Aihe: Kysymys/vastaus topic part III
1 2 3 4 551 52 53 54 55122 123 124 125 126
hollmi-5
09.12.2008 09:46:58
Mistä tämä konkreettisesti johtuu tuplapedaaleissa, http://www.youtube.com/watch?v=o2wDMm6YE6w&feature=related
Jokaisella pedaalilla mitä kokeillut niin sama juttu, kommenteissahan mainitaan että drive shaftin pituudella on väliä, mutta en haluaisi aina alkaa polkemaan jalat ristissä.
Miten pedaalit saa säädettyä samalle liikerata/kireystasolle?

Fysiikan tunneilta tuttu juttu : "massan hitauden laki". Siis suuremman liikkuvan massan myötä liike slavessa on hitaampi.

Jatkokysymykseesi säädöstä samalle liikerata/kireystasolle: ei mitenkään, ellei liikkuvia massoja saada samaksi ja samalle kehälle. Silläkin on näetsen iso merkitys, onko massa kehällä vai keskiöllä.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kailis
09.12.2008 18:14:45

Onks kellään kokemuksia tälläisestä:

http://www.thomann.de/fi/schlagwerk_cba_1_my_cajon_bausatz.htm

Hinta ei päätä huimaa, olis kivaa tekemistä, ja käyttö on akustisille keikoille ja jameille. En ole koskaan soittanut laatikkorumpua, joten ihan ammattivekotinta en tarvinne näille sessioille.
Tollasta vois vähän tuunata ja customoida, ilman että joku stradivarius taas kääntyy haudassaan... :o

Laittakaas kommentteja ja neuvoja.

No sivullahan sanotaan Suitable for teenagers joten anna palaa =D
Sebek
09.12.2008 19:25:55
Kokemuksia Evansin Genera snarekalvosta? Pelkkä Genera siis, ei Genera Dry jota on testattu ja todettu vähän turhan demppaavaksi ja soimattomaksi.

Toimisko Genera vaahteravirvelissä kun toivoisi vähän napakampaa ja kuivempaa soundia mitä siinä nyt oleva Power Center tarjoilee? Tykkään virittää aika korkealle.
Minkälainen verrattuna tuohon Power Centeriin käytännössä? (Joo-o on katsottu Evansin taulukot, niitä käytännön kokemuksia kehiin)
KiiminkiJoe
09.12.2008 19:50:33 (muokattu 09.12.2008 21:42:40)
Ylihuomenna olisi määrä lähteä artesaanikaverini kanssa tämän verstaalle huoltamaan / modaamaan allekirjoittaneen PDP vaahteravirppaa. Tarkoituksena on lähinnä syventää lähes olematonta mattosyvennystä. Aikani eri virveleitä ja foorumeita tutkailtuani olen saanut ohjemittojen keskiarvoksi leveyden suhteen 10 - 15 cm ja syvvyden osalta 2 - 6 mm. Heittoa on siis aika reilusti, joten jos joltakulta löytyy tietoa ja vinkkejä niin ne otetaan kiitollisena vastaan.

Edit: Haun avulla löytyi nyt (muttei aamulla ihme ja kumma) Hollmi-5:n joskus rustaama ohje. Pitänee edelleen kutinsa.
Tindrum
10.12.2008 01:59:20
Oman kokemuksen mukaan omaan korvaan on yleisesti kuulostanut paremmalta nuo syvemmällä petillä tehdyt, 4-6mm. Näppituntumalta sanoisin, että niiden mattosaundeja on helpompi hallita, esim. ylimääräistä resonointia. Ei ole tieteellistä näyttöä.
------------------------------- The Cajon on lyömäsoitin Perusta, hänen rumpua muistuttava ääni muistuttaa pauloista rumpu rumpalina. Väline koostuu puulaatikon kanssa resonanssi reikä ja metallin sisällä sivuja. Kun soitat instrumentin välillä jalat ge
Buusteri
10.12.2008 13:53:06

Heittäkääpä jotain ehdotusta Kumun kalvotukseen. Pitkään olen käyttänyt lyöntikalvona joko Amb/Emp coatedia tai CS:ää. Alla hazy 300. Soittohommat rokki/poppiosastoa. Jotain vaihtelua kaipaisin.

