Aihe: Proge-metal: peffa edellä puuhun
1 2 3 4 5
jazzmies
27.05.2004 19:43:52
Hyvä suomalainen nuorempi rumpalisukupolvi, jotka haaveilette muusikon urasta: kuuntelin Pop & Jazz konservatorion perusopetuksen pääsykokeissa yhteesä 47 rumpalia kuluneella viikolla ja yleisarvosana on säälittävä, joten kannattaa lukea tämä!

Itseohjautuva ja netistä imuttava nuorisokulttuuri tempaisee mukaansa jo 13-vuotiaat, siis 7-luokkalaiset, jolloin he itse määrittelevät kaveripiirissä mikä on hyvää ja mikä ..skaa. He pyrkivät Pop & Jazziin ja sanovat pääsykokeissa että heitä ei kiinnosta soittaa poppia eikä jazzia, vaan "raskaampi, metal, proge-metal, trash ja siitä ylöspäin". Tulikohan pyrittyä oikeaan taloon. "Trash-konservatoriolle" paikka universiumissa? No way!

Lisenssi proge-metallin soittamiseen täytyy ansaita osaamalla soittaa timessa ja svengaten ACDC:n Higway to Hell kannesta kanteen. Se surkuhupaista kolaaminen, joita hakijat kutsuivat proge-metalliksi, oli pahimmillaan aivan hirvittävää rytmimusiikin aliarvioimista ja parhaimmillaan säälittävää ..rse edellä puuhun kiipeämistä. Kenenkään hakijan proge-metal ei ollut nähnytkään timea eikä hyvää makua. Proge-metallissa ja trashissa ei todellakaan ole vikaa, mutta huonossa proge-metallissa ja trashissa sitäkin enemmän.

Nuoret ja energiaa uhkuvat kaverit eivät ole hetkeäkään käyttäneet sen pohtimiseen, mitä kulloinkin kannattaisi harjoitella. Ei voi mitään, että perusjutut - kuten time, tyylit, tekniikka ja maku - ovat oltava kohdillaan soittipa mitä tahansa ja nuo perusjutut löytyvät äänilevyiltä. Jos teiniangsti on niin voimissaan ettei kestä kuunnella kokeneempien vinkkejä harjoittelunajankäytön suhteen, niin silloin ei ainakaan kannata häpäistä rumpujen soiton hienon perinteen kulmakiviä, timea, tyylejä, tekniikkaa ja makua, soittamalla 100 X omiin kykyihin nähden liian vaikeita mongeruksia ja julkeamalla kutsua niitä proge-metalliksi. Siinä tapauksessa kannattaa vakavissaan harkita vaikka kamerakerhoa.

Toinen juttu on puukorvaisuus. Usein rumpalit tietävät jo pääsykokeisiin tullessaan että säveltapailu on heidän heikkoutensa. Onhan se tosi vaikeata alkaa harjoitella säveltapailua ominpäin, mutta sitä en ymmärrä, miksi jengi ei tajua musisoida muilla soittimilla. Kitaraa, pianoa, bassoa, nokkahuilua, laulaa kotona, whatever kannattaa soittaa, jotta korva kehittyisi. Jos rumpali haluaa menestyä ammattimuusikkona tai nauttia täysipainoisesti musiikin tekemisen ilosta, ei 98 % tapauksista ilman solfataitoa ja sivuinsrumentteja pitkälle pötkitä. He, jotka osaavat rumpusetin brilliantisti, mutta eivät taida muita soittimia, ovat useimmiten klinikoillaan ilmaisseet "vammansa" ja tiedon/taidon puutteensa melodisharmoniseen ilmaisuun. Ei ole sattumaa, että Jukkis Uotila ja Jack DeJohnette soittavat hyvin rumpuja, koska he soittavat pianoa kuin peijoonit. Itse eilen rohkenin säestää bassolla II-asteen ammatillisen perustutkinnon rumpujen kokelaat ja voi että se kehittää oman pääinstrumentin soiton laatua, kun tietää mitä vaatia "hyvältä rumpalilta".

