Aihe: Rumpuja ostamassa
1 2 3 4 5 6 7 8
moderndrummer88
13.01.2010 23:45:35
Jupi57: http://www.pearldrummersforum.com/showthread.php?t=151919

Vieläkin nousee pala kurkkuun kun muistelen miten ystäväni "vaihtoi" noin 20.000-30.000 markan arvoisen Japanissa tehdyn setin noin 6000 markan taiwanilaisiin, olisiko ollut MMX:t tai jotain.

Toisaalta rumpusettien hinnat on muutenkin tullu romisten alas, kyllähän signioistakin sai melkein sen 30 000 markkaa maksaa uutena markka-aikaan, nyt käypä markkinahinta käytetylle signia-setille on jotain 1500 tietämillä varmaan.
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
LaKu
13.01.2010 23:47:21
hollmi-5: tuot minkä vain uudemman rummun, joka olisi mielestäsi laadukkaampi, kuin vuoden 1960 Ludwig. Laitetaan ne vierekkäin. Vertaillaan laatua ja ehkä jopa soundia.

ymmärsinkö jotain väärin...?
Muutama on jo kertonut mielipiteensä täällä vanhojen Ludwigien laadusta, onkohan niissä kommenteissa mitään perää?
grooveman
14.01.2010 00:21:09
Velli: Itse pidän vintagerummuista nimen omaan niiden soundien, en laadun vuoksi. Niissä on aivan omanlaisensa "tumppu"-soundi, jollaista ei nykyajan seteistä saa.
Olen täsmälleen samaa mieltä. Mulla oli 60-luvun ludari-setti(20", 12", 16") pari vuotta. Syy miksi myin pois ja tilasin Kumulta lisää rumpuja oli kannujen luotettavuus aktiivisessa keikkakäytössä. Vireet muuttui kuljetuksessa aika paljon, eli keikkapaikalle kun päästiin piti kannuja vääntää minun makuun turhan kauan. Tämä oli suurin syy miksi päädyin myymään. Virityspesien kierteet ja muu hardware mulla kesti kyllä kun sain Mikkelin Jormalta vinkin että kierteet kannattaa voidella kunnolla ja käsitellä niitä hellästi. Pientä pelaamista niissäkin kyllä oli kalvon vaihdon yhteydessä aina. Lisäksi kalvo piti saada asettumaan todella tarkkaan viisteelle että rummut ylipäätään soi. Soundista diggailin kovasti, mutta se ajatus joka jyskytti keikkareissuilla päässä ärsytti: "onkohan nyt kamat kunnossa?". Soundia tuli ikävä jonka takia torilta noukinkin 60-luvun 12" ja 14" tomit viime syksyllä. Paras löytö minkä olen mnetin torilta tehnyt. Nämä siis siksi että aina silloin tällöin tulee sessioita ja keikkoja joissa haetaan nimenomaan tuota vanhaa soundia. Nuo tomit yhdistettynä vähän enempi dempattuun kumun 20"x14" basariin saa aikaan mukavan vintage-pöhinän.
"rumpali jolla on huono taimi, on yksinkertaisesti vain huono rumpali."-S.Kuoppamäki
hollmi-5
14.01.2010 08:47:30
LaKu: ymmärsinkö jotain väärin...?
Muutama on jo kertonut mielipiteensä täällä vanhojen Ludwigien laadusta, onkohan niissä kommenteissa mitään perää?

Rumpuja kuljeteltiin 60-70-luvuilla aika paljon ilman koteloita ja moni setti on kärsinyt huolimattomasta hoidosta.

Minun 60-luvun Ludwigit on loistavassa kunnossa. Kaikki toimii hyvin. Ruuvitavara on parempaa, kuin Ludwigillä nyt. Kierteet siistimmät ja kromaus sileää myös vanteiden kanteissa. Lugit ovat massiivisemmat (valumuotti vaihtunut) ja varsinkin messinkivanteet ovat nykyisin harvinaista herkkua.