Rumpuhan on siis 14"x6".
tsääs
Kailis
10.12.2008 14:40:13 (muokattu 10.12.2008 14:42:36)

Heittäkääpä jotain ehdotusta Kumun kalvotukseen. Pitkään olen käyttänyt lyöntikalvona joko Amb/Emp coatedia tai CS:ää. Alla hazy 300. Soittohommat rokki/poppiosastoa. Jotain vaihtelua kaipaisin.

Rumpuhan on siis 14"x6".

Mut et siis mihin suuntaan? Läsähdystä = clear, Lämpöä = coated, Tömähdystä ja alapäätä = kaksikerros, Pitkä, korkea sointi ja herkkyys = ohut kalvo, Lyhyt, matala sointi = paksu kalvo.

Kokeile vaikka Aquarian Satin Finish Texture Coated tai Modern vintage tai Evansin G1 tai EC1. Kaksikerros Response 2 tai Super 2, Evansilta G2 tai EC2.

Sit on lätkällisistä Aquarian Studio-X Texture Coated with Power Dot tai Evansin Power Center Reverse Dot. Tosin näiden saatavuus voi kusta.

EDIT

Ai siis snareen. No kokeile Texture Coated with Power Dot Aquarianilta.
Mr. Sly
10.12.2008 18:21:30
Kokemuksia Evansin Genera snarekalvosta? Pelkkä Genera siis, ei Genera Dry jota on testattu ja todettu vähän turhan demppaavaksi ja soimattomaksi.

Toimisko Genera vaahteravirvelissä kun toivoisi vähän napakampaa ja kuivempaa soundia mitä siinä nyt oleva Power Center tarjoilee? Tykkään virittää aika korkealle.
Minkälainen verrattuna tuohon Power Centeriin käytännössä? (Joo-o on katsottu Evansin taulukot, niitä käytännön kokemuksia kehiin)

Itse ole jo pitkään käyttänyt Generaa virvelin kalvona ja olen ollut tyytyväinen. Olen käyttänyt kyseistä kalvoa niin puisessa, kuin metallisessa virvelissä. Metallisessa olen yleensä päätynyt vielä käyttämään Genera Dry-kalvoa.

Puuvirveleistä Generalla olen löytänyt tosi hyviä "läskejä" soundeja kun virittää kohtuu löysälle lyöntikalvon ja maton myös löysälle. Uusimmasta Premieristä, jossa on koivu/vaahtera runko, olen saanut Generalla myös erittäin makean soundin kireämmälle viritettynä. Eli suosittelen. Toimii varmasti myös vaahteravirvelissä.
"Keep it simple, stupid!" >-)))>#57
hollmi-5
10.12.2008 22:49:10
Itse ole jo pitkään käyttänyt Generaa virvelin kalvona ja olen ollut tyytyväinen. Olen käyttänyt kyseistä kalvoa niin puisessa, kuin metallisessa virvelissä. Metallisessa olen yleensä päätynyt vielä käyttämään Genera Dry-kalvoa.

Genera Dry on kalvo, joka syö laatuvirpasta kaikki ne ominaisuudet, joista siinä virvelissä on ylimääräistä maksanut:

- herkkyys putoaa neljäsosaan tai alle
- runkosoundi katoaa
- eri kohdista kalvoa ei enää saakaan sointiväriltään erilaisia soundeja
- ...

Ei sovi minulle ollenkaan. Ostin ja kokeilin moneen virveliin. Ei toiminut minun virpoissa tämä.
Bacchus
10.12.2008 22:52:57
Ei sovi minulle ollenkaan. Ostin ja kokeilin moneen virveliin. Ei toiminut minun virpoissa tämä.