Työn iloa ja keskittymistä olennaiseen! Oma maku on hiirenskeida maailmankaikkeudessa.
Maardi
27.05.2004 20:03:09
Se on edelleen tHrash.. :D
jazzmies
27.05.2004 20:04:40
Se on edelleen tHrash.. :D

Perun aikaisemman puheenvuoroni kirjoitusvirheen takia!
bluesman86
27.05.2004 20:07:27
ihan sama miten se trässi kirjotetaa mutta totta oli joka sana tossa sun jutussa jazzmies.
Ihmiset (kaikki on kusipäitä kunnes toisin todistetaan). -Frank Zappa-
anstir
27.05.2004 20:30:10 (muokattu 27.05.2004 20:37:13)
Totta on.. Mutta omasta mielestäni on kuitenki parempi osata yksi soitin "täydellisesti", kuin kaikki kohtuu hyvin. Ei siinä mitään, itsekin aloitan syksyllä kitaratunnit jos hyvin käy. Eihän siitä toisten instrumenttien opettelemisesta haittakaan ikinä ole, jos kuitenkin pitää jonkun tietyn soittimen, johon keskittyy erityisesti.
Niin ja heviprogetiluliluspeedmetal on kyllä mielestäni liian yleistä nykyään.
Remo
27.05.2004 20:50:24
Pitääkös olla muusiikkiopisto käytynä, kun pyrkii pop/jazz konservatorioon. Kerkiää kait sielläkin oppimaan ne samat asiat mitkä musiikkiopistossa. Ei jaksaisi ainakaan pyrkiä mihinkään musiikkiopistoon, kun se teoria on kumminkin niin vaikeaa. Tai no kait se teoriakin pitäis osata, mutta kumminkin.
PAISTE CYMBALS REMO HEADS
MoonDog
27.05.2004 21:02:24
Jazzmies puhuu kyllä täyttä asiaa.

Heräsi tuosta säveltapailusta kysymys; pitääkö jonkin ääninäytteen perusteella kertoa mikä nuotti on kyseessä vai mistä tässä jutussa on kyse? Erottaa onko nuotti ylempänä vai alempana kuin jokin toinen nuotti?
Shit just doesn't happen, it takes effort.
Henga
27.05.2004 21:10:00
Erottaa onko nuotti ylempänä vai alempana kuin jokin toinen nuotti?

*Lievää huvittuneisuutta..*
Outkast
27.05.2004 21:28:04 (muokattu 27.05.2004 21:45:06)
Olipa rohkaiseva teksti.

Minä kun luulin, että teidän koulussanne pyritään innostamaan nuoria muusikoita kehittymään muusikkona. Minä olen käsittänyt, että hyvä muusikko hallitsee instrumenttinsa ja tajuaa sen luomat mahdollisuudet. Uskaltaa kokeilla uusia asioita ja luoda oman näköisensä soittotavan.

Olen myös kuullut, että erilaisten musiikkityylien kuuntelu on rikkautta ja jos en ole iha väärässä.
Olen myös käsittänyt, että jos ei ole mitään järkevää perustetta esim. Hevimusiikin haukkumiseen voisi olla hiljaa. Hevimusiikilla on oma kuuntelijakuntansa ja sen soitossa on omat juttunsa. Jazz miehet pesevät hevimuusikot soittotekniikassa 10-0. Mutta se ei ole hevissä pääasia. Tottakai aina pitää pyrkiä mahdollisimman "hyvään" ja "oikeaoppiseen" soittoon.

Olen myös käsittänyt, että mitä ikinä tekee se tulisi tehdä niin, että se on itsellensä mieleistä. Kaikista ei yksinkertaisesti ole jazz muusikoiksi eikä heitä mielestäni pidä halveksua sen takia.
He tekevät rohkeasti sitä omaa juttuaan ja se on helvetin hienoa se.
Antti1997
27.05.2004 21:34:07
Aika hyvä teksti tosiaan, vaikken siitä mitään tajunnutkaan. =D
Kävipä mullekin niin, että parin kuukauden rumpaloinnin jälkeen ostin tuplapedaalin tietysti siksi koska se on niin "cool". En ole vieläkään sitä oppinut käyttämään. Olenkin nyt viime aikoina koittanut kehittää enemmän tekniikkaa ja muuta tärkeää. Ehkä se nopeus tulee siinä sivussa. Joskus.
"Entäs Asus4#5add9/H tai Asus4#5add9/D?" Kiipparipalstan keskustelua.
lethus1
27.05.2004 21:50:03
Jazz miehet pesevät hevimuusikot soittotekniikassa 10-0. Mutta se ei ole hevissä pääasia. Tottakai aina pitää pyrkiä mahdollisimman "hyvään" ja "oikeaoppiseen" soittoon.