Viritys on tarkkaa puuhaa, mutta palkitsee sillä vintagesoundillaan, jota monet valmistajat kehuvat löytäneensä vahvikerenkain ja sekaviiluin.

http://picasaweb.google.com/mikahol … kuvia#slideshow/5177306025659240818
http://picasaweb.google.com/mikahol … kuvia#slideshow/5182153576197899554
Soundit, piuhat ja kajarit.
kincy
14.01.2010 17:13:17

hollmi-5: Ja mikä taiwanilainen vintagesetti oli kyseessä?

Kukas nyt vintageista puhui?
Jos ne vintaget piti olla, niin sitten ei mitään toki.
hollmi-5
14.01.2010 17:37:08
kincy: Kukas nyt vintageista puhui?
Jos ne vintaget piti olla, niin sitten ei mitään toki.

Sehän on tosi hyvä, että sinun rummuissa on kierteet kondiksessa. Liikaa törmää setteihin, joissa lugien ruuvt ovat korkanneet ja joissakin virveleissä lugit jopa repeilevät. Varsinkin 70-80-luvun Tamoissa olen tuollaiseen törmännyt, vaikka ne olivat "strongest name in drums" ja made in Japan.
kincy
14.01.2010 22:06:45 (muokattu 14.01.2010 22:09:13)

hollmi-5: Sehän on tosi hyvä, että sinun rummuissa on kierteet kondiksessa. Liikaa törmää setteihin, joissa lugien ruuvt ovat korkanneet ja joissakin virveleissä lugit jopa repeilevät. Varsinkin 70-80-luvun Tamoissa olen tuollaiseen törmännyt, vaikka ne olivat "strongest name in drums" ja made in Japan.

En mä ole kauheasti törmännyt moiseen ilmiöön. On nuita taiwanin settejä tullut ainakin 6 koluttua perusteellisesti ja useilla soiteltua. Ei sinänsä kyllä mikään vakuuttava kokemuspohjakaan. Ständejä sen sijaan on tullut vastaan paljonkin, jotka ovat aika heikossa hapessa ollut, lähes jokaista "nykypäivän" rumpumerkkiä on vastaan tullut.
Ständejä en tosin itse laske laadunmääritteeksi puhuttaessa rumpusetistä. Minulle merkitsee enemmänkin itse runko, viimeistely, lugit, vanteet yms. Hyviä ständejä saa sitten kaupasta.Rahalla.
velteri
19.01.2010 17:52:02
Osin Ludwigit, ne on uudet ja isot... Soundaa sellaselta kuin haluan ja olen tyytyväinen!
moderndrummer88
19.01.2010 18:29:17
velteri: Osin Ludwigit, ne on uudet ja isot... Soundaa sellaselta kuin haluan ja olen tyytyväinen!

Hyvä meininki!
greene
20.01.2010 13:10:32

Myykää hei joku minulle MLX tai BLX lattiatomi!

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=384996
velteri
23.01.2010 21:40:16
Onko kellään ollut seuraavanlaista ongelmaa basarin pedaalin kanssa:

Kun pedaalin nuija osuu kalvoon niin nuija menee ikäänkuin yli tietyn kulman. Eli nuija ei osu suoraan kalvoon.Samalla huomasin että kun jätän nuijan kiinni kalvoon , lärisee kalvo hieman. Nuija jää siis pomppimaan kalvon pintaan. Mitenkähän sen asian voisi korjata. Pedaali on Pearlin eliminator.
moderndrummer88
23.01.2010 21:51:24
velteri: Onko kellään ollut seuraavanlaista ongelmaa basarin pedaalin kanssa:

Kun pedaalin nuija osuu kalvoon niin nuija menee ikäänkuin yli tietyn kulman. Eli nuija ei osu suoraan kalvoon.Samalla huomasin että kun jätän nuijan kiinni kalvoon , lärisee kalvo hieman. Nuija jää siis pomppimaan kalvon pintaan. Mitenkähän sen asian voisi korjata. Pedaali on Pearlin eliminator.

