpaa Paiste 3000 rässiä silleen hiljaa, ihan kapulatekniikalla?
No täytyy olla todella hyvä, että saa hyvältä kuulostavan saundin niistä. No mulla on 2 kpl vaan. Näitä voi soittaa hiirenhiljaa, mutta ne kuulostaa joltain muulta, kuin hyviltä pelleiltä silleen soitettuna. Ne vaatii terävän ja aika lujan lyönnin. Taitaa muitakin peltisarjoja löytyä, jotka ei syty ollenkaan ns. jazz-naputtelulla tai riisipuikoilla?
2002-sarjan pellit, joita mulla on toimii hiljaakin. Hevi Signaturet, joita mulla on ei toimi hiljaisella naputtelulla, paitsi ride toimii. Sitä voi soittaa vaikka hammastikulla ja se soi hyvin.
Padit laittaa niin näitä voi soittaa stadion-keikkojen välissä vaikka pienessä siivouskomerossa ja saundikin on ok.
No mulla padit on kokeiluasteella, mutta todella positiiviset on kokemukset.
Kyllähän porukka kaikenlaisia riisikeppejäkin kehittelee, kun hiljaa pitää soittaa. Itse laitan ennemmin padit ja soitan normaaleilla kepeillä normaalisti, kun ne ei näköjään tuhoa saundia ihan kokonaan.
No ei sen puoleen tavoitteena on tottakai hallita soitin juuri silleen, kuin Jazz-mies kertoi neuvoksi. Sehän olisi ihanne tilanne, mutta taitaa olla seuraavassa elämässä sitten sen aika mun kohdalla. Pitää mennä joskus siitä, mistä aita matalin ja nauttia vaan soittamisesta ;)
drumm
12.05.2010 19:23:54
zak69: Hoho. Tartutaan sen verran Rapalaan että jos tuo ei ihan pelkkä provo ollut, niin aikamoinen aivopieru sitten :D

Rokrokradiorok ja Hevisaurusta lapsille!
jazzmies
12.05.2010 20:57:23
Stereophile: On tuossa kyllä varsin hyvä pointti, mutta jos musatyylinä sattuu olemaan Hard Rock tai Trash Metal, keikkapaikkoina suhteellisen pienet kuppilat ja Crash-pelteinä 2002 Rock Crashit, niin ei se niin hiljaa soittaminen ole oikein vaihtoehto.

Kyllä se näin on yleensä keskiverto, mutta välissä aina joku tulee ja ällistyttää sillä, kuinka omat ennakkoluulot ja -odotukset romuttuvat jonkin kaverien vetäessä musiikkia "toisin". Itse olen sopivin väliajoin järkyttynyt livenä siitä, esimerkiksi kuinka kovaa hunajaiselta kuulostava Jon Christensen yllättäin soittaa tai kuinka kevyesti tymäkältä kuulostava Tony Allen vetää. Monet äärimetallistit soittavat myös tosi kevyesti ja poppirumpalit über-kovaa. Tahdoin siis sanoa, että intensiteetti erisuuri kuin volyymi, ja näin ollen kannustaa ihmisiä tarvittaessa tekniikkatreeneihin, jos soittaminen tuntuu tarpeettoman "perille" tyyliseltä mihin tahassa tyyliin. Tietysti rock crashit ovat toinen juttu, jolloin pädit ovat todellakin perusteltuja.
Pottery Is Gay!
ferodoz
12.05.2010 21:05:59

Omissa kuvissa viimeisiä symbaalihankintoja. http://muusikoiden.net/jasenet/kuvaus.php?id=40542
Rumpali, muuten terve.
Bobana
12.05.2010 21:32:55
gepardi: Torilta: 2oo2 14" Heavy Hi-Hat ja 18" Giant Beat. Soitinlaineelta tilasin just äsken 15" Giant Beat haitsun kun möin tänään auton varaosia senverran, että tuon haitsun investointi tuli realistiseksi. Nyt alkaa olla hyvin asiat!