Heh. Jazzmiehen lurituksia (jotka olivat asiaa, ei siinä mitään) kommentoimatta on pakko ilmaista oma huvittuneisuuteni tämän kommentin osalta :D Tämä ei näköjään ikinä lopu. Sanoisitte edes 7-3 :D
Antti1997
27.05.2004 21:53:51
Jazz miehet pesevät hevimuusikot soittotekniikassa 10-0.

Ja sillä rumpalilla itsellään ei tietenkään ole vaikutusta? =) Täytyykin alkaa jazzrumpaliksi joka soittaa heviä!
Outkast
27.05.2004 21:57:21
Kyllä se on hauskaa.
MoonDog
27.05.2004 22:06:28 (muokattu 27.05.2004 22:06:55)
En ole vieläkään sitä oppinut käyttämään.

Ei sitä parissa kuukaudessa opi Ernestikään, jos ei ole kovin suurta kokemusta rummuttelusta muutenkaan. Se vie vuosia ennenkuin sen hallitsee niin, että kehtaa sanoa.
Shit just doesn't happen, it takes effort.
Antti1997
27.05.2004 22:09:29
Ei sitä parissa kuukaudessa opi Ernestikään, jos ei ole kovin suurta kokemusta rummuttelusta muutenkaan.

Aivan, juuri tätä hain. Ensin pitäis opetella tekniikka ja semmoset ja sitten vasta nopeeta täkätäkäkomppia, mutta eihän se silloin käynyt mielessä. Ja vielä huonommin sen oppii, kun ei viitsi harjoitella. Mulla tulee aina semmonen "vitut tästä mitään tule" ja alan soittaa sinkulla.
jazzmies
27.05.2004 23:32:26
Minä kun luulin, että teidän koulussanne pyritään innostamaan nuoria muusikoita kehittymään muusikkona. Uskaltaa kokeilla uusia asioita ja luoda oman näköisensä soittotavan.Olen myös käsittänyt, että jos ei ole mitään järkevää perustetta esim. Hevimusiikin haukkumiseen voisi olla hiljaa. Hevimusiikilla on oma kuuntelijakuntansa ja sen soitossa on omat juttunsa. Tottakai aina pitää pyrkiä mahdollisimman "hyvään" ja "oikeaoppiseen" soittoon. Olen myös käsittänyt, että mitä ikinä tekee se tulisi tehdä niin, että se on itsellensä mieleistä.

Nuorien muusikoiden innostaminen oppilaitoksessamme on opiskelijan ohjaamista musiikiin lähteille ja rumpujensoiton traditioon. Uusia asioita opiskelija oppii taatusti, mutta ei naiivin "oman tyylin" etsimisen kautta. Oma tyyli on sivutuote! Aina soittaminen ei ole mieleistä, no onko matematiikka entä bussin odottaminen? Jos joku luulee soittamisen ja harjoittelun olevan pelkkää juhlaa, niin tervemenoa työttömyyskortistoon rockunelman kariuduttua.

Proge-metalli pläjäysten kritisointini ei todellakaan ole musiikkityyliasia ja itse olen alkujani metalliliiton äijiä. Mutta soittajalla on pitkä tie kuljettavana, jotta proge-metalli tykitykseen tarvittavat työkalut ovat löytyneet.

- Ilman hyvää timeä soitto haihtuu kuin pieru saharaan, missä polyrytmit ja tilut putoilevat kuin Plussa-pisteet konsanaan.

- Tyylien hallinnan tarkoituksena on avartaa soittajan tajuntaa rytmiikan mahdollisuuksista. Ilman soitto yrittää olla "omaperäistä" ja "luovaa". Luovuus onkin länsimaisen yksilökeskeisen petterin perisynti: egoisti haluaa olla innovoiva ja autenttinen. Kun joku rumpali tietää olevansa luova, on hän onnellisen tietämätön maailman musiikkikulttuureista ja siitä, mitä on ja mitä on ollut. "Omannäköinen soittotapa" on tietämättömyyttä.

- Ilman hyvää soittotekniikkaa tilut menettävät merkityksenä ja soundi on köpö. Hyvän tekniikan sanotaan usein tappavan luovuuden ja tekniikan treenauksen "olevan lahjattomille". Laiskuutta se on! Ei se kirurgikaan pääse leikkaussalille 3 kk..

- Ilman hyvää makua ei vain puhelin soi!
jazzmies
27.05.2004 23:37:25
Pitääkös olla muusiikkiopisto käytynä, kun pyrkii pop/jazz konservatorioon. Ei jaksaisi ainakaan pyrkiä mihinkään musiikkiopistoon, kun se teoria on kumminkin niin vaikeaa.