Onko sulla basarin etureuna maassa kiinni, jos on, niin nostappa sitä hieman basarin jalkojen avulla, tuon pitäisi auttaa ongelmaan nuijan kanssa. Sitten tuohon pärinään ei ole kyllä muuta apua, kuin että opettelee soittamaan niin, että nuija kimpoaa kalvosta pois etkä hautaa sitä siihen jalalla, tai sitten tekee etukalvoon reiän.
Vallu-Veke
24.01.2010 10:40:10
velteri: Onko kellään ollut seuraavanlaista ongelmaa basarin pedaalin kanssa:

Joo eliminaattorissa on liian pitkä se kiinnytyspatentti, niin se nuijan varsi menee väkisin yli sen suorankulman.
Paha puute, vaikka muuten säätöjä piisaa. Tilapäiskikkana taivuttelin vartta ruustuukissa. Erilaisen nuijan olisi voinut vaihtaa ehkä.
Kunhan ehdin, niin vedän 10 mm pois rälläkällä siitä polkimen etuosasta, niin luulen, että tuntuma paranee entisestään. Kiinnitys kylläkin huononee samalla.
moderndrummer88
24.01.2010 10:43:37 (muokattu 24.01.2010 10:44:25)
Vallu-Veke: Joo eliminaattorissa on liian pitkä se kiinnytyspatentti, niin se nuijan varsi menee väkisin yli sen suorankulman.
Paha puute, vaikka muuten säätöjä piisaa. Tilapäiskikkana taivuttelin vartta ruustuukissa. Erilaisen nuijan olisi voinut vaihtaa ehkä.
Kunhan ehdin, niin vedän 10 mm pois rälläkällä siitä polkimen etuosasta, niin luulen, että tuntuma paranee entisestään. Kiinnitys kylläkin huononee samalla.

Ei mulla kyllä moista ongelmaa ole ollut. En tosin pidäkkään basarin etureunaa maassa kiinni: http://muusikoiden.net/dyn/users/51827.jpg Enkä kyllä ole muuallakaan sellaisesta lukenut...
Jeltz
24.01.2010 10:45:54
Vallu-Veke: Joo eliminaattorissa on liian pitkä se kiinnytyspatentti, niin se nuijan varsi menee väkisin yli sen suorankulman.

Taman Iron Cobra -nuija on hyvä valinta. Siinä on käänneltävä pää, niin kulman saa aina säädettyä sopivaksi. Kyllä se tatsiltaan eroaa Pearlin mötkylöistä, mutta munsta ainakin parempaan suuntaan.
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla.
Velli
24.01.2010 10:47:14
moderndrummer88: tai sitten tekee etukalvoon reiän.

Tämä ja lyöntikalvoa hieman löysemmälle. Nuijan hautaaminen kalvoon (tai hautaamatta jättäminen) on tekniikan lisäksi myös soundikysymys samoin kuin reiällisellä tai reiättömällä etukalvolla soittaminen. Perus pop/rock-hommassa basarin ei tarvitse soida niin pitkään että nuijan pitäisi antaa pompata pois kalvosta. Jazzissa taas ehdottomasti ehjä etukalvo ja nuija irti kalvosta.

Totta kai tilanteessa kuin tilanteesa voi hakea tietynlaista soundia (esim. juuri pitkään soivaa), mutta modernissa popissa/rockissa ei varmasti tule ongelmaa lyhyesti soivan basarisoundin kanssa.
kincy
24.01.2010 10:50:29

Jeltz: Taman Iron Cobra -nuija on hyvä valinta. Siinä on käänneltävä pää, niin kulman saa aina säädettyä sopivaksi. Kyllä se tatsiltaan eroaa Pearlin mötkylöistä, mutta munsta ainakin parempaan suuntaan.