Hirvein kalvo, jota koskaan olen kokeillut. Tappaa kaiken dynamiikan ja nyanssit, tai oikeastaan koko soundin. Rumpu kuulostaa samalta kuin tyynyä löisi.
I consider myself a road man for the lords of karma - Hunter
DrmBug
10.12.2008 22:58:24
Hirvein kalvo, jota koskaan olen kokeillut. Tappaa kaiken dynamiikan ja nyanssit, tai oikeastaan koko soundin. Rumpu kuulostaa samalta kuin tyynyä löisi.

Mulla ainakin toimii World Maxin Black Beautyssä aivan hyvin. En allekirjoita tuota herkkyyden katoamista tai tyynyvertausta. Pitääpä äänittää jossain vaiheessa tuota, niin kuulette!
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
Mr. Sly
10.12.2008 23:03:18 (muokattu 10.12.2008 23:05:05)

Sehän on makuasia. Sanoi koira kun muniaan nuoli.
Ja sulla täytyy olla tosi hyvän kuuloiset tyynyt, tai sitten mulla surkean kuuloiset rummut...
hollmi-5
10.12.2008 23:03:37
Mulla ainakin toimii World Maxin Black Beautyssä aivan hyvin. En allekirjoita tuota herkkyyden katoamista tai tyynyvertausta. Pitääpä äänittää jossain vaiheessa tuota, niin kuulette!

Minä sen juurikin studioon ostin, kun äänittäjä suositteli. Se on ihan miten sen haluaa kuulla. Aikana, jolloin virvelistä otettiin pelkkä tupsaus ulos, tämä oli hyvinkin käypänen lähtö jollekin kaiulle, mutta ei se ole yhtään sopiva, jos virvelin on kuulostettava pikkurummulta eikä joulukinkulta tiskipöytään lyötynä.
DrmBug
10.12.2008 23:06:58
Minä sen juurikin studioon ostin, kun äänittäjä suositteli. Se on ihan miten sen haluaa kuulla. Aikana, jolloin virvelistä otettiin pelkkä tupsaus ulos, tämä oli hyvinkin käypänen lähtö jollekin kaiulle, mutta ei se ole yhtään sopiva, jos virvelin on kuulostettava pikkurummulta eikä joulukinkulta tiskipöytään lyötynä.

Pitääpä vielä tarkistaa, että kyseessä oli todellakin tuo kalvo, koska en ymmärrä mistä te noita vertauksia vedätte. :)
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
Bacchus
11.12.2008 00:31:47 (muokattu 11.12.2008 00:32:52)
Sehän on makuasia. Sanoi koira kun muniaan nuoli.
Ja sulla täytyy olla tosi hyvän kuuloiset tyynyt, tai sitten mulla surkean kuuloiset rummut...

Taidetaan muuten puhua eri kalvoista. Itse tarkoitin siis tätä, eli Genera HD Dryta.
http://www.evansdrumheads.com/EVProducts.aspx?ID=1&CLASS=RCNK

Sinä taas taisitkin tarkoittaa tätä, eli Genera Dryta:
http://www.evansdrumheads.com/EVProducts.aspx?ID=1&CLASS=RCMK

Luin mallin siis ilmeisesti väärin aluperin. Tuo Genera HD Dry on ihan hirveä, kaksikerroskalvo, jossa on lisäksi demppireiät. Silloin ei rummusta tule ulos muuta kuin koiran henkäystä muistuttava pöhinä.

Genera Drysta ei ole kokemusta. On varmasti toimivampi kalvo kuin HD Dry.
I consider myself a road man for the lords of karma - Hunter
Kailis
11.12.2008 01:43:48

Genera Dry on kalvo, joka syö laatuvirpasta kaikki ne ominaisuudet, joista siinä virvelissä on ylimääräistä maksanut:

- herkkyys putoaa neljäsosaan tai alle
- runkosoundi katoaa
- eri kohdista kalvoa ei enää saakaan sointiväriltään erilaisia soundeja
- ...

Mä alan kehumaan täällä enemmänkin Evansia jos siitä saa palkkioksi tällaista viihdettä. Neljäsosaan tai ALLE! Go Holmström go!
Tindrum
11.12.2008 01:54:03
Mä alan kehumaan täällä enemmänkin Evansia jos siitä saa palkkioksi tällaista viihdettä. Neljäsosaan tai ALLE! Go Holmström go!

