Aihe: Rupeaako sähkörummut olemaan käyttökelpoisia?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
south_of_heaven
14.07.2006 01:51:40
Hä?! (Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!)

no, kyllähän sähkökitarastakin saa laitteilla eri soundeja kuin kitaran oman soundin
itki south_of_heaven
markkuliini
14.07.2006 02:02:38

no, kyllähän sähkökitarastakin saa laitteilla eri soundeja kuin kitaran oman soundin

No kyllähän akustisestakin rummustakin saa laitteilla eri soundeja. Miten sä nyt voit missata pointin ihan täysin? Minähän puhuin akustisen ja digitaalisen soittimen eroista. Ja sähkökitara ei ole digitaalisesti mallintava soitin.

Ymmärrätkö että kun sähkökitaran kieltä näppää, niin saatu soundi riippuu monesta muustakin tekijästä kuin näpäyksen voimasta? Eli se on soitin josta soundi on ikäänkuin soitettava ulos.

Sähkörummussa juurikaan muulla kuin lyönninvoimalla ei ole vaikutusta soundiin.

Mikä tässä nyt on niin vaikeaa...?
www.vasamayhtye.com
LumPus
14.07.2006 02:11:07
No kyllähän akustisestakin rummustakin saa laitteilla eri soundeja. Miten sä nyt voit missata pointin ihan täysin? Minähän puhuin akustisen ja digitaalisen soittimen eroista. Ja sähkökitara ei ole digitaalisesti mallintava soitin.

Ymmärrätkö että kun sähkökitaran kieltä näppää, niin saatu soundi riippuu monesta muustakin tekijästä kuin näpäyksen voimasta? Eli se on soitin josta soundi on ikäänkuin soitettava ulos.

minäpä laitan paremman vertauskuvan: akustinen piano vs. digitaalipiano. niitäkin on moneen lähtöön, kumpiakin. ja silläpuolella, esim. sibiksen opiskelijat treenaa varmaan kaikki digipianoilla eikä nurise paskan vertaa.
nyt taas tullaan siihen että nämä on näkemyseroja. mikä helvetti siinä on niin vaikeaa aina olla sanomatta negatiivistä mielipidettä jos ei ite ymmärrä asiasta mitään.
en minäkään mene onnensa kukkuloilla olevalle kaverille sanomaan että "vaimos on ruma"

Sähkörummussa juurikaan muulla kuin lyönninvoimalla ei ole vaikutusta soundiin.

ei todellakaan pidä paikkaansa. riippuu ihan täysin setistä. halvemmissa on näin mutta vähänkin kehittyneemmissä ei näin ole

Mikä tässä nyt on niin vaikeaa...?

no ilmeisesti ne perhanan näkemyserot. kun ei voida toisten mielipiteitä hyväksyä urputtamatta. sama näköjään koskee itseänikin.

pahoittelen tätä kirjoitusta, hieman humalassa. jos tulee jäähyä niin tulee.
markkuliini
14.07.2006 11:11:21 (muokattu 14.07.2006 11:27:23)

minäpä laitan paremman vertauskuvan: akustinen piano vs. digitaalipiano. niitäkin on moneen lähtöön, kumpiakin. ja silläpuolella, esim. sibiksen opiskelijat treenaa varmaan kaikki digipianoilla eikä nurise paskan vertaa.
nyt taas tullaan siihen että nämä on näkemyseroja. mikä helvetti siinä on niin vaikeaa aina olla sanomatta negatiivistä mielipidettä jos ei ite ymmärrä asiasta mitään.

No ensinnäkin, kuten digitaalipianon nimikin kertoo kyseessä on digitaalisesti mallintava soitin, mitä sähkökitara siis ei edelleenkään ole. Sähkörumpujen ja digitaalipianon vertaaminen sitten on jo paljon järkevämpää. (mitä varmaan tarkoitit?) Tokihan piano on helpompi mallintaa koska soundiin vaikuttavia muuttujia on paljon vähemmän. Esim. pianossa vasara osuu aina samalle kohtaa kieltä. Omassa Yamahan P-90 digipianossahan on vasarakoneisto jotta soittotuntuma jäljittelisi akustista pianoa, mutta on sanottava että soundiin turtuu hieman pidemmissä soittosessioissa, toisin kuin akustisen kanssa, vaikka melko laadukas se mielestäni onkin.