Nonni. Milläs nyt sitten ajellaan kun kärrystä puuttuu vanteet ja kaasari ja vaiheloota...?
No, parempaan tarkotukseen meni jok´ tappauksessa. : )
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Bobana
12.05.2010 21:37:13
ferodoz: Omissa kuvissa viimeisiä symbaalihankintoja. http://muusikoiden.net/jasenet/kuvaus.php?id=40542

Olette kyllä voittanut: "Vuoden epäergonomia"- palkinnon. Siis mä en vieläkään käsitä tota asettelua.
Mut se on se että mihin tottuu. Miun ranka ei tollasta enää kestäis. : )
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
damn u
13.05.2010 00:33:00
Epämuusikko: Ompelukonekaupoista saa mehiläisvahaa. Onko noiden koostumuksissa eroja?

e: itselläni on molempia.

Mun mielestä pallivaha on tahmeempaa ja haisee jotenki ikävämmälle.
damn u
13.05.2010 00:34:06
Velli: Tämä on kyllä yleisellä tasolla ottaen erittäin hyvä neuvo. Todella harvoin yleisöstä . Totta kai joku tolkku siinäkin täytyy olla, mutta jazz-volumella soittava thrashmetal-bändi ei vaan toimi.

Mikä se on se jazz-volume?
Velli
13.05.2010 01:00:10
damn u: Mikä se on se jazz-volume?

Silloin on jazzvola kun yleisön seassa pystyy keskustelemaan huutamatta. Ei sillä että siellä tarvitsisi keskustella, mutta noin niin kuin referenssinä.
markkuliini
13.05.2010 02:18:36

Bobana: Olette kyllä voittanut: "Vuoden epäergonomia"- palkinnon. Siis mä en vieläkään käsitä tota asettelua.
Mut se on se että mihin tottuu. Miun ranka ei tollasta enää kestäis. : )

Tuo on ihan finanssitekninen seikka.
Saa aina päivärahat kanssa kun symbaalia pitää käydä soittamassa keikalla toisen kaupungin puolella.

Ja takki...
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
markkuliini
13.05.2010 02:27:32

jazzmies: Hyvä CymPadin korvaava keino on oppia soittamaan hiljaa ja intensiivisesti.

Ei sekään aina ole ratkaisu. Itse olen joutunut käyttämään keikoilla sen takia että laulajalla on jostain syystä aivan tautisen herkkä mikrofoni ja vieläpä pallokuviolla! Eli vaikka settibalanssi olisi kuinka kohdillaan niin laulumikin kautta symbaalit (thin crasheja, K custom dark ride, eli ohutta tavaraa)) tulee PA:han ja laulajan korvamonitoreihin liian terävänä. Muuta settiä on kuitenkin toivottu soitettavan ihan reilulla kädellä, ja peltejä pitäisi soittaa sitten niin hiljaa, ettei niitä käytännössä kuule ollenkaan itse. Esim. oltiin tänään useamman tuhannen ihmisen teltassa soittamassa, ja overheadeja ei tarvinnut avata kuulemma ollenkaan koska laulumikin kautta tuli ihan tarpeeksi. Ja lava oli kuitenkin ns. festarikokoa, eli useampi metri oli symbaaleista mikkiin.

Mutta Cympadit on auttaneet asiaan aika hyvin, ja mikä tärkeintä, tulevana viikonloppuna aletaan testaamaan artistille uusia laulumikkejä asian takia. JES! :)
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
Kailis
13.05.2010 02:44:27 (muokattu 13.05.2010 21:25:15)

Helmiä sioille, eli silmiä hevosille.
ferodoz
13.05.2010 03:37:38

markkuliini: Tuo on ihan finanssitekninen seikka.
Saa aina päivärahat kanssa kun symbaalia pitää käydä soittamassa keikalla toisen kaupungin puolella.

Ja takki...

tosiaanki takin paikka *:D
Rumpali, muuten terve.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)