Oli niin tai näin, mutta näin on! ; )
------------------------------- The Cajon on lyömäsoitin Perusta, hänen rumpua muistuttava ääni muistuttaa pauloista rumpu rumpalina. Väline koostuu puulaatikon kanssa resonanssi reikä ja metallin sisällä sivuja. Kun soitat instrumentin välillä jalat ge
Mr. Sly
11.12.2008 08:04:31
Taidetaan muuten puhua eri kalvoista. Itse tarkoitin siis tätä, eli Genera HD Dryta.
http://www.evansdrumheads.com/EVProducts.aspx?ID=1&CLASS=RCNK

Sinä taas taisitkin tarkoittaa tätä, eli Genera Dryta:
http://www.evansdrumheads.com/EVProducts.aspx?ID=1&CLASS=RCMK

Ok. Ihmettelinkin vähän noita soundikuvauksiasi. Onhan tuo Genera Dry toki kuiva ja monen mielestä varmaan liian tukkoinen, mutta sitä kuivutta sillä varmasti haetaankin. Tuota HD Dryta en ole ikinä testannut, mutta voisin kuvitella sen olevan minunkin makuun liian tuhti, sillä tuo yksikerros Genera Drykin on joissain tiloissa tosi tuhnu.

Pääosin käytänkin sitä perus-Generaa, joka siis on yksikerroskalvo ohuella demppirenkaalla, tyyliin PS3.
hollmi-5
11.12.2008 09:43:54

Hei Kaimis: se on Hollström...

Mutta jotain viihdykettä tänne pitää laittaa, kun ei ole keskustelua oikein mistään.

Minun oli pakko laittaa oma huomioni tuosta genera Drysta, kun sellaista olen hartaudella sovitellut aika monen virvelin päälle. Ihan huolimatta siitä onko se runko metallia tai puuta, ei kalvo minua miellyttänyt. Samoin syvyyksien suhteen oli aivan sama, kun ei se vain tominut.

Johonkin runsaasti epämiellyttävää vinkunaa demppaamattomana tarjoavaan teräsrunkoiseen saattaa sopiakin.

Herkkyys on minulle sitä, että rummun oma sointi ja maton resonointi tulee mukaan pienimmilläkin voimakkuuksilla.

Tämä on hiukan sama asia, kuin loudness-kytkin stereoissa. Alkuun se kuulostaa hienolle, mutta kun on aikansa kuunnellut, alkaa sointi rasittamaan. Sitten totuttelee suoraan säätöön musassa ja sen jälkeen ei enää kaipaa muuta. kun opettelee virittämään virvelin ja jättää dempit pois on soundi parhaimmillaan. soundi, jonka itse kuulee on kovin toinen, kuin se, joka välittyy kuulijalle tai tai miksauspöytään.

Demppaamisesta on montaa mieltä. Todella pienelläkin demppaamisella pääsee hyvään lopputulokseen virvelissä. Genera Dryn kanssa sitä demppiä on luonnostaan mielestäni aivan liikaa.
Mr. Sly
11.12.2008 10:33:09 (muokattu 11.12.2008 10:34:00)
Kun opettelee virittämään virvelin ja jättää dempit pois on soundi parhaimmillaan.
Sunsta. Jos se mistä sinä tykkäät olisi absoluuttisesti paras, ei Genera Dryta edes valmistettaisi, vaan kaikki soittaisi kiltisti coated yksikerroskalvolla. Onneksi näin ei kuitenkaan ole. Ja omasta mielestäni osaan virittää virvelin. Siis Munsta.

soundi, jonka itse kuulee on kovin toinen, kuin se, joka välittyy kuulijalle tai tai miksauspöytään.

Tästä olen täysin samaa mieltä kanssasi. Monesti salin puolella huipulta kuulostava virppasoundi kuulostaa omalle pallille jopa epämiellyttävältä. Billy Ward kirjoitti vuosia sitten tosi hyvän kirjoituksen Modern Drummeriin aiheesta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)