Toiseksi, mitä sibikseen tulee, niin tarkoititko klassista osastoa vai jazz-osastoa? Oli miten oli, kummassakin tapauksessa olet selvästikin mutun varassa ja väärässä.

Klassisella puolella treenataan flyygeleillä. Piste. Osasto on yötä päivää auki treenausta varten ja jotkut kääntävät vuorokausirytminsäkin ympäri jotta voivat maksimoda harjoitusaikansa. Suora lainaus sibksen klasaripianistilta "Ei siitä mitään tulisi jos tätä musaa pitäisi sähköpianolla treenata. Musiikissa on niin paljon sävyjä ja nyansseja, ettei ne (sähköpianot) pysy ollenkaan perässä."

Jazz-puolella on myös suuressa osassa luokista flyygelit, lopuissa akustiset pianot. Suora lainaus jazz-puolen pianistiopiskelijalta "Jos ois varaa tai tilaa, ostaisin kotiinkin akustisen pianon tai flyygelin. Onneksi koululla on flyygeleitä joilla pääsee treenaamaan. ...eihän kotona oleva sähköpiano (Yamaha P-80) ihan täysin paska ole, mutta kyllähän siihen korvat kyllästyy melko nopeasti."

En ole ollut mielestäni mitenkään yltiönegatiivinen. Haluan vain että akustisten soitinten (sellaisten missä oikeasti värähtelee kieli, kalvo tai jokin muu) ja digitaalisesti mallintavien soitinten välille vedetään raja.
www.vasamayhtye.com
markkuliini
14.07.2006 11:26:21 (muokattu 14.07.2006 11:28:34)

ei todellakaan pidä paikkaansa. riippuu ihan täysin setistä. halvemmissa on näin mutta vähänkin kehittyneemmissä ei näin ole

Huomaa että sanoin "JUURIKAAN muulla kuin lyönnin voimalla"...

Omat kokemukseni ovat juuri sellaiset. Joka kerta kun olen testaillut "kalleinta lippulaivamalliamme", niin olen pettynyt pahasti väitettyihin soundien muuttumisiin. Kun käytän paljon rimshotteja, niin testaamissani sähkörummuissa ei esim. ole ollut soundiin vaikutusta kuinka pitkällä kapula on kalvon päällä kun rimshot tapahtuu. Tomeista ei voi saada sellaista syvää täyteläistä soundi-variaatiota soittamalla, niin kuin akustisista saa kun kapulan antaa pompata ja kalvosta soittaa ikäänkuin "ylöspäin".

Symbaalit ovat pahimmat.
Esim.akustisesta crash-symbaalista saa vaikka kuinka monta erilaista crash-soundiakin (puhumattakaan muista kilkutuksista), mutta (omien kokemusten mukaan) sähkörummuissa soundi ei muutu, vaikka miten päin löisi.

Kerro mulle mikä sähkösetti vaihtelee soundia riippuen mihin kohtaa padia lyö, niin käyn testaamassa. Kaksi eri soundia/padi ei vielä riitä. En todellakaan ole mitenkään periaatteessa sähkörumpuja vastaan, hankkisin itsekin sellaiset jos ne soundaisivat yhtä hyvältä kuin akustiset. Aina olen vain karvaasti pettynyt.

Ja sanotaan vielä selvyyden vuoksi että jos ei pysty treenaamaan akustisilla, niin sähkörummut ovat todella hyvä vaihtoehto.
www.vasamayhtye.com
50000
14.07.2006 11:55:00
Saattaisiko näkökulmanvaihdos virkistää keskustelua: kovin moni täällä kaipaa sähkörummuista jonkinlaista akustisten rumpujen sisäsiistiä versiota ja ne, jotka ovat akustisiin rumpuihin syventyneet enemmän kuin nykyinen viihdemusiikki edellyttää (sillä keskiverron radiohitin kaksiportaiseen dynamiikkaan ja mahdollisimman identtisinä toistuviin iskuihin perussähkörumpusetti on sinänsä ihan omiaan), kränäävät sitten vastaan, mielestäni tavallaan aiheellisesti, muttei välttämättä kuitenkaan kovin rakentavasti...

