Aihe: Pyrin soittokuntaan 1 | |
---|---|
![]() 18.04.2005 23:23:13 | |
Elikkäs. Keskiviikkona olisi pääsykokeet armeijan soittokuntaan ja kyselisin kyseiseen paikkaan päässeiltä/joutuneilta, että kuinka guru sinne päästäkseen tulee olla? Nuottien luku sujuu sujuvasti mutta mietityttää, että kuinka tärkeää on esim. osata tämä old school-tyylinen vasemman käden kapulanpitelemisote? Everybody loves somebody but nobody loves rumpali. | |
![]() 18.04.2005 23:30:44 (muokattu 18.04.2005 23:31:21) | |
Elikkäs. Keskiviikkona olisi pääsykokeet armeijan soittokuntaan ja kyselisin kyseiseen paikkaan päässeiltä/joutuneilta, että kuinka guru sinne päästäkseen tulee olla? Nuottien luku sujuu sujuvasti mutta mietityttää, että kuinka tärkeää on esim. osata tämä old school-tyylinen vasemman käden kapulanpitelemisote? http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=53434 No opettele se nyt sen verran, että double stroke roll lähtee hitaasta nopeaan sillä gripillä vakuuttavasti. Mieluummin sitten hiukan hitaaammin ja hyvässä kontrollissa kuin räpeltäen. Ei sitä muuten testata. En mkn guru ollut silloin, olikohan 2/3 tai 3/3 suoritettuna musaopistossa. Jos et osaa muita soittimia kolata kuin settiä, niin tasovaatimus voipi olla kovakin. Klassiset lyömäsoitimet auttavat sisäänpääsyssä. Patarummuilla kannattaa soittaa edes se prima vista, jos ei valmista biisiä ole. Rummut vireeseen annettujen äänien perusteella ja menoksi. Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass. | |
![]() 18.04.2005 23:33:52 | |
Perhana, unohtui käyttää tuota hakua. Kiitän, kivi vierähti sydämeltäni. Everybody loves somebody but nobody loves rumpali. | |
![]() 19.04.2005 08:43:27 | |
Mitenkähän vaikeita sooloja porukat ovat testeissä soittaneet? Ajattelin itse ottaa N.A.R.D:in sivulta 13 (uunituore painos) Contest Solo for Drum-soolon. Onko riittävää tasoa? White men can't jump | |
![]() 19.04.2005 12:39:24 | |
Oma teksti Dafryn foorumilta: Soittokunnan saapumiserä on aina I-erä eli tammikuussa lähdetään. Pääsykokeita järjestetään Hämeen Rykmentissä Lahden Hennalassa kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Itse pääsykoe jakaantuu kolmeen osaan, soittonäytteeseen, haastatteluun sekä psykologiseen testiin. Tarkemmat haut ja ohjeet osoitteesta: www.mil.fi Itsellä lähtö I/2006 Lahteen. Yrittivät laittaa 2005 erään mutta opiskelut kesken joten ei jouda menemään . Keväällä olin pääsykokeissa joten voin tapahtuman selostaa omalta osalta. Aamulla mentiin Hennalaan. Paikalla joku 30-40 muuta lyömäsoittajaa, seassa siis settirumpaleita sekä klassisia lyömäsoittajia. Tulopuhuttelu 8.04 jossa kerrottin miten päivä kuluu sekä kerrottiin yleisesti Soittokunnasta. Itse pääsin melkein heti soittokokeeseen, olin muistaakseni järjestysessä neljäs. Soittokoetta oli valvomassa pari häiskää. Siinä ne jututti jonkin verran ja kysyivät sitten mitä ajattelin heille esittää (paikalla ei ole säestäjää/bändiä eikä mitään voi esitttää esim.levyn kanssa. Siinä vaan paukutellaan yksin menemään). Sanoin esittäväni lyhyen läpileikkauksen eri tyyleistä. Loppujen lopuksi soitin bosista, sambaa, tangoa sekä sutijazzia. Ne tyypit sitten heittelee ilmaan jotakin tyylin "soita sitä, soita tätä" ja kannattaa sitten parhaansa mukaan yrittää. Jos ei jotain osaa niin sanoo vaan reilusti, sitä ei katsota miinuksena. Ja kannattaa muistaa että vetää vaan ihan perusjuttuja/komppeja. Akrobaattia ei tarvitse esittää eikä suurta virtuoosia. Ihmisiä ja nimenomaan soittajia ne sinne hakee eikä mitään ihme übereita. Sitten prima vista joka oli helppo (n. 3/3 tasoa, sisältää rudimentaalista satsia, rolleja lähinnä). Siinä vaan katsotaan, että perus nuotinluku on kunnossa. Primaa ei tarvitse soittaa kuin korkeitaan 8 tahtia, itse soiton 4½ tahtia. Loppuun annetaan palaute jossa sanotaan + ja - . Sitten vuorossa haastattelu. Siinä kysellään yleisiä. Mitä harrastat, käytätkö alkoholia, poltatko tupakkaa, miksi haet soittokuntaan, mitä suunnitelmia soittokunnan jäälkeen. Suhtautuminen sivareihin ja armeijaan. Paljonko annat plussia/miinuksia soittokuntaan, armeijalle jne.jne. Sitten psykologinen testi jossa testataan loogista sekä matemaatista päättelykykyä. Näillä eväillä. Muistaa vaan miettiä juttuja valmiiksi eli mitä soittaa ja jos/kun osaa lukea nuotteja ei pääsyssä ole mitään hankalaa. Lykkyä pyttyyn niille jotka hakee. "Mikä h******n groove?Se on ihan yliarvostettua" | |
![]() 19.04.2005 12:49:01 | |
Elikkäs. Keskiviikkona olisi pääsykokeet armeijan soittokuntaan... Sama vika rahikaisella. Pitäs kans heilahtaa keskiviikkona paikan päälle. There is no spoon... | |
![]() 19.04.2005 12:59:48 | |
Täällä on vissiin kyse varusmiessoittokuntaan pyrkimisestä. Itse olin inttiaikoinani komennuksella varuskuntasoittokunnassa. Klassinen pohjakoulutus on suureksi avuksi, itselläni oli hieman vaikeuksia juuri klasarijutuissa vaikka marssit sun muut ihan ookoo alkoivat sujuakin. Siihen sitten nämä marssikuviot sauvamerkkeineen ym. Kyllä ne oppii. Rumpumarssi 1 ja 2 oli lähinnä käytössä joten single- ja double stroke- rolleja kummempia rudimentteja ei silloin tarvinnut välttämättä osata. Ja mitä tulee kapulaotteeseen niin trad. grippi kannattaa ottaa haltuun juuri tuon ulkosoiton takia. Rumpu kun on siinä lonkalla silleen että ei sitä matched gripillä pysty soittamaan. Nuotinluku kyllä kehittyi, muistan että luin virvelistemmaa joskus käyrätorvilapusta kun ei muutakaan ollut=) Tsemppiä vaan! | |
![]() 19.04.2005 16:01:55 | |
Pää kylmänä vain, kokeet ei oo pahat. Ja Jynsille terveisiä Ootko kakan maistanu? ÄrLä #009 | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)