Tämä!
Iron Cobran nuija on kyllä tuntumaltaan täydellinen ja tuo kulman säätö on todella kätevä juttu. Pearlin nuijat on liian painavat minusta jo. Cobran nuija toimii missä tahansa pedaalissa.
Kääntämällä L-raudat osoittamaan alaspäin, muuttuu rummun sointi heti paljon vapaammaksi, sellaiseksi riippuvaisemmaksi.
Vallu-Veke
24.01.2010 11:09:47
moderndrummer88: Ei mulla kyllä moista ongelmaa ole ollut. En tosin pidäkkään basarin etureunaa maassa kiinni: http://muusikoiden.net/dyn/users/51827.jpg Enkä kyllä ole muuallakaan sellaisesta lukenut...

Ei näitä aina kirjoista tarvitse lukea ;) Kuuluu sarjaan: Kokeilevaa tiedettä koti-oloissa. Jos polkimen yläpuolinen kiinnitysklämppi ottaa jo kiinni lyöntikalvoon, niin miten työnnät poljinta lähemmäksi kalvoa? Ei auta kuin lyhentää klämppiä tai vaihtaa nuija erityyppiseen.
Tietysti, jos eliminaattoriin saisi demonista tutun kiinnityssysteemin siihen liikkuvaan akseliin, niin siinäkin olisi säätövara?
Tai täytyy miettiä saako niitä pyloneja siirrettyä.
Rummun etupäätä kallistamalla pystyyn saa kait asiaa hieman korjattua?
hollmi-5
24.01.2010 11:24:55
kincy: Tämä!
Iron Cobran nuija on kyllä tuntumaltaan täydellinen ja tuo kulman säätö on todella kätevä juttu. Pearlin nuijat on liian painavat minusta jo. Cobran nuija toimii missä tahansa pedaalissa.

Ongelmana taisi olla nuijanvarren kääntyminen ns. ylikulmaan eli pystysuorasta (ihanteellinen nuijan osumakulma) yli. Aika monet bassorummunpedaalit tekevät niin, että painettaessa pedaali ala-asentoon, on nuija pystysuorassa ja ns. ylikulmaan se viedään vauhdilla. Silloin nuija tekee helposti tahattoman tuplalyönnin.

Jos et ole lukenut, niin tuossa kirjoitukseni pedaalin säätämisestä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=119918#p4734144
Vallu-Veke
24.01.2010 11:43:41
hollmi-5: Ongelmana taisi olla nuijanvarren kääntyminen ns. ylikulmaan eli pystysuorasta (ihanteellinen nuijan osumakulma) yli. Aika monet bassorummunpedaalit tekevät niin, että painettaessa pedaali ala-asentoon, on nuija pystysuorassa ja ns. ylikulmaan se viedään vauhdilla. Silloin nuija tekee helposti tahattoman tuplalyönnin.

Jos et ole lukenut, niin tuossa kirjoitukseni pedaalin säätämisestä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=119918#p4734144

Hyvää juttua nuo sun ohjeet, kuten aina :)
Käsitin, että annat siinä ohjeet tavallaan siihen tilanteeseen, kun se menee yli 90 se varsi ja miten silloin se homma säädetään ettei tahatonta pomppua tule? Näin mulla on varmaan säädöt, kun sitä tahatonta pomppua ei ole.
Itse haen ratkaisua vain siihen ylimenoon, en pomppuun. Ajattelen että tuntuma paranisi.... Jotenkin vaan olen ajatellut, että se oikea kulma on se 90.
Eli millä kikalla tekisit eliminaattoriin sen jutun?
MD kikalla saa varmaan, jos nostaa rummun ylös. Silloin kait poljinkiinnityskin on eri?
itselläni on 22" pasari ja sitä en nosta ylemmäs. Ennemmin upotan alemmaksi ;)
Polkimen klämppi on jo kiinni kalvossa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)