Eikö olisi hedelmällisempää ajatella sähkörumpuja välillä itsenäisesti, poissa akustisten varjosta, ennen kaikkea käyttöliittymänä? Omasta mielestäni sähkörummuissa ei todellakaan ole oleellista se, mitä mistäkin eksoottisesta puusta tehtyä ja mehumaijan kokoisilla putkimikeillä taltioitua antiikkirumpua joku sähkörumpumodulin yhä edelleen niin ahtaaseen muistipiiriin kompressoimalla ahdettu räpsähdys edustaa, vaan se, että ne tarjoavat rumpalille tutun tavan käyttää palikoitaan, mutta asettavatkin ulottuville aivan uusia mahdollisuuksia sen suhteen, mitä rummuttelusta seuraa. Kontrollia - ei vuotoja; mitä tahansa ääniä; paljon muutakin kuin pelkkiä ääniä; rajana on midi, mutta eri laitteisiin yhdistämällä tuollakin yli 20 v. vanhalla keksinnöllä voi saada yhtä ja toista aikaan - alkaen nyt vaikka midin continuous controller -komennoista, joita useimmilla hi-hateilla voinee välittää: niilläkin saa jo kaikenlaista portaatonta aikaan erilaisissa samplereissa, synissa ja efektilaitteissa; edeten sanotaan nyt vaikka tietokoneen eri ohjelmien ohjaamiseen... valoihin? Videoihin?

Taannoisessa Teosto-lehdessä oli juttu säveltäjä Juhani Nuorvalasta, joka kertoi sähkörummuille säveltämästään teoksesta. En nyt muista teoksen enkä edes sitä soittaneen solistin nimeä, mutta mieleen jäi ihailtavana asenteena se, että tekijät olivat yhdessä lähteneet liikkeelle muistaakseni Yamahan jostain perussetistä ja paneutuneet todella ottamaan siitä kaiken irti niin, että Nuorvala kommentoi jotenkin siihen suuntaan, että "valmistaja on tuskin tullut ajatelleeksi kaikkea tätä".
HeavyMachinery
14.07.2006 12:04:08

Anteeksi että kärjistän asian näin:

Rupeaako sähkörummut olemaan käyttökelpoisia?

Onhan paskakin käyttö kelpoista, nimittäin lannoitukseen...

Monilla ei vaan se käyttötarkoitus ole tiedossa.

Onko sähkörummut käyttökelpoisia korvaamaan akustiset ? vastaus on ei.

Onko sähkörummut käyttökelpoisia kotisoitteluun vastaus On.

Onko sähkörummut käyttökelpoisia huttu keikalla vastaus On

Onko sähkörummut käyttökelpoisia jos haluaa oppia soittamaan akustisia vastaus on Ei

Eli kysymyksen asettelu on aika epäselvä. Itse omistin TD-12 setin ja mielipitääni siitä on se että onhan se hauska mutta niin on pleikkarikin. Mulle siitä oli vain haittaa normisetin soittotatsi katosi hetkeksi..... En ostaisi uusiksi.
Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä...
WyW
14.07.2006 12:35:05

Onko sähkörummut käyttökelpoisia korvaamaan akustiset ? vastaus on ei.

Kerrostalotreenaamisessa ovat.

Onko sähkörummut käyttökelpoisia jos haluaa oppia soittamaan akustisia vastaus on Ei

Samalla periaatteella voisit kieltää tyynyihin tuplaiskujen treenaamisen ja pädinnaputtelun. Kyllä noilla treenaa soittoa.

Mulle siitä oli vain haittaa normisetin soittotatsi katosi hetkeksi.....

Mun tatsi on kyllä parantunut. Ja mielikuvitus, koska sähkösetissä on vähemmän kilkatinta ja tomia kuin treeniksen setissä, on joutunut oikeasti vähän miettiin "vähempi-on-enempi" -meininkejä.

... Tämä juttu on nyt mielipideasia ja lähinnä ketjun aloittajan pitäisi nyt määritellä omat reunaehtonsa, kävellä musakauppaan ja miettiä asiaa itse. Mun mielestä ei ole tarkoituksenmukaista jatkuvasti nostaa sähkö- vs. akustinen setti -keskustelua pinnalle. Mikäli symbaalin eri vyökykkeiden naputtelu & jazz on lähempänä sydäntä, kannattanee sähkörummut ainakin vielä toistaiseksi jättää hyllyyn. Muuhun käyttöön nuo ovat ihan pätevät.