PJK:ssa on musiikin perustaso, mikä on sama kuin musiikkikoulu. Löytyy sieltä varhaiskasvatus, musiikkiopisto ja aikuisosastokin sekä II-asteen ammatillinen koulutus. Teorian opiskeleminen on osa pakettia joka linjalla ja se on oma valintasi haluatko pyrkiä lakisääteiseen musiikkikouluun, joissa laajan oppimäärän mukaan aina musiikin perustason laajan oppimäärän mukaisesti kakkuun kuuluu myös teoria-aineita. Teoria auttaa työelämässä suunnattoman paljon. Sitä paitsi teoria on helppoa, jos jaksaa tehdä sovitut duunit.
jazzmies
27.05.2004 23:42:19
Mutta omasta mielestäni on kuitenki parempi osata yksi soitin "täydellisesti", kuin kaikki kohtuu hyvin.

Ei pidä paikkansa. Sivuinstumentin opiskelu tukee pääinstrumentin soittoa. Afrikkalainen lyömäsoittaja kyllä tuntee jokaisen ensemblen soittajan osuuden takaperin nurinpäin, sama koskee kuubalaisia. Suomessa on harhaluulo siitä, että vasta diplomin Sibelius-Akatemiassa saanut muusikko voi soittaa instrumenttia julkisesti tai yritetään opiskella jokin soitin "täydellisesti". Täydellinen yhden soittimen taitaja on melkoinen harvinaisuus, eipä ole vielä vastaan kävellyt. Rumpaleista Buddy Rich ja Tony Williams kyllä olivat kotonaan kaikissa kuulemissani tyyleissä, mutta Tony tekikin biisinsä pianolla!!
Mikko A
27.05.2004 23:48:41
Olipa rohkaiseva teksti.

Minä kun luulin, että teidän koulussanne pyritään innostamaan nuoria muusikoita kehittymään muusikkona. Minä olen käsittänyt, että hyvä muusikko hallitsee instrumenttinsa ja tajuaa sen luomat mahdollisuudet. Uskaltaa kokeilla uusia asioita ja luoda oman näköisensä soittotavan.

Olen myös kuullut, että erilaisten musiikkityylien kuuntelu on rikkautta ja jos en ole iha väärässä.
Olen myös käsittänyt, että jos ei ole mitään järkevää perustetta esim. Hevimusiikin haukkumiseen voisi olla hiljaa. Hevimusiikilla on oma kuuntelijakuntansa ja sen soitossa on omat juttunsa. Jazz miehet pesevät hevimuusikot soittotekniikassa 10-0. Mutta se ei ole hevissä pääasia. Tottakai aina pitää pyrkiä mahdollisimman "hyvään" ja "oikeaoppiseen" soittoon.

Olen myös käsittänyt, että mitä ikinä tekee se tulisi tehdä niin, että se on itsellensä mieleistä. Kaikista ei yksinkertaisesti ole jazz muusikoiksi eikä heitä mielestäni pidä halveksua sen takia.
He tekevät rohkeasti sitä omaa juttuaan ja se on helvetin hienoa se.

Olet kyllä oikeassa, mutta nyt oli kyse pop/jazz-opistoon pyrkimisestä ja jos kerran jannut (jazzmiestä vapaasti lainaillen) sanoo että jaska ei kiinnosta ja vetää pääsykokeissa hevanderia päin persettä niin voi sitä jo hieman ihmetellä, jopa vittuilla ja valittaa. Ja jos et huomannut, niin itsensä kehittämiseen sekä rumpalina että muusikkona neuvottiin ja kannustettiin myös tuossa romaanin loppupuolella.
I hate your sex!
veke69
28.05.2004 09:03:29
En ota kantaa tähän tuliseen keskusteluun sen kummemmin, mutta olen kyllä itse huomannut että "olis pitänyt aloittaa rumputunneilla ja jazzilla silloin nuorena" eikä alkaa heti mättää itsekseen rokkia ja heviä.

Mulla on vakava ongelma kapulatekniikan, independencen ja herkkyyden kanssa nyt 20 vuotta myöhemmin, kun alan tajuta edes jotain rumpujen soitosta. Opitusta on vaikea oppia pois. Että silleen.

Arvostan jazz-taustaa yli kaiken koska sen tyyppisestä veivaamisesta tekniikka ja tyylitaju kumpuaa.

Mutta tämä onkin vain minun mielipiteeni.

-Veke
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)