HeavyMachinery, asut ilmeisesti jossain treenikämppäsi lähellä tai asut omakotitalossa jossa sinulla on mahdollisuus soittaa akustisilla. Pidä mielessä että kaikilla tilanne ei ole sama. Todennäköisesti vastaavassa tilanteessa minulla olisi toinen akustinen setti kotosalla (lue rivien välistä, soitan mielummin kyllä akustisilla).
The music of the future will not entertain - It's only meant to repress and neutralise your brain
south_of_heaven
14.07.2006 13:54:35
Onko sähkörummut käyttökelpoisia huttu keikalla vastaus On

kyllähän niistä vähän kalliimmista todella kelvolliset soundit saa.. Olen noihin munkin rumpuihin saanut verraten todella hyvät, kuin mitä siinä on tehdasasetuksina.
itki south_of_heaven
HeavyMachinery
14.07.2006 14:20:11

Kerrostalotreenaamisessa ovat.

Vastaat eri kysymykseen. Ei ne ole riittävät korvaamaan akustisia. Ne ovat vain vaihto ehto jos ei voi reenata akustisilla....

Samalla periaatteella voisit kieltää tyynyihin tuplaiskujen treenaamisen ja pädinnaputtelun. Kyllä noilla treenaa soittoa.

Kyllä niillä voi motoriikka reenata ja komppien kulkuja muttei niillä voi opettelaa "setin"soittoa samalla tavalla kuin akustisella setillä.

Mun tatsi on kyllä parantunut.
Vertaappa esim. 14" tomia ja pädi kuinka hyvin se pädin soitto parantaa tatsia rumpuun jossa ei ole reboundia kuin nimeksi ?

Ja mielikuvitus, koska sähkösetissä on vähemmän kilkatinta ja tomia kuin treeniksen setissä, on joutunut oikeasti vähän miettiin "vähempi-on-enempi" -meininkejä.
Tätä olenkin sanonut monesti. Kyllä niillä voi opetella uusia juttuja mutta ei ne korvaa niitä akustisia.

... Tämä juttu on nyt mielipideasia ja lähinnä ketjun aloittajan pitäisi nyt määritellä omat reunaehtonsa, kävellä musakauppaan ja miettiä asiaa itse. Mun mielestä ei ole tarkoituksenmukaista jatkuvasti nostaa sähkö- vs. akustinen setti -keskustelua pinnalle. Mikäli symbaalin eri vyökykkeiden naputtelu & jazz on lähempänä sydäntä, kannattanee sähkörummut ainakin vielä toistaiseksi jättää hyllyyn. Muuhun käyttöön nuo ovat ihan pätevät.

Se koira älähtää mihin kallikka kalahtaa. Olen huomennut että kun ostin sähkösetin ja sanoin sen olevan hanurista sain vihaisia hyökkäyksiä muilta sen takia. Monet puolustaa tässäkin topicissa omia sähkörumpujaan henkeen ja vereen. En usko että kummiskaan moni on sitä mieltä että voisi myydä tavan rummut pois ja siirtyäsähkiksiin koska NIISTÄ ON KORVAMAAN AKUSTISET jota moni painottaa. Yhtäläisyydet akustisen ja sähkö setin rinnalla on samat kuin pirtulla ja tinnerillä, molemmissa saman kaltaisia ominaisuuksia mutta käyttö tarkoitus on eri....

HeavyMachinery, asut ilmeisesti jossain treenikämppäsi lähellä tai asut omakotitalossa jossa sinulla on mahdollisuus soittaa akustisilla. Pidä mielessä että kaikilla tilanne ei ole sama. Todennäköisesti vastaavassa tilanteessa minulla olisi toinen akustinen setti kotosalla (lue rivien välistä, soitan mielummin kyllä akustisilla).

Niin Asunkin omakotitalossa, yksi syy miksi sen ostin oli juuri se että voin soittaa rauhassa. Kyllä niitä reeni paikkoja löytyy ja jos on motivaatiota käydä siellä niin ei sen takia kannata hommata sähkörumpuja. Jokainen miettiköön oman tarpeensa. Minun mielipide on se että kannu osasto sähkörummuissa on jo aika lähellä ja toimii ihan hyvin mutta pelti osasto on ihan kusta ja paskaa......
LumPus
14.07.2006 14:47:10
Vastaat eri kysymykseen. Ei ne ole riittävät korvaamaan akustisia. Ne ovat vain vaihto ehto jos ei voi reenata akustisilla....

tähän nyt haluan mainita vielä sen oman kantani. sähkörummut ja akustiset rummut ovat minulle kaksi eri soitinta. kaksi eri työkalua. niitä käytetään erikseen ja niitä yhdistetään. ei se kenenkään totuutta muuta jos itse näin ajattelen. aihe sais loppua jo hiljakseen. saman paskan jauhantaa uudestaan ja uudestaan.
Peicco
14.07.2006 14:52:01
Mikä tahansa instrumentti on käyttökelpoinen jos sen soittaminen on mukavaa ja se täyttää hankintaa edeltävän yksilöllisen tarpeen. Piste.

Kysymys on tavallaan ihan helvetin naiivi sillä ei tuohon pysty kukaan toisen puolesta vastaamaan.

Jos kysyjä sen sijaan on jonkun julkisen sektorin hankintapäällikkö ja puntaroitavana on sopiva lyömäsoitin vaikka koulukäyttöön, kysymyksen jotenkin ymmärtää. Silloin haetaan instrumenttia yhteisön käyttöön eikä henkilökohtaisilla mieltymyksillä ole painoarvoa vaan kokonaisuudella suhteessa muihin vaihtoehtoihin.
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
LumPus
14.07.2006 14:52:12
No ensinnäkin, kuten digitaalipianon nimikin kertoo kyseessä on digitaalisesti mallintava soitin, mitä sähkökitara siis ei edelleenkään ole. Sähkörumpujen ja digitaalipianon vertaaminen sitten on jo paljon järkevämpää. (mitä varmaan tarkoitit?) Tokihan piano on helpompi mallintaa koska soundiin vaikuttavia muuttujia on paljon vähemmän. Esim. pianossa vasara osuu aina samalle kohtaa kieltä. Omassa Yamahan P-90 digipianossahan on vasarakoneisto jotta soittotuntuma jäljittelisi akustista pianoa, mutta on sanottava että soundiin turtuu hieman pidemmissä soittosessioissa, toisin kuin akustisen kanssa, vaikka melko laadukas se mielestäni onkin.

Toiseksi, mitä sibikseen tulee, niin tarkoititko klassista osastoa vai jazz-osastoa? Oli miten oli, kummassakin tapauksessa olet selvästikin mutun varassa ja väärässä.

Mjuu, tajusin itsekkin vasta että tuo vertaus tuli yön pimeinä tunteina jostain kuulomuistin hämärästä. mutta vertauksen takana seison. tokihan pianossakin on vähän muutakin kuin pelkkien kielten soinnin mallinnus.

En ole ollut mielestäni mitenkään yltiönegatiivinen. Haluan vain että akustisten soitinten (sellaisten missä oikeasti värähtelee kieli, kalvo tai jokin muu) ja digitaalisesti mallintavien soitinten välille vedetään raja.

no onhan niihin herranjumala se raja kokoajan vedettykin. mulle ne nyt sattuu olemaan kaksi samanalan erilaista työkalu jotka kulkee rintarinnan. silti usein kuulostaa siltä ettei sähkörumpuja olisi saanut tehdä koska niiden se ja se ominaisuus ei ole kuin akustisissa.
käyttäjät jotka valittavat kuinka huonoja sähkörummut ovat akustisiin verrattuna, häivyttävät tätä rajaa soitinten väliltä.
HeavyMachinery
14.07.2006 15:14:55

tähän nyt haluan mainita vielä sen oman kantani. sähkörummut ja akustiset rummut ovat minulle kaksi eri soitinta. kaksi eri työkalua. niitä käytetään erikseen ja niitä yhdistetään. ei se kenenkään totuutta muuta jos itse näin ajattelen. aihe sais loppua jo hiljakseen. saman paskan jauhantaa uudestaan ja uudestaan.

Olen 110% samaa mieltä. Lumpus onkin ennakko luuloton edellä käviä :D itse suunnittelen juuri sampling padin hommaamista setin jatkoksi...

Mikä tahansa instrumentti on käyttökelpoinen jos sen soittaminen on mukavaa ja se täyttää hankintaa edeltävän yksilöllisen tarpeen. Piste.

Niinpä. On turhaa väittellä siitä onko sähkösetit käyttökelpoisia toki ne on, mutta käyttö tarkoituksesta riippuen.
markkuliini
14.07.2006 15:47:02

no onhan niihin herranjumala se raja kokoajan vedettykin. mulle ne nyt sattuu olemaan kaksi samanalan erilaista työkalu jotka kulkee rintarinnan. silti usein kuulostaa siltä ettei sähkörumpuja olisi saanut tehdä koska niiden se ja se ominaisuus ei ole kuin akustisissa.
käyttäjät jotka valittavat kuinka huonoja sähkörummut ovat akustisiin verrattuna, häivyttävät tätä rajaa soitinten väliltä.

No, eihän herranjumala, ole. Itse kommentoin tähän Aarnikotkan tekstiin aiemmin.

"Sanonkin tämän vielä kerran:
Sähkörummut ovat silti ihan oikea instrumentti, mutta eri soitin. Kuten sähköbasso / kontrabasso, tai sähkö- /akustinen kitara.
Ei siis puhuta "oikeista" tai "vääristä" rummuista jne.
En itsekään puhu sähkö-/ tai oikeasta kitarasta.
Ovat kuitenkin molemmat lyömäsoittimia."

Kelaa sivu taaksepäin ja lue vaikka itse. :P
Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta kun sähkösettiä rinnastettiin sähkökitaraan.
Se mua vaan jurppii. Hehe.
www.vasamayhtye.com
LumPus
14.07.2006 15:48:26
No, eihän herranjumala, ole. Itse kommentoin tähän Aarnikotkan tekstiin aiemmin.

"Sanonkin tämän vielä kerran:
Sähkörummut ovat silti ihan oikea instrumentti, mutta eri soitin. Kuten sähköbasso / kontrabasso, tai sähkö- /akustinen kitara.
Ei siis puhuta "oikeista" tai "vääristä" rummuista jne.
En itsekään puhu sähkö-/ tai oikeasta kitarasta.
Ovat kuitenkin molemmat lyömäsoittimia."

Kelaa sivu taaksepäin ja lue vaikka itse. :P
Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta kun sähkösettiä rinnastettiin sähkökitaraan.
Se mua vaan jurppii. Hehe.

Ach, eli olemme tapelleet eri asioista kokoajan.
tätä tää on. nostan hattua ja annan olla.
amn
14.07.2006 16:07:02
Onpa ollut vääntöä kun edellisiä viestejä/sivuja lukee.. :)
Lisätäänpäs omaa näkemystä vähän hämmentämään soppaa. Oon joskus musakaupoissa kyllä testaillut erilaisia sähkösettejä, eivätkä kyllä ole vakuuttaneet.
Se mikä mun mielestä on kanssa iso miinus, on hinta. Jos haluaa edes keskinkertaiset saundimahdollisuudet ja jotain tatsia, joutuu maksamaan jo sen verran että sillä saisi sellaisen akustisen setin jolla joka ammattilainenkin kehtaisi mennä vaikka stadionkeikan vetämään.

Oma mielipiteeni on siis, akustiset kannattavat aina kun on mahdollisuus, joskus sitten volyymisyistä sähköiset ovat ainoa vaihtoehto. Ja ovathan sähköiset esim. vaikka musikaaleissa käteviä, kun voi volumen feidata hiljaiseksi taustalle.

Ja tokihan sitten sähkösetti varmasti on hyvä vaihtoehto jos haluaa kaikenmaailman "avaruussaundeja" ja muuta häröä saada kapulalla pädistä ulos. :)
Peicco
14.07.2006 16:48:52
Se mikä mun mielestä on kanssa iso miinus, on hinta.

Joo, meillä sähkismiehillä onkin keskimääräistä enemmän paalua... ;)

Jos haluaa edes keskinkertaiset saundimahdollisuudet ja jotain tatsia, joutuu maksamaan jo sen verran että sillä saisi sellaisen akustisen setin jolla joka ammattilainenkin kehtaisi mennä vaikka stadionkeikan vetämään.

Koittakaa nyt ymmärtää, että sähkismiehellä ei läheskään aina ole tilannetta jossa arpoo akustisen ja sähkösetin välillä. Päätös on alusta alkaen selkeä ja sitten vaan ostetaan sitä mihin rahat riittää. Jotenkin suppeakatseista luulla, että jokainen sähkörumpali haikailee akustisten perään tai on vaihtoehtoisesti "olosuhteiden uhri" eli ei ole melutason takia mahdollisuutta hankia akustisia rumpuja.

Oma viimevuotinen sähkörumpujen hankintani pohjautuu siihen, että oon teininä 80-luvun puolivälissä soitellut kaverin kannuja ja sitten vaan kävelin yhenä päivänä musaliikkeeseen ja totesin, että: "onpas kivat vehkeet, tällaiset on saatava" . Akustisia en edes harkinnut.

Oma mielipiteeni on siis, akustiset kannattavat aina kun on mahdollisuus, joskus sitten volyymisyistä sähköiset ovat ainoa vaihtoehto. Ja ovathan sähköiset esim. vaikka musikaaleissa käteviä, kun voi volumen feidata hiljaiseksi taustalle.

Joo. Jokaisella on oma mielipide eikä ne valitettavasti muita kiinnosta. Paitsi ehkä näitä loputtomia "Kuka on maailman nopein rumpali" gallup -topikin rakentelijoita

Ja tokihan sitten sähkösetti varmasti on hyvä vaihtoehto jos haluaa kaikenmaailman "avaruussaundeja" ja muuta häröä saada kapulalla pädistä ulos. :)

Varmasti niitäkin löytyy jotka osaa näitä ominaisuuksia arvostaa. Ja löytyy yleensä lähempää kuin tulee ensin ajatelleeksi. Mun 3-vuotias poikani tykkää eri padeista irti lähtevistä "koiran haukunta" "auton käynnistys" "linnun liverrys" yms. äänistä.
Joten, pelkkää plussaa nekin. :)
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
El Jefe
14.07.2006 17:58:31
Klaus Järvinen naureskeli yhdessä radiohaastattelussa,että häneltä meni 10 vuotta aikaa hyväksyä sähköbasso kontrabasson rinnalle rytmimusiikissa,silloin aikoinaan kun nämä Fenderit tulivat markkinoille.

Se on tosiasia,että akustisessa ja digitaalisessa soittimessa ääni muodostuu eri tavoin,mutta mitä väliä?

Sähkörummut ovat kuitenkin rytmisoitin,siinä missä rummutkin.Molemmilla voi pitää orkesterin tahdissa.Molemmilla on paljon yhteistä,ja paljon asioita mihin toiset eivät sovellu ollenkaan tai ainakaan niin hyvin.

Turha se on valittaa huonosti ohjelmoitua ja kasattua sähkösettiä nopean kokeilun perusteella,vähän sama kun menisi kitarapalstalle kertomaan Stratocasterin huonoudesta,joka oli liikkeessä epävireessä,mikit paskana ja styrkkari rätisi:)

Puhun siis laadukkaista sähkörummuista kuten Rolandin TD-12,minkä esim viime Huhtikuun Drummer-lehti kehui hyväksi.

Itselläni on sekä akustiset,että sähkörummut.Sähköisten tatsi oli niin erinlainen,että oli haaste opetella soittamaan(varsinkin vaikeampia juttuja)niillä.Ja vähän vaikeuksia palata aina takaisin akustisiin.

Nykyään sähköisten parissa viihtyy kyllä paremmin,riippuen juuri noista mahdollisuuksista mitä kaikkea niillä voikaan tehdä.Ja rummut kotona olohuoneessa.
HeavyMachinery
14.07.2006 18:10:08

Itselläni on sekä akustiset,että sähkörummut.Sähköisten tatsi oli niin erinlainen,että oli haaste opetella soittamaan(varsinkin vaikeampia juttuja)niillä.Ja vähän vaikeuksia palata aina takaisin akustisiin.

Voah !! Vihdoinkin joku on kanssani samaa mieltä....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)